KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3352
11846. HS 3352
anna h3.1.2025 klo 12:02
Eikö kukaan ole vielä päässyt tähän ristikkoon jutskaamaan? Harmaa painos taas kerran, mutta kun päivänvaloa tuli enemmän, alkoi jo sujumaan. Tiettyyn pisteeseen asti. Jämähdin keskelle ristikkoa, palkintoshow ei löydy mistään. Sen myötä siinä ympäristössä vähän muutakin auki.2. Mäxä3.1.2025 klo 13:02
Jotenkin on vahva tunnelma, että ruutuun N15 pysty- ja vaakasana vaativat eri kirjaimen. Vihje L8 pystyyn aika veikeä.
3. Jiikoo3.1.2025 klo 13:12
Lehtomaisuuksiin (mielestäni) jo jonkin verran tottuneena etenin reunoilla harvinaisen nopsaan ja vähällä kumin kulutuksella, tuntui melkein täyttelyltä eikä niinkään ratkonnalta. Mutta kuten aina, nuo Auliksen rinnakkaislitaniat vaativat risteävään sanastoon erikoisuuksia ja vieraita erisnimiä. Maali häämöttää, mutta matkanteko on hidastunut pahan kerran. anna h, mielestäni tuon palkintoshown ei pitäisi olla pahakaan rasti – minulle ainakin tuo kansainvälinen gaala tuli mieleen oitis. Sen alla on kuitenkin vastapainoksi tyhjiä ruutuja.Yhden ruudun kokoiset tunnistettavat naamavalokuvat muistuttavat taas kerran lähinnä niitä Rorschachin kuuluisia musteläiskätestejä...
[Olen viime kuukausina ratkonut näitä perjantaiauliksia useasti torstaisin, mutta kun tulostimeni odottelee yhä mustetäydennystä, olen tämän ja edellisen tapauksen kohdalla palannut kiltisti odottelemaan perjantaiaamua ja laatikosta noudettavaa paperilehteä. Posti ei jaksa kantaa sitäkään enää oviluukusta tuulikaappiin, vaan minun on jaksettava ikääntyvänä ukonkäppänänä pitämään auki väylää takaoveltani postilaatikoille ja pukeutumaan aamuisin päivälle ihan vain HS:n noutoa varten. Hyhhyh!]
4. anna h3.1.2025 klo 13:59
Ensimmäiseksi minäkin kokeilin sitä kv palkintogaalaa, mutta muilta osin jäi avautumatta. Lääkenimi voi olla taas mitä vaan, tarjouksiinkin vaihtoehtoja varmaan löytyy, esineet ruudusta I 12?? Näin ollen nuo keskiharmaat elävät edelleen.
5. Tulkitsija3.1.2025 klo 15:07
Mäxä, ei vaadi N15 eri kirjainta. Keskiharmaat kyllä konstikkaat, mutta kun selvisi H-I15 astiat niin helpotti.Mahtaako G19 vaatia jotain tuotemerkkiä? F-G21 kuviot lienevät olleet ennenkin, mutten muista mikä
niiden nimike on.
Kuten Jiikoo totesi, minustakin reunat nyt nopeat ja helpot.
6. lapatossu3.1.2025 klo 15:24
Olen Mäxän kanssa samaa mieltä: N15 näyttää vaativan eri kirjaimet pysty vihjeen harmaasta ja J15:n E-kirjaimesta tulevista ratkaisusanoista. Iranin paikkakunta L22 on ehkä hitusen liian etelässä, mikäli risteäväni ovat siinä kohtaa oikein.
Muuten helpohko ristikko luokkaa ihan kiva
7. anna h3.1.2025 klo 15:53
Olen Mäxän kanssa samaa mieltä, N 15 vaatii eri kirjaimet pystyyn ja vaakaan. Vihdoin löysin gaalan, täystuntematon minulle, mutta sopi tähän, ja lääkkeenkin löysin. Yksi tyhjä ruutu vielä on, Z 16. En saa selvää mitä kuva esittää.
8. Artsi3.1.2025 klo 15:56
Ristikko ratkaistu, mutta H25 vihjeen ruokaa ratkaisua täytyy vielä pohtia. Lääkenimi ja palkinto-show löytyvät googlaamalla.
9. kaitsu3.1.2025 klo 16:22
Lainaus: 7. anna h 3.1.2025 klo 15:53Olen Mäxän kanssa samaa mieltä, N 15 vaatii eri kirjaimet pystyyn ja vaakaan. Vihdoin löysin gaalan, täystuntematon minulle, mutta sopi tähän, ja lääkkeenkin löysin. Yksi tyhjä ruutu vielä on, Z 16. En saa selvää mitä kuva esittää.
Kyseessä esine, jota voidaan käyttää puun kaarevaksi muotoiluun.
10. Artsi3.1.2025 klo 16:27
Tarkistuksen myötä H25 vihjeen ruokaa ratkaisuun olen tyytyväinen. Harmaat saivat toimivat ratkaisut.
11. anna h3.1.2025 klo 16:49
Kiitos kaitsu, nyt on ristikkoni täytetty
12. Pirtsu3.1.2025 klo 22:10
Miten palkintoshow voi olla gaala L11? Viisi kirjainta neljään ruutuun?
13. Jiikoo3.1.2025 klo 23:13
Piti jättää tehtävä päivällä lepäämään ja keskittyä muuhun. Kuten ounastelin, löytyi apulähteistä nyt illalla tuoretavaraa ja sain kuin sainkin niiden avulla ristikkoni ”täyteen”. Varmistusta en ole saanut naisoletetulle I22 – DVV:n etunimihaku löytää saamani harvinaisehkon etunimen nimenkantajia maastamme ”alle 100” (joukossa sekä miehiä että naisia). Voihan henkilö toki olla ulkomaanihmekin.Keskiosan harmaista en olisi millään saanut tolkkua ilman apuja. Mielessäni olleet palkintoshow´t eivät kelvanneet, lääkkeistä tiedän (onneksi!) varsin vähän ja kuvavihjeistä saatavat vaakasanat maistuivat vihjeisiin nähden keinotekoisilta. Vihjeestä P26 saatavan ratkaisusanan loppuosan muoto ei kuulostanut vaikkuisissa korvissani tutulta.
En tunne suurtakaan riemumieltä ”urakkani” loppuun saamisesta, onpa ratkaisuni sitten ”oikea” tai ”väärä”.
14. Jiikoo3.1.2025 klo 23:14
Pirtsu, monenkin palkintoshow´n nimi on nelikirjaiminen! Tähän tuli lopulta minulle tuntematon tapaus.
15. isoäiti3.1.2025 klo 23:41
Jiikoo, I22 naisoletettu on minun mielestäni suomalainen näyttelijä. Kuva on Opri-leffan roolikuva. Näyttelijä oli elokuvassa yksi vanhainkodin naiskolmikosta, ei siis Opri itse.
16. Jiikoo4.1.2025 klo 00:22
Isoäiti, no nyt on minunkin mielestäni, kiitos! Kuva löytyi. Nimeä olin tuohon jo sovitellutkin, huonolla menestyksellä. Nyt minun sitten pitäisi enää löytää sen kanssa yhteensopiva ruokalaji H25!:•(
17. Tulkitsija4.1.2025 klo 00:44
Jiikoo, mitä syötiin ennen perunan valta-asemaa?Vieläkin minun mielestäni riittää yksi kirjain N15 -ruutuun.
Iranin sanassa on oltava tarkkana.
18. Uusi4.1.2025 klo 08:17
Ruokaa H 25 en ole minäkään vielä keksinyt.
19. Marle4.1.2025 klo 08:54
Tulkitsija:G19-ratkaisu on tuotemerkki.
F-G21-esineet ovat tosiaankin esiintyneet aiemmin, yksttäin tai parina. Käännä kuvaa 90 astetta, niin, että ”väkäset” ovat ylhäällä. Ne on tarkoitettu käsille.
Mutta G19 minullakin vielä ihmeteltävänä. Voisitko vielä vihjata lisää noista I12-astioista? Minulle tuli yhdyssana, jonka alku on kiinteää ja loppu tahmeaa nestettä…? Ei kovin luonteva.
20. Tulkitsija4.1.2025 klo 09:32
Marle, I12 -tuotteiden oletan kuuluvan erääseen astioita, vaatteita ym. valmistavan merkkituotteen piiriin,josta sanalle loppuosa monikossa. Sama kuin takavuosien tv-sarjan naisen etunimi. Ainakin se tuohon kävi.
Luulen olevani vakuuttunut siis.
21. Kanka4.1.2025 klo 10:55
Keskiosassa ollaan täälläkin jumissa. Kukapa on tuo J9 nainen? Kuva H13-14 myös arvoitus, onko siinä tulitikku vai jotain muuta?
22. Annex4.1.2025 klo 11:09
Muuten valmis mutta minustakin N15 vaatii eri kirjaimen eri suuntiin
23. Jiikoo4.1.2025 klo 11:22
Tulkitsija (17.): Kiitos, tuo helpotti eikä tarvinnut jäädä miettimään, leikkaisiko oma lanttu. Sellaisen puolikkaan satuin leikkelemään kuutioiksi ja paistelemaan eilen murekkeen lisukkeiksi juuri eilen kun minulle iski keittiövuoro. Hunajaa pelkäsin lorahtaneen liikaa sekaan mutta sain syöjättäreltä onneksi puhtaat paperit. Tuon ruokavihjeen uuden miettimisen olin lykännyt täksi päiväksi, mutta eipä tarvinnut. Iranin maantiedettä piti kuitenkin opiskella Google-maisterin opastamana yksi kaupunki lisää jotta löytyi yhteensopiva tämän uuden syötävän kanssa.
24. Jiikoo4.1.2025 klo 11:35
Lainaus: 21. Kanka 4.1.2025 klo 10:55”Kukapa on tuo J9 nainen? Kuva H13-14 myös arvoitus, onko siinä tulitikku vai jotain muuta?”
J9 on nähdäkseni olympiavoittaja (Lontoo 1948), laji vain nykyvinkkelistä katsoen kovin yllätyksellinen. Kuva-arvoituksessa olin näkevinäni aluksi vaikka mitä, mutta ei sillä ”esineellä” taida olla lopulta mitään merkitystä (?).
25. Jiikoo4.1.2025 klo 12:01
N15: Tämä piilokuvien ja silmänkääntötemppujen laatijamestarimme haluaa meidän ilmeisesti näkevän pääkuvassa pikkunisäkkäitä poskeensa pistelevän yölinnun tai toisaalta isomman nelijalkaisen nisäkkään, jota me kaksijalkaiset nisäkkäät emme maamme ravintosuositusten laatijoiden saati vegaanien mielestä saisi enää liiemmin käyttää ravinnoksemme. Siitä viis, yölintu vaatisi minunkin mielestäni samaa vokaalia kaksin kappalein, kun taas laudankappaleista kyhätty E-kirjain ei sellaista suo. Mielestäni meneminen tämän E-vihjeen ehdoilla ja väkivallanteko yölinnun toiselle vokaalille tuottaa pienemmän vahingon. Voihan joku minua tarkkasilmäisempi erottaa kuvasta faunan ohella vaikka flooraakin, parimetrisen pätkän karsittua puunrunkoa?;•)
26. ampukaa_pianisti4.1.2025 klo 14:34
Köllähtää verbistä ontuen lyhyempi versio ja siitä imperfekti voisi tulla kyseeseen pystysanaksi, olisinkyllä halunnut linnun säilyttää.
27. Eikka4.1.2025 klo 15:46
Lainaus: 20. Tulkitsija 4.1.2025 klo 09:32Marle, I12 -tuotteiden oletan kuuluvan erääseen astioita, vaatteita ym. valmistavan merkkituotteen piiriin,
josta sanalle loppuosa monikossa. Sama kuin takavuosien tv-sarjan naisen etunimi. Ainakin se tuohon kävi.
Luulen olevani vakuuttunut siis.
Tuo on kyllä oikeasti ansiokas selitys, mutta…
Pitäisi olla aika paljon tunnetumpi tuotemerkki, jotta tuollaisen vihjeen voisi ristikkoon laittaa. Jos otetaan vertailukohdaksi vaikka Iittala, niin harva laatija laittaisi sitä vastaavalla kuvalla ilman esim. ikonista i-kirjainta.
Lisäksi risteäviin ei saisi kaikkia sanoja kelvollisiksi.
Kaiken kaikkiaan tuo kohta pilaa muilta osin kelvollisen ristikon. ”Palkinto-show” lupasi hyvää, mutta lopputulokseksi paljastuikin laatijan paniikkigooglaus. Taas kerran.
28. kapa4.1.2025 klo 16:01
K23; henkilöön tulee kyllä itsestään nimi, mutta en saa siihen vahvistusta googlettamalla, koska en tunnista häntä. Voisiko joku vihjaista hieman, millä alalla hän on?
29. Uusi4.1.2025 klo 16:43
28. kapaK 23 MTV:stä tuttu
30. Maikku4.1.2025 klo 16:44
28. Kapa. Toimittaja.
31. Allez4.1.2025 klo 16:50
Vaikka hyväksyisi keskimmäisen harmaan toiseen sanaan minkä tahansa oudon ratkaisun, on jäljellä vielä kolmas sana. Ja siinä piilokirjain N17. Tuleeko siihen "melko" hieno tai nuorisokielellä "tosi" hieno? Vokaali/konsonantti?Entä kuinka niistä neljästä sanasta saa jotenkin järkevän rimpsun, jonka voisi johtaa kuvasta?
32. Tulkitsija4.1.2025 klo 17:10
31. Allez, mielestäni vokaaliversio, koska se toinen ¨nuorisotyylinen' käsittääkseni olisi yhdyssana. Ihan varmaen ole, kun nuorisoilmaus ei ole virallista kieltä.
Rimpsu on kyllä aika väkinäinen, ihan sikaväkinäinen.
33. Sir Wanderer4.1.2025 klo 17:23
Lainaus: 26. ampukaa_pianisti 4.1.2025 klo 14:34Köllähtää verbistä ontuen lyhyempi versio ja siitä imperfekti voisi tulla kyseeseen pystysanaksi, olisin
kyllä halunnut linnun säilyttää.
Tuo on totta. Nurin köllähtänyt possu toisi logiikkaa tarinaan, tekstihän olisi melkein runoutta. Mutta ongelmaksi taitaisi tulla tuo palkintoshow; ainakaan itse en löytänyt köllähtämiseen soveltuvaaa gaalaa. Pitäytykäämme siis hivenen pöllähtäneessä linnussa, vaikka kokonaisuuden logiikka hieman ontuisikin.
Kaiken kaikkiaan melko haastava ristikko, enkä vieläkään ole ihan varma kaikista ratkaisuistani.
34. kaplas4.1.2025 klo 17:55
Nooh. Onpahan saatu perinteinen yhteispohdinta-apparaatti taas kalibroiduksi tälle uudelle ratkontavuodelle!Näinä lapsuksineenkin Lehdon ristkoissa on kyllä sitä jotain.
35. ampukaa_pianisti4.1.2025 klo 18:07
Suomen Nuorisoseurat jakavat vuoden teatteritekopalkinnon, jossa K-kirjain, mutta onko se show? siitä en tiedä.
36. Marle4.1.2025 klo 18:21
Asian vierestä: Olipa taas useilla teillä viihdyttävää tarinointia, noita lukee ihan huvikseen, ei pelkästään vihjeiden takia.
Tarinoinnin huipennus oli tällä kertaa 23. Jiikoo:lla.
Ukkokultani kysäisi, mikä niin huvittaa. No varsinkin
”syöjätär” ;-D
37. Vierailija4.1.2025 klo 19:32
Lainaus: 32. Tulkitsija 4.1.2025 klo 17:1031. Allez, mielestäni vokaaliversio, koska se toinen ¨nuorisotyylinen' käsittääkseni olisi yhdyssana. Ihan varma
en ole, kun nuorisoilmaus ei ole virallista kieltä.
Rimpsu on kyllä aika väkinäinen, ihan sikaväkinäinen.
Näin minäkin pettymyksekseni tämän tulkitsen.
38. outsider4.1.2025 klo 21:04
Laitoin kuitenkin N 17 kohtaan konsonantin..
39. Maikku4.1.2025 klo 21:10
Niin minäkin, kuvan teemaan liittyen.
40. outsider4.1.2025 klo 21:13
Just samasta syystä Maikku! Ei ole aina "yhdyssana", sopii tähän. Mutta ans kattoo, mitä Aulis on ajatellut!
41. Jiikoo5.1.2025 klo 00:54
Lainaus: 36. Marle 4.1.2025 klo 18:21”Ukkokultani kysäisi, mikä niin huvittaa. No varsinkin ”syöjätär” ;-D ”
[Marie, kiitos ymmärtämyksestäsi höpinöitteni suhteen! Viihdytin itseäni parikymmentä vuotta sitten monesti Suomi24-saitin keskustelupalstoilla, käyttäen eri palstoilla eri nimimerkkejä. Kun olin valinnut ruokapalstalla nimmarin Syömämies, piti minun keksaista sen kanssa yhteensopiva nimitys koskemaan jääkaappikuntamme toista osapuolta (jalat yhteisen ruokapöydän alla kohta 53 v.) viitatessani häneen tavalla tai toisella tekstissäni. Niinpä hänestä tuli Syöjätär.
Tänne sanaristikot.fi -keskusteluihin eksyin kai 7–8 vuotta sitten. Omasta mielestäni minun olisi pitänyt löytää tämä palsta jo aikaisemmin, mutta monen mielestä minun olisi kai parasta lopettaa random-kirjoittelu mitä pikimmin.]
42. Johanna5.1.2025 klo 02:42
Onkohan kellään mitään valistunutta arvausta siitä, miksi HS:n perjantairistikoissa vaaditaan pankin BIC-koodi, mutta kuukausiristikoissa sitä ei vaadita? Kaikenlaista sitä tulee näin öisin pohdittua :)
43. suht aloittelija5.1.2025 klo 09:52
Ei sitä kyllä ainakaan suomalaisten pankkien siirroissa tarvita, BIC-koodia.
44. Isel5.1.2025 klo 10:10
Kuva U14 ei hahmotu, vaikka sanat muodostuvatkin...?
45. Jiikoo5.1.2025 klo 10:17
Lainaus: 42. Johanna 5.1.2025 klo 02:42”Onkohan kellään mitään valistunutta arvausta siitä, miksi HS:n perjantairistikoissa vaaditaan pankin BIC-koodi, mutta kuukausiristikoissa sitä ei vaadita? Kaikenlaista sitä tulee näin öisin pohdittua :) ”
[Samaapa samaa irrationaalista irrallisuutta olen pohdiskellut minäkin. Taas kerran asiasta toiseen hypätäkseni: Suomen Kuvalehti ottaa nykyisin tehtävistään vastauksia vastaan vain sähköisesti, so. teksti- tai sähköpostiviesteinä. Vastauksiin pyydetään merkitsemään postiosoitteen lisäksi pelkkä puhelinnumero, ei mitään pankkiyhteystietoja. Lienee ymmärrettävä niin, että arvonnan voittaneelle soitetaan ja kysytään, mille tilille muhkean rahapotin saa lähettää.
SK:sta on joskus napsahdellut noita palkintoja jokunen minullekin. Viime kerrasta on aikaa, luullakseni se tuli niinä vanhoina hyvinä aikoina kun tilinumero piti vastauksissa vielä ilmoittaa.
SK on Otavamedioiden julkaisu. Olen ollut harmissani siitä, että tuon laatulehden kustantamo alentuu pommittamaan asiakkaitaan muiden julkaisujensa puhelinmyynnillä, jolle minulla on kehittynyt nollatoleranssi.
Joskus viime vuonna minulle soitettiin ja soittaja sanoi olevansa sejase Suomen Kuvalehdestä. En paiskannut häntä kännykälläni suoraan korvaan vaan ilmoitin ensin, ettei Suomen Kuvalehdellä ole minulle mitään asiaa eikä keskusteltavaa, kiitos ja hyvää päivän jatkoa! Vasta puhelimen suljettuani minulle iski mieleen epäilys: olisikohan kysymys voinut olla puhelinmyynnin asemesta palkintokilpailuvoittoon liittyvästä tilitietojen kyselystä? Olikohan niin, että lehdenmyyjät esittäytyvät soittavansa Otavamedian nimissä, kun taas tämä soittaja sanoikin olevansa Suomen Kuvalehden asialla? Menetinköhän mahdollisesti kaksikymppisen pelkkää äkkipikaisuuttani?] :o(
46. ca.5.1.2025 klo 10:34
Taidan laittaa 15. riville õ-kirjaimen.
47. Jondalar5.1.2025 klo 12:08
Niin minäkin tein, vaikka se ei tunnu sopivan vaakasanaan. En ole vielä postittanut.
48. Tulkitsija5.1.2025 klo 13:31
Minä laitoin sellaisen, missä on vinoviivalla nuo molemmat kirjaimet tarjolla. Aiemmin jo laitoin sellaisen,missä ei tuo pystysana ole lintulaji, vaan päänuppimme luisempi sana. Silloin ei tullut N15-ongelmaa, ja
noita ulkomaisia palkintojuhliahan löytyy kahdella kolmannella kirjaimella. Tämä versio edellytti sitten
H-I 12-13 astioista väkisinkaivamani sanan loppuosan. Kun laatijakin kaivaa vaikka kuinka pienen saaren,
jos tarve vaatii...
49. Jondalar5.1.2025 klo 14:24
Kiitoksia. Täytyypä tutkia vielä.
50. Maikku5.1.2025 klo 15:13
Isel 44. Pystysana U14:ssä minulla selvä mutta vaakasanaa en tajua miten se tuosta kuvasta tulee. Muille se tuntuu olevan selvä, joten lähetän tällaisena.
51. Tulkitsija5.1.2025 klo 17:24
Kyllä siinä U14 vaakaan voi ajatella henkilön kippaavan jotakin astiaa suun seudulle.
52. Jiikoo5.1.2025 klo 17:26
Isel 44. & Maikku 50.: Otan vapauden tulkita ”kuvaa” U14 siten, että siinä voisi olla vasemmalla sivulta kuvattu henkilön pää (tai osa päätä), kasvot oikealle suunnattuina, ja oikealla tämän henkilöoletetun kädessä oleva muki, kuppi tms. juoma-astia. Ainakin saamani ratkaisusanat ovat tukevinaan tällaista rohkeahkoa tulkintaa. Kuvataide on kuvataidetta ja A. Lehdon ristikkotaide on (useinkin) A. Lehdon ristikkotaidetta. Sen mukaan pitää yrittää elää.
53. Jondalar5.1.2025 klo 18:14
Kyllä Jiikoon tulkinta on oikea.
54. Isel5.1.2025 klo 18:56
Kiitos kuvan U14 tulkinnoista. Hieman vaivaa nuoli, joka sivukuvassa:osoittaa paremminkin päähineeseen kuin....
55. ampukaa_pianisti5.1.2025 klo 19:55
Keskimmäinen pystyrivi on minulle auennut: miten, teki, eläin, millainen.Kertokaa, missä menee pieleen ja miten vaakasana ö:llä mudostaa jotain järkevää?
56. Johanna5.1.2025 klo 20:05
45. Jiikoono pahus; toivottavasti silloin oli kyseessä puhelinmyyjä, eikä mennyt voitto ohi suun. Minäkään en tykkää kisoista joissa on pakko antaa puhelinnumero. Tosin minulla on käytössä ASML:n puhelinmarkkinointikielto, ja se on toiminut tässä vuosien varrella yllättävän hyvin.
57. Tulkitsija5.1.2025 klo 20:26
Lainaus: 55. ampukaa_pianisti 5.1.2025 klo 19:55Keskimmäinen pystyrivi on minulle auennut: miten, teki, eläin, millainen.
Kertokaa, missä menee pieleen ja miten vaakasana ö:llä mudostaa jotain järkevää?
Hitot soikoot! Sinullahan on hieno runollinen versio, mitä mahdollisuutta en edes huomannut, eikä siinä
ö:tä tarvita ja voihan tuon E-vihjeen toiseksi viimeisen kirjaimen vaihtaa. Siis ei mene pieleen, olet
oivaltaja.
58. Isel5.1.2025 klo 20:54
55,Näin minäkin kaavailin; vähän kökkö, mutta tällä tavoin vältyttäisiin n risteäviltä ristiriidoilta!
59. ca.6.1.2025 klo 10:25
Minäkin rupesin runolliseksi ja muutin palkinto-sanaa. Show must go on?
60. Juho6.1.2025 klo 12:21
Eipä ole auttanut runomitta eikä muutkaan vihjeet noiden lasipullojen ja pääkuvan keskimmäisen keskipystysanan risteyksen ratkaisemiseksi, näillä näkymin taitaa jäädä kesken, ehkä ei kannata epämääräistä arvailua edes
lähettää arvontaankaan.
61. Heppu6.1.2025 klo 14:31
En kyllä löydä pääkuvasta mitään varastamiseen tai puutavaraan liittyvää. Eiköhän tämä ole laatijan tavanomainen virhe. Idästähän se E tulee mutta ei tolkullisella sanalla muuten kuin väärentämällä pystysanaa.
62. ampukaa_pianisti6.1.2025 klo 18:36
Heppu: vihje 35 auttaa pöllö ja pöllimisongelmaan.
63. Tulkitsija6.1.2025 klo 19:11
(62.) Ja maailmalla on musiikkialan palkinto (award) k-kirjaimella, joten ei tarvitse tuota suomalaistakaan pohtia.
64. harjoittelija6.1.2025 klo 19:53
En minäkään saanut N 15 sopivaa kirjainta vaaka- ja pystyrivien vihjeisiin.Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Aulis näin mokaa?
Kuvittelin, että oikeasta vastauksesta laatija aloittaa ja sitten vasta tekee vihjeet ristikkoon.
Tätä taustaa vasten tällainen virhe on käsittämätöntä. Tietenkin jos myöhemmin muutellaan pohjaratkaisua, niin näinkin voi käydä.
65. Heppu6.1.2025 klo 23:26
En tiedä ovatko nuorisoseurat alkaneet pitää palkintoshow-tilaisuuksia. Jos ovat, minulle ne eivät tuota aluetta ratkaise. Sen sijaan tulkitsija 63 viittaama ilmeisesti edesmennyt palkinto tarjoaa ratkaisun. Johan oli show Aulikselta. Kiitos tulkitsija.
66. Jaskari7.1.2025 klo 06:36
Keskiharmaiden vihjekuvan kepakon/kepin päällä oleva pallero on mielestäni kauttaviivan päällä? Silloin siihen tulee käypä sana!
67. spa7.1.2025 klo 10:27
Lainaus: 66. Jaskari 7.1.2025 klo 06:36Keskiharmaiden vihjekuvan kepakon/kepin päällä oleva pallero on mielestäni kauttaviivan päällä? Silloin siihen tulee käypä sana!
Terävä havainto, en keksinyt, vaikka oikean sanan siihen sainkin.
68. Jiikoo7.1.2025 klo 11:20
Jaskari, kiitos selityksestä! Itse olin kuvitellut palleron (kuplan?) kulkeneen onttoa putkea tms. pitkin päämääräänsä saakka, mutta onhan tuo typografinen selitys toki paljonkin uskottavampi. Sitä luulisi ”Pärre”-vainaankin (lähin esimieheni noin 45 vuotta sitten, kelpo kaveri!) kannattavan myhäillen. No, ratkaisusanaani asialla ei ole vaikutusta.
69. Kirre7.1.2025 klo 11:26
L8Mitähän tavaraa olisi halvalla?
I 12 pulloissa olevan aineen alkuosa jumittaa, saisiko apua!
L 12 kirjain siis täällä uupuu
Suuret kiitokseni jo etukäteen!
70. Jiikoo7.1.2025 klo 11:53
Kirre, Mäxän (2.) mielestä vihje L8 on aika veikeä. Veikeydestä en niin tiedä, onnahtelevalta ainakin minun saamani ratkaisusana vaikuttaa vihjeeseen nähden. Samoin noista puteleista H–I12 saatava sanani (sikäli kuin se on oikea), on vihjeeseen nähden niin keinotekoinen, että en uskoisi kenenkään muun laatijan tohtivan sellaista tuohon laittaa. Sama kuin piirtäisi pari keraamista korvallista kippoa täynnä tummaa nestettä ja ratkaisusanaksi tulisi fajanssikahvit.
71. Tyhmä7.1.2025 klo 13:12
Silläkin uhalla, että tyhmyyteni paljastan, haluan kysyä g sarakkeen rivien 8-9 keskimmäisen vihjeen tarkoitusta, jota en hoksaa. Selvää en saanut suurennuslasillakaan. Ristikon olen kyllä jo täyttänyt
72. Tyhmä7.1.2025 klo 13:12
Silläkin uhalla, että tyhmyyteni paljastan, haluan kysyä g sarakkeen rivien 8-9 keskimmäisen vihjeen tarkoitusta, jota en hoksaa. Selvää en saanut suurennuslasillakaan. Ristikon olen kyllä jo täyttänyt
KOMMENTOI