KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 20.-21.1.2018

9518. IS Viikonloppu 20.-21.1.2018

Eki20.1.2018 klo 11:21
Skyttää ja Kärkkäistä koviksessa!
2. Pr20.1.2018 klo 12:35
Huh. Olihan melkoinen rutistus, mutta työvoiton otin koviksesta. En millään olisi näin pian saanut valmiiksi, mutta aloin jo ennen kuutta tulosteen kanssa. Alkuun tuntui jopa helpolta, kun täyttelin vasenta laitaa, mutta loppu olikin yhtä tuskaa, kun pääkuvan oikea reuna ei sitten millään ottanut ratketakseen. Sitten kun sen aika on, niin tietystä sanasta varmasti syntyy keskustelua. Kiitän ja kumarran!
3. Joutilas20.1.2018 klo 17:47
Vähän piti kuukkeliin turvautua. Hieman pirskahtelevasti tämä täyttyi,varsinkin oikea alakulma teetti tuskaa. Etenkin toinen lause kuvasta miellytti kovasti. Kyllä tämä taattua Skyttää oli. Ulkoasu oli selkeä,joten kiitokset kummallekin tekijälle.
4. Tarja20.1.2018 klo 18:01
Hassua, minä kun olen aloittanut oikeasta alakulmasta, joka täyttyi mukavasti. Muualla vielä tyhjää, mutta edennee pikkuhiljaa.
5. O20.1.2018 klo 21:16
Rutistus todellakin, sillä koko päivä hurahti tämän parissa. Toki pausseja oli ruuanlaitosta ruokailuun ja ulkoilu, mutta mahdollisimman nopeasti. :)
Pääkuvan lauseet aivan superherkullisia. Monia hykerryttäviä vihjeitä.

Kiitos Antti Skyttä ja Heli Kärkkäinen!
6. O20.1.2018 klo 22:09
Pakko laittaa yksi JAAT OPPA.
7. Tarja21.1.2018 klo 00:22
Meni näköjään sunnuntain puolelle ennen kuin täyttyi. Vasen alakulma viimeisenä. Nimimerkki Mie piti viime viikonlopun kovista liian helppona. Ehkä tässä on hänellekin riittävästi vaikeutta. Ainakin minulle oli.
8. Rampe21.1.2018 klo 10:34
Vasen alakulma ihmetyttää täälläkin. Lähinnä tuo TUKISTA TAKKUUN-vihje. En vain tajua sitä.
Muuten ristikko täyttyi jo eilen, vaikka alkuvaiheessa ei siltä tuntunut.
9. Täyttelijä21.1.2018 klo 17:40
Jo toinen perättäinen IS:n Skytän kolmonen selätetty! Alkaa kohta keltainen neste täyttää päätä ;-)
10. Ahti21.1.2018 klo 19:38
Vasen alakulma oli työläin. Samaa mieltä PRn kanssa, että pieni keskustelun paikka, mutta jatketaan sitten, kun sen aika on. Oletan kyseessä olevan saman paikan.
11. iso S22.1.2018 klo 21:12
Hyvä ruoka, parempi mieli. Nyhtökalkkunaa popsittuani sain nyhdetyksi täyteen sen vimeisenä hangoitelleen aukion, pääkuvan oikealla puolella olevan. Niillä tienoin en huomannut sanoissa mitään erityistä keskustelun tarvetta, ellei sitten kysymys ole sanasta jonka kohdalla olisin valmiimpi vääntämään kättä vihjeestä.

Muutama muukin vihje on sellainen että en riemusta hihku, mutta minkäs sille voi kun tämä on kovis ja minä enintään kohtuullisen karaistunut keskis. Kaiken kyllä (ihme kyllä) luulen ymmärtäneeni, osan vasta annettuani ajan kulua. Jopa se vasen alakulmakin on ymmärrettävissä hyvällä tahdolla, ja sitähän minulta löytyy paljon ihan käyttämättömänä.

Yksi vihje on minun käsitykseni mukaan väärin. Ehkäpä se on tosi jollakin sellaisella tavalla mitä ei voi todistaa, mutta jos puhutaan konkreettisella tasolla ja reilussa talvisodan hengessä niin kyllä ei ole! Puolustan kantaani toisinajattelijoita vastaan sitten aikanaan jos muistan.

Vihjeiden tyylin ja kireyden arvostelussa liikutaan hetteisellä makuasiaperällä. Joku tykkää ja joku ei. Itse olen elämäni aikana jakanut näsäviisautta enemmän kuin on pyydetty ja tilattu, joten on tavallaan kummallista että en oikein ilahdu siitä kun koviksissa sitä tulvii vastaan huomattavalla osuusprosentilla. Sanaston laadun arviointi on jotenkin objektiivisempaa ja siitä annan puhtaat paperit. Siis sanastosta, en arvoinnista. Oikean alakulman mahtiaukiostakin laatija on selvinnyt varsin kunniakkaasti. Yksi sana vähän päätä puistattaa - joko olen ratkonut väärin tai sitten sitä pitäisi etsiä jostakin murresanastosta. Ei ole Kielosessa eikä Nykäsessä.

Tässä ei toivottavasti tule mitään juonipaljastusta. Mielenkiintoinen yhteensattuma on Hesarin uutinen 16. tammikuuta: "Japanissa kohistaan yliopistojen valtakunnallisen pääsykokeen kysymyksenasettelusta. Kokeen jälkipuinneissa on keskusteltu kiivaasti siitä, voiko Muumilaakson väittää sijaitsevan Suomessa." Tässä ristikossahan ei ole vihjeen eikä ratkaisun tasolla kyse Muumilaaksosta eikä siitä, ovatko kaikki muumit ja kenen laaksossa. Vihjeenä on "MUUMIMAAN PAIKKA", eikä muumimaalla välttämättä ole mitään tekemistä Naantalissa sijaitsevan Muumimaailman kanssa. Maat, maailmat ja laaksot ovat tarkkaan katsottuna eri asioita.
12. happonen24.1.2018 klo 11:43
Melkoisen visainen oli tämä ristikko. Sanasto on kyllä varsin vaativaa ja monta sanaa piti tarkistaa eri lähteistä. "Luovia" yhdyssanoja on myös useampia mutta menkööt kun on kovis kyseessä.

Aikamoinen vääntö tämä kyllä oli, yhden illan tätä parissa istunnossa pakersin ja lopulta valmiiksi sain kun kello läheni jo puolta yötä. Vasen alanurkka ja pääkuvan oikealla puolella oleva alue jäivät viimeisiksi minulla.

Kiitokset tekijöille - pidin ristikosta vaikka välillä kiroilinkin! Ja pari hyvää harhautusta oli - ainakin ne oikean yläkulman ihmishahmot saivat pitkäksi aikaa hakoteille.
13. Jaska24.1.2018 klo 14:21
Runsaasti pojoja iso S:lle laajasta ja monipuolisesta arviostaan. Muutakin kuin huutomerkillisiä kiitoksia, jotka laatijat toki ovat ansainneet. Tässähän tuntee melkein syyllisyyttä...

Täysin puhtaita papereita en iso s:lle kuitenkaan anna. Ei malttanut olla paljastamatta ratkaisusanaa.
14. Ritu25.1.2018 klo 08:57
Minun iltiksestäni löytyi myös Pallosen Teemun pehmis, vaikkei sitä tuolla aloituksessa mainittukaan.
Minä edelleen tykkään kuin hullu puurosta myös näistä helpoista, hyvin laadituista ristikoista. Pitkä työpäivä edessä ja näin aamusta ilman otsa- ja kainalohikeä ratkaistava ristikko on takuuvarma hyvän mielen tuoja, vaikka olis millä jalalla noussut ylös.
Itse tunnun lisäävän niihin vaikeutta ratkomalla niitä huonossa valossa ja käymättä optikolla. Kuinkahan monta kertaa mä tässäkin ristikossa luin vihjeen MONI MEKKO, että siinä olis lukenu MONI KIEKKO :).
15. iso S25.1.2018 klo 17:01
Nimeni on Saamaton, Puhtaita Papereita Saamaton. Luin kirjoitukseni enkä tiedä, minkä ratkaisusanan tulin paljastaneeksi. Toivottavasti Jaska oli ainoa joka huomasi ja toimii kuin kameli: hymyilee tietäväisen näköisenä.

Jos nyt jotakuta jäi askarruttamaan kamelin hymyily, voi googlata hakusanoilla kameli tietää sadannen.
16. Tarja25.1.2018 klo 17:14
Palataan asiaan ensi viikolla. Puhdas vahinkohan tuo varmasti oli. Eikä sellaisesta sanktioita langetettane.
17. Jaska25.1.2018 klo 18:04
Ei se puhdas vahinko ollut. Paljastus oli tietenkin epäsuora, minkä jätin mainitsematta. Ei sekään puhdas vahinko ollut:)
18. iso S25.1.2018 klo 22:17
Jaska on niin viisas mies ettei varmaan hyppäisi palavasta lentokoneesta partiolaisen reppu turvanaan. Jos hyppäisikin, niin SE olisi varmasti puhdas vahinko!
19. Eki30.1.2018 klo 15:13
Nyt on anatomiaa.
20. Tarja30.1.2018 klo 15:53
Ja nyt iso S:n "vahinkoon". Minulle ainakin tuli ristikkoon vastaussanaksi SEATO (vihjeeseen PUOLUSTI). Siksi hämmästyin, kun 23.1. iso S säikeessä "Neljä kirjainta -2" kirjoittaa tästä SEATOsta. Yleensähän vastaussanojen käsittelyä muissakin säikeissä kait vältellään ratkaisuajan ajan. Ainakin itse välttelen ottamasta vastaussanoja esim. sananselitysketjuun liian aikaisin. Joskus yhteensattumia tulee niin, että sanan löytää ristikosta vasta sen jälkeen, kun on sen johonkin säikeeseen tuikannut. Mutta epäilen, että tässä tapauksessa iso S alkoi googlailemaan SEATOa nimenomaan tämän ristikon innoittamana.
21. Pr30.1.2018 klo 16:04
Ai sielläkö se paljastus tapahtuikin. Nuo muut säikeet olen toistaiseksi onnistunut ohittamaan. Minua hykerrytti anatomian luettuani tuo tapaus narsku. Oikeinhan se oli ratkaisussani, mutta en enää muista kuinka siihen päädyin.
22. Tarja30.1.2018 klo 16:07
Jaskalla saattaa olla ihan eri asia mielessä.
23. Jaska30.1.2018 klo 19:01
Oli mielessä MUISTATTAA. iso S:n läpinäkyvästi naamioma ratkaisusana vähän minunkin päätäni puistattaa. Onhan se oikein johdettu, mutta tarkastajana olisin silti entrauttanut tai entrannut itse.
24. iso S31.1.2018 klo 10:50
Kyllä, olin tahallisen läpinäkyvästi naamioinut pari kohtaa siten että ristikon ratkoneiden oli mahdollista tunnistaa kyseiset viittaukset, mutta uskoakseni enintään äärimmäiset harvat vastaussanoja vailla olevat pääsivät "paljastusteni" avulla oikeille jäljille. Eräänlainen sisäpiirin vitsi siis.

SEATO tosiaan perustettiin puolustamista varten, mutta todellisuudessa puolustaminen jäi jäsenvaltioiden erimielisyyden vuoksi käytännössä kokeilematta. Joitakin yhteisiä harjoituksia järjestettiin ja niissä kai kuvitteellisesti puolustettiin. Aina voi spekuloida että pelkällä olemassaolollaan SEATO saattoi hillitä potentiaalisten vihulaisten aikeita ja siten ennaltaehkäisevästi puolusti jäsenvaltioita, vaikka konkreettista näyttöä ei ole. Siksi vihje on minusta reaalimaailmassa väärä, mutta ristikkotarkkuuslasien läpi katsottuna oikeaan mielikuvaan johtava.

Muumimaan suhteen hämäys puri ainakin erääseen ärähtäneeseen, jonka viesti on poistettu. Puutuin siihen, että vihjeessä puhuttiin Muumimaasta ja ratkaisuksi tuli Naantalissa sijaitseva saari. SiIellä ei virallisesti ole Muumimaa, vaan Muumimaailma. Asiakkaat saattavat puhua enemmän maasta kuin maailmasta.

Tarjan diagnoosi on oikea ja oma toiminta ratkaisusanojen suhteen tiukan korrekti. Todellakin googlasin tarkistaakseni, onko SEATO puolustanut. Tässä yhteydessä tuli vastaan ristiriita pääsihteerin etunimessä: Pore vai Pote? Nimen pituuden vuoksi asian käsittely istui kyseiseen säikeeseen ja asiayhteyden selventämiseksi SEATO oli enemmän tai vähemmän pakko mainita. Puolustamista tai puolustamattomuutta en ottanut esille, joten näiden kahden viestin perusteella oli melko vaikea päästä ratkaisusanan jäljille, jos ratkaisu ei ollut jo selvillä. Ei ainakaan ole mitenkään loogista lähteä etsimään viisikirjaimiseen ratkaisusanaan apua neljä kirjainta -säikeestä!
25. Tarja31.1.2018 klo 12:11
Skytän ristikoissa, ja ylipäätään koviksissa, kaikkien ratkaisusanojen voi odottaa olevan odottamattomia. Siinähän se viehätys juuri piileekin.
26. Tarja31.1.2018 klo 13:01
(Tuo kommentti jäi nyt vähän irrallisena roikkumaan, kun se oli vastaus Tapiolle, joka halusi tietää, onko joku ratkaisusana odottamaton.)
27. VL31.1.2018 klo 13:33
Olisin tarkentanut paria kohtaa, jotka puuttuvat anatomiasta. MUISTATTAA on Jaskan kommentista päätellen siis oikea ratkaisu? Vihjeeseen "tarkka kakara" sain ratkaisuksi NUUKA. Nuuka on tietysti tarkka, mutta onko kakaralla tässä vihjeessä jokin merkitys?
28. Jaska31.1.2018 klo 14:17
Kokeilin entrausta verbillä PUISTATTAA. Helppo jatko KARPOT pro TARMOT ja SEIKO pro SEATO. Sitten SAAB ajoi umpikujaan, koska virolainen visualisti Liina SIIB ei ole tarpeeksi tunnettu korvaaja. Ei löydy artikkelia suomeksi Wikipediasta. Niinpä on parempi hyväksyä MUISTATTAA ilman pään puistattamista.

Tarkaka kakara on sanonta, jonka kohde on (yleensä) lasta varttuneempi inehmo.
29. Tapio31.1.2018 klo 15:46
Varmaankin se kysymystä herättänyt sana oli toisen päälauseen toinen sana. ROCKANDROLLROLLAATTORI olisi ollut ihan kiva, mutta...
30. Tarja31.1.2018 klo 15:57
Rockandrollrollaattori olisi ollut "ihan kiva", mutta rockandrollaattori oli paljon parempi, oivaltava, leikittelevä ja hauska.
31. Jaska31.1.2018 klo 16:01
Kiva? Sehän olisi ollut ihan hoopo.
32. Tapio31.1.2018 klo 16:02
Ymmärrän, mutta en vain oikein innostunut vajaaksi jätetystä sanasta, kun yksi osa sanassa jaettiin toisen sanan kanssa. Hypättiin asiasta toiseen kesken sanan, jolloin lopputulos on epäsana. Ratkonta on kesken, mutten uskomuuta epäsanaa kohtaavani.
33. Tapio31.1.2018 klo 16:41
Oikein kiva ristikko noin yleisesti.
Vasemmassa alareunassa on valokuva miehestä. Kuka tämä mieshenkilö on? Sillä, onko nimen tuntemisella merkitystä ratkaisun kannalta, ei tässä yhteydessä ole merkitystä.
34. Tapio31.1.2018 klo 16:45
Asiaa mietittyäni onhan siinä ROCK... ihan ideaa.
35. Jaska31.1.2018 klo 16:49
Et näy ymmärtävän. Et ilmeisesti ole lukenut risitikon anatomiaa. Ei epäsana, vaan hauska käännös englannin rock and rollatorista. Alkuperäinen idea seniorien rokkailusta näyttää olevan saksalainen. Googlaa ja katso jokin video.
36. Jaska31.1.2018 klo 16:51
Tapio ehtikin pakittaa ennen viestiäni. Perun siis ymmärtämättömyysepäilyni.
37. Jukkis31.1.2018 klo 16:59
Mutta löytyykö rockandrollaatori kovista kansista?

Tämä oli sisäpiirihuumoria niille, jotka ymmärtää ja saa tästä kenties nostalgisia tunteita.
38. Täyttelijä31.1.2018 klo 17:36
Viiden pisteen vihje: kaveri on kitaristi ja hyvä sellainen.
39. Jukkis31.1.2018 klo 17:53
Ensin aattelin että kitaristi olis DG, mutta ei taida olla? Olisko MK?
40. Täyttelijä31.1.2018 klo 17:57
Lainaus: 42. Jukkis 31.1.2018 klo 17:53
Ensin aattelin että kitaristi olis DG, mutta ei taida olla? Olisko MK?

Yep
41. Rampe31.1.2018 klo 18:43
En olisi kaljupäätä MK:ksi tunnistanut, mutta uskotaan. Voisi olla meikäläisen passikuva.
Brother in arms?
42. eol31.1.2018 klo 18:53
Juu, Sultan of Swing.
43. Jukkis31.1.2018 klo 20:14
Alkaa nuoruuden sankarit olla... miten nyt sanois... ikääntyneen näköisiä. Johtunee siitä, että ovat ikääntyneet.

Etkö Tapio vieläkään tiedä kuka on? Sulle on tuossa ennen seitsemää annettu aika hyviä googlausvihjeitä.
44. Tapio31.1.2018 klo 20:19
Tiedän, Mark Knopher, mutta ilman tätä säiettä hlö olisi jäänyt täysin tuntemattomaksi.
45. Tarja31.1.2018 klo 21:13
Löytyyhän se muusikon nimi tuolta anatomiasta. Se on sitäpaitsi Knopfler, ei Knopher.
46. Tapio1.2.2018 klo 08:04

Itse asiaan. Kyllä tässä yksityiskohtia moni muukin pohti. Pr: taisi ehkä ihmetetllä MUISTATTAA sanaa. Tuotti ongelmia minullekin, mutta kun sanaa mutustelin, kielikorvani hyväksyi sanajohdannaisen. En edes yrittänyt tarkistaa, löytyykö sana jostakin lähteestä. Luotin tunnetusti huonoon kielikorvaani. Oli itseni kannalta ihan hyvä, että jos tämä oli Pr:n tarkoittama sana, Pr unohti, mistä oli kyse. Tämä oli kiva itse oivaltaa.

Iso S puuttui MUUMI... vihjeeseen ja siitä oli itselleni vain harmia. Ei tullut pohdittua, että MUUMIMAAILMA olisi oikea sanamuoto.

Rehellisesti sanoen on kivempi ratkoa jälkikäteen, sillä pahimmat vihjeet voi tarkistaa netin kautta. Kun laittaa sekä vihjeen että ratkaisusanan googleen, jos tulee anatomia, ratkaisu on oikein. Näin tein muutamaan otteeseen - enkä kertaakaan spoilannut ratkaisemista, sillä en lukenut, mitä hakutuloksen näytetekstissä on. Lähes aina olin ratkaissut oikein, mutta ihan muutaman kerran ei ohjautunutkaan anatomiaan, joten tiesin, että ratkaisu on väärä.
47. Tapio1.2.2018 klo 08:17
Oikein kivoja vihjeitä ja kyllä ne pääkuvalauseetkin oikein kivoja olivat Näitä en ymmärtänyt ristikkoa ratkoessani ja kun sain ristikon valmiiksi, katsoin ne saman tien anatomiasta:

TANI! => OMATA - ehkä olisin keksinyt, jos olisin jäänyt miettimään, suuri ehkä

BYLLÄKIN NUKUTTAVA => LULLA - logiikan hoksasin heti, mutta "bylulla" tai "lullaby" ei sanonut minulle yhtään mitään eikä tullut kumpaakaan edes googlattua, mitä olisi tullut tehtyä, jos ristikko olisi ollut PuPe:ssa

SORSALINTU SKU => EINAR; vihjeen sorsalintu on oikeasti narsku; nyt siitä puuttuvat kirjaimet nar => EI NAR => EINAR - tuo olisi ehkä mennyt ohi pidemmänkin pohdinnan jälkeen, sillä ajattelin, että puuttuu U-kirjain välistä. Kaiketi laatijan harhautus.

On kiva, kun ei tarvitse kahta kuukautta odottaa, jotta selviäisi, mikä on vihjeen idea. Anteeksi vaan, mutta pidän ratkaisemisesta anatomian julkaisun jälkeen. Tosin se vähän veltostuttaa, kun en oikeasti viitsi pohtia asioita aina loppuun asti.
48. Täyttelijä1.2.2018 klo 10:50
Täytyy kyllä sanoa, että ihan parasta on herätä lauantaina aikaisin, viedä koira ulos ja käydä ostamassa viikonlopun iltis. Fiilis on ihan mahtava kun lukaisee lehden nopeasti läpi ja pääsee tehtävien kimppuun.

Ensin ristis, tavis ja piilis. Sitten joko kovis tai se ympyrähässäkkä. On ihan parasta kun voi kyntää tehtäviä umpihangessa tietämättä ratkaisuja ilman kenenkään apuja ihan itse. Se tunne, kun vihjeet avautuvat ja konnankoukut selviävät on aivan mahtava! Tähän saattaa joskus mennä koko viikonloppu ja joskus jää vielä maanantaillekin pähkäiltävää mutta lopussa kiitos seisoo.
49. Tapio1.2.2018 klo 11:51
Minulla on joskus vähän spoilaantunut, mutta nyt ei, sillä spoilaantumisista oppii. SEATO-liittyen oikaisin. Ajattelin, että "puolusti" tulisi joku ex-jääkiekkoilija, vaikka SEVON.

Sarjassa sattuu ja tapahtuu (sattunut joskus ennenkin):

• JOTKUT K - - - - -TARIN => AUNOT; minulta lähteneessä vihjeitysohjeessa jälkimmäinen sanan muoto oli K - - - - - TARIA, A taisi näyttää N:ltä, koska se päätyi lehteen; vihjeen idea on, että vastaussanan voi lukea suoraan pisteiden kohdalta; Väestörekisterikeskuksen tietojen mukaan tämä miehen nimenä yleisempi etunimi on annettu hieman yli 40 naiselle

Tulkitsin tuossa nimen mieheksi, mutta odotin kysymysmerkkiä loppuun. Vähän ihmetytti, mutta en jäänyt pohtimaan kuitenkaan.

”Tarkka kakara on sanonta, jonka kohde on (yleensä) lasta varttuneempi inehmo. ”

Tuota sanontaa en minäkään tuntenut, joten TARKKA KAKARA ihmetytti kanssa.

Oli oikein kiva ratkoa diginä, kun kuva oli kirkas ja selkeä – tällaiset moniväriristikot ovat minusta ihan oikeasti kivempia tabletilla kuin sanomalehdessä tai printterillä tulostettuna. Ristikon kokokin on ihan passeli. Kiva, että anatomiassa formaattia ei tarvitse vaihtaa. IS-kovis 18.2.2017 minulla oli konvertoitu kuva, jossa kuvan laatu oli laskenut ja osassa vihjeistä oli erottamisongelmia, joita ei alkuperäiskuvassa ollut. Ainoa ikävä puoli on se, että kun vaimo saa whatsapp-viestin tai s-postia tai haluaa luke uutisia, pitää ratkonta keskeyttää.
50. Arja Hakala5.3.2018 klo 13:57
Ristikoiden ratkonta on sopivaa viihdettä ja aivoihin kurkistelua. Upeita sanankäyttöjä. Lupsakoita murresanoja. Avointa oppimista konkareilta.
Ristikoiden ratkonta on avointa kyselemistä / vastaamista / auttamista kunkin ratkojan kesken.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *