KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-ARKI 3

9129. IS-arki 3

Jaska10.1.2017 klo 17:57
Uuteen säikeeseen vanhalla virrellä. Me huononäköiset joudumme silloin tällöin turvautumaan suurennuslasiin saadaksemme selvää yhteen vihjeruutuun tungetusta, siihen ylimitoitetusta tekstimassasta. Tänään Vuokilan/Mannisen pehmiksen normaalia hieman pienemmässä, eli alle neliösentin ruudussa

PUKKI
ROIVAINEN
JOUSTA-
VAAN KIIN-
NITYKSEEN

näkyivät vain PUKKI- ja JOUSTA- ilman suurennuslasia. Tosin ratkaisusanat selvisivät tällä kertaa ilman luuppaustakin, mutta esim. vihjeillä

PUKIN
KAIMAT
JOUS-
TAVA

häiriö olisi jo laadintavaiheessa eliminoitunut. Eivätkä ne lainkaan vaikeampia olisi olleet.
2. iso S18.7.2017 klo 18:49
Uudehko ominaisuus, "Hae sivustolta", näytti kyntensä. Tämä ties mille sivulle hautautunut säie löytyi vaivatta, kun muisti että arki-Iltiksille on oma säie.

Palloselle täydet pisteet Histiksestä. Ristikon teemapitoisuus on niin korkea että laatimista yrittämättömän lienee mahdoton ymmärtää, miten hankalan lähtötilanteen laatija on itselleen asettanut. Etenkin yläpuolikas, kun vetää viivan vasemmasta yläkulmasta oikeaan alakulmaan, on niin täynnä sinistä teemaa että valkoiset "sideruudut" uhkaavat jäädä vähemmistöön. Järkyttävästä urakasta huolimatta koko ristikko on laadittu hyvillä sanoilla. Tämän todistaa sekin, että ristikon pystyi ratkaisemaan vaikka tunnen aika heikosti Vilppaan/Vilpaksen ansioluetteloa. [Tuollaiset nimet pitäisi muuten lailla kieltää, että taivutuksen joutuu tarkistamaan. No, Kotus hyväksyy molemmat vaihtoehdot, joten arvaus olisi mennyt oikein.]

Tällä en halua ottaa mitään pois aiemmilta Histiksiltä tai muilta Histiksen laatijoilta. Parasta A-luokkaa ovat olleet ne jotka olen ratkonut, mutta nyt pitkän tauon jälkeen maistettuna tämä osui ja upposi.

Kesäristikosta (kas kun ei Kesis) pitää sen sijaan kuiskata toisesta suupielestä, että kielikorva on hiukan lipsahtanut poskelle. Vihjeellä "tunturinlakeja" ei tarkoitettane mitään säädöksiä. Noudatettavaksi tarkoitettu laki taipuu partitiiviin yksikössä lakia ja monikossa lakeja, mutta tunturin huippuna oleva laki taipuu lakea ja lakia. Toisen yksikkö on toisen monikko, kyllä siinä meneekin pää pyörälle!
3. Täyttelijä24.7.2017 klo 11:27
Tänään hyvää sanastoa - etenkin ristisana oli mainio!
4. Tarja31.7.2017 klo 16:50
Iltis voisi talvellakin julkaista Suko - ja Futoshiki -tehtäviä. Vaikka Megatähti -sudokun sijasta. Sudokuita kun löytyy pilvin pimein joka paikasta, mutta näitä numerotehtäviä ei juurikaan muualta.
5. Matti31.7.2017 klo 23:39
Futoshikeistä pidän minäkin. Viiden minuutin nautinto. Samoin 4x4 Kenken. Heti ekaks ne, sitten Mustanaamio. Hullulla on halvat huvit.
6. Hannu10.8.2017 klo 20:29
Histiksessä laatijalla mielestäni pikku fiba. Keskustelusääntöjen mukaan en sillä mässäile, mutta pyrin vinkkaamaan kohteliaasti, että lajinvaihtoa henkilön kohdalla ei liene tapahtuneen. Miehenä kyllä lajia on edustettu.
7. Tarja11.9.2017 klo 21:53
Ei voi kuin ihailla Pallosen Histiksen tekotaitoa. Jos oikein laskin, niin 22 maailmanennätysjuoksijaa sullottu samaan ristikkoon ja silti kaikki risteävät sanat erinomaisia sanoja. Vau!
8. Pr18.9.2017 klo 14:01
Vuokilan ja Kärkkäisen Histiksessä teemana hymiöt. Otan opin kannalta!
9. Matti19.9.2017 klo 22:59
Olipas mielenkiintoinen histis. Hajuakaan ei ollut hymiöiden merkityksistä, mutta sinne ne vaan ilmestyivät. Melkomoinen laatimus Ekiltä :)
10. Tarja2.10.2017 klo 23:52
Pehmiksessä on vihje "harmaissa". Milloinkahan sanonta muuttuu "vihreissä", sillä sehän on nykypäivänä se väri.
11. Ritu9.10.2017 klo 07:39
Maanantaina 2.10. Iltiksessä Pallosen Teemun käsialaa ollut maanantaiKESKIS oli ehdottomastil lehden parasta antia.
Olin jättänyt sen pöydälle, kun ei tuntunut alkua pidemmälle pääsevän. Sitten erään TV-ohjelman mainoskatkolla päätin vilkaista ja siitä mainoskatkosta tulikin koko ohjelman pituinen. Ristikko vei täysin mennessään. Suttukohdat ristikossani kertovat, että harhaan mentiin ja monta kertaa, mutta kivalla tavalla. Oikean ratkaisusanan muodostuttua tuli aina tunne, että parempi oli kuin oma ensimmäiseksi keksimäni.
Pitkiä hyviä sanoja ristiin rastiin ja oivaltamisen iloa, sitä oli tämä sistikko täynnä.
12. Matti10.10.2017 klo 14:24
Olipa eilinen histis mahtava. Ikäänkuin maailmanhistoria olisi vyörynyt päälle ratkottaessa. Histis on hieno traditio. Konsepti toimii: teemasanojen välit ovat helppoja, joten oudotkin teemat ratkeavat.
13. Ritu15.11.2017 klo 21:17
Palaan vielä Iltiksen 2.10 olleeseen histikseen, jossa teemana Ilkka Lipsanen biiseineen. Vasemmassa alareunassa oli vihje SALOMON TAI ALO. Ratkaisusanaksi Salomonista ja pystyvihjeidenkin avulla sain ILLE. Mutta mikä tai kuka oli tuo ALO vihjeenä?
14. östen15.11.2017 klo 21:42
Ville Valo.
15. Ritu15.11.2017 klo 21:56
No just! Olishan tuo pitäny itsekin tajuta, mut kun se VALO ei vaan syttynyt omaan päähän. Kiitokset Östenille.
16. Eki28.11.2017 klo 12:30
Kukaan ei kummastellut, miksi keskiksessä 20.11. laukaisulaitteen kuvasta tuli myös "nainen hermoromahduksen partaalla"?
17. MP28.11.2017 klo 12:48
Kyllä kummastelin, mutta ajattelin, että nainen on aivan kokonaan "hajalla" ! :-)
18. Tarja28.11.2017 klo 13:25
Minä kuvittelin, että se on nykytaidetta ja taiteilijan antama nimi teokselleen. Olisi mukava kuulla virallinen selitys.
19. Eki28.11.2017 klo 15:10
Olisi mukava kuulla se jonkun muun suusta.
20. ++juh28.11.2017 klo 15:31
Kata-pultti laukaisuvalmiina.
21. Eki28.11.2017 klo 16:01
Niin, Katan vieressä pultti, joka lähenee hermoromahdusta, enempi suuttumus.
22. Tarja28.11.2017 klo 16:19
Ai se hökötys oli katapultti...
23. Tarja18.12.2017 klo 22:17
Olipa mielenkiintoinen Maanantai-keskis. Todella pitkiä sanoja. Vieläkin tuijottelen hämilläni, että mitä kaikkia sanoja siihen oli saatu sopimaan. Vau.
Seuraavaksi Histiksen kimppuun, johon siihenkin näyttää, että taas on saatu sullotuksi uskomaton määrä teemasanoja.
24. Eki18.12.2017 klo 23:24
Kiva että osataan arvostaa. Se on muuten kolme viikkoa seuraavaan RistikkoExtraan. Keskiviikkona tulee tuhti Tv-lehden ristikkoextra, lauantaina luonnollisesti pehmiksen ja koviksen lisäksi iso keskismiinusristikko, samat uutenavuotena.
25. Tapio19.12.2017 klo 09:19
Kaipaan Maanantai-keskikseen apua, en keksi millään mikä sana oikeassa yläkulmassa olevasta kaatuneesta tuolista tulee.
26. Tarja19.12.2017 klo 09:44
Ei ennen vastausajan päättymistä, joka on 27.12.2017.
27. Jaska19.12.2017 klo 23:30
Keskiksen sanapituuskeskiarvo 6,15 = valioluokka.
28. Ritu28.12.2017 klo 15:28
Mitä olisivatkaan illat ilman Teemua.
Mukava oli Iltiksessä perjantaina 22.12. ollut pieni pehmisristikko. Vaikka koviksienkin kanssa silloin tällöin mieluusti pakerran, niin kyllä nämä kertaistumalta ratkottavatkin ovat se myöhäisiltojen suola ja sokeri, kun sitä aikaa on niukasti eikä nykkumisestakaan töiden takia voi ylettömästi tinkiä.
Tässä ristikossa oli vihje LEVYILLE, josta vastaussanaksi muodostui CDROMASEMA. Se oli kohta, johon toviks juuttui, mut auettuaan antoi sen mitä ratkojana haluaakin: ristikosta jäi hyvä jälkimaku ja zzz- päästä kiinni saaminenkaan ei häiriintynyt :).Kiitos.
29. Eki7.1.2018 klo 16:11
Huomenna kaikkien aikojen pisimmän tauon jälkeen Ristikko-Extra.

Ristikko SK 2018 alkaa neljän viikon päästä!
30. Lars7.1.2018 klo 18:45
Lainaus: 29. Eki 7.1.2018 klo 16:11
Ristikko SK 2018 alkaa neljän viikon päästä!

Tarkoittanet Ristikko SM 2018 ?
31. Eki7.1.2018 klo 18:53
Niin tarkoitan!
32. Ritu8.1.2018 klo 09:57
Pitkästä aikaa tuli ratkaisusanassa vastaan pelkiä konsonantteja. Perjantain Iltiksessä 29.12. ja Pallosen Teemun laatimassa ristikossa oli vihje EX-PUOLUE. Vastaussanaksi tuli SKDL.
Hiljattain Teemun ristikossa vastaussanaksi tuli CDROMASEMA ja laatijaa en muista, mutta jossain ristikossa ratkaisusanana oli TVLEHTI. Monta peräkkäin olevaa konsonanttia saa lähes aina hetkeksi ettämitähäh?-tilaan, josta ratkaisun selvittyä tulee pomminvarma ouhjee-elämys.

Torstaina 28.12 Teemu oli laittanut hauskankuuloisen pääkuvasta tulevan sanan: VÄLIPÄIVÄPÄLLISTELY. Jouduin siinä vaiheessa katsomaan pääkuvaa uudemman kerran. Nimittäin ratkaisusanan viimeinen ä-kirjain oli piilokirjain ja siihen olisi ollut mahdollista laittaa toinenkin vokaali. Kuva kertoi kuitenkin muuta :).

Mut mä niin tykkään näistä Teemun laatimista helpoimmistakin ristikoista, niitä on ihan hauska ajankulukseen ratkoa.
33. Eki9.1.2018 klo 22:17
Kymmenen uutiset 9.1.

"Poikkeukselliset lumisateet piinaavat keskistä..."

"... ja eteläistä Eurooppaa!"
34. Tarja17.1.2018 klo 13:21
Onpa hauska sattuma (tai järjestetty). Iltiksessä tänään Pitkälän Tonin ristikko :)
35. Tarja22.1.2018 klo 22:37
Olipahan mainio Histis tänään. 25 teemaan liittyvää sanaa. Valtava määrä! Tekijänä Teemu Pallonen. Onkohan jossakin tiedossa mikä on suurin lukumäärä teemasanoja, mitä Histikseen on onnistuttu upottamaan. Veikkaan, että tämä menee aika lähelle ennätystä.
36. Tarja22.1.2018 klo 22:38
Korjaan, 26 sanaa. Jäi pääkuva huomioimatta.
37. Jaska23.1.2018 klo 00:06
Kärkipäätä on, mutta ennätys taitaa olla enemmän. Eki, Toni ja Teemu saattavat muistaa omat rekkansa. Tämän teemaprosentti on harmillisesti hiukan alle 40, mitä pidän valiorajana. Korkein itse laskemani on Ekiltä 45, mutta se oli uutisristikon lukema. Taisi olla vuoden 2010 Venla-gaalasta revitty. Joku mainitsi joskus jopa 50 prossaan ylletyn, mutta en muista oliko kyseessä Histis.
38. Tarja23.1.2018 klo 00:22
Minulla on niin lyhyt ratkontahistoria vielä (vain muutama vuosi takana aktiivista ratkomista), että riemastun jo yli 20 menevistä lukemista :)
39. Tarja26.1.2018 klo 18:54
Eteeni tupsahti 30.10.2017 maanantai-Iltiksen Julkkis-ristikko. Siinä on Eve Hietamiehen kuva ja kuvatekstiksi tuli "Eveksi kastoi pappi". Eve Hietamies on kuitenkin oikeasti Tuija Eveliina, joten tuskin pappi on tuota lyhyttä taiteilijanimeä vielä kasteessa maininnut.
40. Ylläpito29.1.2018 klo 18:33
Tänäisen histiksen virheetön virheetön versio.

http://www.sanaristikot.net/180129histis-korjattu. pdf
41. Ritu12.2.2018 klo 09:15
Joskus olen miettinyt, että miten sitä voikaan suhtautua niin tunteella ristikoihin, niiden vihjetyyppeihin ja ratkaisusanoihin.
Huomasin tämän, kun ratkoin 9.2. Iltiksessä olleen Teemu Pallosen laatiman ja toteutuksesta vastanneen Terhi Liinalaakson pehmiksen.
Ristikko oli kaikin puolin helppo ja sanastoltaan mukava ratkottava kuten pehmiksen kuuluukin ollakin.
Mutta mutta.....yksi ainut vihjetyyppi saa lähes joka kerta ristikoissa esiintyessään mun ei niin positiiviset fiilikset nousemaan pintaan.
Ja se vihjetyyppi esiintyi nyt tässä ristikossa. Vihjeenä oli TÄSSÄ JUOMASSA ja TÄTÄ ja molemmista lähti nuoli kohtaan, johon ratkaisusana muodostui. Eli vihjeet viittasivat toisiinsa. No tässä tapauksessa kyseessä oli pehmis, joten risteävien kautta ne helposti selvisivät.
Mä oon selvästi saanut joskus trauman tästä tuota tuossa tai tätä tässä-vihjetyypistä, silloin kun niitä on viljelty samassa ristikossa useammin kuin kerran. Ja nyt se tunne ei ota hellittääkseen, vaikka kyse vain yhdestä ainoasta vihjeestä.
42. TJV13.2.2018 klo 08:26
5.2. lehdessä on ristikko n:o 5, jonka vastausaika päättyi 12.2.
12.2. lehdessä myös ristikko n:o 5, jonka vastausaika päättyy 19.2.
Olin eilen illalla jo lähettämässä jälkimmäiseenkin vastausta, kun tuon huomasin ja jätin sitten sen tälle päivälle.

En ole aikaisemmin sattunut panemaan vastaavaa merkille.
43. Ritu13.2.2018 klo 08:53
TJV, samaa asiaa olen joskus ihmetellyt itsekin tuolla toisessa säikeessä.

www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9130.

Samoin tein kuten sinäkin, että jätin varmuuden vuoksi vastauksen lähettämisen seuraavalle päivälle. En tiedä onko tää sitä naisen logiikkaa, kun ei tekniikasta mitään ymmärrä vai voisiko tuossa oikeasti käydä niin, että vastaus menisi väärään kilpailuun.
44. HT13.2.2018 klo 11:22
Kyselin minäkin aikanaan jossain säikeessä tuosta päällekkäinmenosta, mutta ei asiaa kommentoitu.
45. Eki13.2.2018 klo 11:57
Tietääkseni kaikki tulevat tuohon numeroon jonona ja vastaus arvotaan avainsanan perusteella.
46. TJV13.2.2018 klo 12:50
Juuh! Tämä selvä, jatkan kilpailujen osarahoittajana.
47. Ritu20.2.2018 klo 08:54
Ilta-Sanomissa 13.3. ollut uutisristikko oli Toni Pitkälän käsialaa.
Ennen ratkaisuajan päättymistä ratkoin aikapulan takia ainoastaan numeroidut kohdat. Mielenkiinto jäi ylle ja tänään aamulla herättyäni ratkoin sen loppuun.
Minulle Tonin ristikot vihjeineen on niin hauskan kierolla logiikalla laadittuja, etteivät ne ainakaan minun ratkontataidoillani ole läpikirjoitettavia.
Minusta tuokin ristikko oli sellaista luokkaa, että olisi kelvannut vaikka SM-kisan yhdeksi alkueräristikoksi. Mäkelän Markku on minulle kuvittajien ykköseliittiä piirroksineen, mut ei siitä kauaksi jää tämä nouseva ristikkoguru Pitkäläkään. Ja vihjeitys kerrassaan loistavaa: ei sellaista länttiä ristikossa, josta ei olis ahaa-elämyksen iloa saanut osakseen.
48. Ritu20.2.2018 klo 08:58
Korjaus päivämäärään, kun olin näköjään aikaani edellä :). Kyse tietenkin 13.2. Iltiksessä olleesta uutisristikosta.
49. Tarja27.2.2018 klo 13:17
Pakko taas mainita eilisen Histiksen teemasanojen lukumäärä. (Minä siis lasken kappalemäärää, en prosentteja niin kuin Jaska.) Pallonen oli ahtanut 29 jääkiekkomaalivahtia samaan ristikkoon. Ihailen taitavuuttaan. Edellisessä maalivahtiristikossa heitä oli 24 kpl.
50. Matti27.2.2018 klo 22:59
Tätä oli hauska ratkoa. Maalivahteja en tiennyt montakaan, mutta niin vain rupesi värillisiin ruutuihin putkahtelemaan sukunimiä. Histiksen idea on oiva: ei-teemavihjeet ovat helppoja, ja siten oudotkin teemasanat saa useimmiten täyteen.
51. Jaska13.3.2018 klo 00:13
Maanantaikeskispankki räjähti! Aivan ylivertainen sanasto, ja varmemmaksi vakuudeksi kp 6,23. Täyden kympin keskiksiä on ollut Pallosellakin, mutta nyt meni Eki rankingkärkeen.
52. Tarja13.3.2018 klo 10:01
Joo, oli kyllä mahtava ristikko. Uskomattoman hienoja, pitkiä sanoja.
53. Eki13.3.2018 klo 10:20
Kiitos, alakulmasta lähtien on kiva laatia, muun muassa. Vähän samanlainen on SK 10, mutta kapea malli asettaa rajoituksensa. Mun ohjelma näyttää 6,3 eli vähintään 6,25.
54. Pr13.3.2018 klo 10:29
Pitihän minunkin tuo tulostaa ja ratkoa. Oikein oli laadukas muuten, mutta kovin olivat vaikeaselkoisia pienet detaljit kuvissa. Liekö sitten syynä mustavalkoisuus, printteri vai orastava harmaakaihi. Hyvä ristikko ratkottavaksi ”opinnoissa pidemmälle edistyneille”.
55. Ritu13.3.2018 klo 10:40
Harmi, saan hankittua lehden vasta huomenna ja nyt minunkin näpit jo syyhyää ratkoa se. Työvuorot vaan pahasti aamusta yöhön, mut hyvät ristikothan ratkotaan sitten vaikka yötyönä :)
56. Jaska13.3.2018 klo 10:54
Ekin ohjelma ei erehtynyt. Tarkistettu lukema 6,2621.
57. Ritu15.3.2018 klo 09:25
Aamuyön valjettua tuli Ekin maanantaikeskiskin ratkottua. Minulle tämän ristikon vihjeet lähti aukeamaan tosi hitaasti, tosin vaikutusta saattoi olla lyhyiksi jääneillä yöunillakin.

Juu ja ihmetellä sai, että miten joku pystyy noin paljon saamaan pitkiä ja ennen kaikkea järkeenkäypiä sanoja samaan ristikkoon. Minulle ainutlaatuisen ratkontakokemuksen tästä teki myös se, etten ole vastaaviin ratkaisusanoihin törmännyt, vaikka tavallista enemmän on tullut viime aikoina ristikoiden parissa oltuakin

Pakkohan tästä on antaa Ekille täydet pinnat ja antaisin vielä sulankin hattuun, mut jääköön se vielä se odottamaan. Jääpähän Ekillekin vielä jotain tavoiteltavaa :).
Ja syy tuohon, että joku antipatia mulla on näitä vuosilukuvihjeitä kohtaan. Tarkoitan näitä KUOLI 2014 tapaisia. Tosin tässä ristikossa se oli vain pieni kosmeettinen haitta, kun minulle tämä ristikko oli osittain tietovisa-tyyppinen taideteos, johon tuon tapaisen vihjeen jo kenties voi katsoa sopivankin.
58. Ritu20.3.2018 klo 11:01
Palaan vielä tuohon Ekin laatimaan, sanastoltaan hienoon ristikkoon, kun en malta odottas ensi viikon masnantaina lehdessä julkaistavaa ratkaisua. Eilen päättyi varsinainen ratkaisujen lähetysaika.
Minua jäi mietityttämään tässä yksi ratkaisusana. Ja se oli vasen alalaita ja vihjeenä VÄRKIN ETEEN.
Yhdyssanan liitteenä mielestäni ok, mutta pelkkänä ratkaisusana tarkoittaako mitään. Yritin etsiä omaa virhettä vaakasanoista, mutten pystynyt niitä muuttamaan. Toki enemmän kuin mahdollista, että mulla on siinä virhe edelleen. Saitteko te muut siihen mielestänne ymmärrettävän sanan?
Mahtoiko Ekiltä upota kuinka paljon aikaa saada noinkin pitkät sanat ujutettua samaan ristikkoon?
Muun muassa vihjeistä RATTAATKIN,SÄHKÖJOHTAVUUTTA KUVAAVA, HITTILEFFA, SIITÄ TOINEN MITALEILLE ja HUONOSSA HAPESSA muodostui pitkät, mutta niin tuiki tavalliset ratkaisusanat.
Samoin vihjeestä AUTO EI AJOSSA ruudukkoon tuli 18-kirjaiminen ratkaisusana. Eräs tuttuni, tuon alan harrastaja, oli vaan vihjeen suhteen eri mieltä. Tuolla menopelillä kun kuulemma saa tietyn määrän vuorokausia huristella vuoden aikana.
Mulle se vihje oli ok, ratkaisusana kun kuitenkin antaa mielikuvan, ettei se nyt ihan normikäytössä ole.
59. Jaska29.3.2021 klo 23:50
Pallosella tänään histiksessä korkealle arvostettava teema, menestyneet suomenhevoset. Neljätoista ravikuningasta, viisi ravikuningatarta ja kaksi legendaarisinta ruunaa, kummallakin satoja voittoja. Teemaprosentti erinomainen 38. Vihjeissä lienee pullonavaajan alla oleva ravuri liikaa. Hippoksen heppajärjestelmä tuntee tosin kaksi ratkaisusanan mukaista tammaa, mutta ne eivät olleet kilpahevosia. Myös kaksi sineämätöntä ruutua vahvistaa käsitystä lipsahduksesta.

Keskis niin ikään Teemun, tarjolla tavanomaisesti mainioita pitkiä sanoja (3x15, kp 6,00) kärkitriviaalien loistaessa poissaolollaan. Mutta, yllätys yllätys. Minun osaltani pallotus on pielessä. Täyttöaika kyllä normaalissa keskishaarukassa, mutta yksi itäinen vihje ei avaudu. Luovutan ja nimeän tämän keskiksen kovikseksi.
60. Jaska30.3.2021 klo 00:01
Komento takaisin. Kyseinen nukleonituke avautui. Näitä sattuu kiihtyvällä tahdilla.
61. Ritu4.4.2021 klo 21:54
Tuo viime maanantain ristikkoextra heppahistiksineen oli tosi mieluisa kokonaisuus erilaisia ristikoita. Tämä ulkoilmaratkoja kiittää!
62. Ritu15.4.2021 klo 19:02
Ekiltä mukavan hupaisa Keskis maanantain IS:n ristikkoextrassa.
63. Elva19.4.2021 klo 19:34
Teemulta hieno keskis tänään. Aikaa kului tavatlista enemmän, ei läpikirjoitettava.
64. Ritu23.4.2021 klo 19:33
En muista koska olisin jättänyt IS:n uutisristikon väliin. Tosin välillä sen ratkonta töiden takia siirtyy tiistailta harmittavasti myöhemmäksi. Tällä kertaa vasta näin perjantaille. Uutisaiheet kivasti tällä kertaa sellaiset, etteivät ne tuntuneet nytkään ratkoessa vanhentuneita uutisilta. Ristikon vasemman laidan pääkuvasta lähtevän ja läpi ristikon oikeaan laitaan menevän sinisen lauseen erään yksityiskohdan kanssa olin eri mieltä. Wikipedia antaa ymmärtää jotain muuta.
65. Jaska27.4.2021 klo 19:13
Uutisristikko ei ollut edes lähes läpikirjoitettava. En tiedä, onko se hyvä vai huono asia. Kaksi kolmesta pääkuvakasvosta oli etukäteen helposti arvattavissa.
66. Ylläpito27.4.2021 klo 20:44
Olisiko ollut ajankohtaisin vuosiin, yksi pääkuvien lauseista selvisi maanantaina klo 22.25.
67. Ritu29.4.2021 klo 09:51
Tuli mieleen tuosta ajankohtaisuudesta, että Uutisristikon lisäksi viikon vakioristikoihin minulla kuuluu myös IS:n TV-lehti ja sen ristikot. Ehdin TV:n ääressä niin vähän olemaan, että olen aina silloin tällöin huomannut, että nekin toimivat eräänlaisina uutisristikoina minulle. TV-lehden ristikoista on välillä ollut hyötyä IS:n Uutisristikon ratkonnassa. Kuvasta on tunnistanut henkilön, josta ei luultavasti muutoin olisi ollut hajuakaan.
Tämän viikkoinen Uutisristikko oli minulle yksi helpoimmista. Mutta ratkon muutenkin paljon helpohkoja ristikoita ja joskus pitkien työpäivien päälle nautin sellaisista enemmän kuin visaisemmista.
Viime viikolta jäi myös mieleen IS:n Torstaitupla. Kivoja pikku aivopähkinöitä molemmat.
68. Jaska3.5.2021 klo 23:12
Pallosen histiksessä koiruuksia kerrakseen, 31 teemasanaa ja teemaprorsentti peräti 46,13. Ei muistu mieleen korkeampaa. Kerro, jos tiedät.
69. Jaska3.5.2021 klo 23:21
Korjaan, 32 teemasanaa (nimeä)
70. Elva5.5.2021 klo 11:03
Olipa mainio Histis Palloselta. Aamukahvin äärellä oli todella hauskaa ratkomista. Paljon muistelemista ja lisäksi varmistamista. Varsinkin elävissä oli tutkimista, kun monikaan ei ollut tuttu. Uskon että lopulta sain kaikki oikein.
Runsaasti kiitoksia Teemulle.

Keskiskin oli totutun ansiokas.
71. JPR5.5.2021 klo 22:37
HS maanatairistikko ratkaistu. Ristikosta kiitokset Vuokila/Kärkkäinen.
72. JPR11.5.2021 klo 20:21
Jaahas edellinen viesti oli tullut väärään ketjuun.

Nyt työn alle IS 10.05 ja perinteisesti kaksi tähteä.
73. JPR11.5.2021 klo 23:07
Kaksitähtinen Vuokila/Kärkkäinen. Laadukas ristikko jota oli kiva ratkoa. Aikaa kului alle kaksi ja puoli tuntia eikä nettiä tarvinnut käyttää kuin muutamaan varmistukseen.

Sukunimi rohkean vastausta en ymmärrä.

Tekijöille kiitos mukavasta iltapuhteesta.
74. Elva12.5.2021 klo 11:03
JPR, keitä sen nimisiä tiedät?
75. Ritu17.5.2021 klo 13:21
Tuolla viime viikon kovissäikeessä tuli viitattua Pallosen Teemun 7.5. Iltiksessä olleeseen helppoon ristikkoon, josta ratkonnan jälkeen jäi hyvä fiilis.
Siellä oli kuitenkin eräs vihje, joka laittoi taas kerran miettimään, että kyllä laatijat saavat olla tosi tarkkoina, kun maailmassa mikään ei tunnu olevan pysyvää.
Tässä perjantaisessa(7.5.) ristikossa oli vihje MIES JA YHDISTYS. Jos tarkkoja ollaan niin olisiko pitänyt olla ex-yhdistys?
76. Pike17.5.2021 klo 17:19
...laittoi mietimään... Tarkoitat kai pani miettimään. "Ruokaa laitetaan, neulalla pistetään, muuten pannaan." Muista vanha kunnon äikänopettajien sääntö!
77. Ylläpito17.5.2021 klo 17:49
Voisitko siteerata virheettömästi, jos haluat opettaa? Mieluummin ei pikkumaisuuksia muutenkaan.
78. Kielonen17.5.2021 klo 17:52
laittaa

1.
tehdä (jtak uutta), valmistaa.
Laittaa ruokaa.

Ark.
Laittaa [= siittää, synnyttää] lapsia maailmaan.

2.
panna kuntoon, järjestää, kunnostaa, korjata, kaunistaa.
Laittaa [= sijata] vieraalle vuode.

3.
varustaa t. panna jku menemään jonnekin, lähettää (jkn mukana) jtak jonnekin.
Laittaa lapset kouluun.

4.
panna, asettaa.
Laittaa kirja hyllyyn.

5.
harv. moittia, soimata, nuhdella.
Yrittänyttä ei laiteta SL.
79. Jaska17.5.2021 klo 18:00
Ruokoton paneminen näyttäisi olevan vielä virallisesti hyväksyttyä oluen osalta. Siihen on tultava muutos. Laittaa käy oivallisesti juomankin osalta. Jatkossa laitettakoon olutta laittamoissa. Oluen paneminen pannaan!
80. Elva18.5.2021 klo 20:06
Eilisessä lehdessä kiva Pallosen Keskis ja mainio CalcuDocu. Varsinainen ratkontariemu oli viisitähtinen Pokeristikko, jonka parissa kuluikin tovi tai kaks. Valitettavasti niitä löytyy vain joka viides maanantai.
81. JPR25.5.2021 klo 22:07
24.05 Vuokila/Kärkkäinen on kaksitähtinen miinus ristikko jopa minun kyvyilleni. No, toinen viikon kohokohdista oli tällainen...
Tarkennuksena: ristikossa ei ollut suuria ahaa-elämyksiä vaan tasaista puurtamista...
82. JPR1.6.2021 klo 18:33
31.05 Pallonen/ Kärkkäinen ja keskisristikko oli mukavaa ratkottavaa. Minulta kului aikaa vajaat neljä tuntia joten mielestäni luokitus oli kohdallaan. Muutama kiva vihje kuten sikarikas sai hymyn huulilleni. Kiitokset lekijöille.
83. Elva1.6.2021 klo 19:12
Samaa mieltä kuin JPR. Palloselta oli myös laadukkaat Histis ja Ristisana. Histiksen eläimistä oli vain vähän yli puolet tuttuja, joten siinä riitti pähkäiltävää. Ekin Pehmiksenkin ratkoin, ja siinä olikin aivan mainio sanasto.
84. Lars1.6.2021 klo 19:26
JPR:n kanssa samaa mieltä, mukava ristikko kun ensin pääsi alkuun, ei meinannut löytyä aloituskohtaa, sitten oikea reuna alkoi sujumaan ja siitä sitten melko sujuvasti niin että vasen reuna oli jäljellä. Pieni ajatustauko ja kyllä sekin sitten aukes. Kiitos, nämä on mun mielitasoa. Oudosti vaan mulla Pallonen meinaa aina ensin tökkiä... KIITOS
85. JPR7.6.2021 klo 21:15
07.06 IS Vuokila/Kärkkäinen hyvä ristikko joka oli juurikin kaksitähtinen. Ristikko aukesi mukavalla tavalla vaiheittain. Vihjeet ja kuvat olivat selkeitä. Tänään oli hieno ristikkopäivä Sanoma-konsernin ristikoiden kanssa. Kiitokset tekijöille!
86. Elva9.6.2021 klo 17:30
Samaa mieltä kuin JPR, olipa hieno Keskis. Ylälaidassa tosin oli kuva jonka tulkinta jäi oudoksi, enkä tarkoita sitaateissa olevaa kuvaa.
87. Jaska9.6.2021 klo 23:26
Arvaan, että kuva on sitaateissa:)
88. JPR15.6.2021 klo 20:55
Pallomme / Kärkkäinen ja kaksi tähteä. Siinä mielessä hauska ristikko koska siinä oli paljon helpon ristikon sanoja mutta kummasti sen kanssa meni aikaa. Tosin futista tuli samalla seurattua.
89. Pekkatyttö17.6.2021 klo 13:06
Onko oikea alakulma ihan normien mukainen?
90. Lars21.6.2021 klo 19:52
Maanantain keskis muuten erinomainen mutta turhan paljon kuukkeloitavaa, ratkes lohkottain, oikea yläkulma viimeisenä.. Kiitos näistäkin....
91. Elva22.6.2021 klo 01:07
Upea Ekin/ Heli Kärkkäisen Keskis. Viimeisenä täyttyi vasen alakulma, jossa pisin sana aiheutti hämmennystä. Mainio oli myös Histis, jossa poikkeuksellisesti pärjäsin googlaamatta.
92. Jaska22.6.2021 klo 10:21
Saman kaksikon niin ikään ansiokkaan histiksen pääkuvassa parkki Pommern, museolaiva Maarianhaminan satamassa.
93. Elva29.6.2021 klo 00:06
Olipahan taas laadukas Pallonen/Kärkkäinen Keskis. Todellinen nautinto!

Nyt jatkuu huippumatsi!
94. Jaska29.6.2021 klo 23:04
Tänäisen IS-pehmiksen pääkuvan numeroinnin funktion funtsiminen oli työlästä. Päädyin seuraavaan päätelmään. 1/4 tarkoittaa, että sitä seuraava sininen sana viittaa yhteen ja 2/4 kahteen kasvokuvaan. Avoimeksi jäi, miksi numerointi ylipäidensä oli tarpeen.

Turkkilaisseura oli ilmeisesti Helin lapsus. Siitä ei risuja, mutta rutkasti ruusuja taidokkaista karikatyyreista, olivat ne sitten Helin tai jonkun muun kynänjälkeä.
95. Ylläpito29.6.2021 klo 23:16
Ihan oikea tulkinta. Pääkuva Teuvo Salmisen.
96. JPR30.6.2021 klo 18:41
Konppaaan Elvaa. Pallonen /Kärkkäinen ovat tehneet hyvää työtä ja ristikko oli erinomainen keskis! Kiitokset tekijöille!
97. Jaska30.6.2021 klo 22:49
Keskiksessä tuli tenkkapoo, kun 4x11-aukioon ensteks tökkäämäni "helppo" sana (4) osoittautui vääräksi. Ansaitkaa 10 pistettä keksimällä mikä. Paljastus vasta lähetysajan päätyttyä.

Pallonen on jo korjannut täydet pojot laariinsa 20-kirjaimisesta tod.näk. debyyttisanasta.
98. Elva1.7.2021 klo 11:32
Jaska, olisiko myös ehdotuksensa kanssa odotettava ensi viikkoon?
99. Jaska1.7.2021 klo 11:56
Mielestäni kyllä, sillä tiukasti tulkiten pois suljettava ratkaisusana on ratkontaa helpottava lisävihje. Ylläpito päättäköön, olisiko se sitä tässä tapauksessa.
100. Ritu1.7.2021 klo 12:17
Jaska pohdiskeli tuolla aiemmin tiistain 29.6. ristikon pääkuvasta lähtevien sinisten ratkaisusanarimpsujen numerointia. Tovin minäkin. Sitäkin enemmän jaksan kummastella koko ristikon numerointisysteemiä. Miksei vielä tällä vuosituhannellakaan riitä numerot niin, ettei mikään aiempi samaisessa lehdessä ollut ristikko olisi numeroitu samalla numerolla niin kauan kunnes lähetysaika tai arvonta olisi suoritettu vastauksensa lähettäneiden kesken.
Nytkin esimerkiksi 24.6 ilmestyneessä IS:ssä ollut Leinosen ristikko oli numerolla 46. Sen vastausten postitusaika päättyy vasta tänään 1.7.
Tämän tiistain IS:ssa 29.6. oli numeroitu myös 46. Niissä on jopa päällekkäistä lähetysaikaa. Ehkä tekniikka teleoperaattoreiden taholta on tosiaan niin kertakaikkisen älykästä,että osaa ne jaotella oikeisiin arvontoihin. Vastauksensa kortilla tai kirjekuoressa lähettäneiden kohdalla en vain jaksa uskoa, että missään olisi niin paljon aikaa, että niitä jaoteltaisiin oikeisiin arvontalaatikoihin, jos siis kuoren päällä tai kortissa merkintä "IS RISTIKKO 46" kuten ohjeissa neuvotaan laittamaan.
101. Ylläpito1.7.2021 klo 13:30
Tiistain 46 on vahinko, mutta kyllä ne eri avainsanat päätyvät oikeisiin arvontoihin.
102. Ylläpito1.7.2021 klo 13:30
Peräkkäiset lauantain pehmikset menevät vastausajoiltaan päällekkäin, kun aikaa on 9 päivää.
103. Jiikoo1.7.2021 klo 14:58
Lainaus: 100. Ritu 1.7.2021 klo 12:17
”Nytkin esimerkiksi 24.6 ilmestyneessä IS:ssä ollut Leinosen ristikko oli numerolla 46. Sen vastausten postitusaika päättyy vasta tänään 1.7.”

Ritu, kiitos kaunis kun otit asian esille ja juuri tänään! Ehdin juuri ja juuri lähettämään unohtuneen vastaukseni...
104. Elva1.7.2021 klo 16:19
Jaska, olen kanssasi täysin samaa mieltä, mutta kysyin, koska tulkitsin ”paljastuksen” koskevan sinua.
105. Elva5.7.2021 klo 18:50
ErinomIsen viihdyttävä Vuokila/Kärkkäinen Keskis. Viimeistä sanaa mietin pitkät tovit, kunnes lopulta hoksasin juonen. Paljon kiitoksia!
106. JPR6.7.2021 klo 16:00
Helpohko keskis Vuokilalta ja Kärkkäiseltä sopi mukavasti hellepäivän viettämiseen.
Kiitokset tekijöille!
107. Ritu6.7.2021 klo 20:29
Eilinen Ekin Keskis oli aivan ihanteellinen ratkottava. Yksi piilokirjain minulla vielä puuttuu siitä. Sanasto miellytti minua oivalluksineen niin paljon, että kaikki muu kyllä jäi sen varjoon. Jos en laatijan nimeä olisi nähnyt niin ristikko olisi voinut olla minulle myös Pallosen Teemun käsialaa. Ekillä ja Teemulla molemmilla onnistuu laatia ristikot siten, että sanasto menee kirkkaasti niin vihjeityksen kuin ulkoasunkin edelle. Siis ilman, että noissa kahdessa muussakaan asiassa mitään vikaa olisi.
Melkoisia laatijavelhoja!
Tänään on ratkomisen iloa lisänneet hyttysettömyys ja paarmattomuus. Mihin lie häippäisseet. Kuulakärkikynäkin sellainen lähes paperilla itsekseen eteenpäin kulkeva. Siksipä jatkan terassilla loikoilua ja kaivan esiin seuraavan ratkottavan.
108. JPR13.7.2021 klo 13:50
Pallonen ja Kärkkäinen ovat tehneet tasaista työtä ja keskistä oli mukava ratkoa. Kiitokset tekijöille!
109. Elva13.7.2021 klo 14:09
Eilinen Pallonen/Kärkkäinen Keskis oli aivan huippu. Se oli tavallista haastavampi ja mielenkiintoisempi. Meni varmaankin tuplasti aikaa sen ratkomiseen. Oli useita vihjeitä joista tuumin ratkaisusanan olevan vähän kömpelö, mutta kun lopuksi kävin kaiken läpi, niin yhtäkään kökköä ratkaisua ei enää löytynyt. Mestaritasoa!
110. Pike13.7.2021 klo 14:20
Vuokilan ristikossa ti 13.7. on vihjeenä EI TULEKKAAN. Mitäs kieltä tämä on?
111. Eki13.7.2021 klo 15:25
Hoonoa soomea, kuten tiedät itsekin.
112. Pike13.7.2021 klo 17:48
Tiedän kyllä, mutten odottaisi sitä ristikkovihjeenä.
113. Jaska13.7.2021 klo 21:47
Keskis ei ollut minulle tavallista vaikeampi, pallotus siis kohdallaan. Palloselle epätyypillinen se oli keskipituudeltaan 5,53, joka on kuitenkin hyvä lukema. Eräs lounainen vihje oli outo.
114. JPR20.7.2021 klo 22:24
19.07 Vuokilan ja Kärkkäisen kaksitahtinen ratkesi kahdessa tunnissa ja vartissa. Mukava ristikko ja siitä kiitokset tekijöille!
115. Jaska22.7.2021 klo 22:55
Yhdyn niihin. Ratkaisusana pätee tekijöihin, ei tosin yksinoikeudella. Keskipituus 6,11 rikkoo valiovallin.
116. Elva26.7.2021 klo 18:05
Hieno Pallonen/Kärkkäinen maanantaikeskis. Pitkiä epätavallisia sanoja, joiden eksistenssiä ainakin minun oli tsekattava. Mutta toivat mukavasti lisähaastetta. Eräs kuva vähän mietitytti. Mielestäni 2+ vaikeusaste.
117. Jaska27.7.2021 klo 18:28
Sama kuva aiheutti kumituksen. Myös yläkeskustaa piti korjailla. Se oli jopa vaikeampi kuin länsilaita 5x10-aukioineen. Ratkesi kuitenkin keskisajassa. Pitkät sanat tavanomaisen laadukkaita vailla mitään outoa. Nykäskamaakin kaikki.

Pressojen prossat lähes 35.
118. Jaska2.8.2021 klo 19:04
Histiksen teematarjonnassa tänään tervetulleet tenorit, kiitos. Mutta miten se nyt noin pääsi käymään?
119. Jiikoo2.8.2021 klo 21:14
Histis aukesi tuttujen tenorinimien ansiosta todellakin mukavasti, 13 sukunimeä taisin kirjoittaa alkajaisiksi suoraan eikä ratkonta siitä ristikon täyttymiseen vienyt enemmälti aikaa saati tuottanut vaikeuksia. Voisi kutsua vaikka tärppiteemaksi, niin vähälle kuin tuon genren kuuntelu ja muu seuraaminen onkin viime vuosina jäänyt! Kiitosta pukkaa minultakin.
120. Jaska2.8.2021 klo 21:56
Vuokila/Kärkkäinen oli myös keskisvuorossa tänään. Ei mitään kummasteltavaa. Hyväsanainen 4x13-aukio ja kp 6,2 = kirkkaasti kiitettävä. Ehkä hieman keskivertokeskistä helpompi.
121. Elva2.8.2021 klo 22:41
Kiitokset minultakin Histiksesta. Ilahduin kun kummatkin ykkössuosikkini löytyivät ristikosta (syntyneet ennen sekä jälkeen kuvan laulajaa). Kun ristikko ei muutenkaan ollut kovin hankala, niin onnistuin ratkonnassani googlaamatta.

Keskis oli taas viihdyttävä. Tosin koin lievän järkytyksen kahden naiskuvan ratkaisusanoista. Toinen sanoista oli minulle uusi, mutta junttimaisen kamala ja toinen oli tuttu, mutta naissovinistisesti yhdistän sen pelkästään miehiin. Toivuttuani šokistani, olen kuitenkin sitä mieltä että vastaavat tapaukset tuovat tervetullutta piristystä ylikorrektiin ristikkokäytäntöön.

Pokeristikko oli tällä kerralla visaisempi kuin yleensä, en tosin tiedä montako tähteä oli, kun merkintä puuttui. Mutta eräässä odotusaulassa aika kului liiankin nopeasti kun ahersin sen parissa.
122. Jaska2.8.2021 klo 23:03
Elvakaan ei noteerannut:)
123. Elva2.8.2021 klo 23:48
Häpeäkseni totean että otan kirjoitetun tekstin liian usein totena, vaikka mielessäni tässä tapauksessa vähän ihmettelinkin, kun seurauksena tulin itsekin kirjoittaneeksi totuudenvastaista tietoa.

Jouduin nyt järkytykseltäni junttimaisen kamalaan toimintaan.
124. Ylläpito3.8.2021 klo 00:06
Aivan, ei syntymästä vaan kuolemasta 100 vuotta!
125. Jiikoo3.8.2021 klo 09:26
Ekin ja Helin Keskiksen sain illalla väsyneillä silmillä alkuun, loppu jäi aamuksi. Kirkkaasti kiitettävä, kuten Jaska on edellä jo todennut. Apuja ei tarvittu. Kumia tarvitsin jo ihka ensimmäiseen paperille tökkäämääni sanaan: olin lähtenyt liikkeelle MSG:n alleviivatusta M-kirjaimesta luullen olevani valistunutkin, mutta sain huomata olleeni aivan pihalla. Pari muutakin harhautusta tepsi minuun, hienoa!
126. eol4.8.2021 klo 18:57
Tasan 2/3 Histiksen tenorinimistä oli tuttuja, joten yleissivistys täydentyi mukavasti. Keskiksen osalta voin yhtyä jo esitettyihin arvosana-arvioihin: lounaiskulmaan joutunut minua hieman häirinnyt keskisen etelän asukki solahtakoon seulan läpi ilmeisenä pakkosanana, toisaalta taas kaakkoiskulman 6-kirjaimisen pystysanan vihjeen koko loisteliaisuus melkein jäi minulta huomaamatta. Pokeristikkoon eräältä henkilöltä kului - toisella silmällä Tokion yleisurheiluja vilkuillen - aikaa alle 9 minuuttia, mikä kai periaatteessa viittaisi yhteen tähteen.
127. Lars9.8.2021 klo 18:14
Taas Pallosen keskis meinas takuta mutta kun piti sopivia taukoja niin aukeshan se eli sain joka ruutuun kirjaimen ja sanat oli sopivan tuntuisia, sopivan vaikea maanantaipala, KIITOS
128. Elva10.8.2021 klo 00:33
Pallosen Keskis oli upea, ja sen ratkominen kekseliäine vihjeineen oli jälleen laatuaikaa.

Ekin USA:n presidentti-Histikset ovat olleet täydellisen kattavia, sisältäen kaikki 39 sukunimeä. Tulipahan tsekattua kuinka monta nimeä muistaa ja monenko elämästä tietää edes jotain.
129. Ylläpito10.8.2021 klo 00:39
Ei kai Histiksessä Eki lue?
130. Elva10.8.2021 klo 08:56
Hoppsan, pahoitteluni! On ilmeisesti minunkin lukutaidossani toivomisen varaa. Mutta Teemu taitaakin ehtiä joka paikkaan! Siirrettäköön kiitokseni oikeaan osoitteeseen: Teemu Pallonen/Heli Kärkkäinen.
131. eol10.8.2021 klo 23:27
Palaan nyt ratkonta-ajan päätyttyä yllä mainitsemiini kahteen viime viikon maanantain Vuokilan ja Kärkkäisen keskiksen vihje/ratkaisusanapariin:
- Lounaiskulma: OKLAHOMAN ASUKAS (4 kirjainta). Ratkaisusana taisi olla pakkosana, mutta muuten se olisi mielestäni ehkä paremmin sopinut kovistason ristikkoon, jolloin vihjeeksi taas olisi saattanut käydä MUSKOGEESTA?.
- Kaakkoiskulma: RANTEESTA RANTEESEEN (6 kirjainta). Minusta tämä on yksi mainioimpia näkemiäni kuvaristikkovihjeitä.

"Paljastan" nämä kaksi ratkaisusanaa vuorokauden kuluttua. Siihen asti on periaatteessa mahdollista tehdä ratkaisuehdotuksia - mutta tämä mahdollisuus on tietysti tarkoitettu lähinnä vain sellaisille, jotka eivät ole kyseistä ristikkoa ratkoneet.
132. Jaska11.8.2021 klo 10:41
Pakkosana = tavalla tai toisella huono ratkaisusana, jonka korjaaminen saattaa vaatia laajojakin muutoksia lähisanastoon. Tässä tapauksessa korjaus ei olisi onnistunut hienoa 4x13-aukiota tuhoamatta. Sanan jättäminen ristikkoon oli siis sanamukaisesti pakollista. Sanan sopimattomuus keskikseen on makuasia. Piilokirjaimettomana se on mielestäni ihan kelvollinen.
133. iso S11.8.2021 klo 12:42
En pidä tuota oklahamalaista keskikseen täysin sopimattomana, mutta luultavasti laatija olisi sen jättänyt pois jos se olisi ollut kohtuudella mahdollista. Tuskin laatija on niin kantrimusiikin lumoissa, että olettaa kaikkien kuuntelevan mm. Merle Haggardia päivittäin. Muuta kautta tuo sana ei taida tunkea suomalaisten tajuntaan. Jossakin elokuvassa ehkä mainitaan. Nyt sitten kaikki ratkaisemaan pystyneet tai ratkaisun myöhemmin nähneet tietävät sanan, joten ehkäpä sille on avattu portti ristikkovakioksi.

Astetta yleisemmin tunnettu vastaava kutsumanimi lienee australialainen = aussi, mutta mitäpä se tähän ristikkoon auttaa.
134. Jiikoo11.8.2021 klo 13:42
Vastausaika on umpeutunut, joten ääneen pohdiskelu lienee jo sallittua Jokin taho on koonnut oheisen listan, jolta en löydä haettavaa ratkaisusanaa.

https://luxe.digital/lifestyle/style/luxury-watch- brands/

”Ranteesta ranteeseen” antaakin tavallaan mielikuvan ennemminkin massa- kuin ylellisyystuotteesta. Brändi lienee kuitenkin Suomessakin kohtalaisen tunnettu, toisin kuin (imho) HS-kk-liitteen viime ristikossa kysytty.

Lista vaikuttaa subjektiivisesti kootulta. Vajavaisen ymmärrykseni mukaan arvostus-kärkikolmikon muodostavat yleensä listan sijoilla 2, 3 ja 12 olevat merkit, kun taas (sinänsä nimekäs ja iso) listaykkönen joutuu tyytymään useamman pykälän verran heikompaan rankkaukseen.

Omassa ranteessani killuu sama merkki (joskaan ei sama yksilö) kuin kuutisenkymmentä vuotta sitten saatu ensimmäinen. Arkinen käyttökapine, tuotemerkin omistanee suomalainen maahantuoja Perkko. Tuotteet valmistutettu arvatenkin kaukaisessa idässä. Merkkiä väitetään suomen eniten myydyksi, saattaapa olla tottakin.
135. Jiikoo11.8.2021 klo 13:48
Typokorjaus: sana ”suomen” edellisen postaukseni viimeisellä rivillä ansaitsisi sentään versaali-alkukirjaimen!
136. Jaska11.8.2021 klo 17:16
RANTEESTA RANTEESEEN oli minustakin keskiksen paras vihje. Miettikääpä, miksi, ennen eolin lupaamaa selitystä.
137. Elva11.8.2021 klo 17:28
Eihän vihjeessä ole ideaa jollei ymmärrä sitä.
138. Elva11.8.2021 klo 17:46
On korjattava kommenttiani 137., ei ollut tarkoitettu ylimieliseksi. Tarkoitin että tämä vihje ranteesta ranteeseen oli ainakin minulle käsittämätön, kunnes ymmärsin sen.
139. Jiikoo11.8.2021 klo 17:56
Eivät minullakaan kellot suinkaan heti soineet. Vasta kun risteävät olivat pukanneet tarpeeksi kirjaimia, tajusin että anagrammiosastollahan tässä taidetaan olla. Tyypillinen ranteessa kannettava tuote ei ollut vaikeakaan arvattava. Ikuisuutta tapaileva nimi taas juolahti mieleen jostakin muistilokeroista, vaikka en tuotemerkin kanssa olekaan ollut tekemisissä.
140. ++juh11.8.2021 klo 19:13
OKLAHOMAN ASUKAS -vihjettä visaisempi olisi ARKIEN LÄHELLÄ.
141. JPR11.8.2021 klo 21:09
09.08 Pallosen ja Kärkkäisen keskus oli varsin mukavaa ratkottava eli erinomainen omassa sarjassaan. Pääkuva oike puoli tuotti eniten tuskaa mutta toisaalta sain nauraa itselleni kun sanoja alkoi avautumaa.
Kiitos tekijöille!
142. Elva11.8.2021 klo 21:14
Olen aikoinani asunut Arkansasissa ja muistikuvienI mukaan Arkie-sanaa käytettiin lähinnä joissain liikenimissä. Naapurivaltion nimi sen sijaan oli käytetympi. Joten ARKIEN LÄHELLÄ olisi mielestäni jo mahdottoman visainen vihje. Voihan myös olla, että ensisijaisesti naapurit käyttävät näitä nimityksiä toisistaan.
143. Jiikoo11.8.2021 klo 21:35
Oulun yksi ”lähiö” tai pikemminkin kaukio on nimeltään Arkala.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Arkala

Sopisikohan kyläläisten olettaa olevan Arkalasta kotoisin eli suomalainen Arkie-versio?

Arkala on kuulemma suppeissa piireissä maailmankuulu. Oululaisvetoinen radioamatööriporukka ei ole ollut arkalasta kotoisin vaan on uskaltautunut rakentamaan sinne huippuluokan radioamatööriaseman alan kilpailuja varten. Jättimäiset antennirakennelmat, netin kautta etäoperoitavat lähetys- ja vastaanottolaitteet jne. Tiettävästi tulostakin on alan kilpailuissa syntynyt.

Radioamatööri olen nimellisesti itsekin. Työskentelylupani ja asematunnukseni ovat voimassa mutta ”äänessä” en ole ollut yli puoleen vuosisataan. Arkalasta olen ajanut ohi useita kertoja ajellessani Pudasjärven Isolle-Syötteelle hiihtelehtimään, mutta tuota Arkalan antennifarmia ja asemaa en ole vielä omakohtaisesti nähnyt.
144. Jiikoo11.8.2021 klo 21:50
Pieni korjaus:

Wikipedia-artikkelissa näkyy olevan linkki ”Radio Arcalan” OH8X sivustoon. Sieltä ilmenee, että on väärin puhua ”oululaisvetoisesta radioamatööriporukasta”. Henkilöitä hankkeen takana näkyy olevan ympäri Suomen etelää myöten.
145. eol12.8.2021 klo 01:24
Tässä viestissä käsittelen eilen puheeksi ottamistani kahdesta ristikkovihjeestä ensimmäistä: OKLAHOMAN ASUKAS (4). Ratkaisusanahan on OKIE, joka on arkisempi (ja aiemmin ehkä negatiivisen vivahteen omannut) synonyymi USA:n liittohallinnon tuntemalle, vihjettä samaten suoraan vastaavalle Oklahoman-sanalle.

Kuten iso S totesi, sana on meillä tunnettu erityisesti Merle Haggardin vuoden 1969 kantrihitistä Okie from Muskogee. Muskogee on 40 000 asukkaan kaupunki Oklahoman itäosassa.

Arvelisin, että lähin verrokki Okie-sanalle olisi tosiaan ++juhin esille tuoma ja Elvan käsittelemä naapuriosavaltion Arkie, ainakin jos esimerkiksi Haggard olisi saanut aikaiseksi myös hitin Arkie from Fort Smith. Virallisempi vaihtoehto tässä Arkansas-tapauksessa on muuten Arkansan.

Tuota iso S:n mainitsemaa aussi-sanaa pitäisin siinä mielessä erilaisena, että alkuperäisen Aussie-sanan kirjoitus- ja äänneasu ovat erilaiset kuin tämän meillä käytettävän muodon. (Pienen ei-systemaattisen etsiskelyn tuloksena Kielosesta muuten löytyivät aussi, brassi, irkku, japsi ja polski, mutta eivät belgi, kanukki, kinkki ja norski.)
146. eol12.8.2021 klo 02:50
Tässä viestissä käsittelen sitten eilen puheeksi ottamistani ristikkovihjeistä jälkimmäistä: RANTEESTA RANTEESEEN (6). Ratkaisusana on nyt ETERNA, sveitsiläinen kellomerkki. Jaan vihjeanalyysini kolmeen osaan:

1) Ainakin vihjeen jälkiosa "ranteeseen" tuntuu sopivan hyvin rannekelloistaankin tunnettuun valmistajaan.

2) Kyseessä ei liene kaikkein kovimman luksusmaineen omaava merkki, mutta kylläkin perinteikkääseen ja koeteltuun sveitsiläiseen kelloseppätaitoon nojaava yhtiö, joka perustettiin jo vuonna 1856. Kun vielä Eterna-sanakin tarkoittaa ikuista (kuten Jiikoo painotti), niin tulee mieleen tulkita vihjeen "ranteesta ranteeseen" sisältävän merkityksen "kestää isältä pojalle" (tai sukupolvelta toiselle).

3) Kuten Jiikoo jo paljastikin, kyseessä on myös anagrammi, sillä ETERNA on anagrammi vihjeen alkuosan RANTEE:sta.
147. Jaska13.8.2021 klo 12:15
Eilisen torstaituplan alemmassa (Vuokila) pisti silmään kaksi hyväsanaista 4x12-aukiota. Yläaukiossa kaksi sanaa jatkui + 4 = 16. Keskipituus kuuden tuntumassa. Piristävä välipala.
148. Jaska25.8.2021 klo 13:53
Historia havisi (ja onneksi myös hävisi) Pallosen toissapäiväisessä keskiksessä. 16-kirjaiminen ratkaisusana on Pik Leninanvarmasti ristikkoensipainos.

Ristikko jää aikakirjoihin myös ehkä kaikkien aikojen helpoimpana keskissarjassa. Siinä ratkaiseva tekijä oli 4x11-aukion sana. Keskipituus 5,9.
149. JPR25.8.2021 klo 21:06
Pallosen luomus oli mukavaa ratkottavaa. Makuasia oliko tämä vaikeusasteeltaan joku muu kaksipalloinen. Kiitos laatijoille!
150. Elva6.9.2021 klo 21:43
Jos Pallosen toissaviikkoinen Keskis oli helppo, niin tänään Pallonen/Kärkkäinen oli kivasti kimurantti. Sitä oli todellinen nautinto ratkoa, kun lisäksi pääkuvassakin oli söpöä silmäniloa.

Harmittaa kun luokitus puuttuu Pokeristikoista, mutta tänään oli selvästi yksitähtinen, läpikirjoitettavuudesta päätellen.
151. Elva20.9.2021 klo 20:54
Tänään oli hyvinkin visainen Pallosen Keskis. Koko ilta siihen kului, mutta tulipa taas treenattua kiitettävästi aivokapasiteettia.

Paljon kiitoksia!
152. Jiikoo21.9.2021 klo 08:56
Upea, kiitettävän monipuolinen sanasto Keskiksessä tosiaankin! En jaksanut täyttää maanantai-iltana puoliksikaan (Julkkiksen ja Histiksen ratkonnan jälkeen), mutta aamukahvin virkistämillä aivosoluilla sentään onnistui.
153. Jaska22.9.2021 klo 00:38
Kaksi 2x6-aukiota pääkuvan alla harvinainen silmää hellivä näky. En muista edelliskertaa, mutta tuskin Pallonenkaan.
Pisimmät sanat "vain" 13-kirjaimisia, mutta 4- ja 5-kirjaimisten summan jäädessä alle 50 prosentin sanastosta keskipituus valio 6,14. Sanasto kylllä monipuolinen, mutta triviaaleja hieman liikaa huippupinnoihin yltämiseksi. Pari vihjettä rypistytti kulmia.

Minusta tämä ei ollut lainkaan visainen eli omalla keskisskaalalla yli tunnin ratkonta-ajan vaativa. Yläosa oli ihan pehmistasoa, alhaalla vauhti selvästi hiipui. Passeli keskis. Yleisnäkemys semmoinen keskikiitettävä.
154. Jaska22.9.2021 klo 00:39
Siis 6x6 ovat em. kliffat aukiot.
155. JPR24.9.2021 klo 00:54
Yhdellä istumalla 3.5h ja kolme olutta. Hieno ristikko hyvällä sanastolla.
Rohkeus sanan vastaus oli hieman haettu.
Ampuja Satu tuli jostakin hyvin kaukaa ja kun muistikuvani varmistui niin olin oikein iloinen.
Kiitokset laatijoille!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *