KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 14.8.2026
12608. HS 14.8.2026
Ylläpito13.8.2026 klo 21:58
Tiedossa taas vähän erikoisempi ristikko, pää"kuvasta" paljon asiaa. Tämä pyrkii olemaan viimeaikaisia vähän visaisempi. Kuulostelemme mielipiteitänne.2. Rampe14.8.2026 klo 05:33
Sitä odotellessa. Hesarin jakelu on täällä parin kilometrin päässä painotalosta ulkoistettu myöhempien aikojen heränneille.
3. Aku5814.8.2026 klo 09:20
Vihjeet A7 ja CD6 ei kyllä aukea ilman lisäkahvia. Muuten täytettynä, aika kinkkinen hieman kaukaahaettuine vihjeineen.
4. Rampe14.8.2026 klo 09:25
A7:n juju aukeamatta täälläkin. On viimeaikaisia visaisempi ja otti kohtalaisesti aikaa, kun viimein pääsin aloittamaan.Pystyharmaista tuli yksi Lehdon perjantairistikkotyyppi mieleen.
5. Tintti14.8.2026 klo 11:15
Viidennes täytetty, mutta on liian hankala ollakseen rentouttavaa perjantaipuuhaa.
6. Uusi14.8.2026 klo 11:21
Peesaan Tinttiä. Meillähän kaikilla on omat odotuksemme jne. Hesari on minulle tullut vuosikymmeniä, olen odottanut perjantain ristikkoa ja tykännyt ratkoa. Nyt en ole ihan varma, miten jatkossa. Uutisia saa nykyään tietää muualtakin kuin HS
7. Eki14.8.2026 klo 11:25
Viimeksi saimme vahvan enemmistön vähän helpompien taakse. Tämä on kokeilu, mitä sanotaan vähän vaikeammasta. Olemme täällä ratkojien asialla ja kuulostelemme, kuten ylläpiton totesi.
8. anna h14.8.2026 klo 12:11
Loistava ristikko, googlettaa ei tarvinnut muuta kun jonkun sanan lopuksi tarkistin. Ei läpikirjoitusjuttu mutta ei pahiskaan, juuri sopivaa perjantaiviihdettä. En ikävöi aulista.
9. Bäbs14.8.2026 klo 13:50
Ei aukea mistään.Lakkaan tilaamasta Hesaria. Ristikko on ollut yksi hyvä syy tilata. Ei enää.
10. Rina14.8.2026 klo 15:36
Vuokila osaa kyllä laatia inhimillisiäkin ristikoita,kuten esim. Seuraan. Miksi myös Hesariin. Nämä nykyiset eivät ole lainkaan mukavia.
11. Sipi14.8.2026 klo 16:37
Lainaus: 10. Rina 14.8.2026 klo 15:36Vuokila osaa kyllä laatia inhimillisiäkin ristikoita,kuten esim. Seuraan. Miksi myös Hesariin. Nämä nykyiset eivät ole lainkaan mukavia.
Höpsis, kyllä tämä ratkeaa kun hiukan pähkäilee. Eihän kaikkien ristikoiden tarvitse olla ihan läpikirjoitettavia.
Kiitos Ekille ja kumppaneille, tämä oli paras tähän saakka! Oikea alakulma hiukan ihmetyttää, mahtaako siinä olla pieni asiavirhe?
12. Rampe14.8.2026 klo 16:39
Peesaan anna h:ta, pidin kyllä tästä ristikosta enkä liian vaikeana pitänyt.Muutaman ainakin itselleni uuden ratkojanimimerkin mukaan liian vaikeita Vuokilan ristikoita on ollut muitakin kuin tämä. Eli esimerkiksi viikon takainen?
Vaikea uskoa, että samaiset henkilöt ovat ratkoneet vuosikausia Auliksen perjantairistikkoja. Ei niissäkään liika googlaaminen ollut ainoa vaikea asia (suttukuvien lisäksi), vaan välillä niissä oli miettimistä ihan tarpeeksi.
Vika ei aina ole ristikossa, jos ei aukea, ja harvoin peilissäkään jos oma naama ei miellytä. Sen olen selfieitäni katsellessa saanut huomata.
13. Rampe14.8.2026 klo 16:48
Sipi(11), jos meinaat nelikirjaimista sanaa, niin kyllä se näkyy paikkansa pitävän. Tuli tuokin nyt opittua, kun piti uteliaisuuttani tarkistaa.
14. isoäiti14.8.2026 klo 17:27
Minä olen ratkonut tyytyväisenä näitä nykyisiä Hesarin ristikoita. Minulle taso on kelvannut, välillä on ollut helpompia, välillä vähän hankalampia. Minusta haastavuuden vaihtelukin on ihan hyväksyttävä asia. Kun minusta näitä on ollut mukava ratkoa, jäin pohtimaan, miksi Aulis Lehdon ystävien tuntuu olevan hankalaa selviytyä näistä ristikoista. Ensimmäinen selitys on tietenkin tottumus. Lehdollahan samoja sanoja toistui usein, joten ne oppi ja niistä oli helppo päästä alkuun. Sitten oli tämä "verta, hikeä ja kyyneleitä"-osuus, mutta siihen sai paljon apuja tältä keskustelupalstalta, ratkojista ja googlettamalla. Tänään katsoin ratkojia. Yllätyin, että sinne on tullut hyvin vähän apuja tämän ristikon ratkaisemiseen. Minkäänlainen tieteellinen tutkimus ei ollut kyseessä, kunhan huvikseni katselin.
15. lapatossu14.8.2026 klo 17:38
Kyllä tämäkin ristikko ratkesi, vaikka olikin hankalampi kuin edellinen. Jonkin verran jouduin googlettamaan -en tunne mm. tubetähtiä- mutta selvästi vähemmän kuin Lehdon ristikoiden pikkukyliä etsiessäni. Tykkäsin tästä enemmän kuin aiemmista helpoista.
16. EK14.8.2026 klo 17:52
Oli mieleeni!Sopivasti vaikeutta, ainakin minulle.
17. Liisi14.8.2026 klo 18:47
Sipi (11) ja Rampe (13): Sipi lienee oikeassa. Teko edeltää saamista.
18. Jaska14.8.2026 klo 19:10
Pääkuvan anti oli maukkainta miesmuistiin. Palkitsevaa oli mutustaminen. Sanasto erinomainen, kärjessä prätkäjätkä, hauska sekin. Vihjeissä vain yksi kovisknoppi, mutta ihan riittävästi se raksututti rattaita öljyn puutteessa. Kyllähän tämä olikin kovis, kolme tuntia ja risat. Kiikun kaakun miinus perään. Vastaanotossa plussaa ja miinusta, ääripäissä peräkkäin 8. ja 9. Bäbsille lohtuna, että kyse on kokeesta. Siitä eivät pidä ainakaan ne, joille tärkeintä on osallistua palkintojen arvontaan. Siitä ei pidä myöskään Hesari, kun tekstarit vähenevät. Tämä koeristikko on siis raskasta keskisarjaa, mutta keskisarjaan kelpaisi minullekin hyvin. Siihen palattaneen.
Sanaris ja Hesari hautokoot myös ajatusta, että jatkossa tämän tasoinen olisi kerran kuussa isommin palkinnoin, vaikkapa viidenkympin. Niissä koodinumeron sisältävien sanojen vihjeet voisi viilata yleistasoa helpommiksi.
19. Jaska14.8.2026 klo 19:11
P.S. 11. Ei ole virhettä kaakossa.
20. lapatossu14.8.2026 klo 19:16
Lainaus: 17. Liisi 14.8.2026 klo 18:47Sipi (11) ja Rampe (13): Sipi lienee oikeassa. Teko edeltää saamista.
---
Jos tässä nyt edes puhutaan samasta asiasta, niin englanninkielinen wikipedia vahvistaa saamisen
21. Max Luftdruck14.8.2026 klo 20:10
Lähes yksinomaan aulislehtoja ratkoneena nämä uudet eivät ole olleet minulle helppoja. Tykkään kuitenkin, etenkin tämänpäiväisestä, vaikka en taida saada jokaista ruutua täyteen. Palstan keskustelukulttuuri on muuttunut aika lailla.
22. Allez14.8.2026 klo 21:27
Yhdyn edellisen (ilmanpaineen) kommenttiin. Nämä uudet eivät ole olleet helppoja, sillä minäkin olin tehnyt vain Lehdon ristikkoja. Ne sain viime vuosina valmiiksi torstaisin 9/10:stä. Tähän meni kahden päivän istunnot. Jos koko ristikko pitäisi lähettää, oikealla olevat viimeiset alanuolet ovat minulla vähän niin ja näin.Keskustelukulttuuri tosiaankin on muuttunut. Sanaris suojelee omaansa mustasukkaisesti. Älä kysy, älä kerro! Tai viesti poistetaan. Lehdon ristikkoja sai lyödä kuin vierasta sikaa. Huvittava esimerkki oli kk-liite kesäkuu 2022, kun ylläpito itsekin myönsi, että täälläkin arvoitusta pohditaan! Ja kun joku sen vihdoin löysi, kiitti vielä!
Hesarilla on pohdinnan paikka ristikkojen vaikeusasteesta. Asiaan vaikuttaa sadat tuhannet tilaajat sekä kuinka paljon tulee vastauksia ja fyrkkaa? Jos saman konsernin toisella lehdellä on jo jokin covis(?), pitääkö Hesarillakin olla sama konsepti? Mutu-tuntumalla tiedän muutamasta tuttavastani, että jo tätä aikaisemmat (uudet) olivat heille liian vaikeita.
23. Funny14.8.2026 klo 21:57
Se on kyllä ihan oma ongelma, jos ei tiedä muusta kuin Lehdon ristikoista. Niistähän valitettiin kaiken aikaa, mutta valittajien kuoro ei ole näköjään vaiennut. Ainahan tyytymättömät ovat enemmän äänessä kuin tyytyväiset. Ilmeisesti nytkin. Enkä usko, että monikaan tilaa Hesaria ristikon takia. Hassulta sellainen kuulostaisi.Mutta milloin Hesaria on kiinnostanut se, mistä täällä valitetaan?
24. kummas14.8.2026 klo 22:43
Lainaus: 3. Aku58 14.8.2026 klo 09:20Vihjeet A7 ja CD6 ei kyllä aukea ilman lisäkahvia. Muuten täytettynä, aika kinkkinen hieman kaukaahaettuine vihjeineen.
Sama täällä, ei napannut tämä ristikko nyt.
25. Uusi15.8.2026 klo 06:21
23 FunnyEn myöskään usko, että Hesari saa uusia tilaajia ristikon takia, mutta on paljon meitä vanhoja tilaajia , joille ristikosta on tullut mukava ja odotettu lisä. Nyt jos tyytyväisyys loppuu, tulee paljon tilauksen ( yli 500 euroa vuodessa) lopettavia.
26. Aleksanteri15.8.2026 klo 07:16
Minulle vaikeusaste oli juuri sopiva,pähkäilyä ja oivaltamisen iloa perjantain ratoksi. Kiitokset laatijoille!
27. Fedor15.8.2026 klo 10:32
Outoa on...
28. Meitsi15.8.2026 klo 10:50
Aulista diggasin mutta kyllä tämä uusi tapakin kutkuttelee.Tykkään että on haastetta kuten tänä perhantainakin.
Toivon että olisi ennemmin haastava kuin liian helppo.
29. Xxx15.8.2026 klo 11:27
Paperihesari maksaa nykyään vähän yli 700e/vuosi!P.s. Soulin aika ei auennut - muuten täynnä!
30. pajen15.8.2026 klo 11:46
Arvoisa ylläpito ja laatija. Onko tietoa, kuinka paljon vastauksia on lähetetty nykysysteemin aikana? Vanhaan hyvään aikaan kerrottiin, että vastauksia olisi tullut n. 500, josta kymmenen voittoa merkitsee jo melkoista osuutta. Insinöörinretkuna pidän kaikenmoisia tilastoja. Kirjekautena, reilun kahdenkymmenen vuoden aikana galleriataajuuteni oli 3,2 %. Kuvan lähetys -aikana se vähän huononi. SMS-aikana olen päässyt galleriaan vain kerran, mikä merkitsee reilua yhden prosentin taajuutta. Tosin tarkkailuaika on lyhyt, mutta todennäköisyys on kyllä metkasti ihan varteenotettava matemaattinen suure.P. S.: RUOKA-ristikko on mainio! Helpot yläharmaat johtivat alaharmaiden suhteen ensin harhaan.
31. Tallukas15.8.2026 klo 11:48
Ja perjantai-sunnuntai -Hesarit melkein 500 euroa. Enpä usko, että kukaan tilaa pelkästään ristikon takia. Eiköhän noita puolesta ja vastaan -argumentteja ole nyt jo tarpeeksi luettu. Päättäköön lehti nyt, minkä tason ristikoita tahtoo julkaista ja tyytykäämme siihen tai etsikäämme itsellemme sopivat ristikot muualta.
32. Uusi15.8.2026 klo 12:06
31 TallukasTäysin samaa mieltä.
33. Kuukkeli15.8.2026 klo 12:07
Osa alaharmaista hepreaa... oikeita sanoja, mutta merkitystä en tajua. Ehä vika on yleissivistyksessä..
34. lapatossu15.8.2026 klo 12:17
Lainaus: 33. Kuukkeli 15.8.2026 klo 12:07Osa alaharmaista hepreaa... oikeita sanoja, mutta merkitystä en tajua. Ehä vika on yleissivistyksessä..
---
Googlella voi helposti täyttää yleissivistyksen aukot
35. Mä15.8.2026 klo 12:32
Tubetähti hukassa?Sekä usein vedossa?
Saisko apuja?
36. pajen15.8.2026 klo 13:00
MäLainaa15.8.2026 klo 12:32Tubetähti hukassa?
Sekä usein vedossa?
Saisko apuja?
--- -- -
Eihän näitä tubetähtiä voi tietää, ne vaan tulevat helpoista risteävistä. Vedettäviä kyselevä lienee nuori, armeijankäymätön ...
37. Jiikoo15.8.2026 klo 13:04
Perjantaina en saanut paperille montakaan sanaa. Nyt näyttää siltä kuin jokaisessa ruudussa olisi järkevä kirjain. Koodin kasaan saamisen jälkeen tärväytyi vielä tunti. Upea, nautittava ristikko! "Pääkuvasta" löytyi paljon enemmän kuin olisi osannut aavistaa. Älkää kysykö, selvisinkö omin avuin.
38. Jontte15.8.2026 klo 13:16
Työllä ja vaivalla sain pitkän päivätyön jälkeen ristikon valmiiksi. Minulle tämä on selvä kovis. Kouluarvosanana ristikko ei mielestäni yllä laudaturtasolle. Eräs syy siihen on , että vihjeet ja niiden vastaukset eivät ole aina sopusoinnussa. Ei minulla muuta.
39. Kuju15.8.2026 klo 14:09
Yhtä soittoa täytin kahdessa tunnissa. Todella mukava. Pitkät sanat pystyi keksimään vähistä kirjaimista arvaamalla oikein, kuten se Trumpiin liityvä. Olen ymmärtävinäni myös A7:n jujun.
40. Heppu15.8.2026 klo 14:33
Oli tähän väännetty koukkuja. Aulismainen pyssy rikki, pahoittelen, oli minusta paras. Minun oli kyllä kuuklailtava outouksia. Pääkuvaa oli käytetty luovasti. Minun luovuus loppui oikean pystyharmaan ymmärrykseen.
41. Allez15.8.2026 klo 14:43
Funny (23): "Se on kyllä ihan oma ongelma, jos ei tiedä muusta kuin Lehdon ristikoista." Hassua, minulla ei ole sen suhteen mitään ongelmaa. Täsmällisemmin sanoen, teen vain HS-ristikoita, teki niitä sitten kuka tahansa. Aloitin ensimmäisenä koronavuonna, kun piti keksiä jotakin tekemistä kotona. Tilaamassani lehdessä oli joka perjantai ristikko. Kokeilin sitä ja jonkun ajan kuluttua osasinkin ratkoa niitä. Kun ratkaisun sai lähettää sähköpostilla ilmaiseksi, niin niitä lähettelin ja 8x20€ sainkin. Sitten kun se muuttui pelkän koodin lähettämiseksi, josta vielä kalliin tilauksen lisäksi olisi pitänyt vuodessa maksaa 76€ ekstraa, lopetin.
Kun luen kommentteja täällä, jää vaikutelma, että ehkä joillakin muilla on oma ongelma. Ristikot täyttävät heidän päivänsä ja koko elämä pyörii niiden ympärillä. Kutsun näitä ratkovaisiksi, vrt. uskovaiset. Sitten on vielä niitä, joiden eteen lisätään tosi-etuliite. Minulla ei ole mitään addiktiota, mutta perjantaisin ilmestyvä ristikko toki myös koukuttaa. Se on vähän kuin perjantaipullo tai -pitsa. Mutta sitten vain odottamaan seuraavaa perjantaita. Ei tarvitse kädet hikoillen vilkuilla kaupan kassan viereistä lehtitarjontaa. HS-ristikko riittää ja se on mukavaa ja haastavaakin ajanvietettä.
42. Heppu15.8.2026 klo 15:05
Allez. Samoilla linjoilla. Paitsi minulla pitkä seurustelu Auliksen Hesarin kanssa. Ja syrjähyppyinä SK. Tästä ristikosta on vielä sanottava että onneksi ” seppeleen kanssa hauska” sai ratkaisun ilman piilokirjainya.
43. Isel15.8.2026 klo 15:59
Älykäs laadinta, kiperä ratkottava! Valmiiksi ja ymmärretyksi kuitenkin tuli - Googlen ja Ratkojien turvin!
44. Funny15.8.2026 klo 16:38
Allez, se ongelma näyttääkin monelle syntyneen siinä, kun on tottunut vain yhden laatijan tuotoksiin, ja sitten tyyli vaihtuu aivan toiseksi. Monelle hyppäys näyttää olevan melkoinen. Ennen puolet sanoista oli itsestään selviä, ja loput löysi sitten eri keinoilla, tarvitsematta paljonkaan miettiä. Moni luuli olevansa taitava ratkoja, mutta nyt huomaa olevansakin melkein aloittelija, Onko ihme, jos porua syntyy.
45. PM15.8.2026 klo 17:27
Oli melkoista sanairroittelua tämänkertainen perjantairistikko. Nautiskelin ratkonnasta, joka huipentui pääsyyn päätyyn asti ilman apuja. Viimeisinä sain täyteen koillisen ja lounaan.Tarkistusvaiheessa ristikon täytyttyä varmistin muutaman hieman yleistietouteni ja oivalluskykyjeni rajamailla tai ulkopuolella olevan sanan, ne näyttivät olevan oikein. Omassa ratkonnassani risteävien apu riitti!
Lukematta vielä muita postauksia annan laatijatiimille isot pisteet tästä ristikosta! Pää"kuvan" idea on hyvä, jatkoonkin! Muutama pitkä sanakin vielä täydensi kokonaisuutta.
Tosin tunnustan, että aluksi hieman pelästyin ideaa, kun arvelin mentävän osaamisalueeni ulkopuolelle.
Pikku hankaluus ratkonnassani oli, kun paperilehden puuttuessa jouduin tulostamaan ristikon digiHS:n kuvasta A4-kokoiselle paperiarkille ja ratkomaan siinä, toki läppärin näytöltä tarvittaessa isontaen.
46. Jiikoo15.8.2026 klo 20:06
Lainaus: 45. PM 15.8.2026 klo 17:27"Pikku hankaluus ratkonnassani oli, kun paperilehden puuttuessa jouduin tulostamaan ristikon digiHS:n kuvasta A4-kokoiselle paperiarkille ja ratkomaan siinä, toki läppärin näytöltä tarvittaessa isontaen."
Minä puolestani olen jo jonkin aikaa tottunut ratkomaan HS-perjantairistikkoni digilehdestä tekaisemillani A4-tulosteilla, monesti jo torstaisin. Parhaillaan oleilen kuitenkin kuusten katveessa ilman tulostinta. Paperi-Hesarini kannetaan viitenä päivänä viikossa 2,1 km:n päässä asuvan talollisen laatikkoon iltapäivisin, vkl-lehdet vasta maanantaisin. Niinpä ratkontani hoituu täällä poikkeuksellisesti paperilehden varassa.
IS-ratkontaa harrastan kotioloissa maanantaisin, tiistaisin ja viikonloppuisin, tilaamastani digilehdestä nappaamillani tulosteilla. Ke-, to- js pe-Iltiksien ristikkotarjonta ei jaksa kiinnostaa. Täällä provinssissa homma on tauolla.
47. Max Luftdruck15.8.2026 klo 23:23
Lainaus: 23. Funny 14.8.2026 klo 21:57Se on kyllä ihan oma ongelma
Jospa Funny keskityt ihan omiin ongelmiisi etkä arvioi kanssaratkojien taitoja.
48. Funny15.8.2026 klo 23:52
Ei tosiaan kannattaisi näihin jupinoihin sotkeentua.
KOMMENTOI