7675. Nykänen

Tulokas19.10.2013 klo 14:40
Niin usein täällä viitataan "Nykäseen" (Nykysuomen sanakirjaan). Omistatteko koko kuusiosaisen teoksen (jonka olen kirjastossa nähnyt) vai onko siitä olemassa suppeampi laitos. Sitä ei vissiin saa enää muualta kuin antikvariaatista hyvällä tuurilla? Kyllähän nettikin hyvä apuväline on - eikä vie tilaa kirjahyllyssä!
2. arvid19.10.2013 klo 14:51
Tästä keskusteltiin aiemmin noin vuosi sitten toisessa säikeessä. Silloin niitä vielä sai kirjakaupoista. Itse ostin tarjouksessa olleen kolmiosaisen Lempäälän IdeaParkin kirjakaupasta.
3. Hakro19.10.2013 klo 16:02
Täällä (http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=108211 1) näyttäisi olevan 3-osainen myynnissä ja täällä (http://www.ensipainos.fi/fi/kirjasarjat/t_2013) 6-osainen.
4. Jukkis19.10.2013 klo 18:12
Nykästä on aina välillä näkynyt Espoon kierrätyskeskuksen ilmaiskirjahyllyssä. Ja myytävienkin hyllyssä, muistaakseni aika halvalla.
5. iso S19.10.2013 klo 19:58
Jos ajatellaan varsinaista sanastoa, ei ole väliä sillä miten moniosaisen Nykäsen hankkii. Sisältö on sama, kirjojen ja paperin paksuus vain vaihtelee. Joissakin laitoksissa on jotain lisukkeita. Esimerkiksi itse hankin aikoinaan netistä (Antikka) version, jossa on osat A-K, L-R ja S-Ö sekä neljäntenä Nykysuomen sivistyssanakirja: vierasperäiset sanat. Ei kauheasti kirpaissut kukkaroa.

Muistaakseni on olemassa vielä nimisanakirja, jossa selostetaan etu- ja sukunimien merkitystä. Jostakin sellaisesta olen aikoinaan katsellut omaa nimeäni. Etunimeni tarkoittaa nuorta tai pientä hirveä ja sukunimeni miestä. Tuomiot yhdistäen olen pieni hirveä mies. Tätä protestoin nimimerkkini koko voimalla.
6. HT20.10.2013 klo 19:14
Tuo nimisanakirja lienee Joka kodin suuri nimikirja, jota Antikvaari myy näköjään kympillä. Perusteellista tietoa sukunimistä merkityksineen antaa Sukunimet, tekijöinä Pirjo Mikkonen ja Sirkka Paikkala. Ostin vuonna 2001 ja kovasti on ollut käyttöä.
7. turutar20.10.2013 klo 22:47
Hyllyssäni olevaan 'Nykysuomen sanakirja' -sarjaan kuuluu 8 osaa, joista viimeinen, vierassanojen etymologinen sanakirja, on vuodelta 1990. Etu- ja sukunimiä käsittelevää osaa sarjaan ei kuulu, mutta kuusiosaiseen 'Suomen kielen sanakirja' -sarjaan kylläkin.
8. Tulokas21.10.2013 klo 16:27
Suuri kiitos kaikille vastanneille. Löytyihän niitä "Nykäsiä" antikvariaateista ympäri Suomea, kolmiosaisina enimmäkseen. Täytyy harkita, josko hankkisi.
9. ++juh26.7.2017 klo 19:35
Viikin (Helsinki) kirjaston kierrätyshyllyssä on (noin tunti sitten) Nykäsen kolminiteinen kovakantinen kansanpainos. En viitsinyt raahata mukaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *