KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 2/2018

9554. Punainen Pelikaani 2/2018

Ylläpito16.2.2018 klo 13:31
Lehti on mennyt painoon ajoissa ja omat kappaleemme ovat jo täällä hallussamme, mutta kaikkialta kantautuu viestiä, että posti ei ole tilaajakappaleita ajoissa kantanut. Tämän tosiseikan edessä voimme vain sanoa olevamme omalta osaltammekin pahoillamme, jos näin on päässyt käymään.
2. mummo16.2.2018 klo 14:33
Kyllä harmittaa täällä Itä-Suomessaki, varsinkin kun on viikonloppu edessä.
3. Peehoo16.2.2018 klo 14:58
Valitettavasti tämä alkaa olemaan jo sääntö eikä poikkeus, ettei ilmestymispäivänä tule vaan joskus seuraavalla viikolla. Kannattaisi suosiolla laittaa myöhemmäksi ilmestymispäivä, ettei tilaajat turhaan odottele, vaikka hyvää kannattaakin odottaa.
4. Ylläpito16.2.2018 klo 15:13
Toinen mahdollisuus: tilaaja ei tuudittautu siihen, että se tulee ajoissa. Ei tähän hyvää ratkaisua ole eikä syyllisiä saada tuomiolle, syyttömät vain kärsivät, mekin täällä, kun puhelin soi ja ihmiset kyselevät.
5. anna h16.2.2018 klo 15:41
Harmittaa täälläkin kun edellinen pupe on jo aikoja sitten ratkottu, ja muistan että joskus takavuosina pupe tuli ystävänpäivänä, eli 14. päivä vaikka virallinen ilmestyminen on aina 15. päivä. Se oli niin kiva ystävänpäivän yllätys, ja niinpä nytkin keskiviikosta asti olen joka päivä odottanut, mutta ... ei vieläkään tänään : (
6. M16.2.2018 klo 16:01
"tilaaja ei tuudittautu siihen, että se tulee ajoissa"?
7. Jaska16.2.2018 klo 16:07
Aivan niin. Tilaajahan on tietoinen, ellei ihan umpiossa elele, että raihnas nykykusti polkee enemmän tai vähemmän hitaasti.
8. Eki16.2.2018 klo 16:24
Olemme tehneet lehden ajoissa ja nyt pottuilut pois, nykymaailma on tällainen, kaikki eivät hoida hommiaan kunnolla.
9. Ansku16.2.2018 klo 16:34
Nykyinen posti on kyllä syvältä--- paikasta jonne ei aurinko paista! Nythän ei ole kyseessä yhden päivän viivästys vaan edessä on viikonloppu joten meikäläinenkin saa lehtensä 19. pv ! Siis harmittaa - ja kovasti!
10. Jiikoo16.2.2018 klo 16:40
Väki tuntuu odottelevan PuPe-julkaisujaan sellaisella intohimolla, että jotain substanssia niissä täytyy olla! Itse en ole ostanut vielä koskaan ainoatakaan varsinaista ristikkojulkaisua (joita näkyy nykyisin olevan tuhottomasti tyrkyllä lehtipisteissä). Parin IS-Ristikkoextran ostamiseen olen syyllistynyt ja niiden ristikot vähemmän haasteellisiksi havainnut. Jokohan olisi aika minunkin pelikanisoitua kokeeksi?
11. Pr16.2.2018 klo 16:49
Jiikoo, kanisoidu ihmeessä. Hesariin verrattuna laatukamaa. Ja jos jokin asia ei miellytä, kritiikki varmasti luetaan!
12. Onerva16.2.2018 klo 17:39
Sama täällä Turussa. Piti tulla eilen, ei tullut tänäänkään.
13. Joutilas16.2.2018 klo 18:00
Tänne meikäläisen periferiaan tuli tänään,vaikkei minulle ole niin päivän päälle,kun myyntiaika on sentään pari kuukautta. Myöskään työstä eläkkeelle syrjäytetyn elämä ei ole kovin hektistä,jotta yhden viikonlopun voi mietiskellä,että mitähän sitä tekisi,kun ei ole mitään tekemistä. Jospa vaikka vetäis henkee ja huilais.
14. Ylläpito16.2.2018 klo 18:13
Arpa kohtalon on usein arvaamaton.
15. Täyttelijä16.2.2018 klo 18:23
Ei tartte arpaa - lähikauppa ei petä!
16. TU17.2.2018 klo 00:18
Minua ei pieni viivästys haittaa. Ratkottavaa piisaa ja kiitos siitä. Ei ole kopsahtanut luukusta meilläkään, en edes odotellut vielä. Posti kulkee täällä aika hyvin.
17. Eki17.2.2018 klo 08:26
Punainen Pelikaani mainittiin!

Hesarissa juttu "Epäilevä ristikkomies palasi töihin".
18. mummo17.2.2018 klo 09:05
Pelastin viikonloppuni ostamalla lehden lähikaupasta. Jääpähän sitten aikanaan toinen kotiin odottamaan ratkaisuja, joita ei koskaan muista enää sitten kun ne julkaistaan.
19. Jiikoo17.2.2018 klo 09:27
Pitipä lukaista tuo Hesarin Holopais-juttu, johon Eki viittaa. Mielenkiintoinen persoona, mielenkiintoinen ristikonlaatijapariskunta! Yrittelin aikanaan ratkoa ensimmäistä heidän laatimaansa IS-kovisristikkoa, mutta pahasti kesken jäi (kuten monillakin kolmoskoviksilla on kohdallani taipumusta jäädä).
20. Rampe17.2.2018 klo 09:33
Valitettavasti posti ei ole saanut jaetuksi Hesariakaan tähän mennessä. Tosin Martinlaakson painotalo on peräti kahden kilometrin päässä.
21. Jiikoo17.2.2018 klo 09:57
Rampe, sait minut ottamaan selvää Hesarin jakelusta vastaavasta tahosta, kun itsekin asustelen pk-seudulla. Kuvittelin vanhalta muistilta HS:n jakelun pyörivän täällä Sanoma-konserniin kuuluvan Leijonajakelun varassa. Olin nyt kuitenkin saavinani selville, että Posti on todellakin ostanut tuon liiketoiminnan itselleen jo joskus viime vuosikymmenellä. Niin tai näin, yleensä oviluukku kolahtaa meillä jo aamuyöllä.

Poikani tienasi jonkin aikaa itselleen opiskelurahoja joskus vuosituhannen vaihteen teekkariaikoinaan, juuri tuon ex-Leijonajakelun leivissä. Nytpähän tiedän, ettei sitäkään lafkaa enää ole
22. Jiikoo17.2.2018 klo 11:34
PuPe-tilaajien lohduksi (?) voin kertoa, että kävin hetki sitten (la 17.2. klo 11:n aikoihin) Luoteis-Helsingissä S-Marketin, K-Supermarketin ja R-kioskin lehtipisteissä metsästämässä tuona himoituksi havaitun PuPe 2/2018-julkaisun irtonumeroa ja vetämässä joka paikassa vesiperän.
23. VL17.2.2018 klo 12:46
S. 32 tavuristikon vihje KESÄISILLÄ LEHDILLÄ ... tuottaa vaikeuksia. Ratkaisuni ei täysin sovi yhteen vihjeen kanssa. Onkohan vihjeessä jokin pieni epätarkkuus?
24. Eki17.2.2018 klo 13:54
Kyllä sen voi ajatella noinkin. Mutta siitä ylöspäin musta alue valkoisin pistein on joku outo painomoka. Pannaan virhepalveluun.
25. VL18.2.2018 klo 08:45
Kiitos vastauksesta! Luulen nyt ymmärtäneeni vihjeen logiikan. Pitäisi näköjään miettiä tarkemmin ennen kuin väittää virhettä.
26. Lisbeth18.2.2018 klo 12:40
Kovin on tutulta kuulostava lause.
27. Eki18.2.2018 klo 14:14
Tavuristikon huonosti erotettavat kaksi vihjettä ovat virhepalvelussa ja lehden romppeet osoitteessa pelikaaniristikot.fi, Tonia maistiaisena.
28. Ylläpito19.2.2018 klo 09:43
Meille tuli tänään Pupe postissakin. Kyllä se useimmilla tänään lienee perillä.
29. Klaara19.2.2018 klo 16:40
Ei tullut vielä maanantainakaan.
30. Rampe19.2.2018 klo 17:11
Sama täällä. Huomenna kaiketi ei postia jaeta, joten menee ainakin keskiviikkoon .No, odotellaan.
31. Mirtsu19.2.2018 klo 17:17
Jiikolle: Pupea on vaikea löytää, ehkäpä jostakin isommasta/vilkkaamasta R-kioskista voisi löytyä. Minun lähikaupastani(alepa)sen vuosia sitten vielä sai, mutta lakkasi sittemmin ilmestymästä. Kyllästyin etsimään kioskeja ja kauppoja joista tätä ristikoiden kuningasta löytyy ja tilata pläjäytin julkaisun.
Tilaa ihmeessä...varmasti on haastetta, et tule katumaan. Itse ostin ensimmäisen Pupeni joskus 2000 alussa ja olin kyllä niin pihalla, ettei ristikoihin pahemmin täytettä tullut. Jokunen lehti meni ennenkuin oivalluskyky alkoi olla kohdillaan ja laatijoiden metkuilut jokseenkin lapasessa.

Tänään Pupe kolahti luukusta tällekin fanittajalle. Postin nykyisen toiminnan tuntien, osasin myöhästymiseen varautua. Mutta hyvää kannattaa odottaa, vaikka välillä odotuksen tuska tuntuu yhtä raastavalta , kuin lapsista, jotka aatonaattoillan hiplaavat ja katselevat kuusen alle tuotuja paketteja.

Ensisilmäyksellä tutkailtuna hyvät fiilikset tästäkin numerosta. Houkuttelavat ulkoasut jälleen ja kiitokset Auri Saarelle X-teemasta, mitä olen täällä saitillakin kaipaillut.
Nyt Irtaannun täältä runoilemasta ja käyn malttamattomana Pupen kimppuun.
32. Pekkatyttö20.2.2018 klo 11:07
Tulikin ostettua ruotsinkielinen pupe sivu 7 "tänään"
33. Eki20.2.2018 klo 11:10
Useimmille Pupe tuli eilen, mutta on vielä saamattomia (joiden puolesta olemme todella pahoillamme), kun tänään ei postia jaeta. Aiomme tehdä pieniä uusia suunnitelmia loppuvuodeksi, jotta tilaajat eivät tällä tavalla joudu kärsimään. Silti postinkulkuun ei ikinä voi täysin luottaa.
34. Jaska20.2.2018 klo 16:09
Seuraaava numero ilmestyy 13.4. 2018. Se on viikon 15 perjantai. Kokemuksesta tiedämme, että osalle tilaajista lehti tulee vasta viikolla 16, mikä aiheuttaa tyytymättömyyttä ja purnantaa. Asia korjaantuisi ilmoittamalla ennakoitu ilmestymisajankohta viikon tarkkuudella. Postituspäivä olisi edellisen viikon viimeinen arkipäivä. Suomen Postin epäonnistumismahdollisuus kuljettaa lehti kaikille tilaajille ilmestymisviikon aikana minimoituisi.
35. Eki20.2.2018 klo 16:18
Tilaajille pitää saada lehti viimeistään kun se on lehtipisteissä. Siihen ei pelkkä myöhempi ilmoitettu päivä riitä. Me otamme tämän nyt vakavasti. Kyse on lehden elinmahdollisuuksista. Tilaajat ovat tosi tärkeitä, kun uudet helpot lehdet täyttävät lehtihyllyt.
36. Joukkovalittaja20.2.2018 klo 18:10
Miksi tässä maassa mikään taho ei puutu Postin toimimattomuuteen?
Jokaisella lienee kokemuksia myöhästyneistä tai kokonaan hävinneistä lähetyksistä, aukirevityistä kirjeistä, varastetuista (arvo)tavaroista ym.ym.
Postihan ei edes vaivaudu vastaamaan yksittäisen ihmisen valituksiin.
Ei tämmöistä pitäisi kansan sietää enää tällä vuosituhannella.
37. pelaaja20.2.2018 klo 19:13
Ostin ko. PuPen eilen Prismasta suurelta osin täällä näkemieni kommenttien innostamana eli kokeilumielessä. Ja nyt joutuu lukemaan, että kaikki tilaajat eivät vieläkään ole lehteään saaneet. Hurja toimija on tuo Posti.
38. Leena20.2.2018 klo 19:23
Minulle tulee tekstiviestillä ilmoitus kun lehti on myyntipisteessä. Ei tarvitse kotiinkantoa odotella ja harmitella.
39. Tarja20.2.2018 klo 19:27
Googlen tapaan:
Tarkoititko: Kurja toimija on tuo Posti.
40. HHS20.2.2018 klo 19:57
Innostuin minäkin tämän säikeen perusteella etsimään viimeisintä PuPea. Paikka oli kyllä pieni Alepa, en viitsinyt lähteä suurempiin paikkoihin. Huomenna on toisin, varmaan saan jostakin suuremmasta myymälästä. Muuten en ole oikein koskaan innostunut monia ristikkoja sisältävistä ristikkolehdistä, minulle ovat riittäneet SK-ja IS- tai IL-ristikot. Myöskään HS-ristikot eivät enää innosta tolkuttoman googlauksen vuoksi, kerran vain päätin, että nyt riitti.
41. Lars20.2.2018 klo 20:30
Ehkä vähän aiheen vierestä mutta samaa mieltä Joukkovalittajan kanssa, MIKSI kukaan ei puutu postin toimintaan, eikö se edelleenkin ole lakisääteistä hommaa? Lehtitalojen luulisi olevan kiinnostuneet asiasta, aamuisin ilmestyvät sanomalehdet tulevat iltakuudelta, eli me maalla asuvat olemme pääsääntöisesti lopettaneet ns päivälehtien tilaukset. Kiroilisin jos se olis saitilla sallittua ;)
42. Eki20.2.2018 klo 21:00
Postin tilastot tietysti kertovat, että 95 % (tai joku sovittu määrä) menee perille ajoissa ja sitten on kaikki hyvin. Valitukset siten koskevat heidän mielestään yksittäisiä tapauksia.
43. ässä20.2.2018 klo 22:02
Viime viikolla luin paikallislehden viesteistä jutun, jossa eräs ihminen kirjoitti pudottaneensa postilaatikkoon 5 ystävänpäiväkorttia eri puolille Suomea maanantaina 5. helmikuuta ja ystävänpäivään 14 helmikuuta mennessä niistä oli yksi sattunut löytämään perille saakka. Kannattaakohan ristikkoratkaisujakaan enää lähettää postin kautta vai pitäisikö jo alkaa suosia tekstareita tai sähköpostia!
44. Eki20.2.2018 klo 22:23
Maanantaina 17.2. tuli mm. SM-kisaan kuori, joka oli leimattu 9.2.
45. Pekkatyttö20.2.2018 klo 22:46
Sille sopisi parhaiten nimeksi.
Postitellasatunnaisesti
46. Leku21.2.2018 klo 07:47
Eki
Punainen Pelikaani 2/18 lähetetty 20.2. Leima pitäisi näkyä, koska kirje viety postin tiskille.
Hylkäätkö siis vastauslähetyksen, jos se ei ehdi 26.2. perille?
47. Rampe21.2.2018 klo 08:07
Posti tuli, ei Punaista Pelikaania. Myyrmäki näyttää olevan syrjässä postireiteiltä.
48. Eki21.2.2018 klo 08:32
Ei Pupen vastauksia hylätä, jos viipyvät matkalla.

Rampella surkea säkä. Koska eräät saaneet perjantaina ja kaikki lähtevät samaan aikaan, syy ion yksin postissa.
49. Rampe22.2.2018 klo 08:27
Posti on kerta kaikkiaan kieltäytynyt toimittamasta lehteä minulle. Ei tullut tänäänkään.
50. Jiikoo22.2.2018 klo 09:00
Rampe, posti jätti minut ilman SK 3/2018 -numeroani jokunen viikko sitten. Kustantamo lähetti minulle lehden pyynnöstäni erillispostituksena; sain sen vasta viikkoa myöhemmin samassa kannossa seuraavan numeron 4/2018 kanssa. Asun muutaman kilometrin päässä Myyrmäestä, naapurikaupungissa, eri postinkantopiirissä.
51. Rampe22.2.2018 klo 09:28
Vaikea postin toimintaan on boikoteilla tms. puuttuakaan, koska laitoksen/firman nykyjohdon liikeideana on jakelutoiminnan alasajo. Se ainakin sujuu hyvin, optioiden arvoisesti.
En ole katkera mutta kuitenkin..
52. Ritu22.2.2018 klo 09:30
Minäkin odottanut yhtä kirjettä tammikuun lopusta lähtien. Eiköhän postin toiminta ala olla jo saattohoitoa vaille valmis tapaus. AmmattitaitoIsta väkeä laittaneet pihalle, vuokratyövoimaa otettu tilalle ja tässä nähdään lopputulos. Toivottavasti pian joku toinen lafka vihkiytyy asialle ja ottaa postin jakaakseen.
53. Eki22.2.2018 klo 10:04
Rampe, lähetä tietosi tänne toimitukseen, niin postitan tänään uuden lehden. Sama koskee kaikkia saamattomia. Ei täällä liikaa ekstrakappaleita ole, mutta ilmoittaneille kyllä lähetetään. Eri asia on, kulkeeko tuo posti päivässä.
54. Rampe22.2.2018 klo 10:41
Eki, laitoin eilen sähköpostia klo. 8.14 ja sain vastauksenkin n. 14 aikoihin. Jos saisin lehden maanantainakin, ehtisi se minulle matkaratkomisiksi. Tiistaiaamuna lähden kahden viikon reissulle.
55. Eki22.2.2018 klo 10:55
Rampe, nyt en löydä tuollaisia, voitko lähettää uusiksi.
56. TU23.2.2018 klo 22:16
Hitsi, mun lehden on varmaan hiiri vienyt, kun se on mystisesti kadonnut, kuten moni laadukas kuulakynäkin. Epäilen hiiren asustavan sängyn päädyssä. Siellä on passeli kolo hiirulaiselle. Ei oo vaihtajahiiri, kun ei Passelia näy. Mikäpä nyt eteen?
57. pelaaja24.2.2018 klo 19:17
Kokeilumielessä siis ostin tän lehden. Näyttää siltä, että enpä taida pettyä. Postin toimintatavan tietäen varmaan parempi pysytellä kuitenkin irtonumeropuolella niin ns. saa, mitä tilaa.
58. Eki24.2.2018 klo 22:01
Rampe sai minun lähettämäni lehden perjantaina, mutta posti ei silloinkaan tuonut tilauskappaletta. Posti alkaa nyt tappaa lehtiä, joiden kannattavuus perustuu tilausmyyntiin. Jos lehti myöhästyy yli viikon, se on skandaali.
59. pelaaja25.2.2018 klo 08:14
Olen kyllä aina kuvitellut, että lehden tekijälle irtonumeron hankkijasta vasta hyötyä onkin. No, ainakin se on ratkojalle kalliimpi vaihtoehto kuin tilaus.
60. Rampe25.2.2018 klo 09:03
Tuo voi päteä helppoihin ristikkolehtiin, joita ainakin täällä kauppojen lehtihyllyt ovat täynnä. Kuvittelisin, että Punaista Pelikaania ja Iisakin ristikoita otetaan irtonumeromyyntiin vain muutamia.
Koska en ilmeisesti ole naapuristoni ainoa kovisharrastaja, ne ovat yleensä menneet kun hyllylle ehdin.
Ekin ansiosta sain lehteni ajoissa lomareissulle mukaan. Itselleni luen ansioksi sen, että olen malttanut olla ratkomatta sitä ennenaikaisesti.
Postin jakelusta voi toki tehdä netissä valituksen, minkä torstaina teinkin. Tämä valitusväylä on kai lähinnä terapeuttinen, sillä se ei ole sähköpostiosoite eikä siihen ilmeisesti ole tarkoituskaan vastata.
61. Pr25.2.2018 klo 20:19
Jokohan tässä kehtaa kommentoida lehden sisältöäkin? Mysteeri nimeltään Hopearanta on auennut sana kerrallaan, ja varsin hyvissä tunnelmissa. Vaikeutta on sanaston osalta ihan täysien kolmen tähdenkin edestä. Riimittelystä on saatu lisämaustetta vihjeisiin.
62. eeva26.2.2018 klo 21:38
Onko käytäntö ristikoissa muuttunut?
Ennen kai oli sääntö, että ratkaisusanojen tuli olla perusmuodossa.
Nyt ainakin s 18-19 Pitkälässä on pari sanaa taivutusmuodossa.
63. Eki26.2.2018 klo 21:45
Kannattaa ensin tsekata kielitoimistonsanakirja.fi jossa on paljon yllättäviäkin adverbeja yms. Eivät ole muuttuneet säännöt.
64. eeva26.2.2018 klo 22:05
Ok. Toinen löytyikin sieltä mutta toinen on mielestäni adjektiivin komparatiivi. Ellei sitten halua mieltää ko sanaa maantieteelliseksi erisnimeksi...
65. Eki26.2.2018 klo 22:09
Komparatiiveja ei ole suoraan kielletty. Osa niistä on jopa hyviä.

Ristikoiden suoranainen fakkisuperlatiivi on arin.
66. Jaska26.2.2018 klo 23:23
22:05 auttoikin paljon, kiitos.
67. Tarja26.2.2018 klo 23:58
Olen samaa mieltä Pr:n kanssa, että Hopearannan laatimus on kolmostasoa. Mutta sehän on tässä lehdessä vain plussaa. Mielenkiintoinen ja antoisa ristikko, sitten kun lopulta valmistui.
68. Pr27.2.2018 klo 00:49
Minulla on yhä osin auki Hopearannan vasen yläkulma, mutta uskallan sanoa, että jos ja kun laatijatiimillä on ollut tietty tavoite, niin siinä se on komeasti onnistunut. Sen enempää tässä vaiheessa paljastamatta. Seuraavan sivun Holopainen on kokonaan täynnä, mutta pääkuvien päät ja niistä tulevan tekstin merkitys on arvoitus. Selvä kovis sekin. Venytin maate menoa ja pakersin täyteen vielä Hakosen keitoksenkin. Täytyy vähän jälkikäteen ihmetellä kuinka se onnistui; sen verran niukkoja olivat tietyt vihjeet. Mutta tykkäsin kovasti!
69. Tarja27.2.2018 klo 11:16
Vasen yläkulma minullakin ratkesi viimeisenä :)
70. Pr27.2.2018 klo 12:28
Haa, ratkesi lopulta. Koville otti kuitenkin. Nyt pakkasta uhmaamaan!
71. Salama27.2.2018 klo 21:02
Mahtava paketti taas on ollut tämä PuPe! Holopaisen ristikko oli ratkiriemukas kun pääsanat aukesivat. Hakosen sivu teetti tosi vaikeuksia mutta taisin yöllä unissani keksiä jotain kun aamulla vasen nurkka aukesi.Oli kyllä muutenkin miettimistä, jostain keskikohdalta pääsin alkuun.Anttila sivulla 29 aika mahdoton ja taka-aukeaman oikea puoli harmittavan hankala, vasemmalle sain jo ratkottua.
72. Tarja27.2.2018 klo 21:15
Kun siirryin Liljeroosin ristikkoon, Hopearannan laatimus alkoikin tuntua yhtäkkiä ihan helpolta. Tämän aukeaman parissa taitaa mennä muutamakin tunti, päivä, viikko...
73. Pr27.2.2018 klo 21:55
Minä olen edennyt Anttilaan saakka. Kyllä oli taas typerryttävä kokemus tajuta että pääkuvasta alas tulevien sanojen välissä onkin pikku partikkeli... Eli ei ihme etten saanut mitään järkevää paperille! Jo ennen loppuaukeamaa tuntuu siltä että nyt on käsissä huippunumero. Ai niin, Keränenkin täyttyi ikäänkuin välipalana. Ihan ok sekin. Aika fiksua sanastoa siellä täällä.
74. Eki28.2.2018 klo 17:25
Meille tuli Krypto Pelikaani 3 oikeana päivänä eli päivää ennen kioskeihin tuloa.
75. Pr28.2.2018 klo 21:28
Jumprahuitti! Koko päivän olen raapustellut Lijeroosin aukeamaa ja välillä on mennyt tuntikin ilman mainittavaa tulosta. Nyt sitten tajusin oikein vihjeen PALOLLE TUTUKSI. Tässä ristikossa ei enää pelkillä kikkailutaidoilla pärjääkään. Joku siinä laatijatiimissä lienee muita pirullisempi, koska vaikeimmat vihjeet tuntuvan kasautuvan. Niinkuin on jo todettu, vasen puoli on helpompi, ja uskonkin saavani se lähes täyteen. Mutta kyllä tästä riemua riittää.
76. Tarja1.3.2018 klo 11:33
Voi veljet (ja siskot), mikä ristikko tuo Liljeroos oli! Menee kyllä top-ykköseksi kirkkaasti. Niin täynnä jos jonkinlaista kommervenkkiä, että oksat pois ja ratkoja tippuu puusta monen monituista kertaa. Ihan huikea kokemus saada tuollainen taidonnäyte valmiiksi. Sanat loppuvat kesken, kun yrittää tätä kehua. Kiitos teille, jotka tällaisen elämyksen loitte!
77. isoäiti1.3.2018 klo 14:30
Liljeroosin kanssa sai kyllä vääntää ihan tosissaan, mutta olen kyllä Tarjan kanssa tasan samaa mieltä: superristikko! Muutaman kohdan ratkaisut vähän vielä arveluttavat, mutta katsotaan.
78. Pr1.3.2018 klo 14:56
Yhdyn ylisanoihin. Meinasi jo mennä sisu kaulaan, mutta onneksi pienetkin tauot auttoivat. Kiitos nyt vielä minultakin.
79. Peehoo3.3.2018 klo 13:14
Holopaiselle jälleen isot kiitokset, mielestäni jälleen parhain ristikko. Ei havaittavissa kaavoihin kangistumista, eikä fakkisanoja ja taso itselle sopivinta sekä saa hymyn huulille. Keränen, Hakonen ja Lähteenmäki myös miellyttivät sekä Salokankaat helpommista. Liljeroos ja Hopearanta jäänevät pahasti kesken. Anttilan jo tajuan väliin jättää, kun jo hänen Passeli-ristikonsa ovat menneet väkisin vääntämiseksi.
80. eiju16.3.2018 klo 19:27
Onhan taas ongelmat meikäläisellä noissa kolmessa viimeisessä ristikossa. Eivät aukea millään! Apua tarvitsisin. Sokkokryptonkin jo ratkaisin, :D vaikka yleensä jätän sen viimeiseksi.
Taannoin "valitin" pitkistä sanoista. Ne näyttävät lisääntyneen joka ristikossa. Mutta eipä mitään, olen jo rutinoitunut silmäilyssä ja täytänkin ristikoita sana sinne-tänne -metodilla.
Noh, jos ovat pitkät sanat vaikeita, niin eivät lyhyetkään aina helppoja ole. Kerran pelattiin hirsipuuta. Laitoin vihjesanan muotoon A-A. Kova oli tungos hirttolavalla. Ratkaisua en muista, mutta en vaihtanut sanaa.
81. Funny16.3.2018 klo 19:46
Pitkissä sanoissa, ja lyhyemmissäkin, usein auttaa Ristikkorenki. Jos on saanut sanaan muutaman kirjaimen, sieltä voi tulla hyviä ehdotuksia. Ohjelma on niin hyvä, että sen käyttö tuntuu vähän huijaukselta.
82. Klaara17.3.2018 klo 07:49
Minullakin vielä paljon tyhjää Liljeroosissa ja Lähteenmäessä. Myös Hopearannan vasen ylänurkka odottelee valaistumisen hetkeä, joita minulle tulee useimmiten aamuisin. Onpa kyllä ollut taas hyviä ratkontahetkiä!

Olinpa kysymässä myös yhdestä s. 23 kuvasta muiden tuntemuksia, mutta tarkistin virhepalvelun, olikin ennättänyt sinne.
83. Eki17.3.2018 klo 08:13
Nyt on ollut tosi virheetöntä, mutta tuo yksi hassu matemaattinen virheenpoikanen kuitenkin.
84. anni25.3.2018 klo 16:55
Olipahan taas mahtava pläjäys. Kiitos laatijoille. Anttilaa kammoaville sen verran, että tämä ei ollut sieltä vaikeimmasta päästä. Yllättäen Liljeroos oli lehden hankalin, siihen jäi pari kysymysmerkkiä.

Puppe on yleensä ihana ristikkolehti, kun sitä täyttäessä ei tarvitse hirveästi googlailla. Holopaisen ristikoissa on nyt ollut paljon minulle tuntematonta sanastoa tai nimiä, joten ne, vaikka muuten hyviä ristikoita ovatkin, eivät siksi kuulu suosikkeihini.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *