KESKUSTELUT > RISTIKOT > KODIN KUVALEHTI 6.11.2024
11726. Kodin Kuvalehti 6.11.2024
Meeri16.11.2024 klo 17:02
Lisäristikko 22 tuottaa päänvaivaa.Koko yläosa on täyttä hepreaa..
"Vaativat ruista ranteisiin" , SINLA-...?
2. MMM16.11.2024 klo 17:29
SINLA- voisi olla tavujen vaihto. Mietin ensin LASIN- ja vaihda lopuksi tavujen järjestys. En ole ristikkoa ratkonut, joten tämä on vain oletus.
3. Ritu17.11.2024 klo 19:04
SINLA- on tosiaan kyseisessä ristikossa vihje, jossa tavut vaihtavat paikkaa. Jatko-osa siis siru, mutta tavut vaihtaen samoin kuin vihjeessä RUSI.Tuohon vihjeeseen VAATIVAT RUISTA RANTEISIIN sain PARIAIRONELOSET.
Toivottavasti Meeri pääset näillä alkuun.
4. Meeri18.11.2024 klo 12:18
Kiitosta vaan paljon! Sen sirun/rusin keksin tuosta ekasta vastauksesta ja nyt sitten jotain tolkkua näihin loppuihinkin. Oli kyllä minun makuun liian outo ristikko...
5. kp18.11.2024 klo 13:46
Tuollaisessa ristikossa ei ole mitään järkeä.
6. Ritu18.11.2024 klo 21:02
Minusta tuo ristikko oli kaikin puolin nautittava ristikko. Ei ollut läpikirjoitettava, mutta tuntui, että useimpiin kinkkisen tuntuisiinkin vihjeisiin löytyi "no tietenkin" -ratkaisusana. Pari oudompaakin sanaa oli, mutka jotka risteävien avulla kuitenkin ratkesivat mukavasti. Toinen niistä tuo PARIAIRONELOSET, kun soutu lajina ei ole minulle niin tuttu. Ritva Yrjänheikillä oli ristikossaan mielenkiintoinen pääkuva valmisteilla olevista joulutortuista. Ehdin siitä lähettää jo parillekin tutulle kuvan eteenpäin. Tortut oli leikattu eri tavalla kuin mitä olen tottunut itse tekemään. Eli kun leivon seuraavat joulutortut niin testaan tuota minulle pääkuvassa ollutta uutta mallia.
Sitten (taas) aiheen vierestä tai osittain sitä sivuten, olisin halunnut esittää kp:lle muutaman kysymyksen.
Jos kp kysyn mikä tai mitä on KAASI, niin osaisitko vastata ilman apuvälineitä?
Entä KAASO?
Se miksi noita kysyin, johtuu siitä, että taannoin ristikossasi oli piirrosvihje, jossa poika syö pitäen kädessään syötävää ja sitä on hänen edessään pöydälläkin. Ratkaisusana oli KAASI. Kielitoimiston sanakirjasta en sitä löytänyt, mutta Nykäsestä löytyi.
Tuon ratkaisusanan viimeisestä i-kirjaimesta lähti nelikirjaiminen pystysana ja siihen oli vihjeeksi laitettu JAPANILAISIA. Ratkaisusanaksi tuli ITOT.
Ja mielelläni olisin kp halunnut kuulla sinulta itseltäsi, että millä perusteella valitsit ristikkoosi KAASI/ITOT? Haetaanko sanavalinnoilla jotain tiettyä vaikeustasoa?
En ole laatinut koskaan ainuttakaan ristikkoa. Mutta näin ratkojan silmin olisin itse valinnut sanoiksi KAASO/OTOT ja vihjeyttänyt ne.
Vielä tänään tuon ristikon ratkaisun voi nähdä Paikkakuntalaisen numerosta 46/2024. Löytyy lehden viimeiseltä sivulta.
https://www.expressmagnet.eu/pub/15/Paikkis46_2024 /#p=15
7. seurailija18.11.2024 klo 21:48
Kaasi, etso, ruta, utalat, ahmata, avaalit, saata, tuta... siinäpä nykyihmisille, etenkin nykynuorisolle, jokapäiväisiä sanoja. Anaa, Tata, kaikkien tuntemia turistikohteita!
8. Jiikoo18.11.2024 klo 22:06
Kaasi:https://www.akuankka.fi/hahmo/36/kaasi
Minulle sattumanvaraista tietoa: minulle ei ole koskaan tilattu enkä ole itse jälkikasvullenikaan lehteä tilannut, vaikka kyseisen julkaisun ansiot lasten kielen rikastajana ja kehittäjänä taidetaan aika yleisesti tunnustaakin.
Chris Isaak (laulaja, lauluntekijä, näyttelijä ym. USA:sta, sukunimi takaperin = kaasi) esiintyy havaintojeni mukaan ristikoissa poikkeuksellisen usein. Ei kuulu tuttavuuksiini sen kummemmin hänkään.
En kuulu myöskään Kodin Kuvalehden lukijakuntaan enkä ole puheena olevaan ristikkoon tutustunut
9. Jaska18.11.2024 klo 22:35
Kaasi on toki laajojen eri-ikäisten piirien tuntema sana. Kovikseen sopivaksi vihjeeksi tarjoan VILHELMIN HUONON ONNEN SAPUSKA.
10. eol18.11.2024 klo 22:49
Nykysuomen sanakirjasta siis:kaasi s. kans. muona, myös palkkaetuihin kuuluva. | Näillä rahoilla saamme vaan k:a hevoiselle ja tuopin viinaa KIVI. Pyövelin k. -- pappi vielä ottaa k:nsa päältä LEINONEN.
11. seurailija18.11.2024 klo 22:51
Jiikoolle. Kaasi ei ollut Kodin Kuvalehdessä vaan Paikkakuntalaisessa tämän Kodin Kuvalehteä kritisoineen kp:n ristikossa.
12. MMM19.11.2024 klo 10:33
Lainaus: 3. Ritu 17.11.2024 klo 19:04SINLA- on tosiaan kyseisessä ristikossa vihje, jossa tavut vaihtavat paikkaa. Jatko-osa siis siru, mutta tavut vaihtaen samoin kuin vihjeessä RUSI.
Tuohon vihjeeseen VAATIVAT RUISTA RANTEISIIN sain PARIAIRONELOSET.
Toivottavasti Meeri pääset näillä alkuun.
Samoin sain. Ratkoin koko ristikon. Ei ollut mikään läpihuutojuttu.
Ristikossa on useita alkukirjaimen tai muun kirjaimen poistoja. Ne on yleensä kerrottu vihjeissä.
Esim. vihjeessä *EMIALLISIA asteriski ilmaisee poistettua kirjainta. Sama kirjain on poistettu niin vihjeestä kuin ratkaisusanastakin.
Kirjaimen poisto on jätetty kertomatta asteriskilla vihjeessä ALTATIE-.
13. Kp19.11.2024 klo 13:27
6. Ritu. Laatijan vaihtoehdot poikkeavat ratkojien sanoista. Tuossa ristikoissa oli kaasi itot.... Voisi olla ihan hyvin kaaso otot.
KOMMENTOI