KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 45/2024

11713. SK 45/2024

Jiikoo7.11.2024 klo 23:48
Kivat tehtävät.

Toni Pitkälällä vaihtelevaa sanastoa ja ”vieraitakin” kirjaimia, kuvitustakin kelpaa katsella! Tehtävä ei ollut myöskään mikään läpikirjoitettava juttu. Sain ristikon muutamaa kirjainta vaille täyteen siirtyessäni klo 19.15:n aikoihin HS-perjantairistikon pariin, kaikki 15 avainkirjainta olivat silloin jo koossa. Puuttuvat kirjaimetkin löytyivät nyt.

Henrik Lahtinen ei ollut vetänyt piilisruuviaan liian tiukalle vaan tehtävä täyttyi ensimmäisenä, ihan kohtuuajassa.
2. PM8.11.2024 klo 09:24
Piiliksen ratkominen tarjosi mietiskeltävää muutoinkin, mutta etenkin kahden viimeisinä löytämäni sanan osalta. Toiseksi viimeinen oli vs 8, jossa muistini viipyili palatakseen sitten toimivaan moodiin, ja sana löytyi. Viimeinen oli ps 7, joka lienee melko harvinainen ristisanatehtävissä, ainakaan aiemmin en muista sitä nähneeni. Kun lopulta vihjeen harhautuksesta (?) toivuin, sana löytyi.

Ristikko oli laatijalleen tyypillinen joka osa-alueeella, niin tyylillä piirrteyissä kuvavihjeissä, sanallisissa vihjeissä kuin sanastonkin osalta. Virkistää mukavasti ratkojan aktiivista sanastoa, mennen siinä jopa laitamille. Vaikeustaso vastasi kaksitähtistä, pari kirjainta oli väärin tarkistusvaiheessa.
3. Heppu9.11.2024 klo 13:50
Ristikko lähenteli varmaan vieraskirjainten Suomen ennätystä. Minulle tämä oli vaikeudeltaan jossain 2-2,5 välillä. Runsaasti monikerroksisia harhautuksia, harvinaisia sanoja, ja alkuunpääsy kankeaa joka alueella. Alhaalta ylös meni minulla.
4. Elva10.11.2024 klo 18:54
Pitkälän ristikko oli ihana, minun maun mukainen.

Piilis oli Lahtisen tyyliin laadukas. Jäi vain ymmärtämättä ps 7:n ratkaisun kolme viimeistä kirjainta. Levättyään viikonlopun yli, otin sanan uudelleen pohdittavaksi - ei vaan sytytä. Jännityksellä jään odottamaan ratkaisua.
5. Mittarimato12.11.2024 klo 14:59
Ristikossa alkuun pääsy tuntui tosi vaikealta. Kiitos vieraskirjainvihjeestä, se auttoi tosi paljon. Onneksi pääkuvan sanankin keksi yllättävän vähillä apukirjaimilla. Tarpeeksi kun sai sanoja, niin loppu menikin aika sujuvasti. Oikein mainio ristikko!

Seuraavaksi sitten piilosanaan...
6. Eikka12.11.2024 klo 15:53
Lainaus: 5. Mittarimato 12.11.2024 klo 14:59
Ristikossa alkuun pääsy tuntui tosi vaikealta. Kiitos vieraskirjainvihjeestä, se auttoi tosi paljon. Onneksi pääkuvan sanankin keksi yllättävän vähillä apukirjaimilla. Tarpeeksi kun sai sanoja, niin loppu menikin aika sujuvasti. Oikein mainio ristikko!

Seuraavaksi sitten piilosanaan...

Sama laulu täällä. SK:n ristikot tulee usein tehtyä "iltalukemisina" ja olen huomannut, että väkisin niitä ei kannata vääntää. Yön yli lepääminen auttaa usein. Harmaiden ratkeaminen nopeasti auttoi paljon. Koillinen jäi viimeiseksi nurkaksi. Todellinen laaturistikko, kakkosen perään laittaisin plussan. Siis tässä ristikossa.
7. Mittarimato12.11.2024 klo 22:12
Piilosana täyttyikin illan ratoksi aika sukkelaan. Lahtisen skaalalla varmaankin yksitähtinen ja yleisellä SK-mittarillakin keskivälin alapuolella. Mukava tehtävä kuitenkin.
8. Terveen paperit13.11.2024 klo 00:48
Nihkeästi lähti liikkeelle,kuten Heppukin (3) totesi. Mutta ei älyllä vaan sitkeydellä täyttyi, lukuunottanmatta 'verbi laitumella' vihjeen neljättä kirjainta joka taas oli osa täysin tuntematonta kemian termiä. Joku tuon termin oli sitten laittanut ratkojiin,niin ettei sitten jäänyt vaille sitä yhtä kirjainta. Vaikeusaste arviolta 2,4.
9. TKu13.11.2024 klo 17:29
Lainaus: 8. Terveen paperit 13.11.2024 klo 00:48
Nihkeästi lähti liikkeelle,kuten Heppukin (3) totesi. Mutta ei älyllä vaan sitkeydellä täyttyi, lukuunottanmatta 'verbi laitumella' vihjeen neljättä kirjainta joka taas oli osa täysin tuntematonta kemian termiä. Joku tuon termin oli sitten laittanut ratkojiin,niin ettei sitten jäänyt vaille sitä yhtä kirjainta. Vaikeusaste arviolta 2,4.

Kuin minun näppäimistöltäni. Kemian termiksi sain oim avuin hieman erilaisen sanan, jota kuitenkaan edes lähipiirin laborantti ei tuntenut. Jos vaihdan yhden kirjaimen, saan validin kemian termin, mutta sitten verbi laitumella on jotain ihan tuntematonta. Eräänlainen nokka ja pyrstö -ongelma siis.

Ristikko oli kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen. En saanut sitä käyntiin millään, kunnes nöyrryin googlettamaan yhden sanan. Siitä se sitten lähti ja eteni rauhallisesti eri suuntiin. Kirjaimisto oli kyllä varsin poikkeavaa! Minulle vaikeustaso oli selvästi yli kakkosen.

Piiliksen tein alkupaloiksi. Sekään ei ollut maailman helpoimpia, eihän nyt toki herra Lahtisen tekemänä, mutta muutaman kierroksen jälkeen kaikki sanat olivat paikallaan. P7, jota Elvakin pähkäili, paljasti yhteyden vihjeisiinsä vasta melkoisen miettimisen jälkeen. Näkökulman vaihtaminen osaa joskus olla vaikeaa. V8 oli minulle kuitenkin tässä tehtävässä vaikein ja vaati jopa ulkopuolisen tietolähteen käyttöä, mikä piiliksissä on harvinaista.
10. MMM13.11.2024 klo 17:42
Kyllä kaikkiin kohtiin kunnon sana tulee. Kemian termiä en tuntenut, mutta Google auttoi selvittämään merkityksen. Selvästi tavanomaista kaksitähtistä vaikeampana minäkin ristikkoa pidin.
11. TKu15.11.2024 klo 14:07
Nyt kun palautusaika on umpeutunut, voisiko joku kertoa "VERBI LAITUMELLA" -vihjeestä tulevan sanan perusteluineen?
12. lapatossu15.11.2024 klo 16:13
Sain siihen sanan SONTIA ...ihan tavallista lienee laitumella
13. TKu15.11.2024 klo 19:46
Lainaus: 12. lapatossu 15.11.2024 klo 16:13
Sain siihen sanan SONTIA ...ihan tavallista lienee laitumella

Tosiaan... Kiitos!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *