KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS KUUKAUSILIITE HELMIKUU 2025

11875. HS Kuukausiliite helmikuu 2025

Artsi31.1.2025 klo 23:45
Saman päivän nimiin otin työn alle HS kuukausiliitteen ristikon. Valmista tuli. Ei ollut mikään läpihuutojuttu. Pidin ristikosta.
2. Uusi1.2.2025 klo 07:26
Pääkuvan alla " metallialalla" ei nyt löydy. Muuten olisi valmista.
3. anna h1.2.2025 klo 08:18
Uusi, tuo kirjainyhdistelmä tulee siihen ihan itsestään jos pystysanat keksit, sitten vain googlesta tarkistat. Taas tällainen epäsana. Minulla uupuu piilokirjain vähän alempaa, yksisoluisen eliön alku. Muuten valmista minullakin.
4. Uusi1.2.2025 klo 09:16
anna h, niinhän se löytyikin, mutta kun aluksi vihjesanan ajattelin eri alueelle.
5. Jiikoo1.2.2025 klo 10:02
Minulta meni kuukaudenvaihteen lauantai kk-liitteen ristikoineen ihan ohi ja aloittelin jälkijunassa. Ehdin vauhtiin päästyäni jo ihmetellä, voisiko tämänkertainen ratketa ilman apuja, mutta ei sentään – alue nuolikolmikon alla ja vasemmalla puolella saa antautumaan! Tumman naishahmon tunnistus voisi auttaa paljon. Sinetintapaisen teksteistä on suurennuslasin avulla löytyvinään parikin kirjainyhdistelmää joista valita. Samoin minulla vallitsee pattitilanne vihjeiden PATTI ja HBL yhtymäkohdassa. Nuo iänikuiset Intian kyläpahaset sitten oma lukunsa... Mutta eiköhän noista parin päivän sisällä ala löytyä lunttausapua sanonkomissä, joten en anele apuja täältä!
6. Jiikoo1.2.2025 klo 10:21
Heh, auttoipas kun pääsin haikailemaan täällä tuon tummatukkaisen tytön tunnistamisen perään! Vaikuttaa olevan irkkusukuinen katalaaninäyttelehtijätär, joka puhuu kotimaakuntansa kahden kielen ohella englantia ja ranskaa. Hauska tutustua.
7. Jiikoo1.2.2025 klo 10:44
Lainaus: 3. anna h 1.2.2025 klo 08:18
”Minulla uupuu piilokirjain vähän alempaa, yksisoluisen eliön alku.”

Minulla tuo kohta oli helpottuvinaan, kun kokeilin eliön nimen vaihtoehtoista (vanhempaa?) kirjoitustapaa. Nyt puuttuu kirjain enää kahdesta ruudusta, jotka ovat vihjesanan PATTI ratkaisusanassa. Urbaanin sanakirjan tarjonnalla voisin niistä ensimmäisen täyttääkin, mutta silläkään en pääse loppupiilon osalta tyydyttävään sanaan.

Näihin kaskiin pakkaa AINA jäämään jokin kanto törröttämään!
8. Rampe1.2.2025 klo 10:57
Ei minun mielestäni PATTI-vihjeeseen käy kuin yksi vaihtoehto jos sen yrittää saada sanomalehden kanssa risteämään.
Eliöstä käytin ilmeisesti samaa kirjoitustapaa kuin Jiikoo, mutta alkukirjain on arvoitus. Kahta vaihtoehtoa kokeilin saamatta googlea innostumaan.
Nuolten oikealla puolella alempi hymyilevä blondi jää tunnistamatta. Etunimen tiedän, kun löysin sopivan olympiasoutajan.
9. Keltanokka1.2.2025 klo 11:08
Lainaus: 8. Rampe 1.2.2025 klo 10:57
Ei minun mielestäni PATTI-vihjeeseen käy kuin yksi vaihtoehto jos sen yrittää saada sanomalehden kanssa risteämään.
Eliöstä käytin ilmeisesti samaa kirjoitustapaa kuin Jiikoo, mutta alkukirjain on arvoitus. Kahta vaihtoehtoa kokeilin saamatta googlea innostumaan.
Nuolten oikealla puolella alempi hymyilevä blondi jää tunnistamatta. Etunimen tiedän, kun löysin sopivan olympiasoutajan.

Laitoin eliön alkuun sen elinympäristön.
Blondi ei ole suomalainen.
10. Uusi1.2.2025 klo 11:18
Minäkin laitoin eliön alkuun elinympäristön
11. Jiikoo1.2.2025 klo 11:46
Lainaus: 8. Rampe 1.2.2025 klo 10:57
”Nuolten oikealla puolella alempi hymyilevä blondi jää tunnistamatta. Etunimen tiedän, kun löysin sopivan olympiasoutajan.”

Molemmat olen nyt löytänyt varmisteluvaiheessa minäkin, ei muutoksia ratkaisusanoihin.

[Tulipa mieleen eräs hotellin aamiaispöydässä Münchenissä 40+ vuotta sitten kuulemani keskustelu kahden suomalaisen Electronica-messuvieraan välillä. Toinen oli ranskalaisen puolijohdefirma Thomson-CSF:n (nyttemmin osa ST Microelectronicsia) suomalaisedustaja, toinen hänen asiakkaansa. Kun asiakas puhui ”Thompsonista”, korjasi edustaja olevan syytä puhua Thomsonista. Tähän asiakas: ”Minäpä tykkään puhua Thompsonista, kun se on minusta parempi sillä lailla!” Vasta-argumentit loppuivat siihen.]
12. mattip1.2.2025 klo 11:59
Minulla ei sovi kääntävän ja laskeutuvien risteyskohtaan yksi kirjain. Ellei kirjoita sitä niin koukeroisena, että sen voi tulkita kahdella eri tavalla riippuen asiayhteydestä.

Metalliala-tyyppiset ratkaisusanat voisi laatija mielestäni laittaa samalla tavalla näkyville kuin on esimerkiksi tuossa kaakao-pähkinämössöpurnukan etiketissä...

Tekisiköhän sitä ratkonnan lisäksi jotain (muuta) hyödyllistä näin lauantaipäivän ratoksi. Tuo yksi yllä mainittu kirjain jääköön pääkoppaan taustahakuun - josko siihen yrittäisi jotain muuta käänteentekevää.
13. Rampe1.2.2025 klo 12:50
Jiikoo, kiitos. Löytyi sukunimi ja kuvahausta sama kuvakin, vaikkei se vastausta miksikään muuta.
14. epätoivoinen1.2.2025 klo 12:54
hei, muuten hauskaa ratkottavaa mutta jokin jumittaa pahasti päivämäärän 4.2.1933 ratkaisuksi. Saisko joltakin vinkkejä?
15. Eikka1.2.2025 klo 13:04
Lainaus: 14. epätoivoinen 1.2.2025 klo 12:54
hei, muuten hauskaa ratkottavaa mutta jokin jumittaa pahasti päivämäärän 4.2.1933 ratkaisuksi. Saisko joltakin vinkkejä?

Varmaan kannattaa etsiä oikealla vuosiluvulla 1935. Tuo 1933 on peräisen väärennetyistä henkkareista, joilla pääsi paikalliseen alaikäisenä.
16. epätoivoinen1.2.2025 klo 13:11
Hei Eikka, ahaa, kiitosta vaan!
17. Rampe1.2.2025 klo 18:16
Mielenkiintoista.
Kun nim. epätoivoinen alkoi tällä saitilla kyselemään eilistä ristikkoa, herkimmät avasivat uuden saitin.
Ei tuo sivustolta erehtyminen niin vakavaa ole.
18. Max1.2.2025 klo 19:11
Vasemmalla ylhäällä tulee Seijasta sukunimi, joka viittaa tukkihommiin. Käy hyvin, mutta ei ole mikään julkkis.
Vähän siitä oikealle on värikäs transutäti, jonka nimi tulee siitä alas mutta onko seuraavassa kolossa oleva sana samasta tädistä vai liittyykö kahteen eläimenruhoon?
19. Rampe1.2.2025 klo 19:37
Max, luulen että laatija on sekoittanut keskenään kaksi 70-luvun MissSuomea. Taisivat olla peräkkäisinä vuosina..
Damea seuraava sana taitaa kuvata vain sanan sijaintia ristikossa
20. Eikka1.2.2025 klo 19:57
Lainaus: 19. Rampe 1.2.2025 klo 19:37
Max, luulen että laatija on sekoittanut keskenään kaksi 70-luvun MissSuomea. Taisivat olla peräkkäisinä vuosina..
Damea seuraava sana taitaa kuvata vain sanan sijaintia ristikossa

Nerokas hämäys, eikö? Missään tapauksessa ei ole virhe, eihän. No ei, koska tuota nimeä kantaa ihka elävä ihminen.
21. Jiikoo2.2.2025 klo 11:56
Lainaus: 18. Max 1.2.2025 klo 19:11
”Vasemmalla ylhäällä tulee Seijasta sukunimi, joka viittaa tukkihommiin. Käy hyvin, mutta ei ole mikään julkkis.
Vähän siitä oikealle on värikäs transutäti, jonka nimi tulee siitä alas mutta onko seuraavassa kolossa oleva sana samasta tädistä vai liittyykö kahteen eläimenruhoon?”

Laatijamme ristikoissa olemme saaneet tottua siihen, ettei etu- ja sukunimistä muodostuva vihjeen ja ratkaisun yhdistelmä viittaa kehenkään tiettyyn, julkkistaivaan kirkkaimpiin tähtiin kuuluvaan henkilöön. Tässä tapauksessa ratkaisusanaksi näyttää löytyvän useammankin meritoituneen ja jonkinmoista tunnettuutta nauttivan henkilön sukunimi. Kukin ratkoja valitkoon heistä omansa.

Ylimmälle riville tuleva alkupiilokirjain: täsmälleen samanlainen asetelma ja sama ratkaisusana nähtiin laatijaltamme HS-perjantairistikkojen puolella viimeksi pari viikkoa sitten (ristikko 3354).

Moittimatta ja kehumatta: sanaristikoita on monenlaista lajia – ja sitten on vielä nämä Aulis Lehto -sanaristikot.
22. Eikka2.2.2025 klo 12:55
Lainaus: 21. Jiikoo 2.2.2025 klo 11:56

Laatijamme ristikoissa olemme saaneet tottua siihen, ettei etu- ja sukunimistä muodostuva vihjeen ja ratkaisun yhdistelmä viittaa kehenkään tiettyyn, julkkistaivaan kirkkaimpiin tähtiin kuuluvaan henkilöön. Tässä tapauksessa ratkaisusanaksi näyttää löytyvän useammankin meritoituneen ja jonkinmoista tunnettuutta nauttivan henkilön sukunimi. Kukin ratkoja valitkoon heistä omansa.

Oletko tosiaan sitä mieltä, että tuo Seija on tarkoituksella laitettu tuon ratkaisun vihjeeksi? Ja on siis sattumaa, että missien listalla oikea etunimi olisi löytynyt seuraavasta sarakkeesta. Täytyy myöntää, että olet uskossasi vahva. Vaihtoehtonahan olisi ollut laittaa ”oikea” etunimi, kuten se on useissa aiemmissa ristikoissa. Toki aina voi puhua vaikeutuksesta, harhautuksesta jne. Ja löytyyhän tuo nyt muodostuva nimi mediastakin, esim. tämänpäivän HS:n ”viimeisistä ilmoituksista”. Ehkä Aulis on tiennyt sen etukäteen….
23. Jondalar2.2.2025 klo 13:13
Minä jäin jumiin nuolien alapuolen alueelle. En keksi kahta pääkuvasta tulevaa sanaa. Risteävien sanojen vihjeet ovat vaikeaselkoisia, on Intiaa, saari kaukana, iso yritys, tukevat sotaa. Kuvavihjeet kummallisia, punaista läiskää, jokin alkueläin, musta pyöreä firman merkki, josta suurennuslasilla kirjaimet näkyvät. Pääkuvassa kissa istuu tytön olkapäällä tukkaa halaten.
24. Max2.2.2025 klo 13:17
3 nuolen alaosa jumittaa myös. Itse tehty on pitkä sana ja siihen voisi laittaa yhden jälkiruoan. Oikein?
25. Irma602.2.2025 klo 13:37
Lainaus: 23. Jondalar 2.2.2025 klo 13:13
Minä jäin jumiin nuolien alapuolen alueelle. En keksi kahta pääkuvasta tulevaa sanaa. Risteävien sanojen vihjeet ovat vaikeaselkoisia, on Intiaa, saari kaukana, iso yritys, tukevat sotaa. Kuvavihjeet kummallisia, punaista läiskää, jokin alkueläin, musta pyöreä firman merkki, josta suurennuslasilla kirjaimet näkyvät. Pääkuvassa kissa istuu tytön olkapäällä tukkaa halaten.

Juuri älysin että se punainen läiskä on erään maan kartta. Muuten olen ihan pihalla minäkin :)
26. Noviisi2.2.2025 klo 13:40
Lainaus: 23. Jondalar 2.2.2025 klo 13:13

Jos katsot suurennuslasilla punaista läiskää siitä saattaa hahmottua jonkin eurooppalaisen maan lippu ja kolikosta löydät joko kuvahaulla tai sen ulkokehällä olevasta tekstistä muodostuvalla lyhenteellä viittauksen kristillisen seuran lehteen jonka nimestä muodostuu ratkaisusana.
27. Jiikoo2.2.2025 klo 13:41
Eikka, minun Seijalleni löytyi passeli sukunimi risteävistä sanoista ja hyväksyin sen osaksi ratkaisuani alun perin ketään kyseistä sukunimeä kantavaa Seijaa tuntematta ja tiedostamatta, valtamedioista moisista lukematta. Googlailinpahan sellaisia sitten myöhemmin. Missimaailman seuraaminen minulta on jäänyt näillä vuosikymmenillä varsin vähäiselle huomiolle. En osaa esittää arveluita siitä, millä kriteereillä Aulis on tuon etu- ja sukunimiparin valinnut.

[Ratkaisusanaksi saamani sukunimi tuli minulle tutuksi kesällä 1972 talon nimenä. Maaseudulla oli aikaan siihen aikaan tapana, että omakotitaloillakin oli nimet. Vierailuni kohteena ollut talo oli isäntänsä työnantajan omistama ”virkatalo”, jossa oli asunnon lisäksi toimistopuolikin. Nimi kuvasti toimialaa. Isäntäväki joutui toimialan radikaalien muutosten johdosta muuttamaan talosta ja paikkakunnalta isännän työn perässä kaupunkiin jo seuraavana vuonna. Talo ei siis ehtinyt tulla minulle kovinkaan tutuksi, mutta siinä lapsuutensa ja nuoruutensa viettäneen naisen kanssa olen tehnyt liki päivittäistä tuttavuutta jo yli puolen vuosisadan verran.]
28. Eikka2.2.2025 klo 13:53
Jiikoo, tuo nimiyhdistelmä toki löytyy useistakin lähteistä, mutta onko kukaan riittävän tunnettu ollakseen ”kelpoinen” ristikkoon? No, tuota kriteeriä ei liene olemassakaan.
29. Jondalar2.2.2025 klo 14:06
Kiitos Irma60 ja Noviisi. Lantin teksti näyttää olevan "Archivum historicum societatis iesu". Jatketaan tutkimusta. Kävin välillä syömässä herkullista siskonmakkarakeittoa ja ruispuikuloita.
30. Irma602.2.2025 klo 14:10
Paitsi että nyt tuli valmista.
31. Max2.2.2025 klo 15:26
1 tyhjä ruutu vielä. Oikeassa reunassa pyörylä. 2 vaihtoehtoa. Toinen kuvaa hidasta etenemistä ja toinen liittyy aseisiin. Mikä lie?
32. YOUSEE2.2.2025 klo 16:19
Valmiiksi tuli täälläkin. Mutta koville otti!
33. Jiikoo2.2.2025 klo 16:42
Lainaus: 28. Eikka 2.2.2025 klo 13:53
”Jiikoo, tuo nimiyhdistelmä toki löytyy useistakin lähteistä, mutta onko kukaan riittävän tunnettu ollakseen ”kelpoinen” ristikkoon? No, tuota kriteeriä ei liene olemassakaan.”

Minulle ajan mittaan muodostuneen käsityksen mukaan laatijamme tunnettuuskriteeri on se, että kaikki Googlen avulla löydettävissä olevat etu- ja sukunimen yhdistelmät ovat ristikkokelpoisia. Pätee sitä varmemmin, mitä kauempaa maapallon ääristä nimenkantaja löytyy. Tähän meidän kai vain pitää yrittää sopeutua.
34. Maikku2.2.2025 klo 16:52
21. Jiikoo. Aulis Lehto - sanaristikot ! Minun mielestä sanaristikossa ja kuvaristikossa on iso ero. Kyllä Lehdon ristikoissa on kuvia ja piirroksia valtavasti enemmän kuin esimerkiksi monessa IS:n Koviksessa joissa muutamat ristikon toteuttajat enimmäkseen käyttävät kirjoitettuja vihjeitä, jolloin ristikko on tosi tylsän näköinen. Minä täytän niistä vain pakolliset numeroruudut, että pääsee arvontaan. Mutta kaikista voi olla eri mieltä.

31 Max. Minulla liittyy aseisiin ja puhelimiin.
35. Eikka2.2.2025 klo 16:56
Lainaus: 31. Max 2.2.2025 klo 15:26
1 tyhjä ruutu vielä. Oikeassa reunassa pyörylä. 2 vaihtoehtoa. Toinen kuvaa hidasta etenemistä ja toinen liittyy aseisiin. Mikä lie?

Samoilla linjoilla Maikun kanssa, mutta oikeanpuoleisessa ylärivissä samanlainen piilokirjainongelmaa, sikäli mikäli tulkitsen "propellin" oikein.
36. outsider2.2.2025 klo 16:59
34 Maikku: Meni mielenkiinto koko IS-ristikoiden kokonaan täyttämiselle välittömästi numeroitujen jälkeen. Nyt laiskuus ja ahneus vie voiton..vain numeroidut haen.
37. Marutzella2.2.2025 klo 17:43
Vähä tämä tehtävä tihkaasi.. mutta valamista tuli..????
38. Arto2.2.2025 klo 17:54
Sama juttu.
Keskialaosa oli aika erikoinen. Välillä jo luulin, että valmista ei tuu.
39. Jiikoo2.2.2025 klo 18:41
[Vihje ITSE TEHTY oli minulle sekä läheinen että etäinen. Ratkaisusana ehti tulla lapsuusaikana liiankin tutuksi. Niinpä olen osannut pitää mokomaan sittemmin välimatkaa. Liivatetta ei ole aikuisiän keittiömme kaappiin onneksi kukaan koskaan kantanut. Mutta ratkaisusana löytyi nyt tarvittaessa helposti muistilokeroista!]
40. outsider2.2.2025 klo 21:31
39 Jiikoo: Liivatetta?!!!
41. Funny2.2.2025 klo 21:48
Monen mielestä liivate on mitä hyödyllisin aine, vielä aikuisiälläkin.
42. outsider2.2.2025 klo 21:52
Ainakaan kyseessä olevaan jälkiruokaan en ole kuullut sitä yhdistettävän..
43. Jondalar2.2.2025 klo 22:00
Tulihan se valmiiksi, vaikka olin vähällä luovuttaa. Itse tehty soppa esimerkiksi karpaloista on itse asiassa herkullista. Nyt on hyvä tunnelma.
44. Jiikoo2.2.2025 klo 23:44
Saattoihan se tehoaine olla pottujauhoakin eikä liivatetta, en minä niitä äitivainaan kyökkijuttuja niin tarkkaan seuraillut.
45. mattip3.2.2025 klo 09:40
Oma kommenttini 12. tuli tänään ongelmia aiheuttaneen kirjaimen osalta ratkaistua. Alitajunta ei päästänyt asiaa vaipumaan unholaan vaan tuotti aamukahville yhtäkkiä ahaa-elämyksen - vaikka en kahteen päivään ollut ristikkoa katsonutkaan. Lehtipinosta kuukausiliite käpälään ja kahden kirjaimen korjaus. Ongelma oli tekemäni huolimattomuusvirhe toisessa risteävässä sanassa.
46. Allu3.2.2025 klo 15:56
No nyt julistan tämän valmiiksi kiitos vihjeiden, joista sain apuja.
47. Granny3.2.2025 klo 16:13
HS 3356, vain yksi kirjain uupuu enää…kohta U12, mikä kirjain mahtaa siihen kuulua? Kuva 9U siis, mitä kuva ’kauhoo..’?
48. Noviisi3.2.2025 klo 21:22
Lainaus: 47. Granny 3.2.2025 klo 16:13
HS 3356, vain yksi kirjain uupuu enää…kohta U12, mikä kirjain mahtaa siihen kuulua? Kuva 9U siis, mitä kuva ’kauhoo..’?

Katsoppas Jiikoon pohdiskelua tästä aiheesta säikeestä jonka aihepiiriin kysymyksesi kuuluu.
49. Jaskari4.2.2025 klo 08:33
Vas.ylin vaakarivi ja vihjeenä sivussa oleva raaja? Mitäpä järkevää olette saaneet?
50. Juhoo4.2.2025 klo 09:45
Jaskari, kyllähän tuo vähän näyttää jonkinmoiselta syrjähypyltä.
51. Aija4.2.2025 klo 11:11
Pääkuvan alapuolella on lintujen alla tuo ”eliö”. Ensimmäinen on piilokirjain, eikä siihen oikein sovi kuin yksi kirjain. Onko teistä joku löytänyt tuollaisen suomennoksen? Ratkojiin on laitettu tieteellinen nimi, sellaisen hakemalla ei kuitenkaan tuo suomalainen nimi esiinny, eikä kuvakaan oikein vastaa. Tyydynkö siihen ilmeiseen keksimääni?
52. Kirre4.2.2025 klo 11:46
Vasemmalla ylhäällä (G1) sinitukkaisen naisen vieressä on kaksi kuvaa mutta sana tulee yksikkönä.
Mitä kummaa siihen haetaan, Kirellä ei millään nyt välähdä!
Saisinko vähän apua?
Kiitos!
53. Jiikoo4.2.2025 klo 11:57
Aija, laatijamme on hyvinkin usein kelpuuttanut luomustensa ratkaisusanoiksi synteettiselle ja kertakäyttöiselle maistuvia yhdyssanoja, joille tuskin löytyy toisintoja sen enempää hakukoneilla kuin kahlaamalla maailman kirjastot läpi. Toisin sanoen, jos Google et al eivät ”vahvista” jotain ratkojalle muotoutuvaa sanaa, ei tämä todista, etteikö sanaa olisi olemassa – ellei muualla, niin tämän laatijan tässä ristikossa.

Kyseenalainen auktoriteetti Ratkojat ”löytää” yhdyssanan alkuosan alkupiilokirjaimeksi tässä tapauksessa 11 vaihtoehtoa, joista monet on helppo sulkea suoraan romukoppaan. Lopuistakin ainakin minun oli helppo valita se, joka viittaa eliön yhteen luontaiseen elinympäristöön. Sopii vain toivoa, että laatija-yhdyssanageneraattorilla on ollut samansuuntaisia ajatuksia.
54. Arto4.2.2025 klo 12:01
Aija 51: Mulla ei ainakaan ole esittää muuta vaihtoehtoa kuin tyytyä ratkaisuun mikä tuli jossain vaiheessa Ratkojiin.

Kirre 52: Olen näkevinäni, että nainen katsoo itseään peilistä.
55. Jiikoo4.2.2025 klo 12:08
Kirre, nähdäkseni kuvia ei ole kahta vaan yksi. Siinä on vasemmalla hyvin vaaleahiuksinen naisoletettu, jonka kasvot ovat kohti katsojaa. Toinen puoli hänen hiuksistaan yhdessä vaalean taustan kanssa näyttää ikään kuin jakavan kuvan kahdeksi eri kuvaksi. Oikealla on toinen naisoletettu takaviistosta kuvattuna, kasvot kohti vasemmanpuoleista henkilöä. Kuvan tulkinta ratkaisusanan suhteen on vapaa, minulle siihen näkyy muodostuneen adjektiivi.
56. Tarkkailija4.2.2025 klo 12:14
Eiköhän siinä ole niskapuolelta kuvattuna nainen, joka katselee itseään käsipeilistä. Peilistä näkyy kasvot.
57. P.Erämies4.2.2025 klo 12:17
No nyt on Auliksella henkilökaarti laajentunut. Vas. ylhäällä Seija on tuntiopettaja Turusta! Jokainen ihminen on ristikon arvoinen!
58. Kirre4.2.2025 klo 12:51
Arto, Jiikoo ja Tarkkailija
Suuret kiitokset!
Olipa ovela kuva mutta näillä tiedoilla minunkin adjektiiviksi muodostunut sana saa vahvistuksen.
59. spa4.2.2025 klo 13:02
Lainaus: 58. Kirre 4.2.2025 klo 12:51
Arto, Jiikoo ja Tarkkailija
Suuret kiitokset!
Olipa ovela kuva mutta näillä tiedoilla minunkin adjektiiviksi muodostunut sana saa vahvistuksen.

Mites olis pronomini?
60. Arto4.2.2025 klo 13:05
spa 59: Minunkin ratkaisuni kallistuu tällä hetkellä pronominin puolelle.
61. Jiikoo4.2.2025 klo 13:14
Niin, muuttaako peili (mikäli kuvan asetelmassa sellainen on) brunettinaisen platinanvaaleaksi? Soppii eppäillä.
62. Arto4.2.2025 klo 13:21
Jiikoo 61: (Auliksen) ristikoissa voi näinkin tapahtua !
63. Jiikoo4.2.2025 klo 13:32
Lainaus: 37. Marutzella 2.2.2025 klo 17:43
”Vähä tämä tehtävä tihkaasi.. mutta valamista tuli..????”

Piti ihan tutkia lähteistä, mitä tuo ”tihkaasta” tarkoittaa. Täältäpä löytyi: https://www.pohojalaanen.fi/sanaframe.html

Mestari raksalla betonimiehille: ”Eipä lähetä minnekkää, ei oo vielä valamista – täällä ois vielä valamista!”

:•)
64. Tarkkailija4.2.2025 klo 14:24
Lainaus: 61. Jiikoo 4.2.2025 klo 13:14
Niin, muuttaako peili (mikäli kuvan asetelmassa sellainen on) brunettinaisen platinanvaaleaksi? Soppii eppäillä.
Eihän peilikuvassa ole hiuksia vaan vain kasvot.
65. Jiikoo4.2.2025 klo 14:55
Tarkkailija, saatat hyvinkin olla oikeassa. Nämä Auliksen piilokuva-arvoitukset ovat mitä ovat ja painotekniikkakin asettaa omat rajoituksensa. Voihan tuosta hyvällä tahdolla erottaa vaikka pyöreän peilin kehyksenkin ja peilihän puoltaisi ratkaisusanaksi indefiniittipronominia eikä adjektiivia. Valinta ei ole todellakaan yksioikoinen – epämääräisen hailakoiden kuvien tulkintojen oikeellisuuden mukanako näiden ristikoiden ratkaisujen oikeellisuus sitten seisoo tai kaatuu? Ei hyvä.
66. Höyhen4.2.2025 klo 15:02
Jumissa hilpeännäköisen violettitukkaisen kanssa ylärivissä ja kukahan on vakavailmeinen mies lähellä?
67. Noviisi4.2.2025 klo 15:11
Sanotaanhan että kauneus on katsojan silmässä - minä näen siinä nelijalkaisen kotieläinpennun josta on iloa sekä silmälle että mielelle ja sitä ja sen tekemisiä on mukavaa katsella - oli sitten pronomini, adjektiivi tai substantiivi - hällä väliä.
68. Muru4.2.2025 klo 15:17
Lainaus: 66. Höyhen 4.2.2025 klo 15:02
Jumissa hilpeännäköisen violettitukkaisen kanssa ylärivissä ja kukahan on vakavailmeinen mies lähellä?
Mies on tunnettu saksalainen kirjailija
69. Jiikoo4.2.2025 klo 15:24
Höyhen, ylärivin violettitukkainen on eräs vuosikymmeniä hengissä pysynyt komediahahmo. On taidettu lyödä jopa jonkin brittiläisen ritarikunnan ritariksi lainausmerkkien kera. Mies hänestä lounaaseen päin on saksankielisen kielialueen kirjallisia sanankäyttäjiä viime vuosisadalta. Hänen kuvansa esiintyy näissä Lehdon ristikoissa taajaan, useampaan kertaan vuodessa.
70. Eikka4.2.2025 klo 15:24
Lainaus: 57. P.Erämies 4.2.2025 klo 12:17
No nyt on Auliksella henkilökaarti laajentunut. Vas. ylhäällä Seija on tuntiopettaja Turusta! Jokainen ihminen on ristikon arvoinen!

Myös vainaja Vantaalta (HS 2.2.2025 mukaan). Kyllä Aulis tietää ja osaa ennustaakin.
71. Funny4.2.2025 klo 16:01
Eikös niin sanota, että ratkomalla ristikon hyväksyt laatijan tyylin ja päähänpistot?
72. Jiikoo4.2.2025 klo 16:35
Lainaus: 71. Funny 4.2.2025 klo 16:01
”Eikös niin sanota, että ratkomalla ristikon hyväksyt laatijan tyylin ja päähänpistot?”

Pitää paikkansa, epäilemättä! En ole ollut tämän laatijan vakiratkoja kymmentäkään vuotta, mutta noiden vuosien aikana hänen tuotannostaan ratkomani sadat ristikot kertonevat hänen tyylissään olevan paljon sellaista joka on minua puhutellut.

Ristikoiden kuluttaja-asiakkaalla lienee silti oikeus ilmaista tyytymättömyyttään havaitsemiinsa epäkohtiin. Laatijalla olkoon vapaus valita, ottaako negatiivisen kritiikin positiivisella tavalla vastaan ja yrittää sen onkeensa ottamalla kasvattaa suosiotaan entisestään vai jatkaako kritiikin esittäjien kiusaksi omaksumallaan hälläväliä-linjalla.
73. Siru4.2.2025 klo 16:57
P. Erämies 57. Äläs vähättele! Ei tuo Seija ihan mikä tahansa seija ole! Oli tuntiopettajana varsinaisen työnsä ohella. Varsinainen työ hovioikeudenneuvoksena Turun hovioikeudessa! Tuttu juttu, ainakin täl pual jokke! ;)
74. Eikka4.2.2025 klo 17:01
Eikös niin sanota, että ratkomalla ristikon hyväksyt laatijan tyylin ja päähänpistot?

Joo, sama juttu ravintolassa: kun tilaat ruoan, niin syöt tai itket ja syöt. Kaupat ja palvelut samoin. (Laatu)takuut ja kuluttajansuoja on luusereille.
75. Noviisi4.2.2025 klo 17:13
Aulis Lehto on noin nyt noin 72 vuotta vanha ja laatinut Hesarin ristikoita vuodesta 79 eli noin 45 vuotta.
Minä olen täyttänyt hänen ristikoitaan vasta pari kuukautta ja välillä raivostuttaa kun koetan arvailla mitä eritteitä sieltä silmästä, nenäoletetusta tai muusta ruumiin aukosta tällä kertaa tulee tai kuka vanhan testamentin henkilö tällä kertaa esitellään ja mitä jekkua suurennuslasilla tulkittavissa minikuvissa tai hieman isommissa pääkuvissa on niin välillä käytyäni täyttämässä iltasanomien lähes kuvattomia pelkästään sanallisiin vihjeisiin perustuvia kovis-ristikoita palaan mielelläni taas Auliksen kuva-arvoitusten pariin - niissä vaan on jotain pirullisen koukuttavaa.
76. Funny4.2.2025 klo 17:32
Lainaus: 74. Eikka 4.2.2025 klo 17:01

Joo, sama juttu ravintolassa: kun tilaat ruoan, niin syöt tai itket ja syöt. Kaupat ja palvelut samoin. (Laatu)takuut ja kuluttajansuoja on luusereille.

Ja varmaankin menet aina uudestaan samaan ravintolaan itkemään ja syömään.
77. Jaska4.2.2025 klo 17:45
75. Siinä on samoja piirteitä kuin avioliitossa, jossa vaimo vuodesta toiseen sietää siipaltaan pahoinpitelyä lähtemättä lätkimään.
78. Jaska4.2.2025 klo 18:24
63. Kerttu Karhun "eteläpohojolaasen murtehen sanakirian Eheroon taharoon" käännös on käydä vaivalloiseksi. "Nuo hommat sitten pahoon tihkaasoo." Adjektiivi vaivalloinen on puolestaan tihkiä.

Ed. sisältyy WSOY:n opukseen Elähän hötkyile - suomea suupielestä toiseen, 1. painos 1997. Siinä on myös muiden murteiden ja stadin slangin sanastoja.
79. Jiikoo4.2.2025 klo 18:42
Lainaus: 75. Noviisi 4.2.2025 klo 17:13
”Aulis Lehto on noin nyt noin 72 vuotta vanha ja laatinut Hesarin ristikoita vuodesta 79 eli noin 45 vuotta.”

Tiedossahan tuo on ollutkin, enkä sinänsä odota että vanha koira uusia temppuja oppisi eli Aulis ottaisi meidän ratkihöperöiden ratkojien kritiikkiä onkeensa. En kuitenkaan liity siihen kuoroon joka on toivottamassa hänet huitsin eläkkeelle Hesarista. Otetaan antaumuksella vastaan häneltä yhä vain tulevat ratkottavat luineen karvoineen!

[Itselläni tulee lähempänä kesää täyteen 12 vuotta eläkkeellä oloa, sikäli kuin se lasketaan omaeläkkeen vastaanottamisen alkamisesta – tai 11 vuotta siitä, kun varsinainen TEL/YEL-vanhuuseläkkeeni alkoi juosta. Erään vanhan asiakkaani pyynnöstä tein parin kuukauden työrupeaman viimeksi pari vuotta sitten. En koe vielä olevani ihan ikäloppu – olen vain vuoden, pari vanhempi kuin tämä ystävämme ristikkomaestro Aulis Lehto. Kahtena viime talvena olen laahustanut hikilaudoilla pertsaa yhteensä yli 1 800 km, nyt vain on jäänyt lumen puutteessa vähiin. Myöskään ruumiillisia kesäkauden ryskätöitä savisin, rasvaisin tai pihkaisin kourin ei ole onneksi tarvinnut ryhtyä vielä vierastamaan.]
80. Eikka4.2.2025 klo 19:16
Lainaus: 76. Funny 4.2.2025 klo 17:32
Lainaus: 74. Eikka 4.2.2025 klo 17:01

Ja varmaankin menet aina uudestaan samaan ravintolaan itkemään ja syömään.

En, vaan annan palautetta suoraan.
81. Ananias4.2.2025 klo 19:44
Onkohan oikean ylänurkan tuulivoimala mielestänne mistä materiaalista tehty - vaikuttaa hieman tarjousesineisiin...
82. Noviisi4.2.2025 klo 20:05
Lainaus: 81. Ananias 4.2.2025 klo 19:44
Onkohan oikean ylänurkan tuulivoimala mielestänne mistä materiaalista tehty - vaikuttaa hieman tarjousesineisiin...

Veikkaisin että kyseistä materiaalia meillä useimmilla on yllään ainakin jossain määrin.
83. urpo4.2.2025 klo 20:35
tuuliviirin kuva on kai taas joku kompa-vastaus. Vasta kuukauden päästä näkee mikä on Auliksen mielestä tarjousesine.
"metsään" menee kai vastaus!
84. Höyhen4.2.2025 klo 21:21
Lainaus: 69. Jiikoo 4.2.2025 klo 15:24
Kiitos paljon Jiikoo, johan aukesi.
85. Tarkkailija4.2.2025 klo 21:33
Tuuliviiri on kuin koulun käsityötunneilta 60v. sitten tehty. Sen mukaan ratkaisusanan siihen ja risteäviin tarjousesineisiin laitoin.
86. Funny4.2.2025 klo 21:49
Miten usein, Eikka, olet antanut palautetta ristikoista suoraan Hesarille? Täällä valittaminen kun tunnetusti ei auta mitään.
87. Eikka4.2.2025 klo 21:59
Lainaus: 86. Funny 4.2.2025 klo 21:49
Miten usein, Eikka, olet antanut palautetta ristikoista suoraan Hesarille? Täällä valittaminen kun tunnetusti ei auta mitään.

Vain yhden kerran, tuloksetta. Tai sain toki vastauksen, ympäripyöreän sellaisen. Se ei antanut viitteitä, että uudesta palautteesta olisi sen enempää hyötyä. Esitin myös vaihtoehdon nykyiselle eli toiveen korona-aikaisten laadukkaiden ja nykyaikaisten ristikoiden uudelleen tulemisesta. Tältä osin vastaus oli ”kiitos ideasta” tms. jargonia.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *