KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 3.-5.4.2021

9635. IS Viikonloppu 3.-5.4.2021

Ylläpito2.4.2021 klo 17:56
Kovis kakspuolonen Vuokila/Lavonius. Teemulta teema Pehmiksessä.
2. Joutilas3.4.2021 klo 12:28
Vuodet eivät ole veljeksiä, eivätkä kaikkien ristikot aukene kaikille samalla tavalla. Viime viikon Vaalamon kolmonen oli minulle 2½:kas. Tämän viikon Vuokilan 2½:kas oli minulle sitten täysi kolmonen. Erittäin haastava oli etenkin oikea puolisko ja siinä eniten työllisti alaosa. Sivistäväkin tämä oli, sillä opin taas pari uutta asiaa/sanaa. Pitkiä sanoja oli taitavasti sisällytetty ristikkoon. Ulkoasu selkeä. Kiitokset tekijöille!
3. Ylläpito3.4.2021 klo 12:38
Hyvä, että sinäkin saat kaikkia tasoja, vaikkakin väärässä järjestyksessä.
4. Kaapo3.4.2021 klo 17:37
Kohtalaisen vaikealta tämä minustakin tuntuu.

ERI MIEHIÄ PEILISSÄ
Siinä on Ekillä peiliin katsomisen paikka.
5. Rampe3.4.2021 klo 20:15
Kaapo, ihan ok vihje ja ratkaisu siihen tulee jos sinulla on risteävät oikein.
Oikeassa yläkulmassa minulla on pari risteävää sanaa auki, johtunee yleissivistykseni aukoista.
Muuten mielestäni ristikko on vaikeustasoltaan kakspuolonen .
6. poika4.4.2021 klo 04:00
sopiva kakspuolonen, helpohkosti täyttyi ja kaikki muut kohdat ymmärsin paitsi RATON OTON HYLÄNNYT
7. iso S4.4.2021 klo 08:00
Ristikkoa näkemättä veikkaan että hylätyssä on neljä kirjainta. Ei aukea Ivalossa (tämä on fakta, ei loukkaus!)
8. PM4.4.2021 klo 08:23
Jäi kovis eilen hieman kesken, mutta aamunraikkain aivoituksin ratkoin loppuun. Jäljellä oli noin runsas neljännes, oikeassa reunassa pääosin, ja siinä jouduin turvautumaan myös tietolähteisiin.
Laatijan useat pitkät sanat lisäsivät vaikeusastetta. Tämän useita uusia sanoja ja aiemmin esiintyneiden kertaustakin sopivasti tarjonneen tehtävän viimeisenä ratkesi alakulma oikealla. On sellainen tunne, että löysin vihjeiden ja vastaussanojen väliset yhteydet.
9. Tuulitukka4.4.2021 klo 09:23
Minne lienee kadonnut äskeinen tänne kirjoittamani hengen tuotos! Ilmoitin vain hyvän mieleni Pääsiäisen jättiristikosta, joka oli minulle sopivan haastava ja kuitenkin oikein palkitseva. Kiitos Juha Leinonen.
10. Ylläpito4.4.2021 klo 09:57
Ainakaan emme ole mitään tänään vielä poistaneet.
11. Jaska4.4.2021 klo 10:15
Harvoin tulee 2½-arviomerkintöisessä turvauduttua lähteisiin. Nyt niin käytyä määritän koviksen ratkaisuajankin perusteella kolmoseksi. Kunto kateissa, tuskin palajaa, vaikka kuinka halajaa.

Vokabulaarisesti ristikko on korkeinta luokkaa, eikä se knoppologisestikaan yhtä poikkeusta lukuun ottamatta moitittava ole. Ekin ei silti tarvitse katsoa peiliin. Muistaakseni hänen niin kuin varmaan Rampenkin fasadi on symmetrinen. Ratkaisusana ei ole.
12. Pike4.4.2021 klo 10:16
Lähti avautumaan oikeasta alakulmasta. Oli ihan sopivasti vaikeusastetta. Kiitos laatijalle, pidin tästä!
13. Kaapo4.4.2021 klo 10:25
Rampe, minä ihan peilistä katsoin. Katso sinäkin.
14. Joutilas4.4.2021 klo 10:55
Taitaapi Kaapolla olla ketun häntä kainalossa; kyllä hän varmasti tietää, että peilillä ristikoissa on vertauskuvallinen, ei sanatarkka, merkitys.
15. Jaska4.4.2021 klo 11:30
Siis vertauskuvallisesti eri mies peilissä, seli seli. Tarjolla oli myös faktinen vaihtoehto, mutta laatija ei hennonnut luopua tutusta näppärästä pystyknopista.
16. Jaska4.4.2021 klo 11:35
Korjaan, eri miehiä.
17. eol4.4.2021 klo 12:26
Kuten Kaapo, minäkään en käyttäisi tuossa vihjeessä sanaa "peilissä", vaan säästäisin sen Jaskan kuvaamaan tapaukseen (johon siis päästäisiin, jos ratkaisusana olisi piirun verran erilainen).

iso S löysi sekä sananpituuden että itse sanankin.

Ristikko on mainio esimerkki siitä, mikä mielestäni on sopiva 2,5-tason yläraja.
18. Kuju4.4.2021 klo 20:45
Pakerrellen tuli täyteen vihdoin. Ehkä tämä kuitenkin oli kaksipuolikas, kun sain sen täyteen. Kolmoset tuppaavat yleensä jäämään vajaiksi. Mutta kyllä tähän kahden päivän aikana kahdeksasisen tuntia meni.
19. Maikku5.4.2021 klo 15:05
Faktinen vaihtoehto, fasadi, vokabulaarisesti, knoppologisesti, triviaalien minimoiminen, anagramointi, nihiloiduksi ym. Hienoja sanontoja näillä palstoilla, mutta minun oli pakko tarkistaa vanhasta sivistyssanakirjasta kun koulutus ei riittänyt noita kaikkia tajuamaan. Yhtä en sieltä löytänyt joten se lienee nykytuotantoa.
Mutta ristikko on täynnä, joten kahtakymppiä oottelemaan.
20. Ylläpito5.4.2021 klo 15:09
Voittona satanen.
21. Elva5.4.2021 klo 15:34
Koko päivä tähän meni, mutta täyteen tuli. Ainoastaan vasen alakulma sujui vauhdilla. Muu oli hidasta pakertamista. Mutta niinhän kai kuuluukin olla. Vihjeitys oli kekseliästä mutta silti keksittävissä.

Sekä oikeassa yläkulmassa että oikealla alhaalla kuvan vieressä, on risteävät nelikirjaimiset sanat joiden vihje/ratkaisuyhteys vielä on ymmärtämättä. Kaipaa vielä miettimistä.
22. Jiikoo5.4.2021 klo 18:37
Skaalat viihteellisen viitteellisen suhteellisen subjektiivisia: Vaalamon edellisviikkoisen kolmosen sain täyteen, tämän kakspuolosen kanssa olen yhä pahasti hukassa. Tästä kovisnoviisista ei taida koskaan tulla haastajaa tällaisten ratkojille!

Ottaa päähän, kun tässä lehdessä ei piiliksiä ratkomalla pääse enää tavoittelemaan satasia. Muut arvontoihin oikeuttamattomat ”täytetehtävät” eivät jaksa niinkään kiinnostaa ja pehmiksille löytyy 2-henkisestä jääkaappikunnastamme minua innokkaampi ratkoja. Tekisi mieli pistää ilkeän itaraksi heittäytynyt IS boikottiin.
23. Elva5.4.2021 klo 20:38
Oikea yläkulmaongelma poistui funtsaamalla.

Jiikoo, ei kannata jättää hienoa ristisanaa ratkomatta. Aikaahan se tosin vie, mutta jos minä selvitin, niin takuulla sinäkin.
24. Jiikoo5.4.2021 klo 21:04
Elva hyvä, yliarvioit minut ja/tai aliarvioit itsesi, mutta olen joutunut jättämään tuon koviksen lepäämään, ehkäpä ikiuneen saakka. Samasta lehdestä löytyi iltatöiksi aukeaman kokoinen Leinonen, jossa riittää minulle haastetta kerrakseen. Ei kovistasoa, mutta tasokasta aivojumppaa riittämiin. Palkintokin tavoittelemisen arvoinen: kun on useamman kaksikymppisen ja kaksi satastakin saavuttanut, olisi siistin komeaa päästä juhlimaan tonnia!

Palkinnot ovat minua kiertäneet nyt toista vuotta putkeen, mutta eilen postasin taas uusimpien HS- ja SK-tehtävien neljä ratkaisuani. Ehkä se päivä paistaa vielä risuryteikköönkin...
25. Jiikoo6.4.2021 klo 09:04
Juha Leinosen lakanassa olikin oikein mukavasti hommia illaksi TV:n katselun ohessa. Kaikki avainkirjaimet löytyivät kohtuuajassa, kaksi aukkopaikkaa jäi muualle, Nyt löysin aamukahvin virkistämänä virheeni ja sain aukot umpeen. Tekstarinkin sain liikkeelle (kuten epäilemättä varsin moni muukin). Leinonen oli joka tapauksessa aukeamansa ansainnut, kiitos laadukkaasta ajanvietteestä!
26. Elva6.4.2021 klo 20:30
Kyllä siihen Leinoseenkin aikaa kului. Vähän erilainen kiva ristikko. Oikean sivun lounaisnurkka oli minulle hankala tapaus.

Mutta selvisipäs myös koviksen RATON OTON HYLÄNNYT, kun siihen kunnolla paneuduin.
27. Jiikoo7.4.2021 klo 00:20
Kovan väännön jälkeen loppujen lopulta täyttymään päin, vain luoteiskulma ei tunnu tulevan millään kuntoon vaan jokaiseen evoluutioasteeseen tuntuu jäävän muutama ruutu tyhjää. Avainkirjaimelle 1 on sen myötä yhä (ainakin) kaksi vaihtoehtoa. Muut 8 avainkirjainta ”varmoja”.

Sivistävä ristikko! Muun muassa värekarvan avulla liikkuvat eivät ole olleet minulle ensisijaisia kiinnostuksen kohteita ja rullien ”kotikutoisen” kirjoitustavan olemassaolostakaan ei minulla ollut aikaisempaa havaintoa. Otetaanpa opiksi.
28. Elva7.4.2021 klo 17:01
Jiikoo, tiesinhän että pärjäät :)

Minulta jäi myös luoteisnurkka loppupäähän. Sanat ovat ihan tavallisia, mutta kun ei ollut varmoja ratkaisusanoja, niin siitä kehkeytyi aikamoinen palapeli.

Olen huomannut, että taidan olla ainoa joka käyttää sanaa nurkka. Opin aikoinaan koulussa, että hörn on nurkka ja knut kulma (poikkeuksena matemaattiset käsitteet). Onkohan tämä suomeksi vanhentunutta tietoa?
29. PM7.4.2021 klo 17:43
Elva, nurkka sopii tuossa aivan hyvin, asia tulee selväksi.

Minulle olisi kulma ristisanatehtävän osa-alueena luonnollinen sana. Ollaan yhdessä tasossa siinä, kaksi dimensiota, ja se tulee matematiikan opinnoista. Nurkkaa pitäisin luonnollisena sanana kun on kyse vaikkapa huoneesta tai rakennuksesta, jolloin siinä on kolme dimensiota.
30. Elva7.4.2021 klo 18:26
PM, kiitos tiedosta. Taidankin sitten siirtyä käyttämään kulmaa, kun se sananakin miellyttää enemmän
31. Tarja7.4.2021 klo 18:45
Kielitoimiston sanakirja antaa runsaasti esimerkkejä kummallekin sanalle, kuten:

nurkka
jnk pinnan kahden reunan yhtymäkohta, siihen rajoittuva pinnan osa, kulma.
Kirjoitti nimensä paperin ylänurkkaan.

kulma
jnk pinnan kahden erisuuntaisen reunaviivan t. jnk kappaleen kahden t. useamman särmän yhtymäkohta; sellaiseen rajoittuva pinnan t. esineen osa; kulmaus, nurkkaus.
Paperiarkin kulma.
32. Elva7.4.2021 klo 19:13
Kiitos selvennyksestä Tarja.
33. Jiikoo7.4.2021 klo 19:17
Nurkka oli 1950-luvun lopun 2-opettajaisen pikku kansakoulun luokkahuoneen se osa, johon minut määrättiin kerran jos toisenkin määräaikaisesti seisomaan sovituksena jostakin luvattomuudesta. Siinä oli silmien korkeudella seinän verhoilumateriaali päässyt vähän repeämään, ja taisin repiä tuota kohtaa siinä ajankulukseni vähän isommaksikin.

Kun aikuisikään tultuani vierailin tuossa luokkahuoneessa, en aluksi löytänyt tuota tutuksi tullutta repeämää – se kuitenkin löytyi, huomattavasti alempaa kuin kuvittelinkaan!

Koulurakennus oli purettu jo 1996, kun vietimme keskikoulun v. 1966 päättäneen luokkani 30-vuotistapaamista kunnan edustusmajalla. Se oli rakennettu puretun koulun puretun saunarakennuksen paikalle. Hirsistä 1920-luvulla rakennetussa koulurakennuksessa oli ollut kahden luokkahuoneen ja keittolaksi kutsutun yksikön lisäksi yhden opettajan perheelle varattu asuntokin.

Eipä ole keskuudessamme enää minut häpeänurkkaan usein määrännyt opettaja(tar)kaan: tsaarinaikana vuonna syntynyt äitini poistui tuonilmaisiin jo lähes 8 vuotta sitten, kypsään 96 vuoden ikään ehtineenä.
34. korjaan7.4.2021 klo 19:19
...tsaarinaikana vuonna 1916...
35. JPR11.4.2021 klo 23:58
Pääsiäislakana saatu täyteen eikä ristikosta ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Minun tasoiselle ratkojalle ristikko oli erinomainen. Kiitokset Leinoselle!
36. Arska18.4.2021 klo 12:45
1-9?
37. PM18.4.2021 klo 13:05
VALALÖDÖB
38. Arska18.4.2021 klo 13:43
Kiitos PM
39. Arska21.4.2021 klo 14:29
Entä värekarvan avulla liikkuva ja eivät kisko ihmisiä?
40. isoäiti21.4.2021 klo 14:35
Arska! Parveiluitiö ja tavarajunaveturit
41. Arska21.4.2021 klo 14:40
Nojopas. Kiitos isoäiti
42. Rampe21.4.2021 klo 14:41
Säikeen alussa valitin yleissivistyksen puutettani oikeassa yläkulmassa, ja sivistystasoni ei ole siitä muuttunut paremmaksi.
Siis, mitä tulee vihjeisiin RULLIA ja FILATELISTILLA KUUN KERA?
43. PM21.4.2021 klo 15:35
Rampe, minulla on ´rullia´ -> KANNELONIT ja ´filatelistilla kuun kera´ -> SILO.

Ratkoessani tarvitsin tietolähteitä löytääkseni nuo. Kuusilo on kuuden postimerkin nippu, ja kanneloni osoittautui olevan eräänlainen rullaruoka, esim. makaronia sisällään vaikkapa lihaa.
44. eol21.4.2021 klo 15:35
RULLIA = kannelonit
FILATELISTILLA KUUN KERA = silo
Kanneloni ja kuusilo löytyvät Kielosesta.
45. Rampe21.4.2021 klo 15:51
PM ja eol, kiitos tiedoista. Jotain tuollaista epäilinkin, mutta taisin googletella väärän yhteisen konsonantin kanssa, rullaruoassa oli ehkä toinenkin piilokirjain väärä.
46. Jiikoo21.4.2021 klo 20:20
”Cannelloni on vehnästä valmistettavaa putkimaista pastaa. Sana "cannellone" on italiaa ja tarkoittaa suomeksi "suurta ruokoa tai lehdykkää". Esikeitetyt suorat cannelloni-pastaputket valmistetaan durumvehnäjauhosta ja vedestä. Putket ovat läpimitaltaan melko suuria, joten ne on helppo täyttää.” (Wikipedia)

Tuo cannelloni oli minulle tuttua kyökkikieltä, ja kun risteävät vihjailivat ratkoessa jotakin kannelonien suuntaan, oli sellainen sana googlailtava. Bingo! Että tuollainenkin hirvitys on kieleemme pitänyt kehitellä, ikään kuin pitsassa ei olisi ollut tarpeeksi! Kielenhuoltomme kotustelee töikseen sanoja, jotka eivät ota sopiakseen ruoansulatukselleni. Ekiä ei toki sovi moittia siitä, että hän oli tunkenut nuo kannelonit kovikseensa, mitä ilmeisimmin pikku piruuttaan.
47. Kaarina O25.4.2021 klo 14:10
ÄHILJET=AVAIMET ?
48. Ylläpito25.4.2021 klo 14:12
Ekat vikoiksi.
49. Elva25.4.2021 klo 14:17
Kaarina O, HILJETÄ/VAIMETA.
50. Kaarina O25.4.2021 klo 19:39
No, tietysti! Olis pitänyt tajuta, vaikka vääntelinkin sanaa. Kiitos!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *