KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 30.4.-2.5.2021

9672. IS Viikonloppu 30.4.-2.5.2021

K29.4.2021 klo 19:32
Onko tietoa Vappu-ristikon laatijasta? En ole ”ihmisten ilmoilla” ilmestymispäivänä sitä ostamassa. Jos olisi mieluinen laatija, pyytäisin jotakuta ostamaan sen minulle.
2. Ylläpito29.4.2021 klo 20:53
Kakspuolkoviksen on laatinut Arto Kuivanen. Jättiristikon laatija ei ole meillä tiedossa. Lehti ilmestyy 30.4.

K:lle tiedoksi, että toukokuussa tulee myös Brigitta Kalpaa!
3. Tarja29.4.2021 klo 21:04
Minäkin olen kaivannut Brigitta Kalpaa, kun hänen ristikoitaan ei ole pettymyksekseni Iisakeissakaan tammikuun jälkeen ollut. Hienoa, jos tulee Iltikseen.
4. K29.4.2021 klo 21:18
Kiitos Ylläpidolle Vappu-ristikkotiedosta! Ja erityiskiitos Brigitta Kalpa -tiedosta!!! Oli mielessä kysyä, milloin hänen ristikkonsa ilmestyy, mutta en tohtinut ahdistella, hänellähän saattaa olla muitakin kiireitä. Mutta todella ihana tieto oli, että toukokuussa saamme taas nauttia hänen ristikostaan.. Nyt täytyy pitää vara, että olen oikeana viikonloppuna ärrällä.
Hauskaa Vappua kaikille!
5. Tarja30.4.2021 klo 11:12
Jättiristikon on laatinut Juha Leinonen.
6. Joutilas30.4.2021 klo 18:07
Arto Kuivasen kovikseen pääsi mukavasti sisään, mutta oli paikoin kimurantti, kuin tippaleipä. Pitkiä sanoja, sopivan haastava 2½. Tuli semmoinen mukavan muikea olo, jotta kyllä tämä ihan rattoisa oli.
Juha Leinosen aukeama oli myös ihan haasteellista ratkottavaa. Nimet, jotka ristikossa esiintyivät, eivät olleet minun kaveripiiristäni repäistyjä. Uusia sanoja tuli muutama vastaan. Vaikeusasteeksi arvioisin 2+.
Kiitokset molemmille ja rattoisaa vappua kaikille ristikkoriippuvaisille!
7. Kaapo30.4.2021 klo 19:13
Ihan menettelevä Kovis. Vapuksi olisin toivonut vaikeampaa.

Vihje "ATSA- Naha" on mielestäni tavutettu väärin. Vai mikä on peruste tavuviivan sijoittamiselle juuri tuohon?
Muutenkin kovasti kikkailuvihje.
8. Jaska1.5.2021 klo 21:29
Peruste saattaa olla ratkonnan vaikeutus. Tovi ja toinenkin piti vihjettä tavailla. 2½-raamiin solahti koviksen (kuiviksen?) täyttöaika kuitenkin. Ei paha. Etenkin siniset satavat pluspinnoja laatijan laariin. Valitettavasti täysi ristikko ei ole aina täysin ymmärretty. Miksi kaakonkulmaan risteävistä syntyneen ratkaisusanan ovi vihjeeseen ei aukene mulle, onko äly(ttömyyte)ni syytä tää? Mulle siis roimasti miinuspojoja - toivottavasti...

Kultilla totutun laadukasta tavutusta. Kuusitavuinen romanssi kirsikkana. Ekin piilistanssin säestyksessä oli yllättävä riitasointu.
9. Eki1.5.2021 klo 21:51
Riitasointu oli täsmällinen ilmaus asialle!
10. Elva1.5.2021 klo 22:29
Pidin todella Koviksesta. Kun lähdin liikkeelle lounaisnurkasta, eteneminen tuntui kovin vaivattomalta, kunnes vähitellen vaikeutui. Ristikossa oli täysin oma tatsi, joka sopi omaan ajatuskulkuuni erinomaisesti. Erityisesti laatijan selkeys miellytti. Siniset lauseet sen sijaan olivat helposti arvattavissa, vaikkakaan eleganssia niistä ei puuttunut. Kaksi vihje/ratkaisusana-yhteyttä on vielä tajuamatta, toinen on jo mainittu ATSA- ja toinen liittyy Poriin. Täytyy vielä funtsia.

Kultista nautin taas roppakaupalla, kuten tavallista. Ekin piiliksessä oli useita visaisia kohtia, joista jotkut aukesi ankaran aivotoiminnan avulla, vasta sen jälkeen kun ratkaisusana oli jo keksitty. Onkohan se hyvä vai vähemmän toivottava merkki?

Kiitokset kaikille laatijoille!
11. Jaska2.5.2021 klo 07:43
Valkeni aamu, niin myös vihje. 10 sekuntia heräämisestä. Ei mitään uutta. Selitys niin simppeli, että miinuspojot tuplaksi.
12. Jiikoo2.5.2021 klo 12:56
Vappuna oli kai kostuketta riittämiin, koskapa Kuivanen jäi pahasti kesken. Täyttyi nyt sentään, ihan kaakonkulman Poria myöten. Ehkäpä edesauttoi sekin, että pistäydyin edellisenä viikonloppuna Porissa useamman vuosikymmenen jälkeen ja kävin ihailemassa rannikkoa sannikkoa jopa Yyterissä saakka. Ihan laatuunkäypä Kovis!

Leinosen lakana aloittamista vaille valmis.
13. Kuju2.5.2021 klo 15:51
ATSA-Naha jäi käsittämättömäksi, mutta selkeä sana siihen silti tuli. Taisi muutoin olla helpoin kovia kautta aikain.Kaksi tuntia ja valmis. Toki koviksissa aina saa puurtaa ja googlailla. Jättiristikko oli työläämpi.
14. pelaaja2.5.2021 klo 16:45
Oikein mukava tätä oli ratkoa. Kaikki ei nyt kuitenkaan ole pelkkää luksusta. Pistän nimittäin paremmaksi kuin esim. Elva eli minulla on 3 x ? marginaalissa. Mutta jos nukun yöni kuin Jaska, kaikki saattaa huomenna olla puhtoista.
15. Elva2.5.2021 klo 19:16
Juha Leinosen Jättiristikko oli jälleen kivaa ratkottavaa. Vaikeusaste on juuri sopiva Vappuun ajoitetuksi, vihjeet ovat kekseliäät ja täyttäminen etenee. Hankalia kohtiakin löytyi, esim. alue yläkuvien välissä. Mutta kaikesta selvittiin, eikä kysyttävää jäänyt.
16. Jiikoo3.5.2021 klo 08:38
Leinosen lakana piti illalla jättää kesken; yhdeksän avainkirjainta olivat tuolloin jo selvinneet. Nyt aamulla oli hyvä jatkaa loputkin ruudut täyteen. Tasokas luomus: vapputematiikka kivasti esillä, rikas sanasto, vaikeusaste sopivan haastava ja ratkominen mahdollista ilman apuneuvojakin. Tällaisia ratkoo mielikseen!

Piilikseenkin sorruin, vaikka IS ei enää päästäkään kisailemaan näillä tehtävillä suuriruhtinaallisista rahapalkinnoista. Yhden sanan (v10) kaksi piilokirjainta puuttuu vielä, sopiva teevati ei vain ota löytyäkseen!
17. Elva3.5.2021 klo 08:47
Jiikoo, sinulla saattaa puuttua kolme piilokirjainta.
18. Jaska3.5.2021 klo 09:59
Voi olla kaksi, jos päättelee ratkaisusanan olevan verbi. Kyseistä verbiä ei ole Nykäsessä, mikä saattaa selittää sen mahdollisen tuntemattomuuden vanh.. anteeksi senioreille. Kielosesta se löytyy.

Tehtävänimityksen mukaisesta keskeisestä substantiivista opukset ovat hieman eri mieltä, Nykänen ark. ja Kielonen murt. Nykänen mielestän oikeammassa.
19. Jiikoo3.5.2021 klo 11:03
Elva ja Jaska, kiitos kun autoitte miekkosta mäessä! Eihän tuo lopulta paha kanto ollutkaan!
20. Elva3.5.2021 klo 12:07
Jiikoo, arvelin että ehkä olimme mokanneet samalla tavalla. Minä jouduin nimittäin ensin keksimään sanan ja vasta sen jälkeen sain satavarmana pitämäni kirjaimet oikaistua (kommentti 10).
21. JPR7.5.2021 klo 08:27
A Kuivasen kovis ratkaistu ja aikaa meni viitisen tuntia. Hieno ristikko ja ainakin minulle vaikeusaste oli ennakoitu kohdalleen. ATSA-Naha ratkesi mutta ratkaisun sisältö aukesi vasta kun kävin nukkumaan...
Kiitokset A Kuivaselle hienosta kokonaisuudesta!
22. Elva11.5.2021 klo 17:30
Porin hiekkajuttu selvisi, mutta ATSA-Naha jäi selvittämättä. Minulla on siinä IITTALA, en vaan ymmärrä miksi.
23. Ylläpito11.5.2021 klo 17:34
a ha atsan, a ha = alat, atsan on nasta eli tii nurin ja kokonaan nurin luettuna Iittala.
24. Elva11.5.2021 klo 17:59
Ylläpito kiitos. Selitys ymmärretty, mutta ahaa-elämys mielihyvineen jäi uupumaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *