KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 13.2.2026

12211. HS 13.2.2026

Hesaristi12.2.2026 klo 22:58
Ratkaisukoodi on kasassa. Hieman tympeän makuinen vihjeistys ja keskiharmaat minulle - täytyy huomenna katsoa viitsiikö yrittää ratkoa täyteen.
2. Rampe13.2.2026 klo 09:13
Ristikko vielä harmaiden osalta kesken, mutta vihje K18 iskilähes alussa silmään harvinaisen tökerön tuntuisena.
Toiseksi sanaksi vihjeeseen olisi helposti löytynyt vaihtoehto, varsinkin kun tämä Auliksen valitsema ei edes pidä paikkaansa.
3. Rampe13.2.2026 klo 09:41
Toisaalta kuvavihje VW10 on todella hyvä!
4. Jiikoo13.2.2026 klo 10:09
Ristikko oli minulla illalla työn alla useamman tunnin ajan vähän ”vasemmalla kädellä”, pitkälti TV:n mainostaukojen aikana. Ei jaksanut herättää isompia intohimoja ja Rampen mainitsema vihje K18 tuntui minunkin mielestäni harvinaisen mauttomalta. Olen nyt siinä pisteessä mihin puoliltaöin jäin: ylä- ja alakolmannekset jokseenkin täynnä, ”harmaissa” sitäkin enemmän tyhjää, ratkaisukoodista puuttuu yksi kirjain.

Sinnikkäästi AL vain yrittää toteuttaa intohimoaan: yhdestä pääkuvasta pitää nyhtää irti useita ”järkeviä” lauselitanioita. Harvoin se onnistuu nappiin, sanastoon pakkaa jäämään liiaksi toivomisen varaa. Saa nähdä. joudunko tällä kertaa pyörtämään puheeni päätyyn saakka päästyä (if ever).
5. Jiikoo13.2.2026 klo 10:22
Rampe, kiitos tuosta kehaisustasi (VW10)! Sai minut paneutumaan vihjeeseen kunnolla ja täytyy yhtyä kehuihin.
Sen myötä onnistuin saamaan myös oikeanpuoleiset ”harmaat” kasaan.
6. Uusi13.2.2026 klo 10:23
Harmaat kesken. En voi sanoa tykkääväni tämän ristikon ratkaisemisesta. Saa nähdä, tuleeko täyteen. On minullakin kirjaimet, mutta en lähetä ratkaisukoodia, haluaisin ratkaista vanhaan malliin.
7. Matti13.2.2026 klo 10:35
Keskiharmaat mysteeri yhä
8. Jiikoo13.2.2026 klo 11:38
Apuja en täältä odota, toteanpahan vain keskiharmaissa olevan yhä kummia kerrakseen täälläkin. Ratkaisukoodista puuttuu 7-kirjain (loppupiilo), koska vihjeestä AMPUJALTA (R5) tulevan sanan loppuosaan ei tunnu muodostuvan järkeä. Maantietoa minulla ei ole vihjeen P11 vertaa enkä tunnista/löydä myöskään kalusteentapaista Q10. Suoran lunttauksen kannalta lienee ajankohta vielä turhan aikainen? No, jääköön ristikko vaikka ratkeamatta tällä kertaa – ratkottavaa toki riittää muuallakin!
9. Jiikoo13.2.2026 klo 11:48
Niinhän siinä taas kävi, että tänne avautuminen auttaa! Sain kuin sainkin vihjeeseen nähden mallikkaasti istuvan ratkaisusanan vihjeestä R5, koodi tulee sillä kuntoon. Ehkäpä ne loputkin kirjaimet harmaissa asettuvat kohdalleen pikku sijamuotovaihdosten tms. myötä.
10. Jiikoo13.2.2026 klo 12:13
Summa summarum: Jokaisessa ruudussa on nyt kirjain, ne P11 ja Q10 selvisivät myös. Vasemmanpuoleisissa harmaissa yhdessä ruudussani ristiriita: haluaisin eri kirjaimen vaaka- ja pystysuuntaan. Koodioletettu oli minulla ehdolla jo yöllä, nyt olen saanut sille varmistuksen. Koodi on jo lähetettykin ja olen valmis siirtymään uusien haasteiden kimppuun. Alakerrasta kuuluu ääniä, että seuraava haaste voisi olla imurointi...
11. Evastiina13.2.2026 klo 16:49
Apua, kopioin kirjastossa ristikon ja nyt on aivan musta kuva O4. Voiko joku ystävällinen valaista kuvaa? Sana on pituudessaan tärkeä.
12. Keltanokka13.2.2026 klo 17:10
Lainaus: 11. Evastiina 13.2.2026 klo 16:49
Apua, kopioin kirjastossa ristikon ja nyt on aivan musta kuva O4. Voiko joku ystävällinen valaista kuvaa? Sana on pituudessaan tärkeä.

Kuvassa on kaksi mustaa tietylle joukolle suunnattua esinettä, joissa näkyy kirjainmerkkejä. Voivat olla vihreitäkin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *