KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 3.-4.7.2021

9742. IS Viikonloppu 3.-4.7.2021

Ylläpito2.7.2021 klo 21:24
Huomenna Skyttää ja Kärkkäistä kolmosen edestä. Piilis Parkkiselta.
2. Joutilas3.7.2021 klo 15:32
Helle helli, Skyttä/Kärkkäinen ratkojaa lelli. Ei ihan pahimmista pahin, mutta oikein antoisa ja tarpeeksi haastava. Yksittäisistä vihjeistä "SÄRÄHTÄVÄÄ!" maistui eri mukavalta. Kiitokset.
3. Kuju3.7.2021 klo 22:38
Tyypillinen kolmemiikka, kun ei tällainen dementikko saa pariin tuntiin kuin puurtamalla, googlaamalla ja väkertämällä alle puolet valmiiksi ja nekin 80-prosenttisesti varauksellisin ratkaisuin. Se alle puolet mallaa kyllä keskenään, joten pakko siis siinä jotain on olla oikein.
4. Jaska4.7.2021 klo 13:22
Historiallinen ristikko. Aloitin näet sen täytön eräällä kirjaimella. Kaikki kirjaimet olivat paikoillaan arviolta alle kolmessa tunnissa eli alle täyskovisrajan. Runsaasti pisteitä kekseliäistä ja vaikeustasoon sopivista sinisistä. Kokonaisuudesta ei liikojen triviaalinen takia voi antaa huippupojoja. Lauantain parasta antia olikin Kultin tavis, 10-. Miikka tulee tietystä sanasta, joka oli vältettävissä.
5. Kuju4.7.2021 klo 16:57
Nyt on yli 90% valmiina. Alalaidassa tökkii vielä "särähtävästä" oikean puolen "nautinnoistakin" -vihjeeseen asti. Kun joitain sanoja siellä korjaa uusiksi, niin sukeutuu toisia ongelmia.
6. Kuju4.7.2021 klo 18:49
Tuli sitten valmiiksi!
7. JPR4.7.2021 klo 21:01
Mantan valinta: Juha Leinonen. Olipa kimurantti ja ristikko harhautti minut pahasti muutamaan kertaan.
Viikko sitten tulin valittaneeksi Mantan helpoutta mutta tämän kertainen palautti maan pinnalle! Kiitokset laatijalle.
8. eol5.7.2021 klo 07:03
Kovikseen merkitty vaikeusaste 3- osuu minusta kohdalleen, sillä nyt liikutaan aivan Skytän IS-kovisten kirjon helpoimmalla laidalla. Sanasto on mainiota, vain jokunen täyskolmostasolle kurkottava hieman oudompi sana on mukana, ja siniset sanaketjut ovat niin temaattisuudessaan kuin luontevuuden ja haasteellisuuden välisessä tasapainossaan erinomaisia. Läpi ristikon vihjeetkin on näin helleajalle sopivasti jätetty suht lempeiksi, ja silti ne ovat monin paikoin hyvinkin viihdyttäviä. Mutta kiinnittipä huomiotani myös yksi sellainen vihje, jonka tarkkuudessa on nähdäkseni runsaastikin toivomisen varaa (sillä vihjeenä on käytetty Ratkojiinkiin yli 10 vuotta sitten lisättyä huonoa ja jopa harhaanjohtavaa vaihtoehtoa, kun samasta paikasta ja täsmälleen 4 vuotta myöhemmältä päivämäärältä löytyy paljon parempikin).
9. Pike5.7.2021 klo 08:15
Oli tosiaankin tällä kertaa helpohko kovis. Skytältä on tottunut odottamaan kinkkisempiä laatimuksia. Mielestäni erittäin kekseliäs vihje oli särähtävää! muutaman muun lisäksi.
10. Elva6.7.2021 klo 18:29
Sain juuri valmiiksi Skytän/Kärkkäisen koviksen. Muutamissa kohdissa oli usko mennä, mutta nyt on joka ruudussa kirjain. Yksi ainoa sana keskellä, ylälaidasta alas ihmetyttää, mutta siinäkin ratkaisusta on oletettu arvaus. Onneksi siniset olivat selkeät ja yksiselitteiset. Sopivaa hellepäivän aivotoimintaa.

Tavis oli totuttua vieläkin upeampi. Kuusitavuisia sanojakin oli neljä, joista eräs tuotti minulle ristikon haastavimman pähkäilyn.
11. Jiikoo9.7.2021 klo 06:37
Kunniaylisanaseppo Skytän luomukset ovat olleet minulle tähänastisen lyhyehkön kovisratkontauran kovia kantoja kaskessa. Tämä taisi olla vasta kolmas täyteen saamani häneltä, ei siinä kolmosen perään merkitty miinuskaan juuri auttanut. Lehti kouraan lauantaina, ristikko valmiiksi torstaina ja vasta puolenyön tietämissä sittenkin. Vähän päivässä, enemmän liki viikossa!

No, onhan tässä ollut muutakin suvipuuhaa – eilen illallakin päästiin herkuttelemaan oikein mato-ongella saaduilla kyrmyniska-ahvenilla, fileointikin korkeimman omakätisesti. Pehmisspesialistimme sai oman ristikkonsa valmiiksi sukkelaan eikä Parkkisen piilis pidätellyt minua tällä kertaa kovinkaan pitkään.

Pitäisiköhän tehdä huomenissa taas asiaa maalikyliin IS-ostoksille? Lähimmät lehtipisteet taitavat olla 46 ja 49 kilometrin päässä. Perjantaihesarini löydän sentään naapuritalollisen laatikosta, noutomatkaa ”vain” noin 2 km...
12. Ritu9.7.2021 klo 09:46
Minulla sama kuin Jiikoolla, eivät ole kaikki valmiiksi tulleet. Joitakin kuitenkin onnistunut ratkomaan loppuun asti. Pitäisi ratkoa varmaan Skytän laatimuksia enemmän niin ehkä pääsisi lähemmäksi logiikkaa ja oppisi kikkoja, jolla nekin saisi viikossa ratkottua. . En ole tätä kovista vielä aloittanut, tosin hankittuna se tuossa on. Ylienerginen 5-vuotias pojanvesseli vienyt aikani tällä viikolla. Hänkin ratkoi jo kanssani ensimmäisen lastenristikon. Sen ratkonnan aikana kuulin varmaan parikymmentä kertaa: "Älä mummu auta, osaan ite!" :)
13. Mie9.7.2021 klo 23:10
Skytän ristikot tuottavat yleensä enemmänkin päänvaivaa, toki tämäkin tuotti mutta ei ollut mikään mahdoton kuitenkaan. Alan pikkuhiljaa päästä jyvälle siitä miten laatija ajattelee.
14. iso S10.7.2021 klo 10:45
Vanha viisaus, jonka juuri keksin: on kaksi asiaa jotka tuottavat ratkojille vaikeuksia. Se kun laatija ajattelee ja se kun laatija ei ajattele.

Ensi yrityksellä sain muutaman sanan ja parina seuraavana päivänä vähän lisää. Sitten printattu ristikkooli pari päivää kateissa ja ehdin luulla että sillä siitä selvittiin. "Valitettavasti" se kuitwnkin löytyi ja ankaran päänraapimisen jälkeen jopa täyttyi. Tämä päivä meneekin siihen kun nypin tikkuja kynsien alta. Kaiken luulen ymmärtäneeni.

No, ainakin dementia säikähti ja pysyy pari viikkoa nurkan takana piilossa.
15. Arska10.7.2021 klo 11:21
1-9?
16. Ritu10.7.2021 klo 11:42
Arska, ratkaisuaikaa on jäljellä 12.7. saakka.
17. Arska10.7.2021 klo 13:29
Ai niin
18. Arska13.7.2021 klo 08:37
1-9?
19. Juse13.7.2021 klo 10:47
KERPELLES
20. Arska13.7.2021 klo 10:55
Kiitos Juse
21. Arska13.7.2021 klo 15:02
Miten jatkuu jaakobin pojista... Sija. Särähtävää?
22. Elva13.7.2021 klo 15:31
Arska, ilmeisesti Ylläpidon toivomus on, että palkintoristikoissa pitäisi odottaa muutama päivä ratkaisuajan umpeutumisen jälkeen, ennen avittamista. Tämä postin hitaan kulun takia. Mutta, mietipä lausetta, kenenkähän sijasta on kyse?
23. Ylläpito13.7.2021 klo 15:47
Iltiksiin saa vastata heti vastausajan päätyttyä.
24. Arska13.7.2021 klo 15:49
Särähtävää selvis
25. Elva13.7.2021 klo 16:04
Ylläpito, kiitos tiedosta. Iltiksen juhannusristikkosäikeessä oli 6.7. väärää tietoa asiasta, ja hyvä kun eri käytännöt selvisi.

Arska, selvisikö Jaakoppi?
26. Arska13.7.2021 klo 16:29
Ei
27. Elva13.7.2021 klo 16:40
Arska, XII = JAAKOBIN POJISTA BENJAMININ SIJA.
28. Kati13.7.2021 klo 18:05
Sinä+9999 ??
29. Elva13.7.2021 klo 18:10
Kati, SÄYSEIN.
30. Kati13.7.2021 klo 18:14
Kiitos, Elva.
31. Peter13.7.2021 klo 21:29
Ihan kökkö vihje
32. Ritu14.7.2021 klo 09:07
Peterin sydän ei lämmennyt vihjeelle SINÄ+9999, minä taas mielessäni listasin sen yhdeksi tämän ristikon helmistä. Se vain tuntui oivalluksen hetkellä siltä. Minulla se kökkö vihje sijaitsi vain muutaman ruudun päässä tuosta samaisesta vihjeestä. NÄMÄ JOSKUS NÄISSÄ - tyyppiset vihjeet saisi minun puolestani upottaa helmenä EI ENTISELLÄÄN olevan järven pohjaan. Olen tietoisesti yrittänyt korjata tai tehdä tilaa suvaitsevaisuudelle tuon vihjetyypin osalta, mutta luulen, ettei tämä yksi elämä riitä minulla muuttamaan sitä, etteikö se inhonkivihjeisiin kohdallani lukeutuisi jatkossakin.
Hämmästyttävän nopeasti pääsin liikkeelle pääkuvan alta vasemmasta laidasta. Sitten tuli piiiiitkä mietintätauko, kunnes sain ratkaistua yksittäisiä sanoja sinne tänne. Pääkuvasta alaspäin lähtevien sinisten ruutujen aiheen osasin jo arvailla siinä vaiheessa, kun alussa mietin, mitä kaikkea kuvasta voisi kehkeytyä.
Monta istuntoa viitenä eri päivänä meni tähän. Olisi sen ajan huonomminkin voinut käyttää! Ansanvirittäjä oli monipuolisesti ripotellut konnanklukkuja niin, että kyllä koukutuin.
Otin tämänkin ristikon talteen kuin kertaavana ratkontakurssina. Siitä on hyvä aika ajoin kerrata jippoja, kun tulee niitä hetkiä, kun ei ristikkosuksi luista.
Oikeassa yläkulmassa ja vasemmassa alareunassa minulla odottaa vielä molemmissa yksi ratkaisusana valaistumistaan. Kyselen, jollei viikkoon pariin ala oma pää raksuttaa.
Skytän Antilla oli saumaa saada minulta tästä ristikosta kiitettävän perään iso plussa, mutta inhokkivihjeeni näkeminen oli kuin likatahra saumassa, joten vien plussani odottamaan seuraavaa viritelmää. Kaunis kiitos ja lähes ristikkonsa selättäneen onnen/helpotuksen huokaus!
33. Peter14.7.2021 klo 14:37
Rotu hyvä. Selitäpä tuo vihje minulle...
34. Ritu14.7.2021 klo 15:37
Peter mitä ilmeisemmin osoitti kommenttinsa minulle. Olisikin hyvää rotua, mutta kun ei :). Minulta puuttuu lehmän hermot ja norsun muisti, joista olisi ratkonnassa huomattavaa hyötyä.

Tässä minun ajatuksenkulku: SINÄ+9999 = SÄ + YSEIN (sä yhdeksikköjen kera)
35. Ylläpito28.7.2021 klo 18:11
Anatomiahan on julkaistu.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *