KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 4.-6.11.2022

11054. IS viikonloppu 4.-6.11.2022

Matias-Myyrä4.11.2022 klo 11:30
Koviksena Pitkälän kolmonen, piilis Ekiltä ja jättiristikko Kimmo Sillankorvalta.
2. Ylläpito4.11.2022 klo 11:57
Kiitos Matias!
3. K4.11.2022 klo 13:06
Nyt ei ole minulla asiaa ärrälle, Pitkälään eivät minun kyvyt riitä!!!!
4. Joutilas4.11.2022 klo 20:03
Lyhyestä virsi kaunis; hyvä ja haastava. Kiitos ja kumarrus!
5. Joutilas5.11.2022 klo 14:30
Jatketaan vähän tuota edellistä kommenttiani. Ristikon sisään "murtautumisessa" oli melkoisia haasteita, mutta sinne päästyäni ratkonta eteni aika sujuvasti muuten, mutta lounaiskulma kangerteli ja takkusi pitkään.
Pitkälä osaa käyttää tässä, kuten monissa muissakin ristikoissaan, laajalla skaalalla aakkosia. Pidän siitä. Lukuisia hauskoja vihjeitä. Vastauksia turha hakea Ratkojista, tai muista lähteistä. Nostetaan nyt esiin vaikkapa "LINTU UIVINA!"
6. anna h5.11.2022 klo 14:48
Kyllä suitsutan kiitosta tästä haasteellisesta ristikosta, oli ilo kun sai aivonystyrötä hieroa kunnolla, mutta valmista tuli, eikä jäänyt kysymysmrrkkejä. Kunpa Tonin tuotantoa näkisi useamminkin.
7. Tarja5.11.2022 klo 15:32
Olen ennenkin napissut siitä, että kommenteissa ei olisi syytä paljastella, miten aakkosia on käytetty tai jätetty käyttämättä, koska jokaisella on oikeus tehdä havaintonsa itsenäisesti ja nauttia niistä siten. Onneksi tälläkin kertaa olin oman ristikkoni ratkonut ennen kommenttien lukemista. Hyvä ohje itsenäistä työskentelyä arvostavalle onkin, että ei pidä lukea säiettä ennen omaa ratkontaa, jos haluaa olla saamatta tietoja ristikon sisällöstä. Pitkälälle kiitokset loistavasta laadintatyöstä.
8. Justiina5.11.2022 klo 16:39
3. K, tovin olen miettinyt enkä sanaakaan ole keksinyt :(
9. kaplas5.11.2022 klo 17:54
Juuri PuPe-Pitkälän ratkoneena väittäisin hänen laatimuksensa olevan monelle tyylilajiin tutustumattomalle lähes ylivoimaisia.
Kun tyyli tulee tutuksi, alkaa homma sujua.
Minulla ainakin ratkonta etenee vieläkin kuin täi tervassa. Sinniä vaatii ja aikaa...
N. 4 ratkottuna.
10. PM5.11.2022 klo 19:37
Kovis nyt lähes ratkottuna, muutama kirjain vielä haussa ylävasemmalla, mutta kirjaimet 1-9 ja niiden alueet jo siis ratkottuina. Mainioista vihjeistä Joutilas (5) toi jo esiin yhden, muitakin on kuten ´ajaton hengetön´, ´maa ilman hiiltä´ ja ´5. ja 6. toisinpäin jax´! Niistä vastaussanan löytyessä ja monista muistakin sommitelmista sai nautiskella!
11. Joutilas5.11.2022 klo 20:01
7. Tarja, jokainen laatija ja ratkoja varmasti tuntee ja tietää kaikki aakkoset ja varmasti ymmärtää, että ne kaikki on ihan vapaasti käytettävissä sekä laadinnassa, että ratkonnassa. Jos minä totean ja kehun Pitkälän kykyä käyttää aakkostoa laajasti, mitenkään yksilöimättä mitään kirjaimia, tai edes mitenkään vihjaamatta mihinkään suuntaan, niin miten ihmeessä tämän voi lukea helpotukseksi vihjeisiin? Ei se minua ainakaan auttaisi millään tavalla. Tai sitten minä en vaan jummarra. Kaikella ystävyydellä. ;)
12. Kuju5.11.2022 klo 21:08
Niin puolet tämän päivän session jälkeen täynnä koviksesta. Huomenna jatketaan. Hyvin vaikea päästä liikkeelle Hiiletön maa oli helpoin aloitus.
13. Tuomas L.6.11.2022 klo 11:20
Nyt pisti Toni kyllä entisen Suomen mestarinkin lujille; kaakkoisnurkka meinasi jäädä täällä ratkeamatta kokonaan. Näin siitäkin huolimatta, että kirjoitin sinne koko ristikon ensimmäisen sanan, vihjeestä RUOHOILLA OTTAMATTOMIA. Vasta kun valkeni, että eräs sana tulikin ristikkoon eri kirjoitusasussa, palaset napsahtivat paikalleen. Moneen muuhunkin kohtaan eri puolilla tehtävää minulla oli ensin väärä ehdotus. AUTOLIITTOALOKE-vihjeen tajusin vasta tänä aamuna.

Hienon tehtävän oli Toni taas kerran tehnyt, ainakin yhden uuden sanankin taisin oppia.
14. Jaska6.11.2022 klo 13:34
Pitkälän koviksiin pitkältä ajalta perehtyneille Joutilaan aakkosvinkkailu ei ole mitään uutta. Toisin saattaa olla ainakin ensikertalaisille ratkojille. Ottaen huomioon ristikon ekstravaikeuden en pidä mahdollista helpotusta tuomittavana.

Pahisrajani neljä tuntia ylityttyä sallin itselleni lähimmäisavun anonnan. Lähimmäinen hoksasi kohta virheen, ja muutamat puuttuvat sanat loksahtivat sitten helposti kohdalleen. Pitkälä ei siis tällä kertaa onnistunut pysyttelemään minun kykyni raameissa, mistä pahasta saa tyytyä ysiin.
15. Tarja6.11.2022 klo 13:44
En minäkään tuomitse helpotusta niille, jotka sitä haluavat. Mutta on meitäkin, jotka haluavat itse oivaltaa, minkä tyyppisiä sanoja ristikko sisältää ja nauttia siitä oivalluksesta ilman toisten vihjailuja. Joten siksi meidän omista oivalluksistamme nauttivien ei kannata säiettä lukea ennen kuin on oma ratkonta valmis.
16. iso S6.11.2022 klo 14:02
Tarja on siinä aivan oikeassa, että hämmästyttävän pieni ja mitättömältä tuntuva tuuppaus saatta auttaa ratkonnassa. Ei kaikkia, mutta joitakin, ja eri asiat eri ihmisiä.

Valitettavasti meitä on moneen junaan ja eri mieltä olevat eivät välttämättä ymmärrä toisin ajattelevien perusteluita. Tämä "kumma kun jotkut ovat niin ahneita muutaman kympin perään että eivät halua auttaa" on yksi näitä ikuisuusaiheita.
17. Juha N7.11.2022 klo 00:03
Nämä Tonin kovikset ovat aina yhtä uniikkeja assosiaatiokyvyn haasteita, iso kiitos. Kopio odottaa uutta ratkontarupeamaa joskus tulevaisuudessa.
18. kaplas7.11.2022 klo 07:20
Näin on!
19. isoäiti7.11.2022 klo 11:14
Myönnän avoimesti käyttäneeni dopingia ratkonnassa, pari viimeistä sanaa ratkesi vävyn avustuksella. Hieno sanasto jälleen kerran. Kiitos tekijälle tehokkaasta aivojumpasta!
20. kaplas7.11.2022 klo 11:29
isoäiti, onnittelut!
21. isoäiti7.11.2022 klo 11:39
Kiitos, kaplas! Alkavat käydä kalliiksi nämä Pitkälän ristikot, kampaaja saa panna tuplavärit harmaantuneisiin hiuksiini seuraavalla kerralla. Miten tämän ratkonta sinulla sujuu?
22. kaplas7.11.2022 klo 11:46
Minulla on kopio pöytälaatikossa. En ole vielä aloittanut. Yleensä en IS-ristikoita tee.
PuPe 6:stä Pitkälän siis tein ja olen siitä hyvillä mielin!
23. Pike8.11.2022 klo 15:27
Kiitokset laatija Pitkälälle upeista vihjeistä, mm. "tästä puu ei enää kasva, tämän juomaeläimen, 5. ja 6. toisinpäin jax, lintu uivina, kytätyttää" ym. Tällaisia pitää vaativien ristikoitten olla. Toivoisin lisää samantasoisia!
24. Hidas Käsi10.11.2022 klo 10:03
Olenko ainoa joka huomasi, että höyryristikosta puuttuu kaksi vihjettä: pystysuoraan numerot 30 ja 31? No, ei haitannut, keksin niihin ymmärrettävät ratkaisusanat kyllä. Pitkälä odottaa vielä, saas nähdä josko saan siihen sanaakaan.
25. Ritu11.11.2022 klo 09:13
Täällä on kommentoitu, että pienistäkin asioista kommenteissa joku voi saada vinkin ratkontaansa. Olen samaa mieltä. Mutta omalla kohdallani olen kokenut ongelmaksi sen, että kun luen kommenteista, että kyseessä on äärimmäisen vaikea ristikko monille, niin minulle iskee rimakauhu. Tai ainakin se lisää sitä rimakauhua.
Alkuviikon vapaapäivinä ratkoinkin helpompia ristikoita, kun olin mielessäni jo luovuttanut, etten kai minä niin vaikeaa pysty ratkomaan.
Eilen kuitenkin tartuin siihen ja nyt on oikea yläkulma ratkottuna! Tuli valtava helpotuksen tunne, kuin olisi pudottanut tuon ylipääsemättömän vaikeuden taakan harteilta.
Nyt on kiva jatkaa ratkontaa, tulipa valmista tai ei. Siksi suosittelen muillekin, jotka luovuttivat jo ennen kuin aloittivatkaan, että kokeilkaa. Ihmeitä tapahtuu. Sen olen huomannut omalla kohdallani.
Parasta olisi oppia lukemaan ristikkoa koskeva säie vasta ratkonnan jälkeen, mutta ei siitä aina onnistu pitämään näppejään erossa.
26. Kuju11.11.2022 klo 10:38
Niin Ritu, kyllä nämä kovikset yleensä ovat vaikeustasoltaan sellaisia, että liki jokainen ratkoja joutuu turvautumaan jonkinlaiseen lunttaamiseen, olkoonpa se sitten googlailua tai epämääräisiä vihjailuja tältä alustalta tai mitä tahansa muuta. Eri asia on sitten jos täällä aletaan suoraan luetella ratkaisuja, kuten vaikkapa Suomi24 palstan ristikkokeskusteluketjuissa on joskus tapahtunut.
27. Funny11.11.2022 klo 11:27
Tosi ratkoja ei turvaudu minkäänlaiseen lunttaamiseen. Kyllä tämmöiset ilman googlailuja on mahdollista selvittää.
28. Jaska11.11.2022 klo 11:44
Älä yleistä.
29. Funny11.11.2022 klo 16:43
Yleistämistä on se, jos ei jotain sanaa tiedä ja ajattelee, etteivät sitä silloin muutkaan voi tietää. Ja tietty laatijankin on täytynyt se googlata.
30. Tarja11.11.2022 klo 17:12
Kyllä on melkoinen yleistietäjä, jos kaikki maailman muusikot, kirjailijat, näyttelijät, nobelistit, rahayksiköt, kaupungit, kaupunginosat, kylät, saaret, joet, vuoret, vaakunat, alkuaineet, automerkit, firmat, murresanat, urbaanit sanat, jne, jne, googlaamatta tietää. Minusta tiedonetsintä ei ole lunttaamista. Ratkojat-sivuston käyttö sitä ehkä on.
31. Funny11.11.2022 klo 17:33
Juu, tiedonetsintähän on sivistävää, mutta nyt ei ollutkaan kyse Hesarin ristikoista, vaan Iltiksen koviksista. Näissä ei Googlesta ole paljonkaan hyötyä. Eikä tuoretta apua löydy Ratkojat-sivustoltakaan, sen avustajat eivät ilmeisesti osaa näitä ratkoa.
32. Ritu13.11.2022 klo 20:45
Pääsin tänään jatkamaan tätä kovista. Vasemmassa yläkulmassa ja oikeassa alakulmassa vielä jokunen ruutu tyhjänä. Mutta muutoin ristikko ratkennut hienoine vihjeineen sana sanalta. Välillä olin niin keskittynyt ja uppoutunut pitkiä aikoja ristikkoon, että ympäriltä olisi saanut vaikka seinät purkaa niin tokkopa olisin huomannut.
Se on ihan parasta näissä taitavasti laaditussa koviksissa. Ne vievät jonnekin näkymättömään ja ah niin viihtyisään olotilaan. Sellaiseen ristikkohypnoosiin.
Pitkällä osannut laatia haastavan ja viihdyttävän ristikon, jonka ratkeaminen vaatii vain aivotyötä. Ainakaan minun ei ole vielä tarvinnut googletella.
NYRKKEILYVALMENTAJAN SUUSTA? ja ***** TAKIAAN NÄYTTELYYN olivat minusta hauskasti rakennettuja vihjeitä.
33. Ritu13.11.2022 klo 20:51
Pitkälän nimeen oli näköjään lipsahtanut yksi ällä liikaa. Ällän kovis ja monen ällän laatija!
34. Pike14.11.2022 klo 20:02
Tarja (7) olen täysin samaa mieltä noista vihjailuista!
35. Wattoo22.11.2022 klo 21:01
Valaisisiko joku vihjeen 'hedelmällä ensimmäinen' ratkaisua. Minulla tuli siihen 'erhe', ehkä myös kirjaimellisesti...
36. Tuomas L.22.11.2022 klo 21:36
Raamatun mukaan ihmiskunnan ensimmäinen erhe tehtiin hedelmää syömällä.
37. iso S23.11.2022 klo 10:12
Tarkempi vihje olisi ollut "epähedelmällä ensimmäinen". Kasvitieteellisesti omena on pohjushedelmä (epähedelmä), koska pääosa "hedelmästä" on muodostunut kukkapohjuksesta eikä emin sikiäimestä.

[Tulee miellen muinainen amerikkalainen pakina tai muu huumorijuttu, jossa talk-shown äärioikeistolainen juontaja näkee kommunisteja joka nurkan takana. Haastateltava erehtyy sanomaan ("minä olen täysin antikommunisti, mutta..." jolloin juontaja karjaisee "sama se millainen kommunisti olet, meillä on kansio sinusta!"]
38. Jiikoo23.11.2022 klo 10:50
Tuostapa tulee mieleeni, ettei taida olla täyttä miesmuistiakaan siitä, kun kaupallinen S-ryhmä lanseerasi (varsin lyhytaikaiseksi muodostuneen) logon, jota kansa kaksimielisen sattuvasti kutsui ”epäkeskoksi”.

https://aijaa.com/Q62Gzi

Logoillahan on yleisemminkin ollut tapana uudistua aika ajoin, tässä tapauksessa tähän malliin:

https://aijaa.com/KiMHWn

Niin Keskon kuin ”Epäkeskonkin” hevi-osastoilla myydään hedelmien joukossa epäilemättä epähedelmiäkin.
39. Jiikoo23.11.2022 klo 11:02
Tulkoon sanotuksi vielä, että edellä kirjoittamassanikin on epätarkkuus. Logohan on tarkalleen ottaen yrityksen tai tuotteen nimen tietty tarkoin määrätty graafinen esitystapa ja eroaa liikemerkistä siinä, että liikemerkki kattaa logon lisäksi myös kuvallisen symbolin. Tarkalleen ottaen olisi pitänyt puhua liikemerkin kuvallisesta symbolista eikä logosta. Käytännöllä on tapana lipsua tästä.
40. Jaska23.11.2022 klo 11:23
Hedelmä aiheutti heti assosiaation syntiinlankeemukseen tehden vihjeestä liian helpon kovikseen. Parempi olisi ollut HAUKATEN EKA. Tosin voidaan spekuloida, oliko pelkkä haukkaus erhe. Aatami olisi voinut tulla katumapäälle ja sylkäistä haukkapalan ulos. Vasta sen nieleminen toteutti syömiskiellon rikkomisen. Täten täsmävihje olisi ollut NIELLEN EKA.
41. Ritu23.11.2022 klo 11:26
Tuo iso S:n kommentti herätti ajatuksen , että onkos se selvillä, että oliko ensimmäisessä syntiinlankeemuksessa kyseessä omena? Kukapa tietää, vaikka Eeva olisikin tarjonnut Aatamille jonkun muun hedelmän, vaikkapa viikunan tai viinirypäleitä.
42. Tuomas L.23.11.2022 klo 12:03
Raamatun mukaan kyseessä oli hyvän ja pahan tiedon puun hedelmä. Omena on aikojen saatossa syntynyt tulkinta asiasta.
43. Jiikoo23.11.2022 klo 14:19
Noita viikunoitakin oli Eedenissä ainakin siitä päätellen, että saman kertomuksen mukaan nuo ekat (ristikoissa nähty nimitys) pukeutuivat ensi hätään viikunanlehtiin tajuttuaan hyvän ja pahan tiedon puun hedelmästä haukkaamisen seurauksena olevansa ihan nakusillaan. H&M ja vastaavat eivät olleet vielä avanneet oviaan, nettikaupoista puhumattakaan.

Cranach, Brueghel, Rubens ja keitä heitä lieneekään ovat saaneet maalauksillaan meidät uskomaan, että kielletty hedelmä muistutti ulkoisesti enemmän omenaa kuin viikunaa tai viinirypälettä. Ehkäpä heillä on ollut tutkimustietoa asiasta...
44. Eikka23.11.2022 klo 14:41
Lainaus: 41. Ritu 23.11.2022 klo 11:26
Tuo iso S:n kommentti herätti ajatuksen , että onkos se selvillä, että oliko ensimmäisessä syntiinlankeemuksessa kyseessä omena? Kukapa tietää, vaikka Eeva olisikin tarjonnut Aatamille jonkun muun hedelmän, vaikkapa viikunan tai viinirypäleitä.

Ent. Lapin läänin maaherra ja oikeusministeri nimesi sen aprikoosiksi, ihan pokkana.
45. Jiikoo23.11.2022 klo 21:41
Kauppalehti Optio näkyy aika äskettäin aprikoineen tätäkin dilemmaa. Tulos:

”Vanhassa testamentissa hedelmä nimetään ”periksi”, joka voi tarkoittaa viikunaa, greippiä, granaattiomenaa tai aprikoosia.”

tinyurl.com/4bwr4d5e

[Syntiinlankeemuksiin ja kiellettyihin etelänhetelmiin en osaa itse ottaa isommin kantaa. Tässä iässä minulla ei taida olla enää juuri muita paheita kuin omenahyve.

Omalla etupihallani vuosikymmeniä kasvanut raihnainen mutta tyvipäästään järeä Valkea kuulas teki väliin komeita satoja, väliin ei juuri mitään. Kuusi vuotta sitten se sai poistotuomion. Ensi vaiheessa katkaisin rungon jostakin yli metrin korkeudelta. Pitkäksi jääneen kannon katkaisemiseen juuresta ei minulla sattunut olemaan moottorisahaa käytettävissäni ja turvauduin kirveeseen jyrsien tyveä ohueksi majavan oppien mukaan. Kun sitten runttasin tuon tyvipätkän voimalla katkipoikki, kosti se pahoinpitelyn rysähtämällä rajusti ukkovarpaalleni, jonka alla oli peräänantamaton betonikiveys. Tuosta synnistäni oli seurauksena tuskallinen, hitaasti paraneva luunmurtuma. Tiedäpä sitten, oliko puun antama opetus hyvää vai pahaa tietoa.]
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *