KESKUSTELUT > RISTIKOT > VAIKEAT RISTIKKOLEHDET

9326. Vaikeat ristikkolehdet

Kakara8.7.2017 klo 09:54
Anteeksi, jos aihe on jo tuhanteen kertaan läpikäyty, löysin palstan vasta äsken.

Helppoja ristikkolehtiä on lukematon määrä, lisäksi aikakaus- ja iltapäivälehtien ristikot. Ainoat lehdet, joista löytyy myös haastavampia (kolmen tähden) ristikoita ovat PuPe ja Iisakki. Iisakkia en osta, sillä siinä vaikeita on kolme tai hyvällä tuurilla neljä ristikkoa. PuPestakin 3/5 on läpikirjoitettavia. Suosikkini Kirppu ei enää ilmesty.

Laatijat ovat kerta toisensa jälkeen sanoneet, että vaikeille ei ole kysyntää. Olisi mukava kuulla, mistä tämä tieto on peräisin...kun noita vaikeita ei edes ole/ole ollut?
Tästäkin palstasta voi päätellä, että suomalaiset ovat ristikkokansaa ja on vaikea uskoa, etteikö myös haastavammille ristikoille löytyisi ratkojia. Vaikka sitten Kirpun tyyliin - harvemmin ilmestyvä. Minä ratkoisin mielelläni noita vaikeita ristikoita ja olisin valmis tinkimään julkaisun laadusta; kalleinta mahdollista paperia ei tarvitse käyttää (eiväthän ne kaikki helpotkaan käytä, miten niitä sitten muka kannattaa julkaista, kun vaihtoehtoja on tosiaan kymmeniä ja taas kymmeniä).
2. Tintti8.7.2017 klo 14:12
Samaa mieltä, että haastavampia ristikkolehtiä kaipaa, varsinkin piilosanoja saisi olla lehdissä nykyistä enemmän. Älytön määrä näitä helppoja ristikkolehtiä, jollaisista minäkin aikoinaan aloitin, mutta kun "älli" lisääntyy, niin sille kaipaa haastetta!
3. Eki8.7.2017 klo 15:07
Hyvä! Keskustellaan tästä ehdottomasti... ja asiallisesti! Tässä vähän soraa rattaisiin eli realiteetteja. Heittäkää te ratkojat ratkaisuja ongelmiin!

On tästä laatijoiden kesken puhuttu. Nälkäpalkalla varmaan useimmat tekisivät, jos tällaisen saisimme aikaiseksi. Suunnitelmia on tehty pitkällekin. Mutta kun kaikki haluaisivat lähinnä laatia. Se taustaorganisaatio on vaikea löytää. Tai pikemminkin laatijoilta ja hommaa aluksi vetäviltä sellainen sysäys, että taustaorganisaatio saa sekä eväät että välineet toimia.

Lehtipisteet on ahdettu täyteen helppoja. PuPe menettää koko ajan myyntipisteitä ja jakelumäärää, kun kaupat tilaavat niitä eniten myyviä eli myyvimpiä helppoja. Valitettavasti monipuolisuutta ei katsota lainkaan, vain myyntimääriä. Tuntuisihan se fiksulta, jos on 20 helppoa, että olisi vaihteluakin. Passelikin on liian vaikea!

Alustuksesta jo muutama mutta. Et osta Iisakkia, vaikka saisit kolme-neljä visaista? Olisivat noin euron kappaleelta. Onko se kallis hinta visaisesta?

Pelikaanista 3/5 on liian helppoa? Suuri osa Pelikaanin vastaajista on jättänyt kolmetähtiset ja moni kakspuol- ja kolmetähtiset ihan tyhjiksi. Aika vähän jää tosi visaisille asiakkaita senkään piiristä.

Kirppu oli paras visainen? Hyvä lehti se oli (vastikään on tehty päätös, että sen julkaisu päättyy), mutta ei minusta kovin visainen, kivan visainen isolta osin, ne erikoistehtävät olivat visaisimpia. Tekijät olivat kyllä myöntäneet, että pitkälti samat tehtävät pyörivät 4-5 vuoden välein. Eihän siinä mitään pahaa, jos se selvästi kerrotaan. Siitä päästäänkin yhteen vaihtoehtoon, visaisten mestareiden koosteet eli vanhat helmet? Hyvä ajatus, mutta jakelijat tuskin ottaisivat ohjelmistoon eli myynti jäisi pieneksi.

Jos visainen uusi lehti tehdään, sen hinta olisi selkeästi nykyisiä kovempi. Kuinka moni sitten lopulta sen suostuisi pulittamaan? Tulisi jahkailua ja päivittelyä, että ei nyt sittenkään, jos se ei olekaan niin vaikea tai niin hyvä tms. tms. Osalle ostajista se olisi niin vaikea, että seuraavan numeron tullessa on vielä ratkomatta, joten eivät ostakaan toista.

Asiakkaiden jahkaillessa uusi lehti voisi tuoda aatteellisille tekijöilleen kymmenien tuhansien eurojen tappiot. Ei ole reilua!

Markkinointi on myös pullonkaula. Miten löydetään ne potentiaaliset ostajat? Osa löytyy helposti. Mutta edelleen tulee Pupellekin uusia asiakkaita, jotka eivät ole ennen tutustuneet ja ovat hurmiossa löydettyään sen. Ja se uuden visaisen lehden hinta karkottaisi jo monet ihan varmasti ennen tutustumista.

En silti väitä, etteivätkö suunnitelmat ole elossa. Mutta nyt on hyvä kaikkien puhua suut puhtaiksi.
4. ensio8.7.2017 klo 15:33
realiteetti on, että helppojen joukossa menee yksi vaikea. Eikä kukaan tervejärkinen kustantaja julkaise koko lehteä, jossa on vaikeita. Ja jos laatija alkaa vain laatimaan vaikeita on siinä nälänhätä ovella.....
5. Jukkis8.7.2017 klo 15:56
Vanhat helmet on demand -periaatteella? Ensin henkilö maksaa, sitten printteri tulostaa maksajalle kappaleen, joka postitetaan.

Tai pdf-tiedostona tilaajalle, joka printtaa itse. Jolloin tietysti tiedosto piratisoidaan saman tien, kun varmaan tästäkin porukasta löytyy joku "information wants to be free" -hörhö. Yksilöllinen vesileima, jolloin ehkä periaatteessa saadaan selville levittäjä, joka sitten voidaan häpäistä täällä?

Lieneekö mahdollista saada aikaan sellaista, että eri tahoilta noita kerättäisiin samaan julkaisuun? Ei varmaan?

No, ihan sama miten, joka tapauksessa tuloksena olisi se, että tänne tulisi aina joku marmattamaan, että huonoja olivat ja liian helppoja ja läpikirjoitettavia ja vartissa täytettäviä ja huijatuksi tulin.
6. matts8.7.2017 klo 16:30
Voisiko Sanasepot julkaista kerran vuodessa kovisnumeron vai paljonko sepot joutuisivat maksamaan sanotaan vaikka 15 -20 visaisesta ristikosta ja piiliksestä? Saataisiinko tuolla lisää jäseniä se on sitten toinen asia. Entä jos jäsenmaksua nostetaan muutama euro selviäisikö sillä?
7. Tapio8.7.2017 klo 17:54
3. liittyen. Vaikka ole joskus syystä ja useimmiten syyttä kritisoinut PuPe, minusta se on Sanarikselta enemmänkin kiitollisesti otettu palvelus kuin bisnestä. Todella suuret kiitokset siitä, ihan oikeasti. On todella harmi, että PuPe menettää lehtipisteitä.

PuPen suhteen mielestäni vain 1 ja 1 1/2 tilalla voisi olla kakkosia. Kakkosetkin ovat ihan jees, koska en ainakaan minä jaksa jatkuvalla syötöllä haastavimpia ratkoa.
8. M8.7.2017 klo 18:00
Pupe on minulle mieluisin lehti, olen jo vuosia ollut sen tilaaja. Visaisuus ja etenkin ristikkojen laatu ovat tärkeimmät kriteerini. Onneksi 1-1,5 tähden helppoja on takavuosiin verrattuna lehdestä vähennetty. Ilmestymistahti kahden kuukauden välein on myös minulle sopiva. Voisin ehkä lisäksi ostaa harvemmin ilmestyvää lehteä, jos siinä olisi pelkkiä visaisia.
9. pelaaja8.7.2017 klo 18:14
Mahtavat kauppiaatkin vähän siloitella myyntilukujaan joskus. Olen sattumoisin jonkusenkin kerran osunut näkemään, kun isoa pinoa vanhentuneita helppoja ristikkolehtiä on kärrätty pois ja tilalle tuotu uudet kantamukset niitä helppoja. Eikä ostajajonoa näy..
Sen sijaan en ole huomannut oikein missään ratkojille osoitettua paikallismainontaa? Siis että kun markkinoille tulee vaikka uusi lenkkimakkara, hyllyssä voi olla isokin kyltti "Uutuusmaku, maista!" mutta ristikkolehtihyllyt vain "ovat".
Varmaan monet ostavat sen vanhan tutun helpon ja miettivät ehkä joskus, että tätäkö tää nyt vain on mutta eivät uskalla koskea visaisempaankaan, mitä kyllä sopii ihmetellä. Samoin kauppias pelkää, että jos se ei kuitenkaan mene kaupaksi mitä kyllä sitäkin sopii ihmetellä. Pienenpienikin kannustusmainos aremmille ostajille lehtihyllyn kyljessä voisi "avata taivaan". Valitettavasti en itse tietenkään osaa sopivaa kannustusta kyhätä mutta vinkkaanpa tutun Sittarin lehtiosastonhoitajalle.
No, tää ei nyt auta Kakaraa jms. mutta sikäli mikäli historiaan on uskomista, muutos voi olla pienestä kiinni.
Meikäläistä ei haittaa, jos eli kun ns. visaisessa on mukana helpompia. Vähän päinvastoin eli ne auttavat ratkomisen rytmityksessä, koska ei koko ajan kannattane ole meno päällä.
10. Tapio8.7.2017 klo 18:19
Ostin joskus Iisakin ristikoiden klassikko 3, mutten olen ehtinyt ratkomaan siitä ainuttakaan ristikkoa. Kenellä olisi tuosta kokemusta? Yksi Iisakin ristikoiden albumi kesken, mutta ainakin Antti Skytän tehtävä oli minulle paha, kun tuli vähän ratkottua väärinkin. Albumi ilmestyy pari kertaa vuodessa eikä minulla ole kokemusta, kuinka monta kovista siinä on (varsinkin, kun ratkoja itse joutuu päättämään, onko ristikko hänelle kovis vai ei).

Pelaajan tavoin rytmitän ratkontoja.
11. Rampe8.7.2017 klo 19:00
Varmaan jää myös helppoja ristikkolehtiä myymättä, mutta ilmeisesti niitä myydään todella paljon. Ei niitä hyllyissä muuten olisi sellaisia valikoimia.
Ristikkoharrastajien kokonaismäärä lienee lähellä miljoonaa, mutta luulisin kovisten ratkojien määrän olevan samaa luokkaa kuin SM-ristikkojen ensimmäisiin alkueriin osallistuneiden.
Ei tälle porukalle yksinkertaisesti voi kovin isoa lehtivalikoimaa tehdä.
Valitettavasti Iisakkia ja Punaista Pelikaania on vaikea löytää S- tai Citymarkettien lehtitelineestä. Ilmeisesti myyntiin tilataan vain muutama kappale kumpaakin tai ei ollenkaan.
Taidan siirtyä tilaajaksi jo ihan kannatuksenkin vuoksi.
12. O8.7.2017 klo 19:04
Rampe.
Kokeile tämänpäiväistä Kovista! :)
13. Eki8.7.2017 klo 19:14
Joo, kyllä tilaus on paras tapa kannattaa ja pitää lehti pystyssä. Ja ratkojalle edullisin ja helpoin. PuPen laatijoiden korvaukset eivät ole huonot mutta eivät vaivaan nähden riittävät. Itse lehdenteosta ei jää kyllä mitään käteen ja siksikin on kiva kuulla lehden olevan joillekin tärkeä ja ikävä lukea pikkumaisia saivarteluja. Niin hyvin tehdään kuin pystytään suurella sydämellä.

Lehdessä on yksi x ja yksi x½ ja useimpien mielestä hyvä niin, siitä eteenpäin sitten kakkosia ja pahempia.
14. Rampe8.7.2017 klo 19:14
O,
kovis on jo kokeiltu, ratkottu ja kommentoitu. Ei lauantairutiineja jätetä väliin, ellei ole pakko!
15. Tapio8.7.2017 klo 19:42
13 liittyen. Kyllä minä tuon olen käsittänyt ja mainitsinkin tuon tapaisesti komm. 7. Sitä vaan tulee takerruttua pikkuseikkoihin.
16. Tapio8.7.2017 klo 20:49
IS:n viikonloppukovis kyllä täydentää mainiosti kovistarjontaa - saattaisin joskus satunnaisesti ostaa, mutta en mitään rutiinia niistä Rampen tavoin ottaisi.
17. Eki8.7.2017 klo 21:04
Niin. Tänäänkin on semmoinen kovis, jonkalaista ei minun tekemänäni muualta löydä. En juuri tee tuontasoisia muualle ja idea on originelli, ainutkertainen. Koko kirjoa ei ilman uhrauksia saa kokea.

IS:n kovis on Suomen kovimpia ristikkobrändejä.
18. Hoopee8.7.2017 klo 21:37
Vaikka PuPen kolmoset on parasta mitä olen ratkonut, niin tuskinpa tilaisin sellaista lehteä, joka olisi kolmosia täynnä. Mulle vaikeiden ratkominen on niin aikaa vievää, että pelkkiä kolmosia sisältävä lehti riittäisi vuodeksi. Nykyisessä PuPessa on ideaalisuhde helpohkoja, keskitasoisia ja vaikeita.
19. Täyttelijä9.7.2017 klo 04:10
Lainaus: 17. Eki 8.7.2017 klo 21:04
Niin. Tänäänkin on semmoinen kovis, jonkalaista ei minun tekemänäni muualta löydä. En juuri tee tuontasoisia muualle ja idea on originelli, ainutkertainen. Koko kirjoa ei ilman uhrauksia saa kokea.IS:n kovis on Suomen kovimpia ristikkobrändejä.

Ristikkoharrastuksen monivuotisen ulkomailla-asumisen jälkeen suomen kielen palautumisen vuoksi aloittaneena voin sanoa, että iltiksen päivittäisen ostamisen syy on pelkästään ristikot (aluksi ristisana ja sitten muut). Tällä hetkellä ollaan kyllä tilanteessa, että iltiksen arkiristikot ovat läpikirjoitettavia. Monet muutkin iltiksen vakio-ostajat lienevät samassa tilanteessa - voisiko vaikeustasoa hieman kiristää? Vaikka joka toinen päivä tai ripotella silloin tällöin sekaan kakkonen tai kaksipuolonen viikollakin. Maanantaisin on kakkonen mutta jollekin toiselle päivällekin ehkä sopisi - vaikka torstain toinen voisi olla haastavampi? Makkinaraosta puhuttaessa ehkä sanaseppo ja PuPe täyttävät vaativimpien ratkojien tarpeet tai sitten aikaa ja taitoa on niin paljon ettei sitä täytä oikein mikään.
20. Tapio9.7.2017 klo 07:12
IS:n arkiristikot ovat ymmärtääkseni IS-Ristikot tuotantoa. Se tuottaa ristikoita saman konsernin lehdille, mm. ET-lehdelle, josta minä tunnen hieman tämän firman tuotantoa. Helpohkojahan ne ovat, mutta ei Sanaris voi asialle mitään. IS-Ristikot tuottavat myös omalta osaltaan niitä helppoja ristikkolehtiä.

Jos kaipaat haastavia piililiksiä tilaa SK:n digilehti ja ratko 1980-luvun lopun Maija Johanssonin tehtäviä. Joissakin on. laadintavirheitä, jotka vain tuovat lisämaustetta.
21. Eki9.7.2017 klo 07:33
Ei mennyt oikein. Arkiristikotkin tekee Sanaris. Päätoimituksesta tuli aikoinaan käsky nimetä arkiristikotkin pehmiksiksi. Jos nuo pehmikset eivät täytä pehmis-brändin vaatimuksia, asiakkaat eivät voi luottaa sanaan pehmis, epävarmuuden vallitessa ostavat Iltiksen sijaan Tepon Helpot, Iltis menettää ostajia, sana kiirii ja Sanaris saa potkut.

Torstaituplan alempi on keskis miinus.

Nimetkääpä joku ei Sanarisin asiakaslehti, joka julkaisee muita kuin helppoja. Ei Iltiksen päätoimitus ole harhassa, isoissa levikeissä pehmis myy, mutta onneksi sijaa on vielä vaikeammillekin
22. Täyttelijä9.7.2017 klo 07:48
Lainaus: 21. Eki 9.7.2017 klo 07:33
Torstaituplan alempi on keskis miinus.

Olen tuon joskus perstuntumalla todennutkin. Hyvä, että ajatukset ovat olleet teillä saman suuntaiset kuin minulla - maksavalla asiakkaalla.
23. Tapio9.7.2017 klo 07:58
Ok, ymmärsin väärin. Jonain päivänä on Mantan erikoinen tms. Se kaiketi sitten ainoa IS-Ristikot tuotantoa oleva ristikko IS:ssä.

Mielestäni osa em. firman tehtävistä verrattavissa Passeli Pelikaaniin eli ovat keskivaikeita. Siis on muitakin kuin helppoja, mutta en minä haastavia ristikoita ole säännöllisesti muissa aikakausilehdissä kohdannut kuin SK:ssa ja ihan satunnaisesti puolikoviksia Avussa (joskus muinoin oli ekstraristikoita netissä ja Tonin vaikeimmissa oli minulle haastetta, mutta sekin ilo loppui).
24. Tapio9.7.2017 klo 08:08
17. liittyen. Eikös Ekiltä ollut Unski Kivistö -nimellä haastava ristikko PuPe:ssa? Vaikka se meni minulta vähän väärin, voisi Eki vastaavan tasoisia jatkossakin PuPeen laittaa. Kieltämättä Ekiltä olen haastavimmmat ristikot kohdannut ristikoarkistosta IS-ristikoista. Muutaman todella hyvän Ekin ristikon olen löytänyt Sanaris ja Pelikaaristikot -sivustoilta - kannattaa penkoa sivustoja, jos on pulaa hastavista ristikoista.
25. Eki9.7.2017 klo 08:09
Mantan valinta on viikonlopun numerossa.
26. ensio9.7.2017 klo 09:27
Tangomarkkinat päättyivät. Tehdäänpä vertaus musiikkimaailmaan...
Radiossa juuri ohjelma, jossa sanottiin moni yrittää tangolaulajaksi, muuta tangon laulamisella ei elä.
Siksi tangomarkkinoiden voittajat pitää laulaa myös iskelmiä

siis, kun tango(vaikea ristikko) laulajaksi pääsee, niin ei elä tangoa esittämällä, vaan on laulettava myös iskelmiä (helppo ristikko).
27. Tervetuloa Seinäjoelle!9.7.2017 klo 09:32
Tangomarkkinat jatkuvat tänäänkin. Paljon ohjelmaa!
28. Tapio9.7.2017 klo 10:36
Eiköhän aika moni laadi visaisia ristikoita sivutyönään, puoliammattilaisena, osa kokeena harrastajana, enemmän intohimosta kuin rahan perässä. Siinä mielessä monet laatijat ja ratkojat ovat lähellä toisiaan ja dialogi on paikallaan.
29. Tyhmä9.7.2017 klo 11:03
Tapio, onko pakko joka väliin tyrkätä ajatelmiasi!! Alkaa todella tympäistä näiden säikeiden lukeminen, kun jatkuvasti törmää yhteen nimimerkkiin! Kesäaamu pilalla! Onneksi HS-säikeet ovat puhtaat!
30. Kiikku9.7.2017 klo 21:43
Tähän ei muuta voi todeta, kuin että taidanpa tilata molemmat lehdet. Liittyä tietysti Sanaseppoihin, saadakseni jäsenjulkaisut. IS-kovikset, mannaa. Ikinä en oikeen koviksia olis yksin saanut ratkottua. Tahdon myöskin tukea asiaa. Saatte tilaajan lisää.
31. HM9.7.2017 klo 23:18
Olisihan se mukava, jos Sanaris saisi joskus luvan tehdä 2,5- tai 3-palloisen ristikon, josta voisi voittaa sen tonnin sellainen, joka on asialle enemmän omistautunut kuin se aamukahvilla täytttelijä. ;)
32. TU10.7.2017 klo 00:09
Mä en koskaan ole ajatellut voittoa, se veis nautinnon. Johtunee siitä, etten ole ratkaisija, joka osallistuisi kisoihin. Ei osaa tarpeeksi. Kovia koviksia olen ratkonut kimpassa ja saanut mahtavia ahaa-elämyksiä. IS vuoden vaikein, vaikeimmat ristikot, en saa ensimmäistäkään sanaa! Pitäisi taas saada ratkojatiimi kokoon. Puolison kanssa olemme aika hyvä tiimi, mutta ratkomme vaan laiturilla ihania Auliksia, joita vuoden mittaan kertyy.. Kolmisen HS menee saunasessiolla.
33. TU10.7.2017 klo 00:28
Mulle riittää kovis pitkäksi aikaa. Pähkin. Aika vikkelästi ratkon ristikot nykyään ja se on ikävää. Tykkään miettimisestä.
34. TU10.7.2017 klo 01:34
Se on laatu, joka vaikkapa Suomen Kuvalehdessä on niin upeaa, jopa helppo ristikko on aivan tyylikäs.
35. Pirjo10.7.2017 klo 13:23
Sanaseppo 4 numeroa vuodessa maksaa jäsenmaksun (21 e. Alle 18-vuotiailta ja väh. 65-vuotiaalta 17 e);
PuPe vsk (6 numeroa) 24 e; Iisakki (12 numeroa) 46 e. Tässä kohtalaisen mukava paketti vaikeampien ristikoiden etsijälle - tietysti lisääkin sopisi, mutta näilläkin pärjää. Yhteishinta siis alle 100 e vuodessa. Täytteeksi IS:n kolmosen kovis joka kolmas viikko. Kaikki muut paitsi IS tuodaan postiluukusta.
36. Rampe10.7.2017 klo 14:05
Paljon tyhmempäänkin olen satasen sijoittanut. Mutta IS-kovikset taidan silti ostaa, olivat ne kolmosia tai eivät.
37. Pr10.7.2017 klo 15:08
Omana kontribuutionani keskusteluun tuon seuraavan idean, jolla laatijat ehkä voisivat tehdä vaikeat tehtävät helpommin lähestyttäviksi harjaantumattomille, mutta oppimishaluisille ratkojille; tehtävän pohjan voisi sävyttää niin, että alkaen esim. vasemmasta yläreunasta pohja, samoin kuin vihjeetkin, tummenisivat asteittain kohti oikeaa alanurkkaa. Tämän voisi tietenkin mainita ihan suoraan ratkojille. Olisiko tässä sitten mitään järkeä, kysyy hemmo, joka ei eläessään ole laatinut edes ostoslistaa kauppareissulle?
38. Pr10.7.2017 klo 15:10
Tarkoitin, että vihjeet vaikeutuisivat pohjan tummuessa...
39. Tuomas L.10.7.2017 klo 15:26
Sanasepossa on muistaakseni sovellettu vähän tuontyyppistä ideaa; ristikossa oli sekä helppoja että vaikeampia vihjeitä, ja vaikeammat oli jotenkin rasteroimalla merkitty. En muista tarkemmin.
40. Pr10.7.2017 klo 15:30
Tuomas L, en tiennyt tuota. Ei kovin moni "pulliainen" ole varmaan Sanaseppoihin perehtynyt, en minäkään!
41. matts10.7.2017 klo 15:35
Sanasepoilla on n. 1000 jäsentä, ei siis kovin paljon kun vertaa ristikon ratkojiin Suomessa. Miten saisi useammat ratkojaharrastajat liittymään seppoihin?
42. TU10.7.2017 klo 18:21
Ovatko Sanaseppojen ja Pupen ristikot värillisiä, edes joiltakin osin? Tykkään visuaalisuudesta, vaikka tykkään kovasti myös Heinolan hahmoista.
43. Pr10.7.2017 klo 18:33
Kysymys on niin herkkä etten tänä hyperkorrektina aikana uskalla vasta kuin Pupen osalta, ja niinkin rajoittuneesti kuin että lehti on VÄRIKÄS, tiedä sitten värillisyydestä... Ja Heimolakin vielä...
44. TU10.7.2017 klo 19:20
Heidi Heinola, usein Pallosen kaveri. Mustavalkoinen, tykkään hänen naamavärkeistään, tyypeistä.
45. Tapio10.7.2017 klo 21:28
Sanaseppojen yksi lehti on nähtävillä netissä (jos ei ole poistettu) - ristikot ovat joko monivärisiä tai mustavalkoisia. Hyvän tuntuinen kooste.
46. Kakara11.7.2017 klo 07:23
Noh...mitään en tarkoittanut saivarteluksi enkä edes valitukseksi laatijoita kohtaan, missään nimessä en ketään halunnut loukata. Kunhan ihmettelin. Voin tietysti puhua vain omasta puolestani, mutta kyllä minä olisin valmis maksamaan enemmän, jos kokisin saavani rahoilleni vastinetta. Helpot ristikot eivät yksinkertaisesti sitä minulle anna.

Miksikö en osta Iisakkia muutaman ristikon tähden? Ostaisiko Eki pussin omenia, joista reilusti yli puolet näkee jo päällepäin mädiksi?

Ihan piruuttani laskin eilen lähikaupan ristikkolehtitarjonnan - 16 kpl helppoja lehtiä, joista ainakin kolme oli ilmestynyt jo huhtikuussa. Eipä noillakaan aina niin kova menekki näytä siis olevan.
47. Tapio11.7.2017 klo 07:47
37 liittyen: alueittain vaikeneva aika hyvä idea.

39 liittyen. Yksittäisen vihjeen noin voimakas merkkaus on minusta huono idea, koska vitsi on siinä, että koviksessakin on helpoja vihjeitä, mutta etukäteen ei voi tietää vihjeen vaikeutta, jolloin helppo vihje voi olla vaikea, koska ei oleta, että vihje on helppo. Sitaatit, kysymys ja huutomerkit kyllä myös usein merkkaavat erityisen ovelan vihjeen, joten merkkausta on olemassa. Ehkä satunnainen maininta olemassa olevista merkkauksista olisi paikallaan.
48. Tapio11.7.2017 klo 07:59
Piiliksiin on myös vaikea päästä sisälle, mutta niille opastusteksti. Ehkä PuPeen voisi vastaavan vaikka käärmeen yheyteen laittaa ja satunnaisesti viljellä opastektejä siellä täällä.
49. TU11.7.2017 klo 13:48
Ostin äsken Pupen kokeeksi. Ainakin K-kaupassa oli tarjolla. Äkkiseltään katsottuna näyttää oikein mukavalta!
50. eiju11.7.2017 klo 15:02
Minulle on tullut PuPe jo vuosikaudet. Suosittelen! Passelin ostan toisinaan.
Hyvä tietää, että Iisakissakin on haastavia.
Kirppujakin olen täytellyt. Olen joskus ostanut "Ristikko Joulun". Siitäpä tuli mieleeni...

Tässä on nyt puhuttu IS:n Koviksista ja Pehmiksistä. Voisiko niistä kerran pari vuodessa kasata kiinnostavat paketit, joihin molempiin lisättäisiin keskivaikeita sopivasti. "Viettelevä" kansi ja A3 koko. Ratkaisut löytäisi lehden lopusta.

Niin, palkinnot! Nehän ne näissä on se pääasia. NO EI TODELLAKAAN! Kolmisen kymmentä voittoa per lehti.
Jonkunmoinen "lähetä vastauskuponki ja osallistut" - kilpailu voisi olla kannustin ostaa Pehmis- tai Kovis-ristikkolehti.
(Harvoin tulee ostettua IS.)
51. Tapio11.7.2017 klo 16:14
Kun on vähän rimakauhua PuPe 4/2017 vaikeimpaan ryhtymisessä, ratkon Iisakin Albumia 2/2016. Aukeamaristikko on selkeä kovis, ehkä täyskolmonen, mutta suuri osa tähän mennessä ratkotuista on mielestäni n. 2 1/2 - minulle itselleni ainakin oikein kivoja ratkottavia. Täytyy funtsia kunnolla, mutta ei tarvitse olla superratkontavire kuten täyskolmosten kanssa eikä mene monia päiviä saman ristikon kanssa tapellessa.

Tosin on tässä vielä Alf Simberg ratkomatta - sen vaikeudesta moni on Iisakin ristikoissa varoittanut. Voihan sitä lehden lopussa olla tosi pahoja muitakin vielä, joten en voi kokonaisarvioita em. lehdestä tehdä vielä. Joka tapauksessa suosittelen Iisakin ristikoiden albumeja, jos ei halua Iisakin ristikoiden vuosikertaa tilata.
52. Vinoruutu12.7.2017 klo 09:52
Entäs tuo Veikeät vaikeat ristikot 2?
Oletteko testanneet? Ei lehtipisteessä, mutta tilattavissa.
https://www.anunristikot.net/
53. Lasse12.7.2017 klo 14:06
Minulla on ratkontahistoriaa useita vuosia,pääosin vaikeita ristikoita.Helpohkoja ja HS-ristikoita ratkon lähinnä treenatakseni nopeutta SM-kisoja ajatellen.PuPe on paras myynnissä olevista lehdistä,Iisakki ja IS:n kovis ovat hyviä.Sanaseppo on tietysti omaa luokkaansa.Aikoinaan Kirppu ja Karikko olivat hienoja.Sääli kun vaikeiden levikki on niin pientä,toisaalta fakta on se,että me vaikeiden ystävät olemme aika marginaalista porukkaa.Melko laajassa tuttavapiirissäni en tunne ketään muuta,joka ratkoisi vaikeita(no,yhden,mutta häneenkin tutustuin SM-kisoissa).Olen aina ostanut PuPen,nyt siirryn tilaajaksi kannattaakseni hienoa lehteä.
54. Tapio13.7.2017 klo 09:24
Koska minulla ei ole juurikaan kokemusta Sanaseppojen jäsenlehdestä, olisin kiinnostunut, mtä Lasse tarkoittaa kirjoittaessan "Sanaseppo on omaa luokkaansa". Ovatko normaalit ristikot jotenkin erilaisia ja erityisen vaikeita vai ovatko erityistehtävät erityisen vaikeita?
55. isoäiti13.7.2017 klo 11:45
Koviksista kaipaan IS:ssa aikoinaan olleita "alkuvuoden ja loppuvuoden vaikein"-ristikoita. Tosin joulut ja juhannukset tuppasivat menemään ratkomisessa, mutta tiimityöhön ne sopivat hyvin. Mihin nämä erikoisuudet ovat hävinneet?
56. Eki13.7.2017 klo 12:20
Nimimerkille isoäiti. Erilaisia vaikeita tuli niin paljon (kerran viikossa!), että tuntui turhalta yrittää noihin enää jotain erityisen vaikeaa. Nähdäänhän täälläkin kommenteissa, että joskus kolmonen on 2½ ja joskus 2½ on tosi paha.
57. Tapio13.7.2017 klo 14:48
Vinoruudulle. Muutaman Anun vaikean olen ratkonut vuonna 2024. Olivat melko pieniä ristikoita ja melko heppoja, joten jos eivät ole vaikeutuneet, niistä ei ole koviksiksi.
58. Lasse13.7.2017 klo 20:04
Tapiolle.Sanasepossa on minulle kaikista haastavimmat tehtävät.Ihastuin aikoinaan siihen hienoon kikkailuun(esim.monta kirjainta samassa ruudussa,numeroita yms.).Oivaltavuus on minulle tärkeintä ristikoissa,ei niinkään googlettaminen.Ja kun on kyseessä jäsenlehti,toivoisin tietenkin laatijoilta enemmän uusia innovaatioita...Ensimmäiset huippuhetket koin aikoinaan Aulis Lehdolta,80-luvulla.Sen jälkeen tulivat nämä uudistajat,jotka onneksi jaksavat vielä pusertaa.
59. Tapio13.7.2017 klo 20:33
Kiitos Lasselle. Säikeessä "9327. Kovisvihjeitä ratkojalle" nimimerkki "Matti" ( http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9327#9 96657 ) mainitsi juuri tuon tapaisista - hän taisi löytää ne nimen omaisesti Sanaseppojen jäsenlehdestä. Vaikuttaa siten kiinnostavalta lehdeltä ja saattaisin ehkä ryhtyä jossakin vaiheessa jäseneksi (kun nyt tulee ensin ratkottua olemassa olevat Iisakit + eräitä muita ristikoita).
60. Lasse13.7.2017 klo 20:37
Suosittelen.
61. tiipii13.7.2017 klo 23:37
Laiteteen tähän vielä, että Joutsen-Ristikoissa löytyy lähtökohtaisesti myös haasteellisia tehtäviä. Kannattaa tutustua, jos ihan perushelppoihin haluaa vaihtelua. Ainakin minulle on annettu ohjeistus, että joukossa saa olla jokunen haasteellisempi tehtävä ja kikkailevampikin vihjeytystyyli on sallittua. Ei mitään Iisakki tai Pupe visaisuutta, mutta vaihtelua (toivottavasti) kumminkin ihan peruskauraan.

Laitetaan nyt vielä linkkikin tuohon perään, jos jonkun kiinnostus heräsi tai tutustua haluaa.

http://kolmiokirja.fi/tuote/joutsen-ristikot/
62. Tapio14.7.2017 klo 12:31
Kommentissa 48 kirjoitin konkreettisesta ehdotuksesta koviksiin liittyen. Siihen sen verran, että ehkä riittäisi vain muutaman sanan kera jokunen linkki www-sivuihin, joissa opastetaan kovisten ratkontaa (linkki artikkeliin, johonkin ristikon anatomia sivuun).

Toinen konkreettinen ehdotus nousi siitä, että ratkoin vähän aika sitten Parkkisen piilosanaan, jossa oikea alakulma oli helppo. Jotta piiliksiin voisi päästä sisälle, piilis voisi vaikeutua vinolinjana, esim. vasen yläkulma - oikea alakulma -linjalla. Vaikeutumislinjan voisi jotenkin merkitä. Näin olisi ehkä helppo päästä sisään, mutta loppuun asti tehtävää voisi vaikeuttaa mielin määrin.
63. happonen18.7.2017 klo 20:03
Minua kyllä kiinnostaisi joku sellainen konsepti, jossa voisi hankkia yksittäisiä ristikoita pdf-muodossa (tulostettavaksi) verkosta. Tyyliin "kokoa oma PuPesi", tarjolla voisi olla uuden paperilehden tehtäviä, jotain vanhoja klassikoita ja vain verkossa tarjolla olevia erikoisuuksia. Jonkun perus-verkkokaupan luulisi pyörivän aika vähäisillä kuluilla?

Ratkon tätä nykyä jokaisen PuPe:n, Passelin, Iisakin ja Sanasepon + useimmat IS kovikset - näihin kyllä menee niin paljon aikaa, että en ratkomisen volyymiä en pysty kasvattamaan. Sen sijaan kasaisin mielelläni itse vähän erilaisen paketin: jättäisin esim. Passelin helpoimmat + Iisakin inhokkilaatijani pois ja ottaisin tilalle hieman "kovempaa kamaa" jos sitä vaan olisi enemmän tarjolla.

Itse ainakin olisin valmis käyttämään ristikoihin kk-tasolla enemmän rahaa kuin mitä esim. tuo ym. lehtisetti kustantaa. Kyllä ratkonta vaan on kovin halpaa verrattuna moneen muuhun harrastukseen, miettikää vaikka kuntosalia, matkailua, jotain keräilyä yms - siis suhteessa "elämyksellisiin tunteihin" per käytetty euro. Taitaa uimahallissa käyntikin maksaa monessa paikassa viitisen euroa - sillä hinnalla saa jo ristikkolehden, joka tuo kyllä iloa pidemmäksi aikaa kuin max parin tunnin allas- & saunasetti.
64. eiju21.7.2017 klo 15:49
KIITOS vinkistä ja linkistä
65. eiju21.7.2017 klo 16:32
KIITOS vinkistä ja linkistä.
Tilasin vuodeksi määräaikaisena.
Saa nähä ny si, kuis mujan käy. Tykästynkö vaiko enkö?

Eivät tosissaan ole hinnalla pilattuja mitkään ristikko-/krypto-, sudoku- ym. vastaavat lehdet moneen muuhun harrastukseen verrattuna, ( viittaus: 63. happonen).


PiSt.
Nyt vasta ÄLYSIN, ettei pidä laittaa hymiöitä näihin säikeisiin. Toivottavasti tästä (älynväläyksestäni?) lohdutuksen saavat monet esim. PuPe:n kanssa fudeeraavat - äly ei ole tärkeintä, vaan kova puurtaminen ajan kera! OIH, ne ahaa-elämykset!
Pari SYDÄNTÄ vinkistä ja linkistä (hymy-hymiö!).

**************

Lainaus: 61. tiipii 13.7.2017 klo 23:37
Laiteteen tähän vielä, että Joutsen-Ristikoissa löytyy lähtökohtaisesti myös haasteellisia tehtäviä. Kannattaa tutustua, jos ihan perushelppoihin haluaa vaihtelua. Ainakin minulle on annettu ohjeistus, että joukossa saa olla jokunen haasteellisempi tehtävä ja kikkailevampikin vihjeytystyyli on sallittua. Ei mitään Iisakki tai Pupe visaisuutta, mutta vaihtelua (toivottavasti) kumminkin ihan peruskauraan. Laitetaan nyt vielä linkkikin tuohon perään, jos jonkun kiinnostus heräsi tai tutustua haluaa.http://kolmiokirja.fi/tuote/joutsen-ristiko t/
66. Tapio4.8.2017 klo 15:21
Kaksi kertaa vuodessa ilmestyvä Iisakin ristikoiden albumi (30 tehtävää) on varsin hyvä ristikkolehti, jossa on koviksiakin. Oli oikein tyytyväinen lehteen ja suosittelen.

Sen sijaan petyin Iisakin klassikot Osa 3:een (91 ristikkoa). Mielestäni lähes puolet tehtävistä oli helppoja ja alle 20 kaksi koviskategoriaan luokiteltavaa tehtävää (kaksi oli kunnolla haastavaa). Katson, että Iisakin ristikon klassikoita ei kovisintoilijan ehkä kannata ostaa, sillä sen verran vähän siinä on haastavia tehtäviä.
67. Tapio29.9.2017 klo 18:29
Melko edullisesti saa kasattua ristikkoarkiston IS Extra digitilauksella. Pr kertoi, että vuodesta 2013 lähtien mukana koviksia sisältävä viikonloppuliite. Jos intoa piisaa 10€ saa laadukkaan kokoelman. Melko halvalla pääsee SK:n kanssa, jossa pitää ostaa vähintään 3 kk digilehdet eli hinnaksi muodostuu vähintään 30€.
68. Riitta19.4.2021 klo 12:02
Miksi ei sanaristi-ristikkoa julkaista omana lehtenään? Tv-lehden iloni oli viikottainen sanaristi-tehtävä. Nyt sekin on vaihdettu kryptoon, mikä on mielestäni liian helppo.
69. Eki19.4.2021 klo 13:18
Ei sitä vaihdettu kryptoon vaan sieltä lähti vähiten suosituksi käsitetty tehtäväsivu pois. Tuo kertoo myös sen, että lehteä ei välttämättä myytäisi tarpeeksi. Rautakirja ei myös välttämättä edes ottaisi sitä valikoimiinsa. Sanaristi-lehti kyllä ilmestyi pari vuotta sitten hetken, mutta osasyy menestymättömyyteen saattoi olla myös laatu.
70. Anne10.5.2021 klo 18:09
Suuri osa ristikkolehdistä on näitä helppoja joita ei edes viitsi alkaa täyttämään. Vuosikymmeniä ristikkoja täyttäneenä toivoisin lehteä missä helppoja ei olisi ollenkaan, koska niissä ei ole haastetta. Toivoisin monipuolisia tehtäviä joissa joutuu hieman vaivaamaan älynystyröitä, eikös se estä dementoitumistakin?
71. Marita11.5.2021 klo 13:01
Lainaus: 70. Anne 10.5.2021 klo 18:09
Suuri osa ristikkolehdistä on näitä helppoja joita ei edes viitsi alkaa täyttämään. Vuosikymmeniä ristikkoja täyttäneenä toivoisin lehteä missä helppoja ei olisi ollenkaan, koska niissä ei ole haastetta. Toivoisin monipuolisia tehtäviä joissa joutuu hieman vaivaamaan älynystyröitä, eikös se estä dementoitumistakin?

Siitä sitten ostamaan Iisakin ristikot tai Punainen Pelikaani. Eivät ole läpikirjoitettavia. Haastetta piisaa vaikka muutama helppokin löytyy.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *