KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 46/17

9454. SK 46/17

Eki16.11.2017 klo 14:57
Salokankaan kolmitähtinen kruunaa tämän viikon, mutta toki Kalpa tuolla IS:n puolella sitten kirkastaa viikonlopun.
2. Jiikoo16.11.2017 klo 16:07
Se kolmas tähti on minulle useimmiten liikaa ja siltä näyttää pahasti nytkin.

Odotin vastaavasti helppoa piilistä. Aluksi Parkkinen tuntuikin vastaavan odotuksiani, mutta ei tehtävä sitten ihan puolessa tunnissa ratkennutkaan. Ihan mukava luomus joka tapauksessa, kiitos!
3. joskus16.11.2017 klo 16:20
SK tuli poikkeuksellisesti meille jo torstaina. Salokangas on pisteensä ansainnut; oli nautinto ratkoa!
4. Heljä-Maija18.11.2017 klo 16:59
Jokunen todella herkullinen vihje-ratkaisusana -yhdistelmä. Kiitos ja kumarrus, Hannu!
5. terveen paperit18.11.2017 klo 17:27
Huippuristikko ! Vaikea mutta vaimon kanssa yhteistyössä käännetiin se selälleen. Vihjeet kuten 'autoa pelästyneeltä' ja 'eukon huomaavalta' kirvoittivat naurua ja hihitystä.
6. Jiikoo19.11.2017 klo 17:37
Se kolmas tähti todellakin vaikuttaa olevan minulle todellakin liikaa: paketti jää kahta piilokirjainta vaille. Arvontaan vaadittavan ratkaisun (15 avainkirjaimen merkkijonon) sain valmiiksi jo aiemmin ja tänään noita oivalluksia on tullut lisää, mutta ei ihan kylliksi. Vasemmalla vihjeen ISÄ yläpuolella oleva kuvio ei kerro minulle tarpeeksi ja vihjeeseen RUISTA JA KAURAA saan tietyllä piilokirjaimella kelvollisen sanan, jonka yhteys vihjeeseen jää minulle arvoitukseksi. Silti kokonaisuutena kolmitähtisten noviisille erittäin palkitseva, todella kekseliäästi vihjeistetty ristikko!
7. Pike20.11.2017 klo 07:38
Jiikoo, kannattaisi lukea vihje kokonaan.
8. Jiikoo20.11.2017 klo 12:49
Myönnettäköön: riimittelyt, rimmaukset ja lyriikka yleensäkään eivät ole vahva alani (if any).
9. O20.11.2017 klo 12:55
Todella hienosti laadittu ristikko. Taisin lukea vihjeetkin kokonaan (7.) Kaikki ruudut tulivat täyteen ja paljon ahaa - elämyksiä riitti.

Kiitos Hannu Salokangas!
10. Masa I22.11.2017 klo 19:19
Morjens 0 !
Mulle 3-tähtiset vaikeita. Tästäkään ei meinannut päästä alkuun, mut oik.alanurkasta se lähti ja nyt OK ,
paitsi toi sama piilokirjain kuin Jiikoollakin. En minäkään kässää tätä S-
Kiva näitä on ratkoa, samoin piilosanoja, tämäkin ihan kelvollinen.
11. Hannu22.11.2017 klo 19:28
Olihan tämä Salokankaan ristikko kruunu. Tätä tuli ratkottua rinnan Kalpan IS-viikonloppukoviksen kanssa jostakin kumman syystä. Varmaan tuo molemmille tyypillinen tekstivoittoinen vihjeitys on koukuttanut meikäläisen. Minimalistista pitäville juhlaviikonloppu.
12. Kokeilija22.11.2017 klo 20:31
Sattui käteeni tämä SK:n viimeisin ristikko, sain jopa lähes täyteen, mutta sitten tökkäsi keskioikealle Pirjon tulo-oletukseen, mistähän olisi kyse?
13. Jiikoo23.11.2017 klo 10:02
Kokeilija, ainakin minä olen joskus kuullut pirjon olevan kyseisen ilmiön lievin muoto. Se tavallisin on yrjö, ja oikein viimosen päälle viheliäinen tapaus on kyösti.
14. Jiikoo23.11.2017 klo 10:16
Masa I: Haluaisin huomauttaa, ettei nimimerkki O käsittääkseni ole mikään 0 vaan tosiaankin vähän pulskempi O.
Tuossa vihjeessä S- piilevän jujun tajusin hitailla hoksottimillani myöhemmin, samoin kuin noista jauhamisjutuista tulevan pystysanan idean. Tämän Salokankaan katson nyt selvittäneeni täysin, mutta saman viikonlopun IS-Kalpaan tuntuu jäävän muutaman kirjaimen verran reikiä. Harvinaisen upeita laatimuksia molemmat!
15. Masa I23.11.2017 klo 11:50
Morjens vanha kuoma Jiikoo !
Ja kiitos , olipa lipsahtanut 0, vaikka olen O:lta saanut apuja silloin tällöin jo 25-30 vuotta sitten.
16. Hannele23.11.2017 klo 14:44
Outo sana tulee Kostein silmin-vihjeestä oikealle pystyyn, pari kuviota, matojako?
17. [O]23.11.2017 klo 14:47
[ Morjens Masa I !
Ei siitä niin kauan ole..., ehkä 3vuotta? ;D ]
18. O23.11.2017 klo 20:41
Hannele
Kyllä siihen ihan kunnon sana tulee. Enempää ei voi vielä sanoa.
19. Hannele23.11.2017 klo 22:13
Kiitos, en kuitenkaan unetonta yötä aio vietellä, niin pieni asia universumissa,,,kerran yllätyksekseni voitin sen parikymppisen arvostelulta Suomen Kuvalehdeltä, siis siitä kiitos. Kyseisen laatijan logiikka ei aivan minun vastaavaani kohtaa, vaikka kivoja oivalluksia hänellä onkin,,,
20. O24.11.2017 klo 12:22
Hannele.
Olen minäkin saanut kerran sen voiton (20 euroa).
21. HHS24.11.2017 klo 23:35
Ja minä!!
22. Nainen26.11.2017 klo 14:45
Mihin hävisi keskioikealla kysymäni makuu-vihje ja jonkinlainen vastaus??
23. Jukkis26.11.2017 klo 14:53
Tuossahan se vihje ristikossa on ja vastauskin mulla siinä lukee, ihan itse olen kirjoittanut.
24. Nainen26.11.2017 klo 15:03
Minun vastausjonossa Jukkis olet eka kertaa äänessä.
25. Ylläpito26.11.2017 klo 15:55
Hyvä Nainen. Hävisi bittiavaruuteen, koska oli ennenaikainen. Vastausaika päättyy ensi viikonloppuna.
26. Hannu26.11.2017 klo 20:36
Voihan vihollinen sentään! Tunnustan mokani Nainen ja Ylläpito! Selittelyjä en esitä, mutta anteeksi pyydän.
27. Nainen26.11.2017 klo 20:54
Enpä ole ennen sensuurin nähnyt iskevän viikko lehden ilmestymisen jälkeen, joten kiitos Hannu; älä pyytele anteeksi, olemme maksaneet kalliin Hesarin, saamme myös täällä pyytää vinkkejä ihan pää pystyssä!
28. Jiikoo27.11.2017 klo 10:28
”6. Uudelleen vihjeittäminen ennen palautusajan päättymistä on ehdottomasti kiellettyä. HS-säikeissä muiden auttaminen on sallittua, mutta niissäkin järjellisissä rajoissa.”

http://www.sanaristikot.net/saannot/

Pitänee ymmärtää, että HS-puolella on vähän väljempää kuin näissä SK:n tehtävissä. Ei kai vinkkien pyytäminen ihan kuolemansynti ole, mutta ei kannata olettaa niitä myös annettavan.
29. Jaska27.11.2017 klo 13:06
Oli siis kuitenkin jonkin verran asiaa, jossa ei mitään hävettävää. Siis se, että ei mahdollisesti ole vielä selvillä sivuston lisävihjekieltosäännöstöstä. Säikeissä sekoaminen oli inhimillinen virhe, joka on sattunut vanhoillekin sivustolaisille. Heidänkään ei ole tarvinnut hävetä.
30. östen27.11.2017 klo 13:09
Mikä on se ajatus, että maksamalla lehden saa täällä kysyä ihan mitä vaan?

En minäkään Naista sentään häpeämään pyydä.
31. Pike28.11.2017 klo 08:07
Hävetköön horisko!
32. Ylläpito28.11.2017 klo 08:27
Jätetään tämä toistaiseksi esimerkkinä sellaisesta viestinnästä, jota täällä ei sallita. Jos Pike ei lopeta muiden kirjoittajien haukkumista, hänen kaikki viestinsä poistetaan jatkossa, asiallisen oloisetkin. Selkeästi asiattomat on poistettu jo pitkään ja välillä niitä on mennyt melkoiset määrät. Asiallisen, vedätyksen ja törkeän rajat ovat kuitenkin joskus häilyviä.
33. Ukko Tampereelta28.11.2017 klo 10:52
Älä ny viitti niuhottaa virkaintone Ylläpito. Toi Pike on ainoo syy, miks näillä tosikoitten ja totisien torvensoittajien sivuilla kannattaa käydä. Pike piristää meittiä kommenteillaan. Tsemppiä Pike!!!
34. Tapio5.12.2017 klo 12:46

Oli haastava Salokankaan ristikoksi. Pidän Salokankaan ristikoita. Niissä on usein hauskoja vihjeitä, kuten nytkin. Jiikoon esille ottama vihjeet askarruttivat minuakin, mutta mielestäni keksin niiden logiikat, mutta tarkistutan ne vielä. Joskus on nimittäin käynyt, että olen vain luullut ymmärtäneeni vihjeen oikein, mutta olenkin ymmärtänyt vihjeen vain osittain tai ihan kokonaan väärin.

S-kirjain menee viivan taakse > TAA S > TAAS

Viiva ei tässä siten olisi tavuviiva vaan vauhtiviiva?

kaksi osittaista tiiltä > IILIT (keskellä oikealla)

Kaiketi kyse siitä, että ekasta tiilestä tulee loppu eli IILI ja seuraavasta eka kirjain eli T., sillä sanan alusta pois osa (T)IILIT ei toimi, koska tiili on monikon nominatiivissa TIILET eikä TIILIT.

Toisessa Jiikoon esittämässä kohdassa ymmärsin niin, että itse luotu sanonta ontuu. Mielestäni riimi ei ontunut, koska loppusointu toimii.
35. Tapio5.12.2017 klo 12:49
Jiikoo antoi aiemmin vihjeen, että oksentamista nimitetään kyöstiksi - sitä en googlaamallakaan olisi osannut etsiä. Googlaamalla sain vain selville, että oksentamista kutsutaan tavanomaisen yrjön sijasta myös nimellä pirjo.
36. Heljä-Maija5.12.2017 klo 19:31
Kuvassa on yksi TIILI, jonka alusta on 1/5 siirretty loppuun.

Loppusointu ontuu: JAUHAA ja KAURAA. Jotta ei ontuisi,pitäisi olla esim. JAUHAA ja KAUHAA.
37. Tapio5.12.2017 klo 19:57
Kiitti. Hyvä, että tuli tarkistettua, sillä ajattelin hieman väärin.
38. jp7.12.2017 klo 12:30
KÄRSIVIÄ => NASUT, mikä logiikka ? On myös ratkojat.fi:ssä
39. Muuan7.12.2017 klo 12:54
Viittaisiko sikaan, joka käyttää kärsäänsä. Tässä monikossa.
40. Tapio7.12.2017 klo 13:13
"jp" esille ottama vihje on hyvä esimerkki siitä, miten usein vihjeiden logiikka perustuu fingerporilaisesti homonymiaan - ristikoissa vain pysytään hyvän maun piirissä - mitä nyt Markku Mäkelä joskus heittää varsin groteskeja vihjekuvia.
41. Jiikoo7.12.2017 klo 15:03
”Minä olen saanut elämässäni paljon kärsiä”, tuumi teurastaja. Lahdattavana oli arvatenkin ollut noita nasupossuja.

Amsterdamissa on kuulemma muistomerkki, jonka äärellä suomalaiset kuvauttavat mielellään itseään. Se on pystytetty kirjailijasuuruus Eduard Douwes Dekkerin (1820–1887) kunniaksi. Siinä on näkyvästi esillä hänen käyttämänsä salanimi Multatuli. Sanovat nimen olevan latinaa ja tarkoittavan ”olen kärsinyt paljon”.
42. Tapio10.12.2017 klo 19:26
Heljä-Maijalle. Hän enkä ihmetteli, miksi minusta ei ollut ontumista. Se johtuu siitä, että hyvin usein lauluissa vain kaksi viimeistä kirjainta muodostaa loppusoinnut. Lauluihin riittää käytännössä loppusoinnuksi, että viimeiset tavut ovat samankaltaisia. Hannu S:n säe kävisi laulun säkeestä. Siksi ontuminen tuntui oudolta. Kävin äsken kaunemmissa joululauluissa ja katselin säkeitä. Ehkä noi puolessa loppusointu oli kokonainen tavu. Sekä tutuissa vanhoissa että aivan uusissa joululaulussa säkeet olivat Hannu S:n tyylisiä ts. vain lopun kirjaimet loppusoinnullisia.
43. Funny10.12.2017 klo 20:37
Kyllä se nyt ontuu! Loppusointu ei ole niin yksinkertainen asia kuin luulet, Tapio. Pelkästään kirjainten määrä ei sitä ratkaise. Wikipediassa asia on lyhyesti selitetty, katsopa sieltä!

Minua iskelmäteksteissä häiritsevät ontuvat riimit. Joskus olen ajatellut, että en ole jotakin kappaletta ennen kuullut, mutta sitten tulee vastaan tuollainen jauhaa - kauraa -pari ja totean että sama on ennenkin särähtänyt korvaani. Ennen vanhaan iskelmäsanoittajat olivat tarkkoja loppusointujen kanssa. Kuuntelin juuri Veikko Lavin erään kappaleen, jossa oli riimi kuulantyönti - pullansyönti. Lavi oli muuttanut sanaa, jotta teksti rimmaisi.
44. Tapio11.12.2017 klo 20:15
"

Riimiparin äänteellinen yhtäläisyys lasketaan viimeisen nousutavun (eli viimeisen painollisen tavun) ensimmäisestä vokaalista.[2] Riimejä eivät siis ole "koira" ja "kissa" tai "lakana" ja "orpana", sillä niissä loppusointua muistuttava samankaltainen osuus alkaa painottomasta tavusta.

"

En oikeastaan ymmärrä tuosta yhtää mitään ts. mikä tekee jostakin tavusta painollisen ja painottoman - no minulle ei särähdä korvaan laulujen riimitykset. Sen sijaan särähtää nuotin vierestä laulaminen. Minulle vihje olisi siis foneettisesti yli ymmärryksen.
45. Tapio12.12.2017 klo 14:46
Jotta ei mene enempää keskustelua aiheen vierestä, avasin riimittelylle säikeen http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9481
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *