KESKUSTELUT > RISTIKOT > JOULUKORTTIRISTIKKO
12163. Joulukorttiristikko
Jaska15.12.2025 klo 15:32
Saimme sellaisen nyt ekan kerran monivuotiselta lähettäjältä. Siinä on valmiina sanat ilon aika. Onko tämä kuinka vanha tai uusi idea? Oletko sinä saanut saman ilahduttavan toivotuksen? Laatijakin olisi kiva tietää.2. kp15.12.2025 klo 19:41
https://www.korttitukku.fi/shop/29378-2-os-joulu-r istikkokortti-198905#attr=28182,8640.... Google löytää
3. iso S16.12.2025 klo 12:45
Joulun henkeen kuuluu olla kiltti ja avulias. Sitä tämä ristikko on, varsinainen koko kansan ristikko. Tottuneelta aikaa kuluu toista miunuuttia ja vähissä ovat ne tottumattomat jotka eivät pysty tätä ratkomaan. Visaisten ystäville tämä ei anna mitään, mutta siitä huolimatta laatija ansaitsee kiitokset. Näin helpon ristikon laatimiseen jotkut eivät pysty ja jotkut eivät halua "alentua".Jos oikein tikulla kaivelee niin ehkä kaksi sanaa voi tuottaa vaikeuksia joillekin.
Viljansäilytyskeko on katoavaa kansanperinnettä ja kaupungissa kasvaneille vieras, jos ei ole ennen ristikoita ratkonut. Piilokirjaimen vaihtamalla siihen oiisi saanut artistin erisnimen ja kaksi keskimmäistä kirjainta vaihtamalla vetotangon. Pystysana (vihje "Italiassa") olisi silloin ollut Suomessa "nauhasta tuttu".
Samoin Ramazzotti lienee monille lähinnä ristikoista tuttu ja siksi ensikertalaisille ratkojille kenties outo juttu. Ei toki mikään pikkujulkkis: "Ramazzottin albumeja on myyty kymmeniä miljoonia, ja hän on tunnetuimpia italialaisia muusikoita." Siitä huolimatta esimerkiksi minä osaa googlaamatta mainita yhtään hänen hittiään. EI taida olla Nostalgian soittolistalla.
Minun visuaalinen silmäni ei ole kehuttava, mutta karuhkossa ulkoasussa (ei yhtään kuvavihjettä) pisti silmään tönköltä vaikuttava yläreunassa oleva pystysanan vihjeen tavutus
tuntu-
rirot-
kot
Hyvällä ristikkopoliittisella tahdolla tuon olisi saanut mahtumaan kahdelle riville, esimerkiksi siirtämällä viereistä vihjettä
raken-
nuksia
vähän oikealle. Näiden välissähän on sarake jossa ylimpänä on piilokirjain, joten sille sarakkeelle ei tule yläreunaan vihjettä. Kyllä kolmen sarakkeen levyiseen alueeseen mahtuu 8+6 merkkiä, etenkin kun vasemmalla on niinkin lyhyt vihje kuin OY.
Laatijasta minulla on vahva aavistus, mutta kun omalla käsialalla kirjoitettuja vihjeitä ei ollut eikä (clipart)kuvia, niin arvailuksi jää. Niin tai näin, voisi siteerata ilmavoimien kenraali Doolittlen sanoja, jotka hän kuulemma lausui nähtyään Colosseumin rauniot: well done, boys (tietysti yksikkömuotoon suomennettuna).
4. Jukkis16.12.2025 klo 13:16
"Laatijasta minulla on vahva aavistus"Tulisko se aavistus siitä, että laatijan nimi lukee siinä vieressä?
KOMMENTOI