KESKUSTELUT > RISTIKOT > TEKOÄLY TULEE. OLETKO VALMIS?

12202. Tekoäly tulee. Oletko valmis?

Kaapo1.2.2026 klo 21:57
Kuvasin tyhjän ristikon Google Lensillä ja pyysin auttamaan ratkonnassa. Ei mennyt ihan putkeen. Esim vihjeeseen KUOHUVIINI se tarjosi SKUMPPA, vaikka tilaa oli vain neljän kirjaimen verran. Tunnisti David Beckhamin helposti. Valitteli myös, että pitäisi saada kuvaan koko ristikko.
Ei ole mitään järkeä ratkoa ristikkoa tekoälyn avulla, mutta kunhan ne kehittyvät, menee palkintoristikoilta pohja pois.

Huhhuh, mihin tekoälyn kehitys vielä johtaakaan!
2. Funny1.2.2026 klo 23:42
Sittenhän laatijat saavat uutta haastetta, miten huijata tekoälyä. Toistaiseksi ei ole vaikeaa, luultavasti ei pitkään aikaan. Haastavat suomalaiset kuvaristikot eivät varmaankaan ole tekoälyn kehittäjien tähtäimessä, yksinkertaisten ulkomaisten ristikoitten kanssa voi olla toisin.
3. Ville3.2.2026 klo 10:19
Copilot on nopsa ratkoja!
4. mirjelina10.2.2026 klo 21:14
Ratkon ristikoita mukavana iltapuuhana, jonka ajaksi pääsen pois ruutuja vilisevästä arjesta. Juuri manuaalisuus viehättää. Tekoälyllä luodut kuvitukset tekevät kokemuksesta epämiellyttävän, sillä kuvat ovat osa generatiivisen tekoälyn luomaa tauhkatulvaa, jota media pursuaa. Sillä ei ole arvoa. Olen ostanut IS:n viikoittain ja PuPen säännöllisesti, mutta tekoälykuvituksien myötä ristikoihin ei tee mieli tarttua.
5. Jarmo10.2.2026 klo 22:15
Tekoälykuvitusta voi verrata erilaisten kuvapankkien kuviin. Niitä käytetään ristikoissa ja varsin geneerisiä nekin ovat. Yhtä lailla vailla arvoa kuin tekoälyn avulla luotu kuvitus. Tekoälyn kuvitus on sekalaista kuvapankkikuvitusta yhtenäisempää ja mielestäni parempaa kuin sekalaisten kuvapankkien kuvia hyödyntävä kuvitus.
6. happonen11.2.2026 klo 00:21
Täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Pelikaaneissa pahimmat clipart-ristikot ovat onneksi harvinaisia (ja iso kiitos siitä ammattitaitoisille kuvittajille), mutta helpot massatuotetut ristikot ovat keskimäärin visuaalisesti kuvottavia, kun kuvapankeista poimitaan ihan eri tyylilajeja edustavia piirroksia tai valokuvia.

Ratkojana arvostan selkeää ulkoasua joten minulle AIn käyttö kuvituksessa on kyllä ok (jos ei itse osaa piirtää tai kuvittajaa ei ole saatavilla)

Tekoälyllä kuvitus vaatii jonkun verran osaamista AIn "käskyttämisestä", varsinkin jos haluaa välttää tietyt tyylit, joita oletusarvoisesti tulee kuviin. Mutta kun panostaa "prompteihin" vähän enemmän, niin kyllä piirroksiin saa tyyliksi vaikka Picasson.

Toki 100% käsityönä tehty laadukas ristikko on edelleen se paras nautintoaine.
7. Auri Saari11.2.2026 klo 21:05
AI-kuvista:
Minulle tekoäly on tuonut kokonaan uuden ulottuvuuden: mielikuvituksen ja tunteiden maailman, jota en pystyisi omin käsin luomaan, en kynällä, siveltimellä enkä kameralla. Olen ihastunut mm. Facebookista löytyviin AI-tarinoihin ja satuihin, koska niissä vain harvoin esiintyy tylyä ihmishahmoa - sen sijaan suloisia ja tunteikkaita metsän eläimiä, joiden ilmeitä ja eleitä jaksaisin ihailla tuntikausia! :)

Tosin AI-kuvia tehdessäni olen kyllästynyt tiettyihin tyylilajeihin, sellaisiin, jotka tunnistaa samana toistuvista hahmoista ja taustoista "valoineen". Mutta - kun promptiin onnistuu löytämään oikeat sanat, sitä voi muunnella ja parannella useita päällekkäisiä kertoja - on lopputulos usein uniikki kuva, jonka hahmoja voi muuttaa kulloiseenkiin tapaukseen sopivaksi.

Olen sitä mieltä, että ilman tekoälykuvia tämä reaalimaailma olisi mielestäni tylsää, kalseaa tai - julmaa...
8. Ylläpito12.2.2026 klo 13:04
Tähän keskusteluun sopivasti tulikin tänään tieto, että Suomen Kuvalehdessä ei käytetä eli siis sallita lainkaan tekoälykuvia. Viesti liittyi siihen, että numerossa 7 oli pääkuva tehty tekoälyllä. Heille oli siis luvattava, ettei ristikoissamme enää jatkossa ole tekoälykuvia.

Samansuuntaista suhtautumista on tullut muualtakin, sekä toimituksista että asiakkailta.
9. Heli K12.2.2026 klo 13:10
SK:n linjaus on minun mielestä harmillinen. Kun tekoäly mahdollistaa, että moni laatija pystyy itse määrittämään ulkoasulleen mieleisensä tyylin. Niinkuin nyt tässäkin tapauksessa (SK) ja siinä työmallissa mihin Auri Saari viittaa. Onhan se isossa kuvassa toisaalta pois kuvittajien töistä, mutta en ottaisi noin jyrkkää linjaa kuitenkaan.
10. Entinen12.2.2026 klo 14:10
vastaus viestiin 8.

Liittynee osaltaan ns. AI Slop -keskusteluun (johon olen törmännyt mm. redditissä). Kaikki vähänkin tekoälyltä haiskahtava tuomitaan "tekoälytauhkaksi," ymmärtämättä luovaa prosessia, jonka ihminen on laittanut liikkeelle (itse pidän tekoälyä yhtenä työkaluna, mutta ihminen sivellintä kuitenkin heiluttaa). Ymmärrän toki myös hädän, jota esim. kuvittajat kokevat. Myös, jos ihminen hyödyttää tarinankerronnan tukena tekoälyä (mm. parhaan mahdollisen rakenteen miettimiseen), sekin wall-of-text sekä tekoälyseinä. Enää tuntuu olevan tärkeämpi kertomuksen muoto, ei itse sisältö - mutta tämä lienee suurempi kommentti ajastamme.
11. Heli K12.2.2026 klo 14:12
Olen samaa mieltä edellisen kanssa siinä, että clip art -kuvilla lopputulos on yleensä todella epätasainen sillisalaatti. Tekoälyllä pääsee yhtenäisempään lopputulokseena, vaikkakin aika geneeriseen. Katoaa itselläkin tässä asiassa joskus oma punainen lanka. Tekoäly mahdollistaa laatijalle saada ristikko täysin omaehtoisesti tuotettua, siten että myös ulkoasuun pääsee tyylillisesti vaikuttamaan. Minusta se on hyvä asia.

Omassa työssäni kuvittajana en sinänsä tarvitsisi tekoälyä, mutta teen sillä esimerkiksi pääkuvien taustoja. Ne olisivat muuten todella suuritöisiä, eikä sellaista aikaa ole taloudellisesti järkevää yhteen taustaan tuhlata täysin itse piirtämällä. Eli niiden suhteen käytän teköälyä apunani. Toinen tapa, miten sitä tällä hetkellä hyödynnän, on referenssikuvien luominen lähtökohdaksi piirtämiselle.

Koen kyllä, että kuvittajana on tällä hetkellä oltava valppaana kehityksen suhteen. Mieluummin olen mukana kehityksen kelkassa kuin että jäisin asemalle huomaamaan, että juna meni jo, Voi olla, ettää SKn linjaukselle hymähdetään muutaman vuoden päästä. Ehkä se on kuin yrittäisi tsunamia pysäyttää.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *