KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 15.-16.6.2024

11588. IS Viikonloppu 15.-16.6.2024

Ylläpito14.6.2024 klo 01:40
Huomenna Kuivasen kaksipuolikas. Pitäisi olla ainakin 2½. Akatemian kirjoittajana aloittaa ristikkotaiteilija Heli Kärkkäinen.
2. Joutilas16.6.2024 klo 08:59
Olihan tämä oikein mukava ja juoheva ratkottava. Minusta tämä oli korkeintaan 2½, paitsi että "puron äänimaailma" ei minun korviini kuulu, eikä avaudu, vaan jää yhtä piilokirjainta vajaaksi. Siksi tämä jää minulle ainakin toistaiseksi ratkaisemattoman vaikeaksi.
Ristikon ulkoasukin miellytti silmääni. Kiitokset laatijalle!
3. Äimistynyt16.6.2024 klo 10:53
Puuttuuko taviksesta yksi vihje vihjeen INTIIMIÄ HOMMAA alapuolelta?
4. isoäiti16.6.2024 klo 11:56
Äimistynyt, kysymysmerkiksi ko. kohta jäi minullekin. Voi tietysti olla jotain, mitä en vain ymmärrä.

Tavis ja piilis olivat ainakin minulle haastavampia kuin kovis. Kaikki kolme oikein mainiota ajanvietettä operoidun jalan kanssa kotona kököttävälle.
5. Lauri Kultti16.6.2024 klo 11:57
Kyllähän sieltä selkeästi on jäänyt vihje pois. Pahoittelut.
6. SLA16.6.2024 klo 13:38
Lainaus: 5. Lauri Kultti 16.6.2024 klo 11:57
Kyllähän sieltä selkeästi on jäänyt vihje pois. Pahoittelut.

Ja mikähän sen vihjeen piti olla?
7. Kuju16.6.2024 klo 19:18
Mukavan sujuvaa ratkaiseminen, kuitenkin riittävän haasteellinen. Puolet ajasta meni sommitteluun oikean laidan keskikohdassa ja "EDULLISIA NASTOJA" -piilokirjain jäi vielä arvaukseksi. "PURON ÄÄNIMAALMA":n luulen ymmärtäväni.
8. PM16.6.2024 klo 21:19
Kovis oli parhaasta päästä ratkomistani Kuivasen tuotoksista. Aloituskohtia löytyi, ja sopivasti oli mietintää etenemisen eri vaiheissa. Loppupeleissä jäi kaksi piilokirjainta etsittäväksi tiedon lähteiltä, muutoin vastaussanat oli noita kahta lukuunottamatta oivallettavissa.
Vaikeustason koin annetun suuruisena.
9. HM16.6.2024 klo 22:07
Tykkäsin. Sopivasti mietittävä, kivoja oivalluksia. Kiitos!
10. Jiikoo17.6.2024 klo 09:56
Komppaan Kuivasen kehujia tästä tuotoksesta! Tasokas, antoisan nautiskeltava ja sopivasti yllätyksiä tarjoava kaksjapuolikas. Pureskeltavaa riitti kahdenkin päivän istuntoihin.
11. Jaska17.6.2024 klo 11:34
Lentävän lähdön tarjoili kovis koillisesta, eikä jatkossakaan paljon jarrututtanut. 6,35-keskipituinen sanasto tähän mennessä parasta Kuivasta vaikeampansa mukaan lukien. Laatijan puolesta pikkasen harmittaa, että täydet pojot jäävät miikan päähän Joutilaan mainitseman näennäisen pakkosanan johdosta. Se kun olisi ollut helposti vältettävissä.
12. Arto Kuivanen18.6.2024 klo 13:14
Kiitos palautteesta Koviksen tiimoilta. Tuo yksi sana "puron äänimaailmasta" nousi (minulle) hiukan yllättäenkin kommenteissa esiin. Onhan se vähän erikoinen, mutta mielestäni myös ymmärrettävä. Koska nykyään tekoäly tietää kaiken, päätin kysyä sen mielipidettä asiasta. Ja mielestäni se vastasi juuri, kuten sitä itsekin olin ajatellut.

Tässä vastaus tuo sana sutattuna äksillä.

Sana "xxxxxxxxxx" vaikuttaa suomen kielen sääntöjen mukaiselta uudismuodolta, joka pohjautuu veden ääntä kuvaavaan "xxxxxx" -sanaan. Suomen kieli on joustava ja sallii uusien sanojen muodostamisen olemassa olevien sanojen pohjalta erityisesti, jos ne noudattavat kielen muoto- ja merkityssääntöjä. Sana "xxxxxxxxxx" voisi hyvin tarkoittaa olotilaa, jossa vesi "xxxxsee", ja se olisi helposti ymmärrettävissä asiayhteydessään.

Kielitoimiston sanakirjasta tai muista virallisista sanakirjoista ei välttämättä löydy kyseistä sanaa, koska se on luultavasti uudissana. Kuitenkin, kielenkäytössä ja puhekielessä tällaiset sanat ovat usein täysin hyväksyttäviä, varsinkin jos ne ovat ymmärrettäviä ja kuvaavat hyvin tarkoittamaansa ilmiötä.
13. Xi18.6.2024 klo 14:38
Kyllähän se noinkin on. Sana voidaan johtaa muista sanoista, mutta ristikoissa kuitenkin tämäntapaiset johdannaiset ovat minusta hieman kyseenalaisia. Ratkoja ei voi tarkistaa ratkaisusanan oikeellisuutta. Hyväksynnän jättäminen vain ratkojan kielikorvan varaan ei tunnu reilulta peliltä.
14. eol18.6.2024 klo 14:57
Xi (13.), minusta taas on ihan okei, että kovisristikossa on yksi sellainen sana jonka hyväksyttävyys jää ratkojan kielikorvan varaan. Suomen kieli on elävä kieli, ja mielestäni se saa näkyä sanaristikoissakin.
15. Kuju18.6.2024 klo 15:08
Komppaan eol:ää. Ja kuten kirjoitin ylempänä, juuri tuo sana ei jäänyt kaivertamaan mieltäni. Sen yhteyttä vihjeeseen ei tarvitse ihmetellä.
16. PM18.6.2024 klo 15:54
Ratkoessani pidin tuota puron äänimaailman sanaa aivan luontevana kovikseen ja pidän edelleenkin. Yhteys vihjeeseen on jo edellä todettu. Laatijahan voi myös valita palkintotehtävän numeroidut ruudut sellaisista sanoista, jotka eivät riipu ratkojan kielikorvasta.
17. Lauri Kultti19.6.2024 klo 11:20
Taviksesta puuttuvaa vihjettä kyseltiin tuossa aiemmin. Olin varmaankin ajatellut siihen ASTIOITA.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *