KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 9/2026
12219. SK 9/2026
Jiikoo27.2.2026 klo 08:42
Ristikosta ei pitkäaikaiseksi ajanvietteeksi ollut, mutta laatuajasta voi hyvällä syyllä puhua. Kyllä Pitkälä hommansa osaa vaikeusasteikon laidasta laitaan!Pikin Eeliskin (sananmuunnos) ratkeili ihan omin voimin ja mukavan mallikkaasti avuitta aina viimeiseen sanaan (vs11) saakka. Siihenpä ei sitten arrakkitujauskaan oikein auttanut. Väkersin siihen lopulta omassa suussani hieman keinotekoisen makuisen sanajohdoksen, jota Kielonen ei sellaisenaan tunne enkä Nykästä isommin viitsi raottaa. Alan terminologia itselleni vierasta. Palkintokisaan osallistumisen kannalta samantekevää, koska kirjaimet 11 ja 12 saadaan risteävistä.
2. Tallukas27.2.2026 klo 11:24
Yhdeltä istumalta ratkesi. Ymmärtäähän sen, kun kaksi edellistä on antanut paljon pohdittavaa. Neljä erisnimeä piti lopuksi varmuuden vuoksi tarkistaa.
3. PM27.2.2026 klo 15:20
Ratkontani jälkeen fiilikset melko samansuuuntaiset kuin Jiikoolla (1).Piiliksessä minulla vastaussanoista toiseksi viimeisenä valmistui vs11, joka oli uusi sana ja se piti tarkistaa ratkonnan valmistuttua. Viimeisenä löytämäni vastaussana oli vihjeelle ps3. Sanana tutttu, mutta musiikkiosasto aivoissani löi tyhjää. Onneksi laatijan vihjeet olivat hyviä noissa(kin) kohdissa.
4. Adelina27.2.2026 klo 15:38
Kivoja tehtäviä ja vaihteeksi vähän helpompia kuin vähään aikaan. Keväisen kepeitä koosteita. Piilosanassa viimeiseksi minulla jäi VS1, jouduin vaihtamaan ratkaisusanani, jotta ratkaisusta tuli järkevä. Joitakin ratkaisusanoja tarkastin netistä, kun ei muuten ollut tarpeeksi luottoa omiin ratkaisuihin.
5. juju2.3.2026 klo 07:08
Muistelen joskus narisseeni Pitkälän mainioiden ristikoiden ulkoasusta. Selkeys on aina ollut hyvällä tasolla, lähinnä kyse oli kuvasymbolien toistumisesta ja pupettajalle liiallisesta? tuttuudesta.Nooh, nyt näyttäisi olevan erilaistakin! PuPe on vielä ostamatta...
6. iso S2.3.2026 klo 10:03
Mikähän psykologinen syy siihen mahtaa olla, jos kuvavihjeiden toistuminen ärsyttää enemmän kuin tekstivihjeiden? Pirkanmaalla (4) on aina Akaa ja Tonavaan (4) on Isar.Noilla esimerkeillä pääsenkin villakoiran ytimeen.
Kumpi ärsyttää pelkän kuvavihjeen toistumisen lisäksi enemmän: tietystä usein toistuvasta kuvasta tulee aina sama ratkaisusana, vai se, että tutusta kuvavihjeestä tulee milloin mikäkin ratkaisu?
Tuo kuvavihjeiden toistuminen ei ole mitenkään Pitkälän yksinoikeus, eiköhän kuvittajien ja itse kuvittavien laatijoiden enemmistö sitä harrasta, MIksipä vaivautua piirtämään samaa kuva uudelleen ja uudelleen, jos sen on tallettanut? Jos oikein muistan, Pitkälällä on kuitenkin esimerkiksi muutama vaihtoehtoinen kuva, jos ratkaisu on esimerkiksi siat.
Minua vaivaa Pitkälän (muuten erinomaisissa) ristikoissa ihan eri asia, ja se on pääasiassa oma vika. Jotkut vihjekuvat ovat hyvin hailakoita eikä halpa mustesuihku saa niistä niskalenkkiä. Siksi ne häipyvät lähes olemattomiin. Leikkausta odottavilla silmillä pitää vaivautua katsomaan digilehdestä mitä kuva esittää, jos sana ei ratkea poikittaisten avulla. Pitkälän ristikot saavatkin erikoiskäsittelyn. Yritän selventää kaapattua ristikkoa kuvankäsittelyllä: vähennän kirkkautta ja "valotusta", korostan kontrastia ja kohokohtia, syvennän varjoja, lisään kylläisyyttä, lämpöä ja terävyyttä. Lisäksi maksimoin kuvan koon säätämällä marginaalit hyvin kapeaksi ja printtaan korkeimmalla laadulla. Nämäkään toimenpiteet, jotka eivät sentään vaadi aikaa paria minuuttia enempää eivät yleensä auta vaikeimpiin kohtiin. Valokuvapaperille tulostamista en sentään ole kokeillu; sehän parantaisi kuvan laatua oleellisesti, mutta paperin hinta nousisi varmaan tuhansia monikymmenkertaiseksi.
Juuri äsken printtasin Iltiksestä päivän histiksen. Pikaisen silmäilyn perusteella näyttää siltä että tällä kertaa valittamiseen ei ole aihetta. Voisiko jopa olla niin että asiasta valittaminen on tehonnut? Ymmärrän toki sen, että printterin ja silmien laatu ei ole laatijan vastuulla,
Vastaavaa ja samoista syistä johtuvaa ongelmaa on muidenkin laatijoiden ristikoiden tekstivihjeissä. Jos tekstivihesstä on ruksattu esimerkiksi alkukirjain ohuella punaisella kynällä (ohuella siksi, että itse kirjain kuitenkin hahmottuis), printatussa versiossa ruksi katoaa kokonaan tai lähes kokonaan. Silloin vihjeen ja ratkaisun välille syntyy näennäinen ristiriita. Näitä on oppinut varomaan, mutta lisäähän se jossakin määrin ratkaisemisen haasteellisuutta, kun etukäteen ei voi tietää, onko vihjeessä kadonnut ruksi vai ei.
7. juju2.3.2026 klo 10:55
Nooh, eiväthän nämä nyt minua varsinaisesti vaivaa eikä ärsytä. Palstalla voinee tällaista metatietoakin käsitellä.Kevään tullessa ristikoiden merkitys kutistuu huomattavasti muutenkin.
PuPe saattaa jäädä väliin.
Saavutin ennen joulua yhden tavoitteeni ratkaisemalla kaikki PuPen 7 kovista lyhyessä ajassa ( minulle iso saavutus.)
Toki apuja käyttäen..
Eli hyvään kevättä ja kesän odotusta!
KOMMENTOI