KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 19/2026
12538. SK 19/2026
Adelina10.5.2026 klo 09:10
Petri Karakselan ristikko 2 1/2, Jari Keräsen piilosana.Molemmat olivat suhteellisen haastavia. Tapani mukaan aloitin piilosanasta. Harharetkiä tuli muutamaan kertaan, ei siinä auttanut kuin alkaa sanan miettiminen aivan alusta. V1 esimerkiksi piti pihdeissään kauemmin kuin olisin suonut.
Ristikosta ei alussa selvinneiden muutamien sanojen jälkeen ollut tulla yhtään mitään. Vähitellen se aukeni kuin aukenikin, mutta piti vähän googlailla myös. Ilman googletusta ristikko ei olisi valmis vieläkään.
Kivoja tehtäviä molemmat tälläkin kertaa.
2. Jiikoo10.5.2026 klo 11:20
Ristikko tuoreeltaan minulle ylivaikea. Oli parin päivän hautumisen jälkeen pehmentynyt aika jouhevanjuohevasti ”ratkottavaksi” ja täyttyikin mukavaan tahtiin. Ihmettelin vähän diskriminoivaa vihjettä SYÖTÄVÄ KAUPUNKI – ratkaisusana tuli minulle mieleen jo varhaisvaiheessa, mutta otti aikansa ennen kuin tohdin panna sen paperille.Piiliksestä minulla puuttuu yhä sana ps5. Lähetettävään ratkaisuun toki riittää sen sanasta vs1 saatu alkukirjain ja jonkin sananhan tuohon pystyynkin voisi raapustaa, mutta olisi kiva saada yhteys sen ja vihjeen välille.
Laatuaikaa näihin käytetty aika yhtä kaikki!
3. Jontte10.5.2026 klo 12:14
Minulle tämä ristikko oli aika selvä kolme miinus. Päätin tehdä sen loppuun ennen pe Hesaria ja eilen se valmistui. Hienoa ajanviihdettä. Tasaisen vaikea. Kouluarvosaksi annan 9 plus.
4. nimimerkitön10.5.2026 klo 13:37
Karakselalta vaativa ristikko, josta en olisi millään ilveellä selvinnyt omin päin. Plussaa vihje-ratkaisuparien omintakeisuudesta ja istumalihaksista pitempisanaisten aukioiden suunnittelussa: tätä lisää muillekin vakiolaatijoille. Pieni miinus kuvituksen epätasaisuudesta: se voisi olla yhdenmukaisempaa. Taitava kuvittaja Karakselalle jostakin, niin ristikkonsa olisivat priimalaatua myös visuaalisesti.
5. Vanha starbu10.5.2026 klo 13:55
Karakselan ristikko oli vähintään 3 miikka, mutta mukava sitten, kun alkoi pitkän mietinnän jälkeen avautua.Ja muutama haku piti tehdä useammasta lähteestä: tulihan se lopulta valmiiksi, joten hattua nostan!
6. spa10.5.2026 klo 17:00
Ristikko tuntui minustakin ensin ylivaikealta, mutta alaosa täyttyi aika kivuttomasti. Ylimmät 6 riviä eivät meinanneet aueta, mutta kun pääsin alkuun (en enää muista mistä, ratkoin perjantaina), täyttyivät nopeasti.Vihjeisiin TOLARI ja ÄTIET -SE tulleiden ratkaisusanojen ymmärtäminen vaati pähkäilyä.
Ilmeisesti olen jotenkin poikkeava, kun tykkään Karakselan rustiikkisista piirroksista.
P.S. Jos olisin Jiikoo, kertoisin, että olin kesän 1972 töissä tuossa syötävässä kaupungissa, mutta jääköön nyt sanomatta :).
KOMMENTOI