KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 6/2024

11691. Punainen Pelikaani 6/2024

Eki13.10.2024 klo 17:24
Täällä päämajassa tämä lehti on jo olemassa ja alkavalla viikolla se tulee tilaajille. Kyllähän sitä kelpaa taas ratkoa.

Ilmo Juhani ja Heli vastaavat päätösaukeamasta, mutta sitä edeltävä Tonin ja Antti V:n aukeama lienee lehden vaikein.
2. outsider14.10.2024 klo 19:47
Missä siellä sivulla 35 on kannen avainsanan paikka?
3. Ylläpito14.10.2024 klo 20:25
Se on kansikisaa varten. Arvotaan 100 euroa joka kuukausi.
4. outsider14.10.2024 klo 20:30
Mutta mihin se kansikisan avainsana laitetaan? Ohje sanoo, että sivulle 35.
5. Ylläpito14.10.2024 klo 20:32
Ahaa, kirjoittakaa sinne mihin vaan, alareunassa on tilaa. Kokonaan lehden lähettäviltä se löydetään myös kannesta. Pitääpä tarkentaa ensi kerralla.
6. EE14.10.2024 klo 20:35
Minusta avainsanat pitäisi edelleen olla ristikoissa. Säännöthän voisi olla siten, ettei pelkillä avainsanoilla voita mitään vaan koko ristikko tulee olla täytetty/ lähetetty. Jotenkin "kalseaa" kun avainsanat puuttuvat. Avainsanat takaisin.
7. outsider14.10.2024 klo 20:36
Sivuja seuraava sivustaseuraaja kiittää!
8. Minni14.10.2024 klo 22:33
Lainaus: 6. EE 14.10.2024 klo 20:35
Minusta avainsanat pitäisi edelleen olla ristikoissa. Säännöthän voisi olla siten, ettei pelkillä avainsanoilla voita mitään vaan koko ristikko tulee olla täytetty/ lähetetty. Jotenkin "kalseaa" kun avainsanat puuttuvat. Avainsanat takaisin.
Täysin samaa mieltä !
9. Jiikoo15.10.2024 klo 00:06
Onkohan sivulle 17 jäänyt otsikko RIIMIPIILIS vanhan taittopohjan jäljiltä? Loppusointuja ja runollista poljentoa ei ole pahemmin havaittavissa. Piiliksen arvoa tämä ei tietenkään alenna, rautaista laadintaosaamistahan tehtävä osoittaa! Taisi siihen toki mennä aikaakin enemmän kuin edellisen sivun kahteen piilikseen. Ristikoihin en ole vielä tutustunut.

* * *

Nuo avainsanakisat olen mieltänyt jonkinlaiseksi lohdutuspalkintomahdollisuudeksi. Vaikka ristikko tai piilis jäisi kovasta yrityksestä ja ajankäytöstä huolimatta vähän vajaaksi, on avainsanan ehkä saanutkin täyteen ja täten päässyt lähemmäksi mahdollisuutta osallistua pyyhe- tms. arvontoihin. Tämän oljenkorren menetys on toki menetys.
10. Ylläpito15.10.2024 klo 00:30
Tosiaan, jäänyt väärä otsikko.

On toinen mahdollisuus voittaa ne samat palkinnot.
11. pelaaja15.10.2024 klo 18:53
Jopas yllätti avoristikon pääkuva ehtiväisyydellään.
12. Ylläpito15.10.2024 klo 21:16
Pelikaanit ovat ristikkolehdistä ylivoimaisia ajankohtaisuuden osalta.
13. Johanna16.10.2024 klo 02:09
Päivä muuttuu aina heti paremmaksi kun Punainen Pelikaani kolahtaa postiluukusta. Etenkin näin (kausi)masennukseen taipuvaiselle ristikot tuovat ihan valtavasti iloa, joten kiitos siitä. Tällä kertaa lehti ilahdutti erityisesti jostain syystä myös kansikuvallaan ;) Valoisaa syksyä tätä kautta kaikille laatijoille ja ratkojille
14. Eki17.10.2024 klo 13:27
Avoristikossa on semmoinen tilanne, että oikean ratkaisun saadakseen pitää erään näyttelijän tilalle vaihtaa hieman harvinaisempi likikaima.
15. Maija18.10.2024 klo 18:18
Avainsanat takaisin pliis. Ilman niitä ratkominen on tylsää. Ne kun sai valmiiksi tiesi tehneensä jotain oikein.
16. Wexi18.10.2024 klo 23:44
Punainen Pelikaani on tullut tutuksi vuosien varrella. Laatijoiden "tyyliin" ja tehtävien ulkoasuun on silmä tottunut, joista pääosin pidän. En kaikista, mutta siitä huolimatta kuuluvat nekin kokonaisuuteen. Samoin tietyt rutiinit ratkoessa toistuvat, etenen pääsääntöisesti järjestyksessä, mutta käärmeen jätän viimeiseksi (tai toiseksi viimeiseksi, jos lehti täyttyy, jolloin olen pakotettu ratkomaan myös krypton).
Käärme jää hännille, koska ratkon sen ruutupaperille, ja valmiinkin ratkaisun kirjoittaminen lehteen vaatii minulta suurta huolellisuutta niiden pienien "ruutujen" takia.

Nyt on tullut rutiineihini muutos, jota en ota ilolla vastaan.
Avainsanojen puuttuminen vaivaa minua. On tullut tavakseni hyväksyä tehtävä, ja "leimata" se valmiiksi kirjoittamalla avainsana omalle rivilleen. Tämä on hyödyllinen tapa silloin, kun lähes valmis tehtävä jää hetkesi huilimaan, ja jatkan muualla.

Ps. Olen saanut vuosien varrella useitakin pahiksia valmiiksi "oletettujen" avainsanojen avulla.
Joten eiköhän palata totuttuun käytäntöön...
17. Kuuno19.10.2024 klo 19:01
Kiitokset Viitamäelle, huikea laadinta.
18. Ylläpito (siirto Päivi)20.10.2024 klo 11:25
Avainsanat takaisin, oli kyllä pettymys, kun avasin uuden pelikaani, avainsanoista on ollut suuri apu tällaselle keskinkertaiselle ratkojalle. Tosi kauan olen ratkonut punaista pelikaania ja saanut poikanikin innostumaan, mutta nyt pitää harkita, että lopetanko pelikaani ostamisen.
19. Ylläpito20.10.2024 klo 11:27
Päivi aloitti turhaan uuden säikeen.

Emme ollenkaan arvanneet näitä esille tulevia seikkoja ja on todennäköistä, että avainsanat palaavat jo seuraavassa numerossa.
20. Kaapo20.10.2024 klo 11:48
Kärmeestäkin on kadonnutt keskivälin kirjain.
21. Ylläpito20.10.2024 klo 11:51
On se siellä vähän eri paikassa kuin ennen!
22. Joutilas20.10.2024 klo 12:37
Olen täysin samaa mieltä, kuin 17. Kuuno. Tätä paremmaksi jos ristikko menee, niin se on pilalla. :) Kyllä Viitamäki tarjosi todellisen herkkupalan. Pitkälä oli tällä kertaa armollinen, mikä ei tarkoita sitä, että ristikko oli huono. Hyvä se oli!
Minusta on outoa, että julkaisija itse tarjoaa (piilo)helpotuksia ristikoihin avainsanan muodossa, kun samalla ratkojilta avun antaminen kielletään määräajan aikana. (Ainakin epävirallisesti.) Avainsanat, jos niitä tarvitaan, pitäisi olla epäsanoja, jotta vältytään em. avustamiselta.
23. iso S20.10.2024 klo 17:03
Minusta julkaisijalla on oikeus määritellä ristikon vaikeusaste ja sen voi tehdä tai jättää tekemättä avainsanan avulla. Muutenhan helpot ristikot pitäisi kieltää kokonaan, kun ratkojaa autetaan naurettavan helpoilla vihjeillä!

Ristikkoon voi myös piilottaa asiasta mitenkään ilmoittamatta jonkin sanan tai lauseen, joka kulkee viistosti. Sekin helpottaa ratkaisemista ja ainakin osittain ratkaisun oikeellisuuden vahvistamista, jos jujun sattuu huomaamaan. Tällainen piilo voi olla kiva yllätys.

Sinänsä olen pienessä mielessäni samaa mieltä, että avainsanan tehtävänä pitäisi olla pyrkimys varmistaa ratkaisun oikeellisuus. Silloin kirjaimet pitäisi valita sellaisista kohdista, joissa ratkoja todennäköisesti tekee virheen. Jos julkaisija päättää kääntää avainsanan tarkoituksen sellaiseksi, että oikein ratkaissut palkitaan ylimääräisellä sanalla niin ei sitä mikään laki estä.

Huomattakoon, että tämä tarjoaa kierolle laatijalle tai julkaisijalle keinon höynäyttää ratkojia. Jos missään ei väitetä että avainsana on oikea sana, niin siihen voi tehdä tahallaan yhden kirjaimen virheen. Kun tämä virhe vielä sovitetaan sellaiseen kohtaan, että ilmeinen virhe oikaistuna johtaa kahteen oikeaan ristikon sanaan (siis ei epäsanaan), niin moni avaisanaa ratkonnan apuna käyttävä menee ansaan. Ihmetelee vain, miksi ei ymmärrä kahden sanan yhteyttä vihjeeseen - kun todellisuudessa nuo sanat ovat väärin ja yhteyttä ei siksi ole.
24. Päättäriratkoja20.10.2024 klo 17:34
Sekin olisi voinut olla hauska juju, että avainsanaruudukon pystyriveille olisi ilmestynyt oikeita sanoja avoristikkotyyliin.

Minäkin käytin avainsanoja ristikon täyttymisen merkiksi, mutta pärjään kyllä ilmankin. Laitan vaan jonkun muun merkin sivun reunaan, kun tulee valmista.
25. Minä21.10.2024 klo 14:54
Tässä seurailen toisten kommentteja ja mietin missä viipyy minun PuPe! Ei tullut tänäänkään laatikkoon, lasku tosin tuli :(
26. Matias-Myyrä21.10.2024 klo 17:17
Eki arveli säikeen alussa, että Tonin ja Antti V:n aukeama lienee lehden vaikein. Minulle näyttää kuitenkin Lähteenmäen tavukko olevan tällä kertaa kaikkein hankalin. Siinä on yksi hankala kohta, johon en meinaa millään saada vihjeisiin sopivia sanoja ristiin. Olen käyttänyt Lähteenmäkeen aikaa varmaan saman verran kuin Tonin ja Antti V:n ristikoihin yhteensä.
27. pelaaja21.10.2024 klo 18:40
Olipa 'mukava' kuulla, että Matias-Myyrällä on hankaluutta Lähteenmäen tavukossa. Itse olen nimittäin mykkäkouluvaiheessa just sen kanssa. Pistän vähän paremmaksi: minulla on vaikeuksia kahdessa kohtaa. Toisessa vähän, toisessa enemmän. Kompastuskivet ovat kuitenkin vain hyväksi, joten jospa tästä nyt saan potkua ja pääsen eräänä päivänä etiäpäin.

Kadonneista avainsanoista sen verran, että minäkin tykkäsin niistä. En osaa selittää tarkemmin, ne vaan kuuluivat asiaan ja sinetöivät ristikot antaen niille nimen.
28. Lars21.10.2024 klo 20:34
Jep, vasta ihan alkuvaiheessa ratkonnassa kun muuttotohinoissa meinas edellinenkin jäädä täyttämättä, no jotain siihen rustasin ja pistin postiin. Minusta avainsanat saisivat tulla takaisin, en tiedä kuinka paljon ne lisäävät työtä mutta jotenkin niihin on tottunut. Kieltämättä muutaman kerran olen saanut niistä lisävinkkiä vaikeimpiin ristikoihin oletuksella että ne ovat oikeita sanoja. Mutta julkaisija päättää... kiitos kuitenkin taas laadukkaasta lehdestä, saa vähän purkaa muuttostressiä näitten kanssa...
29. Funny21.10.2024 klo 21:19
Hassu, juttu, mutta olenkohan ainoa, joka ei avainsanoja koskaan tutki. Kun en lähetä ratkaisuja, en ole ollut tarkkaan selvillä, mihin niitä käytetään, vaikka se on varmaan jossain lihavalla painettuna selitetty. Minä vain pyrin ratkomaan, ja katson, mihin se riittää. Avainsanan avulla voisi kai saada selville jonkun kirjaimen, mutta vaikea uskoa, että se paljonkaan edistäisi ristikon täyttymistä.

Nyt on muuten vaikeita tehtäviä lehden lopussa. Aloitin Liljeroosista, joka osoittautui tavallista hankalammaksi. Pitkälä ja Viitamäki myös ovat tosi kiperiä. Asiaan vaikuttaa varmaan se, että edellinen lehti täyttyi pahisten osalta jo aikaa sitten, joten tässä välillä on ollut turhan pitkä tauko koviksista. Vie aikansa, että saa aivot oikealle aaltopituudelle.
30. happonen21.10.2024 klo 23:47
Lähteenmäestä aloitin kuten tapana on. Mutta mitähän ihmettä on tapahtunut, lähes täysin kuvaton on ristikko! Ja tekijän naivistinen kuvitus kun on koko lehden parasta antia. Tulikohan kiire laatijalle? On kyllä myös poikkeuksellisen huonoja sanoja mukana: yksi englantia oleva ei lainasanaksi laskettava ja pääkuvan lähistöllä on kyllä aivan omituista murretta sekä vihjeessä että ratkaisussa... Lähteenmäki on kyllä yleensä lehden kohokohta mutta nyt tuli kyllä lievä pettymys.
31. iso S22.10.2024 klo 13:23
Lainaus: 29. Funny 21.10.2024 klo 21:19
Hassu, juttu, mutta olenkohan ainoa, joka ei avainsanoja koskaan tutki.

Hassua tai ei, mutta et ole ainoa. Mitäpä niitä tutkimaan. Ratkotun ristikon lähetän paperinkeräykseen ja siihen ei avainsanaa tarvita.
32. kaplas22.10.2024 klo 17:21
Kun vajavaisilla kyvyilläni sain Vuokilan piiliksen selätetyksi, kovasti miellytti tuo p6.
Muutkin myös!
33. happonen22.10.2024 klo 17:58
Avainsana-gate ihmetyttää minuakin. En ole vuosiin osallistunut palkintojen arvontoihin. Aikanaan tuli tehtyä sitä paljonkin, mutta postikulujen jälkeen jäi kyllä tappiolle vaikka joskus pikkuvoitto osuikin kohdalle.

Oli avainsanoista hyötyäkin: joskus epätoivon hetkellä niistä sai ehkä pari "ilmaista" kirjainta jos viittä vaille valmis ristikko jumitti pahasti. Mutta eipä noista muuten ole väliä.
34. isoäiti23.10.2024 klo 10:00
Minäkin kuulun joukkoon, joka ei koskaan lähetä ratkaisujaan muualle kuin paperinkeräykseen, mutta minä pidin avainsanoista. Ehkä joskus niistä on ollut apuakin, mutta ne olivat minulle piste i:n päällä - valmis!

Edellisen numeron Lähteenmäki oli helppo ja tapani mukaan aloitin siitä nytkin. Se oli pakko jättää välillä lepäämään ja siirtyä "helpompiin" eli muihin kolmosiin.
35. Jiikoo23.10.2024 klo 10:47
Etenin eilen muutaman kakkostason ristikon verran lähemmäs kolmoskoitoksia. Aina yhden täytyttyä alkoi katse vaistomaisesti etsiä numeroituja ruutuja avainsanan koostamiseksi, turhaan! Mutta kai tuostakin tavasta aikaa myöten eroon pääsee, pakon edessä...

:o(
36. rs23.10.2024 klo 11:46
Avainsanat takaisin, kiitos!!
37. Minä23.10.2024 klo 13:05
Minun punanokka lennellyt kaiketi etelän lämpöön, toivon mukaan osaa reitin laatikkooni.

Minäkin pidän avainsanoista joten toivottavasti tulevat jatkossakin lehteen.
38. Ylläpito23.10.2024 klo 13:34
Lainaus: 37. Minä 23.10.2024 klo 13:05
Minun punanokka lennellyt kaiketi etelän lämpöön, toivon mukaan osaa reitin laatikkooni.

Minäkin pidän avainsanoista joten toivottavasti tulevat jatkossakin lehteen.

Voitaisiin lähettää uusi lehti! Ilmoita tietosi toimitukseen!
39. kaplas23.10.2024 klo 16:48
Lahtisen piilis odotetun mainio. Useampi kerta piti tarttua...
40. KV23.10.2024 klo 16:49
Nyt on kyllä Viitamäeltä haasteellinen ristikko. Muut alkavat olla tehtynä ilman suunnattomia vaikeuksia, mutta tuosta vasta muutama "varma". Suoria vinkkejä ei tietenkään voi jakaa, mutta mistä tuota kannattaisi lähteä purkamaan?
41. Jussi24.10.2024 klo 14:41
Minusta Liljeroosin kuvavihjeiden ratkaisut oli aivan huikeita!
42. Rampe24.10.2024 klo 20:04
KV, Viitamäen ristikko oli minullekin lehden vaikein, kuten varmaan monelle muullekin.
Tässä vaiheessa taidat tietää mistä tuota kannatti lähteä purkamaan, mutta ainakin itselläni aukeni helpoimmin ristikon yläosa.
Siitä sitten seuraavaksi pystyjä arpomaan.
Joskus olen kuullut että oikea alakulma on yleennsä ristikon helpointa aluetta, mutta ei päde tähän ristikkoon ainakaan minulla.
43. Funny24.10.2024 klo 20:37
Jos oikea alakulma on helpoin, johtunee se siitä, että laatija on kehittänyt sen viimeisenä. Kun on laatinut itsensä nurkkaan, ei siellä laatijalla ehkä ole pelivaraa, vaan on joukkoon pantava kaikille tuttuja "täytesanoja". Mutta Viitamäen tasoinen laatija voi halutessaan sellaisenkin nurkan vihjeittää todella hankalaksi.
44. kl25.10.2024 klo 21:25
huono idea tuo avainsanojen poisto.
45. Ylläpito25.10.2024 klo 21:32
Kun ne palaavat, ne tuntuvat entistä rakkaammilta. Tulipahan todistettua.
46. isoäiti25.10.2024 klo 23:19
Jussi (41), Liljeroosin lauseet ovat todella huikeita. Olivat myös todella ylittää minun ratkojankykyni!
47. Johanna26.10.2024 klo 06:18
Lainaus: 41. Jussi 24.10.2024 klo 14:41
Minusta Liljeroosin kuvavihjeiden ratkaisut oli aivan huikeita!

Samaa mieltä! Olin niin ylpeä itsestäni kun keksin alimmaisen pääsanan yhden kirjaimen perusteella, ja se taisi olla koko ristikon viides sana jonka ratkaisin.

Jotain perinnettäkin sentään, eli Lähteenmäen tavuristikossa jäi taas yksi kohta tökkimään; aina sama juttu :D No, täytyypi tuijotella sitä vielä muutama päivä, jos vaikka jossain vaiheessa synapsit napsuisivat sopivasti.
48. Kaapo26.10.2024 klo 10:17
Kaikki ratkottu paitsi Lisäkisa. Siihen pitää vielä kerätä motivaatiota.

Lähteenmäessä ratkojan on ryhdyttävä laatijaksi. Niin hölliä yhteydet vihjeiden ja ratkaisusanojen välillä toisin paikoin ovat. On pantava ensin sana ja sitten mietittävä löytyisikö yhteys vihjeeseen. Hyvällä tahdolla yhteys löytyy.

Lehti on kuitenkin Pelikaani-historian paras. On hienoa, että ristikkoharrastajille on tarjolla aina vain parempia ristikoita!
49. Ylläpito26.10.2024 klo 11:13
Kiitos Kaapolle, tämä lämmitti toimituksen mieltä. Sehän aina on tähtäimessä.
50. Pete26.10.2024 klo 15:21
Lisäkisa ainakin minulle vaikeampi kuin merkitty kaksi tähtinen.
Pitkälä ja Viitamäki ovat aina hyviä sekä vaikeassa että helpossa päässä lehteä. Mukavaa, kun niitä on nyt ollut molemmilta enemmän kuin yksi. Pressateemaristikot ovat olleet tosi hyviä, kiitos Tonille!
Avainsanojen puuttuminen ei haittaa, ei toisaalta niiden mukanaolokaan.
Tavuista tykkään, mukava että niitäkin on yksi vaikeampi. Pari edellistä Lähteenmäkeä ollut vähän helpompia, nyt oli haastava. Vaikka on täynnä, niin parista ratkaisusanasta olen vielä vähän epävarma.
51. Mardolf26.10.2024 klo 16:05
Auttakaa lahjatonta ratkojaa, ei avaudu Viitamäen salat. En kaipaa suoria ratkaisuja ja onhan tuossa myös rahapalkntoja jaossa, joten ratkaisujen jakaminen tuskin on suotavaa. Toivoisin vain saavani sen ratkaistua, ja jo useita päiviä olen ollut täysin jumissa. Onnistuisiko joku auttamaan eteenpäin, kenties joku muukin on tuon kanssa vaikeuksissa…
52. Minä27.10.2024 klo 11:12
Lainaus: 48. Kaapo 26.10.2024 klo 10:17

Lähteenmäessä ratkojan on ryhdyttävä laatijaksi. Niin hölliä yhteydet vihjeiden ja ratkaisusanojen välillä toisin paikoin ovat. On pantava ensin sana ja sitten mietittävä löytyisikö yhteys vihjeeseen. Hyvällä tahdolla yhteys löytyy.

Viimein kun sain lehden (kiitos toimitukselle!) niin täytyi tarttua lempilaatijaani Lähteemäkeen oitis, kyllä on mielestäni huippulaatua, toki vielä on ratkottavaa vajaa puolet, mutta ei ainakaan vielä ole tullut vastaan vihjettä mikä ei vastaisi ratkaisua. Erinomainen laatimus kaiken kaikkiaan.
53. pelaaja27.10.2024 klo 12:33
Tottahan oli palkitsevaa saada Lähteenmäen kiperä tavuristikko viimein valmiiksi. Kaapo 48. ryhtyi siinä sanomansa mukaan laatijaksi mutta minä kyllä sain pysytellä ratkojana eli ratkaisuni vastaavat tiukasti vihjeitä.
54. Johanna28.10.2024 klo 08:31
Olen nyt varmaan viisi päivää tuijottanut tuota Lähteenmäen erästä reunaa, eikä tule kesää; pakko nauraa, koska ei jaksa itkeä :D Kyseessä "Kohde, tutaa helpotuksen huokaukset", "Voi vielä pientä" ja "Kuti-kuti-jne." -vihjeistä tulevat sanat, sekä niihin loppuvat vaakasanat. "Keväinen episodi" -vihjeen alkuosa on (luullakseni) kunnossa, mutta loppuosaan olen tuloksetta sijoittanut jo ties mitä. Luultavasti ovat vieläpä ihan helppoja sanoja, mutta aivot ovat nyt poikkeuksellisen jumissa. Noh, jatkan itsepäisenä pakertamista katkeraan loppuun asti :D
55. Funny29.10.2024 klo 10:05
Ratkon näitä yleensä iltaisin nukkuman mennessä, ja välillä jatkan aamulla. Illalla sain Viitamäen pahiksen valmiiksi, ja sitten aamulla Pitkälän. Kuinka ollakaan, sain edellisestä ratkaisevan avun jälkimmäisen viimeiseen ongelmakohtaan.

Viitamäellä on taas kerran varsin erikoista sanastoa, ja vihjeet monin paikoin hyvin mietityttäviä. Kuten tuo "ei tätä kertosäkeessä". Mitä ihmettä se voi tarkoittaa, tuumailin kauan, mutta vastaus on lopulta aivan looginen.
56. Steffi29.10.2024 klo 13:55
Lainaus: 55. Funny 29.10.2024 klo 10:05
Ratkon näitä yleensä iltaisin nukkuman mennessä, ja välillä jatkan aamulla. Illalla sain Viitamäen pahiksen valmiiksi, ja sitten aamulla Pitkälän. Kuinka ollakaan, sain edellisestä ratkaisevan avun jälkimmäisen viimeiseen ongelmakohtaan.

Viitamäellä on taas kerran varsin erikoista sanastoa, ja vihjeet monin paikoin hyvin mietityttäviä. Kuten tuo "ei tätä kertosäkeessä". Mitä ihmettä se voi tarkoittaa, tuumailin kauan, mutta vastaus on lopulta aivan looginen.

Viitamäellä tällä kertaa harmillisen monta epätarkkaa vihjettä. Ei nyt suoranaisia virheitä, mutta vähintäänkin kyseenalaisia.
57. Funny29.10.2024 klo 14:14
En huomannut mitään vikaa Viitamäen vihjeissä, päinvastoin, monta kertaa sai naureskella, kun viimein keksi, mistä on kysymys. Eihän tämän tason ristikoissa rautalangasta asioita väännetä.
58. Anni30.10.2024 klo 19:55
Olipahan taas ihana lehti. Oikein harmittaa, että se on täynnä, olisipa vielä toinen mokoma jäljellä pähkäiltäväksi.
Jos niistä avainsanoista galluppia järjestetään, niin olen kyllä niiden säilyttämisen puolella. En palauttele ristikoita enkä tarvitse avainsanoja mihinkään palkintoarvontaan, mutta käytän niitä merkkaamaan itselleni jos ristikko jää auki tai siinä on vielä jotain pohdittavaa. Jotenkin tässä lehdessä kysymysmerkki sivun ylälaidassa ei ajanut samaa asiaa...
59. Joukahainen30.10.2024 klo 23:05
Kyllä meikäläisenkin täytyy jatkossa miettiä PP: n lähettämistä arvontoihin. Avainsanoista oli apua, ainakin näin keskivertoratkojalle. Harmi vaan, että kerkesin jo maksaa lehden vuodeksi eteenpäin.
60. Joukahainen30.10.2024 klo 23:18
Olen ollut lehden tilaaja kymmeniä vuosia. Muutaman kerran voittanutkin. Eikä se raha, vaan se onnistumisen tunne.Avainsanat takaisin!
61. Minä30.10.2024 klo 23:33
Olihan huikea Lähteenmäki kun viimein ratkesi. Pitkään jumitti sama kohta kuin Johanna 54. mutta aukesihan lopulta. Pari tosi nerokasta vihjettä siinä ja kun sain ratkaistuksi niin nauratti ja ihmetytti laatijan loistava taituruus. Nyt toisten haasteiden kimppuun.
62. Ylläpito30.10.2024 klo 23:41
Kuten on kerrottu, avainsanat palaavat seuraavassa numerossa!
63. Antti Viitamäki31.10.2024 klo 12:40
Päivää. En nykyään enää hirveän paljon ehdi täällä pyöriä. Tänään lueskelin tätä ketjua, ja mieleeni tuli jotain, mitä luultavasti on pohdittu jossain toisaalla — mutta kirjoitan siitä nyt tähän. Jos asia katsotaan sen arvoiseksi, ehkäpä tälle löytyy tahi avautuu jokin oma ketjunsa.

Ristikot ja laatijat saavat ruusuja ja risuja. Ruusuista joskus kiitetään (tässä yhteydessä: kiitos kehuista näin omasta puolestani!), mutta risut ovat hankalampia. Toki joskus vähän siksikin, että kukapa nyt mielellään kuulee negatiivista palautetta työstään vaikka saattaisi kokea sen ihan asialliseksi ja aiheelliseksin. Mutta ennen kaikkea hankalaa on se, että asiaa on usein kyseisessä ketjussa mahdotonta ruveta heti ruotimaan.

En ole siis kauhean tarkkaan tilannetta seurannut, mutta palauteviestit tuntuvat keskittyvän niihin aikoihin kun tehtävät ovat käsillä ja kesken. Mutta koska silloin on vielä palautusaikaa jäljellä, asioista on vaikea keskustella kunnolla.

Jotkut muistavat palata aiheeseen palautusajan jälkeen, mutta silloin monen huomio on jo uusissa tehtävissä.

Lisäksi tämä keskustelu tuntuu tulleen usein vastaan:
— Palautusaika on ummessa, eli joko voi vapaasti kysellä?
— Odotellaan vielä muutama päivä.

Kritiikki ja keskustelu jää, varsinkin Punaisen Pelikaanin kanssa, niin kauas tulevaisuuteen että moni pulma ehtii unohtua. Sitten jää vain sellainen yleinen olo, että se-ja-se laatija tekee aina juttuja joita en ymmärrä.

Joskus voi toki ollakin kyse siitä, että laatijan vihjeet ovat jonkun ratkojan makuun liian väljiä tms. Mutta varmasti toisinaan on kyse siitäkin, että ratkoja ei vain ole hoksannut vihjeen keskeisintä jujua. Ehkä ratkoja luulee tajunneensa sen, mutta onkin hitusen väärillä jäljillä.

En sano, että tietäisin kenen ja minkä vihjeiden kohdalla näin on tapahtunut, mutta tuntuu että mahdollisuus moiseen on.

Minusta olisi mukavaa, jos pystyisin keskitetysti vastaamaan kritiikkiin ja kommentteihin sitten kun se on mahdollista. Ehkä selittää omaa ajatuksenjuoksuani tarvittaessa. Sitten ratkoja voi tuumata joko "ahaa, ensi kerralla osaan ajatella tätäkin reittiä" tai "okei tuo oli ihan pöljää joten enpä enää haaskaa aikaani tähän laatijaan".

Luulen, että moni ratkojakin haluaa kehittyä. Se tarkoittaa uusien ajattelutapojen ja näkökulmien sisäistämistä. Jos sitä uutta vinkkeliä ei kukaan koskaan pääse selittämään, ratkoja ei ehkä kehity — ainakaan juuri kyseisen asian suhteen. Ja kukaties joskus se voi olla harmillinen menetys. Jos lehti tuntuu muuten hyvältä, mutta siellä on aina pari laatijaa joiden aivoituksiin ei pääse sisään, niin joka lehdestä menee sen verran hukkaan.

Iltiksen ristikoista (ehkä muistakin?) kirjoitellaan Ristikon anatomia -juttuja. Sellaiseen ei esimerkiksi itselläni ole aikaa, ja useinhan 97 prosenttia vihjeistä on päivänselviä. Mutta välillä on hyvin vaikea arvata, mikä vihje ketäkin saattaisi ihmetyttää. Siksi homma taatusti toimisi paremmin niin päin, että laatija pääsisi vastaamaan ratkojien kysymyksiin.

Täällä vain näitä ketjuja riittää. Ja hyvin usein ketjuissa vielä keskustellaan monista eri asioista — niin kuin minäkin nyt alustan tässä ihan uutta aihetta, joka varmaan kuuluisi omaan ketjuunsa. Ne tärkeät kysymykset ja vihjepohdiskelut katoavat tekstimassan sekaan.

Varmasti moni kummastus täällä selviääkin, ihan orgaanisesti. Mutta voisiko olla jokin keino keskittää ja kohdentaa? Varmistaa, etteivät nämä harmistukset katoa ja unohdu?

Kokonaan oma osastonsa? Vähintäänkin ketjuja, joissa ei ole mitään muuta kuin vihjeiden ja sanojen ruodintaa?

Ehkä lehtikohtaisesti? Ehkä laatijakohtaisesti?

Miten te ratkojat itse koette asian? Saatteko yleisesti ottaen jossain vaiheessa selvyyden ihmetyksiinne? Vai jääkö paljonkin epäselväksi? Olisko jostakin uudesta systeemistä selvää hyötyä?
64. Ylläpito31.10.2024 klo 12:52
Siirsimme omaan säikeeseen.
65. hi2.11.2024 klo 10:02
hi
66. Funny6.11.2024 klo 16:25
Onko nyt pakko turvautua Googleen tai muihin lähteisiin, että saan Liljeroosin aukeaman täyteen? Hyvin vähän tosin on enää jäljellä. Ratkonta näytti lupaavalta, kun keksin alimmaisen pääkuvasanan, vaikka ei sekään ihan kertarysäyksellä päähän pälkähtänyt. Loput pääkuvasanat osoittautuivatkin sitten paljon työläämmiksi.

Veikkaanpa, että laatijat ovat tämän parissa naureskelleet paljon enemmän kuin ratkojat.
67. isoäiti6.11.2024 klo 21:37
Funny, minun piti käyttää kaikkia keksimiäni tietolähteitä, että sain Liljeroosin aukeaman täyteen. Alin pääkuvalause oli minullekin helppo, kahden muun kanssa ähräsin tosissani. Onneksi mieheni tunnisti henkilöt kahdessa muussa päälauseessa, kun itse olen näiden suhteen ihan tietämätön.
68. Funny7.11.2024 klo 10:05
No niin, täyttyihän Liljeroos illalla, kun älysin luopua kahdesta varmalta näyttäneestä sanasta. Ne sopivat ristiin, mutta samalla blokkasivat oikean ratkaisun. Ja jälkiselvittelyissä löytyi hieman järkeä noihin rimpsuihinkin, sen verran kuin niissä sitä sitten onkaan.

Lisähankaluutta usein aiheuttavat jotkut pienet kuvat, joissa on paljon yksityiskohtia. Välillä otan sellaisesta valokuvan, josta sitten riittävästi zoomaamalla erottaa, mistä on kyse. Ja sitten vielä pitää keksiä, mikä osa kuvassa on se, mitä kysytään. Mutta kuten tuolla aiemmin totesin, tämän tason ristikoissa asioita ei väännetä rautalangasta. Risteävien sanojen avulla ongelmapaikat lopulta selviävät, jos ei ole heikkohermoinen tai utami.
69. happonen7.11.2024 klo 11:11
Lehden ratkonta on edennyt ja täytyy kyllä erikseen kehua kahta ristikkoa täälläkin:

Viitamäki oli tuttuun tapaan timanttisen kova. Erityiset kiitokset keskialueesta, jossa on kyllä aivan käsittämättömän hienoa iloittelua kaikkea muuta kuin tavallisilla ristikkosanoilla. Toinen hatunnoston arvoinen asia on vihje "NÄIN SAAT KATAN KAULASTA", jota pitkään ihmettelin ja luulin jopa mestarin tehneen harvinaisen virheen. Mutta eihän asia tietenkään näin ollut, vaan yhteen vihjetyyppiin oli löydetty uusi, innovatiivinen tulokulma!

Muista ristikoista nostaisin Karakselan, jolta on tullut aiemminkin kelpo ratkottavaa. Nyt kun havaitsin kyseessä olevan piilokirjaimettoman ristikon, niin tavalliseen tapaan kauhulla odotin epämääräistä sanastoa. Mutta mitä vielä, pääosin oikein laadukasta ja pitkää sanaa oli tarjolla! Erittäin hieno suositus laatijalta. Pääkuvien teemaa voisi hän kyllä pikkuhiljaa vaihtaa, alkaa olla jo vähän kulunut tuo vakioaihe
70. Funny7.11.2024 klo 14:55
Samaa Viitamäen vihjettä ihmettelin minäkin. Vasta seuraavana päivänä keksin, miten saamani vastaussana muodostuu. Mutta Viitamäki onkin niitä laatijatyyppejä, jotka toisinaan muokkaavat vihjetyyppejä omannäköisikseen.
71. pelaaja7.11.2024 klo 15:24
Kuin myös. Sepä olikin kiva keksiä. Minulla oli Viitamäessä 2 kysymysmerkkiä. Nyt enää 1 vaikka sen ratkaisu on varmaankin helpompaa sorttia lyhykäisyydessään. Silti se on vielä taipumatta tahtoni alle.
72. klaara9.11.2024 klo 12:51
Onko moni onnistunut ratkaisemaan s. 34 lisäkisaa? En tahdo vinkkejä, mutta itselle tuo tuntuu perin hankalalta. Silmä pyrkii tarkistamaan pystyrivin vihjeitä aina kun vaakariville tulee mieleen jotain, mutta eihän sieltä nyt saakaan tukea. Itsellä on yksi lähes varma sana, pari lupaavaa, ja siellä täällä on varovaisen himmeitä lyijykynämerkintöjä. Pystysanoissa näyttäisi olevan kaksi, jotka ovat kyllä sanoja, mutta ken tietää kuuluvatko tähän ristikkoon. Vaan ehkä näihinkin oppii, kiva uutuus kumminkin!
73. Wexi11.11.2024 klo 20:23
Jo vuoden ajan on itselleni ollut mieluisinta antia Pitkälän Presidentti-sarja.
Omaa itsenäisyyden ajan historian tuntemustakin tulee samalla testatuksi. Helpohkoja toki, mutta ei haittaa.
Pitkälä on oivaltanut selkeän ulkoasun merkityksen; kuvista saa selvän tihruamatta, ja tekstin fontti miellyttävän helppolukuinen.
Onhan Pitkälän ristikot muutenkin laadinnaltaan sieltä laadukkaammasta päästä, niin helpommat, kuin vähän ruotoisemmatkin. Kyllähän noita "pressoja" riittää vielä vuodeksi, mutta olisi mukavaa jos löytyisi joku teemallinen sarja jatkossakin.
74. apuri12.11.2024 klo 08:06
Lainaus: 30. happonen 21.10.2024 klo 23:47
" pääkuvan lähistöllä on kyllä aivan omituista murretta sekä vihjeessä että ratkaisussa...

Et ole todennäköisesti ymmärtänyt oikein yhtä vihjettä ja olet todennäköisesti ratkonut alueen monen vihjeen osalta väärin. Oletko jo löytänyt oikeat sanat?
75. Isel12.11.2024 klo 17:06
Minulle Pelikaani-ristikot ovat kokematta. Niitä on kai eritasoisia. Olen ratkonut lähinnä HS- ja SK-ristikoita. Lieneekö Punainen pelikaani liian kovaa kamaa aloittajalle/tutustujalle?
76. Jiikoo12.11.2024 klo 18:12
Isel, tein pika-analyysin PuPen viime numerosta.

1 * 1 kpl
1½ * 1 kpl
2 * 12 kpl
2½ * 4 kpl
3 * 7 kpl

Laskinkohan oikein?

Ristikoista kaksi on tavuristikoita (** ja ***) ja yksi avoristikko (aukeama täytettävänä useammista peräkkäisistä vihjeistä saatavilla peräkkäisillä sanoilla).

Lisäksi täytetehtävinä kannen pikkuristikko, sanakehikko, 3 kpl kahden tähden piilosanatehtäviä, sokkokrypto, käärme sekä ”uusi lisäkisa” eli pieni aukeamaristikko, jossa vihjeet vain vaakasanoille.

Itseäni kiinnostavat lähinnä ristikot ja piilosanat. Osaa kolmostason ristikoista en yritäkään ratkoa, mutta noin puolet niistä tuottavat minulle riittämiin onnistumisen tunteita, vaikka eivät aina 100-prosenttisesti täytykään. Sanakehikot, sokkokryptot ja käärmeet eivät jaksa kiinnostaa alkuunkaan.

Minua kiinnostava materiaali on joka tapauksessa täysipainoista tavaraa ja riittää minulle HS:n, IS:n ja SK:n ristikoiden ohella. En koe maksavani turhasta, tilaajana voin lämpimästi suositella! Passeli Pelikaani jäi minulla irtonumeron, parin asteelle – ei makeaa mahan täydeltä.
77. Isel12.11.2024 klo 18:24
Kiitos Jiikoo oivallisesta vastauksesta analyyseineen!
78. Lars12.11.2024 klo 20:32
Jep, koko lehteä en ole koskaan saanut täyteen. Täyttelen vain ristikoita, muut tehtävät ei kiinnosta. Tästä numerosta on 21 täynnä (ei välttämättä oikein) eli 4 jää tyhjäksi, yksi melkein täynnä, Hakosen kolmen tähden ei meinaa täyttyä vaikka on monta yötä jo levännyt päydän alla. Luoteiskulma takkuaa, annan sen nyt vielä hautua josko siihen joku sana vielä tulis. Ajankuluksi ostin Passelin ja se on viimeistä vähän vaikeampaa vaille täys.
79. Isel12.11.2024 klo 22:29
Pitänee minun aloittaa tutustuminen mainitusta "Passelista"...
Tehtävien ratkaisut varmaankin aina seuraavassa numerossa? Melko harva ilmestymisväli...?
80. Ylläpito12.11.2024 klo 22:55
Kerran puolessatoista kuukaudessa ja ratkaisut vasta kolme numeroa myöhemmin. Vanhoja peräkkäisiä lehtiä voi tilata edullisesti.
81. iso S13.11.2024 klo 12:51
Lainaus: 75. Isel 12.11.2024 klo 17:06
Minulle Pelikaani-ristikot ovat kokematta. Niitä on kai eritasoisia. Olen ratkonut lähinnä HS- ja SK-ristikoita. Lieneekö Punainen pelikaani liian kovaa kamaa aloittajalle/tutustujalle?

Selviää kokeilemalla, ei yhden lehden hinta kauheasti kirpaise. Tusinan verran max 2 tähden ristikkoa (Pelikaanien asteikolla, ei välttämättä sama skaala kuin jossakin muussa lehdessä). Siis noin 40 senttiä per ristikko eikä niiden vaikeuden pitäisi Hesarin ratkojaa häkähdyttää. Lisänä ne loppupään kovemmat, joista saa vähintäänkin kokemusta, jos ei muuta.

Passeli on vähäisen kokemukseni mukaan helpompi, kuten tarkoitus onkin. Senkin lopussa ruuvi kiristyy ja minun vaatimattoman mielipiteeni mukaan liikaa ja liian äkillisesti. Kun pari ensimmäistä on lähes "Kyllin Helpot" -tasoa niin kiristymisen portaat voivat tulla vähän shokkina. Kuitenkin kaikitenkin, kokeilla voi ja tykätäkin saa. Joillekin passeli on varmaan juuri se nyrkki jota silmä kaipaa.

Punaisessa on satunnaiselle ostajalle Passeliin verrattuna se etu, että ratkaisut julkaistaan aikanaan Pelikaanien nettisivuilla. Ei ole pakko ostaa jokaista numeroa, reilu meininki. Passeleista voi tietysti ottaa tavaksi ostaa joka neljännen! Tällä tavalla säästävistä muodostuu toisistaan erillisiä heimoja, riippuen siitä mistä numerosta aloittaa. Vähän samaan tapaan kuin 17 vuoden välein ilmaantuvat kaskaat.
82. Toka kerta16.11.2024 klo 19:03
Olen ongelmissa s. 26 vasemman alakulman kanssa? Tässä vasta opetellaan. Kivoja ratkottavia kyllä ovat monet.
83. Ratkoja18.11.2024 klo 17:16
Olen pyöritellyt Lähteenmäen s. 32 ristikkoa. Sain sen nyt täyteen, mutta minua jäi mietityttämään kuvasta lähtevä lyhyt sana. Jossain näihin annettiin vihjeitä, että lyhyt kuvasta lähtevä sana liittyisi kuvassa olevaan koiraan. Mutta mielestäni sain järkevät sanat sekä siihen lyhyeen, että ylhäältä risteävään myös niin, että se lyhyt sana liittyisikin kuvaan ja sen valkoiseen reunaan. Kumpaakohan tässä nyt haetaan?
84. Pekkatyttö18.11.2024 klo 21:17
Sivu 12 pääkuvan alla itkevätyttö en saa silmiini vastaukseksi tulevaa sanaa
85. isoäiti19.11.2024 klo 00:35
Pekkatyttö, vihje ja ratkaisu vastaavat täysin toisiaan ja se näkyy kyllä kuvastakin. Tämä tietysti edellyttää, että olen ratkonut oikein.
86. Pekkatyttö19.11.2024 klo 11:36
Mistä tiedät/tietää ettei itke ilosta sitä meinaan
87. lapatossu19.11.2024 klo 17:09
Suun asennosta sen näkee, jos ollenkaan osaat tunteita tulkita
88. Pekkatyttö19.11.2024 klo 17:41
Mielestäni hän itkee onnesta kun ummetus alkaa helpottaa ja tavaratalon ovimikko tulee pyyhkimään
89. klaara19.11.2024 klo 18:24
Heijuu, s. 34 lisäkisa ratkesi sittenkin!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *