KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 10.-11.7.2021

9751. IS Viikonloppu 10.-11.7.2021

Ylläpito9.7.2021 klo 10:14
Nyt tulee Teemun ja Helin kakspuolosta sekä Ekin ja Helin makeaa pehmistä, ei sen kummempia erikoisuuksia.
2. Kuju11.7.2021 klo 08:23
Suurimmaksi osaksi täyttyi nopeasti, mutta muutama tyhjä paikka ylempää lähtevässä sinisessä lauseessa tuntuu ylivoimaiselta.
3. Kuju11.7.2021 klo 08:40
Löytyihän ne puuttuvatkin. Nerokkaasti sommiteltu lause tuo ylempi sininen. Vaatii erityistä oivallusta.
4. Jiikoo11.7.2021 klo 09:48
Minulle nämä 2½-Palloset käyvät melkeinpä kolmosista. Illalla sain mukavanlaisesti alkuun, mutta 9-kirjaimisen ratkaisusanan kokoon saaminen vaati yön yli nukkumisen. Ylemmän sinisen lauseen hahmottaminen piilokirjaimineen vaatinee Kujun peräänkuuluttamaa erityistä oivallusta, johon harmaa solukkoni tuntuu taipuvan huonosti. Kolmen kirjaimen verran vajausta muuallakin, joten ratkaisusanatekstarin lähettäminen vaatisi vielä toistaiseksi omantunnon venyttämistä.
5. Jaska11.7.2021 klo 10:33
Kiva oli, joskaan ei ennätys. Yks vihje nosti kulmakarvat, sen huomaavat kai aniharvat.
6. Jiikoo11.7.2021 klo 15:14
Pari onnistunutta harhautusta! Ratkaisu vaati parin ilmeisen ratkaisusanan vaihtamista ennen kuin juju löytyi ja päälauseista tuli ymmärrettävät. Vallan riemastuttavaa piilosanailua! Onneksi ei 9-kirjaimiseen ratkaisusanaan tarvinnut sentään kajota.

Pisteitä ropisee niin laatija-Teemulle kuin toteuttaja-Helillekin!
7. Kuju11.7.2021 klo 15:48
Piti koittaa Piilistäkin. En ole aiemmin vakavasti siihen pureutunut, mutta melko hyvin onnistuin, kun vain numero 16 vaakasuoraan jäi osittain avoimeksi.
8. Elva11.7.2021 klo 16:09
Nyt oli lehdessä useita mainioita tehtäviä.

Pallosen Kovis oli todella taidokas. Harvinaisen monissa kohdissa menin harhaan ja niistä selviytyminen olikin kovan työn takana. Sinisissä lauseissa sen sijaan ei ollut ongelmia. Mutta Teemu on siitä erinomainen, että saatuani lopulta sanat paikoilleen, niin olenkin melko varma, että ne myös ovat oikein. Mitään kysyttävääkään ei jäänyt.

Tavis oli taas aivan huippu. Harmittaa vaan, että ylärivin kahdeksantavuisen sanan aivan loppuun jouduin sijoittamaan harvinaisen sanakäänteen, kun en muuta saanut sopimaan. Saas nähdä onko Kultti ollut yhtä luova kuin minä terassilta palattuani.

Piilis ja Ristis olivat myös laadukkaita. Kummankin parissa kului pitkät tovit. Lisäksi ratkoin Ekin Pehmiksen, kun pääkuva oli niin houkutteleva, ja sanasto olikin hyvin kekseliäs.

Kiitos kaikille laatijoille!
9. Lars11.7.2021 klo 16:27
Selätetty vaikka Pallosen olikin, eli kakspuoli oli oikea merkintä. KIITOS
10. eol12.7.2021 klo 00:18
Merkitty vaikeustaso 2,5 on mielestäni täsmälleen kohdallaan. Mukavan juohea ratkottava, lounaiskulma valmistui viimeiseksi. Sanasto on odotetusti priimaa, ja erityisesti 2,5-tasolle ja kesähelteille kuin nyrkki silmään sopivaa. - Veikkaan, että Jaskan silmiin osui erään 5-kirjaimisen vaakasanan vihje (niin minulle kävi).
11. Ritu16.7.2021 klo 19:03
Nyt on maailmankirjat sekaisin. Eikä vain säiden suhteen. Minulle tämä Pallosen Teemun kovis tuntui vaikeammalle kuin edellinen Skytän kovis! Minulle tuon tilanteen pitäisi käytännössä olla mahdottumuus, kun mietin aikaisempia ratkontakonemuksiani heidän kovistensa osalta.
Minulla oli suuria vaikeuksia keksiä alemman sinisen pääkuvasta lähtevän sanarimpsun toinen sana. Alku siihen löytyi, mutta kauan tuntui, ettei sen loppuosalla ole päätä eikä häntää. Oikeasta yläkulmasta pääsin tämänkin ristikon sentäään kohtuu mietinnällä alkuun. Kun ristikko oli viittä vaille valmis, niin ainoa jumituskohta palautui juuri tuonne aloittamaani kohtaan.
Kantapään kautta alkaa oppi mennä pikku hiljaa perille. Kumitin tuon aloituskohtani ja niinpä sain sinne vaihdettua pari sanaa.Ristikkoni oli ratkaistu! Mikähän siinä on, että vaikka on visaisempiakin ristikoita jo ratkonut pitkään, niin se onnistumisen ilo tunteena ei laimene ajan saatossa. Aina yhtä makiaa herkkua.
Kiitokset siitä laatijallekin!
12. Elva20.7.2021 klo 19:05
Kultin hienossa Taviksesta kysyisin ylimmän vaakarivin vihjeestä ÄKILLISIÄ HALLINNON MUUTOKSIA. En ole täysin tyytyväinen omaan ratkaisuuni SOTILASVALLANSIIRROKSET, mutta en parempaakaan keksinyt. Kaikki risteävät ovat aivan nappiin, paitsi vihje TAVATON!, johon minulle tulee ROKKA, joka ei ole mielestäni mahdoton.

Olisiko viisaimmilla esittää parempaa?
13. Rampe20.7.2021 klo 19:27
Elva,
SOTILASVALLANKUMOUKSET, jolloin tavaton olisi MOUKKA.
14. Elva20.7.2021 klo 20:00
Rampe kiitos. Sehän minullekin tuli ekana mieleen, mutta mielestäni siinä on yksi tavu liika, joten en edes punninnut sitä vaihtoehtoa. KU-MO-UK-SET. Taitaakin olla niin, etten osaa suomalaisia tavaussääntöjä!
15. Elva20.7.2021 klo 20:23
Mietin vielä tuota edellistä asiaa (14.). Ristiriitaisesti, olin sitä mieltä, että KU-MO-UK-SET tavutettaisiin eri tavalla kuin MOUK-KA. Mutta tavutetaanko KU-MOUS myös näin? Se kuulostaa todella pöljältä.
16. Matias-Myyrä20.7.2021 klo 20:46
Kumoukset voidaan tavuttaa kahdella tavalla: KU-MO-UK-SET tai KU-MOUK-SET.
Moukka-sanassa tuo MOUK on yksi tavu.
Tarkemmin asiaa selittää Kielitoimisto näin:
http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/357
17. Elva21.7.2021 klo 12:54
Matias-Myyrä, kiitos tiedoista. Oli lohdullista saada tietää, että ainoana oikeana pitämäni tavutus oli myöskin hyväksyttävissä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *