KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 2/21

9624. Punainen Pelikaani 2/21

Pekkatyttö25.3.2021 klo 19:42
25 mirjan laatimus
Oli vaikea niellä monia väritettyjä yhdyssanoiksi tai että sellaisia edes on
2. utelias25.3.2021 klo 23:17
Missähän on sanottu, että tuon sivun 25 Mirja Pihlajamäen ristikon väritettyjen sanojen pitäisi olla yhdyssanoja?
3. Pekku25.3.2021 klo 23:32
Joo, ei se tarkoita että siitä muodostuu varsinaisia yhdyssanoja vaan se sana liittyy muuten vain niihin kuvassakin oleviin sekä muihin riveihin muodostuviin sanoihin. Itsellenikin tuotti päänvaivaa ennen kuin tajusin tuon yhteyden.

Koko lehti on valmis, ihan kiva kokonaisuus. Ainoastaan jäi kaipaamaan lisää "pahiksia" kuten herrojen Joonaksen, Tonin ja Antin ristikoita. Toivottavasti ovat seuraavissa mukana.
4. Pekkatyttö25.3.2021 klo 23:45
Kerro utelias mikä yhteläisyys niillä on kuvaan jollei yhdys-sana idea
Kaikkein oudoin on maljakon kohdalle tuleva 6 kirjaiminen esine
Toiseksi alin kyssärimerkistä tulevaa en näe kuvassa
5. Pekkatyttö25.3.2021 klo 23:50
Tottakai ymmärän että kyllä pienellä tajunnanlaajentaja-aineella 60-luvulta niin sitten kyllä voihyväksellä tämän laatimuksen
6. Rampe26.3.2021 klo 04:49
Tajunnanlaajentajaa tarvitaan, jotta "voihyväksellä" olisi sana jonka voi "hyväksellä".
7. Joutilas26.3.2021 klo 09:21
Kuten ristikoissa aina; pitää vain oivaltaa.
8. Khaled26.3.2021 klo 10:09
Eikös Pihlajamäellä ole ollut joskus pääkuvassa tavuviiva jos on tarkoitettu, että syntyy yhdyssanoja. Vai muistanko väärin.
9. Ylläpito26.3.2021 klo 10:24
Muistat aivan oikein.
10. happonen26.3.2021 klo 16:13
Kova pää lehdestä täytetty. Oli lievä pettymys tällä kertaa kun oli jokunen mielestäni kaksipuolikas päätynyt lehden loppupäähän. Ihan laadukkaita ristikkoja kyllä mutta tosiaan normaalia helpompi setti kuten pääkirjoituskin lupasi.

Lähteenmäki oli kyllä erittäin tiukka ja sanoitus oli melkoista ilotulitusta. IJL oli myös erittäin hyvä ja iso kiitos siitä, että aukeamalla oli laskujeni mukaan vain kaksi leffoihin liittyvää vihjettä.

Pihlajamäki oli sympaattinen kuten aina ja pääkuvan idea on kyllä ihan looginen minun mielestäni.
11. Pekkatyttö26.3.2021 klo 17:15
No jos teidän mielestä mirjan laatimus on hjyvä niin minun makuni on toisenlainen totean, jointti suussa laadittu!
Saahan sentään olla erimieltä massoja kohtaan?
12. Ylläpito26.3.2021 klo 17:24
Saa toki olla, mutta käytät loukkaavia sanontoja. Siisti suusi ja ole herraspoikamiestyttömäisesti eri mieltä!
13. Batman26.3.2021 klo 19:25
Olen tylsistymistä estääkseni ratkonut muutamia Iisakkeja koronaeristyksessä. Onkohan PuPe helpottunut vai olenko päässyt laatijoiden päiden sisään vai miksi tuntuu, että Iisakin vaikeimmat ovat haastavampia?
14. Eki26.3.2021 klo 21:12
PuPe kootaan pääosin vakiolaatijoiden ajoissa lähettämistä tehtävistä. Aika harvoilla on varastoa. Jonkin verran pystytään säätämään siten, että aiemmin tulevien tehtävien perusteella voidaan viime tipassa oleville laatijoille viestittää, millaista olisi hyvä tulla.

Näin ollen ei ole ihme, jos keskimääräinen vaikeusaste vaihtelee. On loppujen lopuksi usein aika pienestä kiinni, onko lehti tavallista helpompi tai tavallista vaikeampi, se on sekä ratkojakohtainen että tulkinnanvarainen juttu. Myös lehden tähditys ja ristikoiden järjestys on asia, josta ei kannata ottaa liikaa stressiä puolin ja toisin. Jokainen määrittelee kuitenkin ne omalla tavallaan! Ja onhan meillä toki tullut joskus isojakin virhearvioita, mutta hengissä ollaan kaikki.

Iisakkiin on tullut viime aikoina pahiksia, etenkin Janne Salon ja Alf Simbergin. Olemme rehtejä rinnakkaistoimijoita, emme pahoja kilpailijoita. Minua ei haittaa, kummalla milloinkin on vaikein tai vaikeimmat. Ristikkofanit haluan pitää tyytyväisinä. Ei vaikeustason pieni vaihtelu ole suuria tunnepurkauksia aiheuttanut. Onhan ristikoissa myös muita arvoja ja niissäkin uskon PuPen olevan korkealla, esimerkiksi sanaston monipuolisuuden ja ulkoasun suhteen.

Kun PuPea on nyt tehty 28 vuotta, voitte arvata, että laatijat ponnistelevat keksiäkseen koko ajan uusia hyviä visaisia vihjeitä. Heidän asemansa ei ole kadehdittava. Ja tehdäänhän koviksia muuallekin.

Isolla osalla vastaajista ovat kolmen tähden ristikot kokonaan ratkomatta.
15. Rampe26.3.2021 klo 21:38
Molempien lehtien tilaajana olen tästä PuPesta sitä mieltä että tällä kertaa sekä Harto Hakonen että Holopainen/Kurkela olivat tavanomaista tasoaan helpommat ja Viitamäkeä ei ollut ollenkaan. Hänen ristikkonsa ovat olleet pahimpien joukossa ainakin omassa luokituksessani.
Mutta tämänkertaisen Lähteenmäen tavuristikon kanssa olen H. Moilasena. Olen saanut siitä uskoakseni puolet oikein ratkottua, mutta siitä eteenpäin ei aukene niin millään.
Iisakissa Janne Salo on tosiaan uusi pahisten laatija, jonka ristikot ovat ainakin minulle tervetullut piristys.
Alf Simberg on tehnyt Iisakkia vuosikymmeniä, mutta ehkä viime vuosina on pahiksia tullut enemmän.
Aiemmin olin hänen ristikoistaan täysin ulalla, mutta näkyy olevan omat vakiojuttunsa hänelläkin.
Allakka tai hyvä taskukalenteri ovat hyvänä apuna hänen ristikoissaan.
16. Pekkatyttö27.3.2021 klo 05:03
Kylmaar täytyy toreta Eki että olet tekemässä hienoo työtä tämän pisneksesi kanssa
Nää sunn lehtes oo nniin hyvii
Älä ylpisty jaatka vaan täällinjaal
Mirjaalle teerveesii äl poolta liikaa
17. Yussuf29.3.2021 klo 08:39
Sivun 23 FGHI ei avaudu. Sain toiseen oudon sanan. Toisessa on piilokirjain. Sivu olisi tuota piilokirjainta vaille valmis. Mikähän logiikka tuossa piilee...
18. Ylläpito29.3.2021 klo 08:42
Vielä ei ole selitysten aika.
19. Yussuf29.3.2021 klo 11:29
Ylläpidon vastausta miettiessäni johduin oikeille jäljille ja löysin logiikan.
20. Ylläpito29.3.2021 klo 11:38
Sehän se palkitsee parhaiten!
21. Uudehko31.3.2021 klo 15:42
Kaipa se Hakonen on sitten helpompi kuin ennen koskapa ensimmäisen kerran saatin se vaimon kanssa täyteen. Silti ihan omaa luokkaansa. Liljeroos ja Vaalamo ovat enemmän meikäläisen aaltopituudella.
22. happonen31.3.2021 klo 17:49
Pitää vielä ihan erikseen kehua Juha Neitolan piilosanaa. Oli kyllä kertakaikkiaan hieno tehtävä. Kun ensimmäisen kerran kelasin vihjeet läpi niin löi tyhjää melkein joka numeron kohdalla. Mutta sitten alkoi pikkuhiljaa paketti avautumaan ja olipahan hienoja sanoja ja kieroja vihjeitä. Unohtamatta riimittelyä, joka taatusti lisäsi laadinnan vaikeusastetta. Taisi joku normaalisti helppo kätkökin piiloutua erittäin ovelasti riimien joukkoon. Iso peukutus tästä.
23. Leenanneli13.4.2021 klo 17:56
Onko tein mielestä ristikossa sivulla 32 oikea ratkaisu vihjeeseen "jipot"? Vähän keskivälin yläpuolella, kolmannen harmaan ekatavusta lähtevä.
24. Jaska13.4.2021 klo 18:38
Lehden 2 ratkaisujen lähetysaika päättyy 26.4., ja ne julkaistaan lehdessä 4.
25. Leenanneli13.4.2021 klo 18:53
Jaska, jos toi oli mulle, niin en kysellyt ratkaisuja, vaan toin ilmi, että mielestäni siinä on virhe.
26. Jaska13.4.2021 klo 19:07
Joo, se mahdollisuus häivähti mieleeni, anteeksi. Tarkoitat siis, että vihje ratkaisusanalle on mielestäsi virheellinen. Ei se kuitenkaan ole.
27. Leenanneli13.4.2021 klo 19:18
Jaska, hyvä kun selvisi. Sitä tarkoitin, mut jos ei ole, niin virhe on mulla. Kiitos! Tämän halusin varmistaa.
28. Jiikoo13.4.2021 klo 20:28
Jospahan Posti suvaitsisi survaista PuPen pönttöön minullekin huomenissa! Tässä odotellessani kaivoin esiin IJL-aukeaman (30–31), jonka tyhjäksi jääneitä ruutuja olin niin monesti tyhjin silmin tuijotellut. Ihme ja kumma, pari ”varmaa” kyseenalaistettuani alkoi Lyyti kirjoittaa ja täyteen tuli! Vielä kun keksisi yhdelle kirjaimelle oikeutuksen...

Kolmosista Salokangas sopi edellisen ohella ruoansulatukselleni.

Holopainen, Hakonen, Keränen, Lähteenmäki: Ei kiitos, ei minun järjenjuoksullani, parasta kun en edes yritä!

Nykyisin ei assosiaatiokykyni riitä Pihlajamäkeenkään, ainakaan kolmostasolla. En osaa millään nyhtää pääkuvasta niin paljon piiloinformaatiota kuin laatija itse. Puolenkymmentä ruutua tuntuu tällä kertaa jäävän väkisinkin tyhjäksi.

Sanakehikko, sokkokrypto, käärme: eivät ole minun juttujani.

Piilosanat aivan upeita kuten olen Pelikaanin piiliskolmikolta tottunut odottamaankin! Jo nämä ja 2–2½-tasoiset ristikot tekevät ostamisesta/tilaamisesta mielekästä, kolmoset ovat ekstraa.
29. Peehoo6.6.2021 klo 10:26
Onkohan pelikaani-ristikot.fi sivulle päivitetyissä ratkaisuissa, sivun 32 yläoikealla olevat sanat virta ja virka oikein? Mä sain kyseiseen kohtaan pusta ja puska.
30. Ylläpito6.6.2021 klo 10:50
Kiitos, tsekataan!
31. Ylläpito6.6.2021 klo 11:25
Korjaamme!
32. Jamppa21.6.2021 klo 12:27
Entä 16B keskellä, vihje 14 vaakaan, itse sain IHRAT kun oikeissa vastauksissa AHDAS?
33. Ylläpito21.6.2021 klo 12:58
Ilmeinen muutos tullut laatijan suunnitelmiin ja jäänyt muuttamatta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *