KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > LAPPAPUURO

968. Lappapuuro

Matti12.7.2004 klo 21:55
Anoppini Rovaniemeltä kehui tekevänsä lappapuuroa. Tiedättekö mitä se on?
2. Rafflesia12.7.2004 klo 22:07
Minä tiedän.
Anoppikokelas asuu Torniossa.
=)
3. Pena12.7.2004 klo 23:12
Mulla on vissiin puurot ja vellit sekaisin! Oikein hututtaa! Pitäisikö kysyä vellimieheltä?

:-)

Luulisi että lappapuuroa tehtäisi nimenomaan Lappajärvellä. Mutta jos sitä kuitenkin "lapetaan" tai "lapataan"? Mitäs semmoinen "lappaminen" olisi? Vispaamista? Taidan olla hakoteillä. Lieneekö kaima HoLAPPAkaan moisesta puurosta kirjoittanut?
4. iso S13.7.2004 klo 07:57
Mistään tietämättä minulle tulisi mieleen että puuro on niin hyvää että sitä syödään oikein lappamalla. Se taas on samaa sukua kuin äyskäröiminen, eli tyyliseikoista välittämättä ammentimella astia tai vene äkkiä tyhjäksi.
5. iso S13.7.2004 klo 08:30
Voi se puuro hyvääkin olla, mutta mausta ei ilmeisesti ollut kysymys. Tornion kielen sanakirjasta
www.kemi.fi/kk021498/tornedialekt.html
löytyy synonyymi ja sivulta
www.yle.fi/makupalat/98/98-46.html
resepti. Ei kun lappamaan.
6. Matti13.7.2004 klo 09:34
Joo, näinhän se menee. Lappapuuro on sama kuin vispipuuro eli puolukkapuuro. Tulee verbistä lappaa, joka pohjoisessa on vispata -verbin synonyymi.
7. Eki13.7.2004 klo 09:49
Nykäsessä lappaa-verbin synonyymi on lappoa. Eipä toivoisi silti laatijoiden muistavan sitä muotoa.
Silläkin uhalla kyselen, muistuuko mieleen kuita verbejä, joissa on yllättävämpiä kirjaimella heittäviä synonyymeja.

Mieleeni tulevat ristikoista ylen tuttu SOTATA/SUTATA ja telkkarista MTV3:n tuttu KITUUTTAA/KITKUTTAA. Tämä viimeinen oli Kuvaristikko-ohjelmassa sen jälkeen, kun olin Veikko Nurmen kanssa saanut sieltä potkut. Tuo neljäs kirjain oli piilossa. Kilpailijat tarjosivat siihen kumpaakin. Kitkuttaa-sanaa ei Riitta Väisänen hyväksynyt syystä että "... no tota kun se ei sovi näihin muihin sanoihin..." Piilokirjain ei sopinut muihin, heh.
8. jupejus13.7.2004 klo 14:02
Hikka ja nikka.
Verbeillä klapata, lappaa, lappoa on omatkin merkitykset, kuin myös kitkuttaa ja kituuttaa, vaikkakin niitä käytetäänkin päällekkäsimerkityksissäkin.
9. Kravattimies14.7.2004 klo 04:03
MP 2/2004 s. 22 (Hannu Salokangas): juuri ilmestyneessä ratkaisussa ainoa merkintä oli SUTATA. Omani oli SOTATA. Taisimme molemmat ajatella, että se on ainoa sopiva.
10. Eki14.7.2004 klo 08:40
Nyt kaupoissa: Kadonneen vaihdokin arvoitus!

Meinaan aina käyttää nimitystä duaali, mutta sanaristikkotermistö suosittelee vaihdokkia.

Noiden vaihdokkien lisääminen jää joskus tekemättä. Itse yritän välttää niitä jo laadintavaiheessa, mutta sotata/sotata-vaihdokkia ei oikein voi satavarmasti estää., jos se on ristikkoon jäänyt.

Arvonnassa jokainen ratkaisusta poikkeava kirjain pohditaan tarkasti. Aina vaihdokit eivät arvonnassa tule huomatuksi tai ehdi tiedoksi ratkaisusivulle, vaikka vaihdokki malliratkaisusta puuttuu.

Sitten ovat vielä kaikki täysin yllättävät vaihdokit, joita kukaan ei ole osannut etukäteen arvata, niitäkin tulee joskus, Nykypäivän pääsiäisristikossa muistaakseni oli viimeksi kuulemani.
11. Minde14.5.2006 klo 17:40
Kyllä lappapuuro on ihan yleinen sana ainakin meillä Koillismaalla ja muutettuani sieltä Kainuuseen ´piti´opetella käyttämään sanaa vispipuuro...näin se murre muuttuu
12. Taata14.5.2006 klo 17:47
Aina lappapuuro täällä meillä rannikolla. On se ihme, että
Nykysuomen sanakirjakaan ei tunne näitä puuroja, mutta
toisaalta noita maakuntien perinneruokia on niin paljon,
että niistä on omat sanakirjat olemassa.
13. marjaana14.5.2006 klo 17:58
Lappapuuro on minullekin ihan tuttu sana, samoin kuin sahanmuhakin. ;o)
14. EJlo14.5.2006 klo 18:26
Huomasin että kaksi vuotta sitten heinäkuun 12. pvä aloitettu säie, jossa yllä kysellään lappapuurosta, on yht´äkkiä saanut 14. toukokuuta. Lukaisin tekstit läpi ja tuntuu että säikeen aloittaja ei ole oikein saanut vastausta kysymykseensä. Lappapuuroksi nimitettiin Kalajoen seudulla tavallista marjapuuroa ja kuulemma siksi että siihen valmistusvaiheessa lapataan (vispataan) ilmaa, jotta puurosta tulee mikavan kuohkeaa. Ihmetystäni ja kiinnostustani herätti vain se että moinen kahden vuoden takainen puurokysely on noin vain kaivettu aikojen alusta esille ja jatkettu juttua siitä vaan, jopa samana 14. pvänä kun aiheen viimeinen kirjoitus oli.
Ihmetystä tässä löydössä oli että kun tulen sivulle, jolle pääsee klikkaamalla "RISTIKOT" sanaa, niin ensimmäisenä onkin säie puuroista. Olin jotenkin orientoitunut löytämään sieltä ennemminkin kommetteja viimeisimmästä 3-palloisesta koviksesta. No nyt näköjään puurojuttu sitten pysyi taas ykköspaikalla kun klikkaan "LÄHETÄ". Hyvää äitien päivää vaan kaikille lukijoille !
15. jupejus14.5.2006 klo 20:18
>Taata. Katsos se, ettei kirjat tunne (k)lappapuuroa tai muhakasaa, johtunee yksinkertaisesti siitä syystä, ettei sanoja käytetä City-Suomessa. 2/3 Finlandian pinta-alasta sanojen käytölle ei edellytä vielä yleiskielen asemaa. ;)
16. Tuija Osipoff6.9.2022 klo 14:36
Lappapuuro tehdään keitämmällä puolukoita ja siivitään sitten marjat pois Puolukkamehu keitetetään uudestaan mannaryynin kanssa se pitää vispata ihan sieläksi
Lappapuuroa voi syödä semmosena kun se on tai sokerin, kerman tai maidon kera
Lappapuuro passaa hyvin aamiaiseksi louunaksi välipalaksi jälkiruuaksi tai iltasella voileivän kera
Kun minä kävin koulua Torniossa niin me keröttiin puolukoita kouluun ja kokit teki niistä sitten lappapuuroa oppilaille Paras päivä oli kun sai syödä lappapuuroa koulussa
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *