KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 30.12.2017-1.1.2018

9494. IS Viikonloppu 30.12.2017-1.1.2018

Eki29.12.2017 klo 08:47
Teemun ja Pekan kakspuolkovis, Ekin ja Helin pehmis ja Tonin aukeaman kokoinen kaksmiinusristikko. Piilis Antilta (Parkkinen).
2. Pr30.12.2017 klo 12:45
Koviksessa hyvää sanastoa ja paikoittain kohtalaista haastavuuttakin. Yläkulmat täyttyivät viimeisinä. Parhaita vihjeitä HÄNESSÄ VOIMA ja KUULU PARROISTA. Kiitän!
3. O30.12.2017 klo 15:59
Peesaan jälleen 2. Pr.
Mieluinen ristikko kaikin puolin. Minun yksi lempparini oli YKSI HOPEAMARKOISTA.

Kiitos Teemu Pallonen ja P. A. Manninen!
4. happonen30.12.2017 klo 16:17
Oli viihdyttävä semi-kovis. Ei erityisen vaikea, mutta monesta vihjeestä tuli hyviä oivalluksia. Vasen puolikas ehkä aavistuksen verran hankalampi. Ja taas laadukas sanoitus
5. Pike30.12.2017 klo 16:26
Yksi mieluisa vihje: TUOTTAA PÄHKINÖITÄ. Kokonaisuudessaan kelvollinen kovis, mutta ei ihan 2 1/2-tasoinen, vaan noin 1 1/2.
6. O30.12.2017 klo 18:24
Mielestäni laatijat osaavat hyvin arvostella ristikkojen tason, sillä he ovat siinäkin asiassa ammattilaisia. En oikein ymmärrä miksi jonkun pitää inttää noista tasoista jatkuvasti. Pääasiahan on, että ristikko on nautittava ja se siitä.
Ristikot ovat iloinen asia!
7. Tarja30.12.2017 klo 21:48
Oikein mainio kovis. Juuri sopiva vaikeustaso lauantai-illan ratoksi. Hauskat vihjeet saivat hyvälle tuulelle. Kiitos.
8. Ritu31.12.2017 klo 14:00
Minä olen loppuvuoden polskutellut tyynemmillä vesillä eli pysytellyt kovisriman alapuolella.
Eikä turhaan; nimittäin Pitkälän Tonin aukeaman ristikkohan oli niin suussasulavan makeaa ratkottavaa, että unohtui jääkaapillakin käynti ratkonnan välissä kokonaan.
Ja tunnustan, että jossain vaiheessa se niin helposti nouseva syyttävä sormi laatijaa kohti pyrki minullakin esiin, kunnes googlauksen ansiosta laskin nöyrästi sormeni alas. Siellähän vastaan tuli ratkaisusana, jonka olen koko ajan vähintäinkin lausunut väärin. Näiden hienojen luomusten tekijät varsinaisia kansankynttilöitä.
Toisaalta kun on aika ajoin yrittänyt päästä kovisvihjeiden syövereihin, niin tässäkin ristikossa erästä vihjettä vastauasanaan mietin ainakin vartin turhan kiertelyn ja kaartelun kautta. Ratkaisusana kun oli juuri sitä, mitä vihjeessä luki.
Ja näin hienon, loppuvuodeksi ajoittuneen ratkontahetken jälkeen muokkasin Les Brownin sanontaa niin meille ratkojille kuin laatijoillekin sopivaksi: " Sinun ei tarvitse olla loistava (ratkoja/laatija) voidaksesi aloittaa, mutta sinun on aloitettava (ratkonta/laadinta) voidaksesi olla loistava.
Loistavaa tulevaa ristikkovuotta teille kaikille!
9. O31.12.2017 klo 17:18
8. Ritu.
Hienosti kuvasit tunteitasi ja tätä ristikkoa ja siitä kiitos.

Kaikille Onnellista vuotta 2018!
10. Jiikoo2.1.2018 klo 12:16
Kovis täyttyi lopultakin juuri, useamman lyhyehkön istunnon jälkeen. Ristikkorenki ja Ratkojat auttoivat. Täytyy peesata edellä tiettyjä vihjeitä kehuneita: ne olivat mainioita kaikki ja sanastokin monipuolista. Oikein passeli kakspuolonen, kiitos laatijoille!

Aukeamaristikon ja piiliksen vastaukseni lähetin eilen. Piilis oli valtaosin turhankin helppo, mutta onneksi löytyi jokunen palkitsevampikin kohta. Pehmis taitaa jäädä sellaisista tykkäävälle vaimokullalle ja muihin tehtävätyyppeihin ei taida into riittää kummallakaan.
11. Ritu2.1.2018 klo 19:43
Mielenkiintoista ja hienoakin huomata, miten eri tavalla usein koemme ratkomiamme ristikoita.

Minulta loppuivat helpommat ristikot ja kahtena päivänä pakersin koviksen kimpussa. Mutta minulle tämä kovis ei ollut siitä parhaimmasta päästä, vaikka siitä sen työvoiton sainkin ja koko ristikon ratkottua.
Itselleni ristikko ei olisi ratkennut ilman googlausta. Sieltä käsin pääsin alkuun. Monipuolisesta sanastosta huolimatta jäin kaipaamaan sitä jotain. Lieneekö syynä se, että olen vielä kovisten suhteen alkumetreillä ja ratkonnassa ns. epämukavuusalueellani. Silloin ristikon ratkettua minulle ei palkinnoksi riitä, että ratkesihan se kovis.
Mitä vaikeammista ristikoista on kyse, niin odotan raadannalleni palkinnoksi sellaista "teamkatalinmaista" ahaa-elämysten virtaa ja sanoilla leikittelyä.
Eikä tämä vuodatukseni tarkoittanut, että ristikko oli huonosti laadittu. Olisin vain halunnut siihen enemmän näitä "ratkojan mausteita".
Yksi vihjekuva keskellä vasemmassa laidassa hymyilytti ratkettuaan. Ja pisteet siitäkin, että ratkettuaan oli selvää pässinlihaa eikä ratkaisusanan suhteen jäänyt epäilystä tuliko ristikko ratkottua oikein.
12. Rampe3.1.2018 klo 08:22
Kokemukseni ristikosta ovat jokseenkin päinvastaiset kuin Ritulla. Googlea en tähän ristikkoon juuri tarvinnut, mitä nyt pariin kirjoitusasun tarkastamiseen. Päättelemällä ja ahaa-elämyksellä ratkenneita sanoja löytyi sitäkin enemmän. Ylemmissä kommenteissa on jo mainittu minunkin mielestäni parhaat.
Mutta kuten Ritu sanoi, koemme nämä ristikot eri tavoin.
Ristikko oli helpohko, mutta mielestäni kuitenkin kakspuolpallonen .
Mukavaa lauantairatkottavaa, joka tällä kertaa meni yhdellä istumalla. Kiitos!
13. HHS4.1.2018 klo 19:30
Eilen illalla vasta pääsin tämän ristikon kimppuun, ihan mukava helpohko 2 1/2 -tasoinen, oivallusta vaadittiin useassa kohdin! Mutta odotan Brigitta Kalpan kolmitähtistä, vaikka en hänen edellistä ristikkoa kyennyt ratkaisemaan!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *