KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 14.-15.9.2024

11664. IS Viikonloppu 14.-15.9.2024

Ylläpito13.9.2024 klo 00:37
Huomenna Kuivasen 2½.
2. Joutilas14.9.2024 klo 13:01
Tykkäsin kovasti tästä ristikosta. Vaikeusastekin arvioitu mielestäni oikein, eikä ollut mahdottomasti kikkailuja. Yksi vihje/ratkaisu jäi kaihertamaan mieltäni; vasemmassa reunassa keskellä ISUIHIN ei ole vielä auennut, vaikka ratkaisuni (uskoakseni) on oikein. Jätän sen muhimaan valkenemisen toivossa. Kiitokset!
3. Eki14.9.2024 klo 13:12
Täytyy ihan tunnustaa, että minunkin piti kysyä kollegalta selitystä tuohon tsekkausvaiheessa, vaikka eihän se ole edes vaikea!
4. Joutilas14.9.2024 klo 13:27
Aika pian se muhiminen tapahtui täälläkin. Ihan helppo ja selkeä. :)
5. Eki14.9.2024 klo 13:28
Olisi se varmaan minullakin muhinut, mutta olin liian nopea kysymään.
6. pelaaja14.9.2024 klo 15:12
Maanmainio kovis Kuivaselta taas. Kestin kuin nuori mies myös pitkänpitkän vaakasanan. No, nyt on minun vuoroni laittaa se yksi vas. reunan sana vielä muhimaan.
7. kaplas14.9.2024 klo 18:49
Hyvinkin mukava ratkontakokemus. Tähditys kohdallaan myös.
8. Hilkka14.9.2024 klo 19:18
Tämä ristikko vaikuttaa järkevältä, ei mitään omituisia kikkailuja!
9. Elva14.9.2024 klo 19:30
Viihdyttävä ristikko, hienoja vihjeitä. Vei oman aikansa ennen kuin joka ruutu täyttyi. Vielä on pari ratkaisua jotka ei täysin ole auennut, ei kuitenkaan (2.) kohdassa mainittu. Täytyy vielä niitä funtsia.
10. Kuju14.9.2024 klo 21:23
Tuon pitkän sirottelusanan oivaltaminen harvoista kirjaimista nopeutti merkittävästi ratkontaa. Kiva ristikko. Helpompiakin kakspuolikkaita on ollut, tälle antaisin kyllä kolmemiikan.
11. Keltanokka15.9.2024 klo 08:22
Minulle moni kakspuolikas on ollut hankalampikin ratkottava. Tämä ei tarjonnut mitään suurempia ahaa-elämyksiä.
Ilahdutti sentään, että ratkaisusanoista löytyi eräs Elviksen roolinimi. Kuka kekkaa?
12. Elva15.9.2024 klo 10:10
Ratkoin loputkin tehtävistä, ja muuten sujuivat liukkaasti kunnes tyssäsi Ekin piilikseen. Olen tässä pitkän tovin yrittänyt keksiä 5 ps ratkaisua onnistumatta. Mielestäni kaikki risteävät ovat ok, mutta mitkään kirjaimet ei vaan sovi. Mielenkiintoista…
13. Keltanokka15.9.2024 klo 10:20
Lainaus: 12. Elva 15.9.2024 klo 10:10
Ratkoin loputkin tehtävistä, ja muuten sujuivat liukkaasti kunnes tyssäsi Ekin piilikseen. Olen tässä pitkän tovin yrittänyt keksiä 5 ps ratkaisua onnistumatta. Mielestäni kaikki risteävät ovat ok, mutta mitkään kirjaimet ei vaan sovi. Mielenkiintoista…

Sama juttu! Oli pakko lopulta turvautua Ratkojiin (BUU!). Eri piilovokaaleilla kokeiltuna xxx* löytyi ratkaisu, joka ei sitten niin mahdoton ollutkaan...Niin aina.
14. isoäiti15.9.2024 klo 10:51
Elva ja Keltanokka
Käytin piiliksen p5-sanan keksimiseen varmaan saman ajan kuin muuhun piilikseen yhteensä. Sanan lopun keksimisen jälkeen avautui kokonaisuuskin.
Ristikko oli kiva ratkottava, tavis on vielä aloittamatta.
15. Jiikoo15.9.2024 klo 12:20
Ollessani IS-paperilehtien varassa oli tapanani ratkoa piilikset. Hankittuani pääsyn IS Extra Digilehdet -maailmaan olen laiskistunut ja keskittynyt tehtäviin, joissa on mahdollisuus rahapalkintoon. Nyt kiinnostuin piiliksestäkin.

Paljastus: Luettuani ekaksi tuon vihjeen ps5 avasin arrakkipullon ja simsalabim! Ratkaisusana ilmestyi esiin heti paikalla, ilman risteävistä sanoista saatavaa apua! Osoittautui jopa yhteensopivaksi sittemmin saamieni risteävien kanssa. Niissä ei tarvinnut dopingia käyttää vaan anagrammitkin selvisivät kynää ja töherryspaperia käyttäen.

Tehtävä ei vaatinut pitkääkään istuntoa. Askarruttamaan jäi saamani ps8-sanan yhteys lippuun tai lipuun, muuttumattomuusehto sentään täyttyy hyvin ja kaikki numeroitujen ruutujen kirjaimet tuntuvat varmoilta. Olisivatpa piilikset yhä palkintotehtävien joukossa!
16. Elva15.9.2024 klo 12:42
Kiitos Keltanokka ja isoäiti. Ryhdyin uusin innoin ratkomaan pysty 5 ongelmaa. Ja aivan uskomatonta, minulle kävi kuten Jiikoolle, sana muodostui heti kuin itsestään, piti vain tarkastaa että kirjaimet stemmasivat. Helpotus on suuri, sillä paha tapani on, että auki jäänyt aloitettu tehtävä jää vaivaamaan.

Nyt on vielä funtsittava ristikon kahta yläosan lyhyttä ratkaisusanaa (9) joiden yhteys vihjeeseensä jäi ymmärtämättä.
17. kaplas15.9.2024 klo 13:04
Lyhyen piilisurani perusteella rohkenen olla mieltä, että IS-piilis minulle avautuu yleensä suht helposti.
18. Jiikoo15.9.2024 klo 13:40
Elva (16.): Et kertonut, avasitko sinäkin ”arrakkipullon” tuon pystyvitosen ratkaisemiseksi. Minun olisi varmaan jo edellisessä postauksessani (15.) pitänyt varustaa tuo apuneuvo lainausmerkeillä.

Tulkoon tässä kerrotuksi sekin, että saman IS-numeron Kovis (Kuivanen, 2½) on minulla yhä pahasti vaiheessa. Mahtaneeko valmistuakaan?
19. Elva15.9.2024 klo 14:20
Jiikoo, ei löytynyt kyytipojaksi arrakia, joten jouduin kuivin suin aloittamaan kirjoittamalla risteävien 7 kirjainta paperille. Ja alta aikayksikön keksin puuttuvan sanan.

Sen sijaan koviksen kaksi lyhyttä ratkaisusanaa on vielä tajuamatta.
20. Jiikoo15.9.2024 klo 14:23
Valmistuihan se Kovis sentään, loppu sujuikin yllättävän vaivattomasti. Valehtelisin, jos väittäisin ratkoneeni avuitta. Vihjeestä ENNEN VAIPUMISTA tuleva sana kartutti vaatimatonta sanavarastoani omalta osaltaan ja kolmesta sydänkuviosta muodostuva sanakaan ei ole tainnut koskaan päästä omasta suustani. Kieltämättä erilaiset synonyymit rikastuttavat kieltämme. Häijyksi heittäytyäkseni voisin vielä todeta, ettei vihjeestä SILLÄ KANA saamani sana ole suomea, vaikka se tuossa yhteydessä taitaa esiintyä yleisemmin kuin se suomenkielinen, valitettavasti!
21. Elva16.9.2024 klo 23:08
Otin tajuamatta olleet ratkaisusanat (9.) uudelleen harkijtaan, ja niinpä löytyi suuremmin ponnistelematta yhteys vihjeisiin. Joten nyt on hieno ristikko täysin taputeltu.
22. Kaarina O6.10.2024 klo 10:30
Ei ole tuo vasemman laidan ISUIHIN-LEAT auennut vieläkään tälle taliaivolle.
23. Matias-Myyrä6.10.2024 klo 10:35
Kaarina O, lisää K-kirjain molempiin kolmanneksi.
24. Kaarina O6.10.2024 klo 10:41
No niin, pitihän se tajuta! En kyllä oikein pidä näistä "puuttuvat kirjaimet"-ratkaisuista.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *